thuis alles in een basis

• 22 december 2013
  • 9 reacties
  • 5900 keer bekeken

Na ruim 9 jaar lang het allereerste "Direckt-ADSL' internet van Kpn te hebben genoten,

mocht ik afgelopen vrijdag alvast mijn nieuwe "thuis alles in 1 basis"start pakket alvast ontvangen.

Komt best heel wat op je af boeken,dozen..... Had al gelezen dat je de Experiabox (v9) wel direckt

mocht aansluiten, heb ik gedaan, en werkte direkt allemaal. Zelfs draadloze gedeelte ook, ging allemaal vanzelf... behalve de 2 HD TV ontvangers, moet ik nog effe wachten tot  TV signaal geactiveerd is.

Wel al de hele "kermis" aangesloten, maar nog niet onder "stroom"gezet.

Toch nog een vraag, voor dat ik de Experiabox aansluit op de telefoonhoofdaansluiting, moet er dan nog een splitter tussen? Als ik de Exp.box rechtsreeks aansluit  en de telefoon op de zwarte plug,

heb ik wel een kiestoon, maar kan niet bellen of gebeld worden. Met de splitter er tussen  zeg maar,..  ronde PTT stopcontackt-----splittter------Experiabox,  is alles bij het oude kan ik wel bellen en gebeld worden. Ik hoef toch niet Internetplus bellen activeren? heb ik niet besteld.. Snap het eigenlijk niet...

Okay groetjes iedereen......

9 reacties

Reputatie 7
Alles-in-1=thuis bevat internet, bellen en TV, of te wel internet+bellen met TV. Als je dat nog nooit gedaan hebt moet je je telefoon (via splitter) aansluiten en activeren zoals in de handleiding staat aangegen. Na verloop van tijd kan de splitter er weer tussenuit.

hey "allrounder"bedankt, dus de splitter eerst laten zitten denk ik? dan 6394 bellen of zo, de boel activeren, en dan kan de telefoon waarschijnlijk rechtstreeks weer op de Experiabox? Ass,t goed is zal het "Voicelampje" ook blijvend branden denk ik ten teken dat het "plus"bellen geactiveerd is.

De splitter die er nu effe tussen zit, was altijd tussen de ouw Speedtouch 510 geschakeld.

ps had er GEEN splitterpakket bij?

Okay?     Bedankt !!!!!!!!!!!

Reputatie 7
Je moet de splitter er tussen laten zitten totdat na activatie ook bij KPN de boel helemaal om is van analoog bellen naar VOIP, d.w.z. bellen via de EB. Als je alles volgens het boekje doet gaan beide kabels van je splitter naar de EB (wel goed opletten dat je de juiste kabel in de juiste plug van de EB doet) en kun je de telefoon al op de EB aansluiten; je belt dan eerst nog analoog (de EB zet het analoge signaal  uit de splitter door naar de telefoonaansluiting). Uit mijn geheugen krijg je na enige tijd (kan tot 14 dagen of zo duren) een melding dat je telefoonaansluting helemaal over is naar VOIP; pas daarna kun je de splitter verwijderen, maar die kun je ook laten zitten: hij heeft dan verder geen functie meer.

hoi henk2304,

zoals ik het nu heb,  telefoonhoofd- aansluiting gaat eerst naar de line port op de splitter. En dan gaat

hiervan de modem-port naar de grijze Dsl-port op de Eb, en  mijn telefoon zit nu op het zwarte telefoon icoontje op de splitter.

Ik citeer even een onderstaande regel van jou, die ik niet helemaal begrijp,

(Als je alles volgens het boekje doet gaan beide kabels van je splitter naar de EB (wel goed opletten dat je de juiste kabel in de juiste plug van de EB doet)

2 kabels vanaf de splitter in de EB? heb hier dus 3 poortjes Modem,Line,"Zwarte telefoontje".

Alvast weer bedankt..

Reputatie 7
Ik heb zelf (nog) geen V9. Bij de online handleidingen zie ik er ook nog geen voor de V9; ik kan dus niet precies vertellen wat je waarop zou moeten aansluiten.

Ik heb op mijn V8 een aansluiting voor PSTN (donkergrijs/zwart), Telefoon 1 en 2 (groen, de laatste zwart afgedekt) en DSL (lichtgrijs). Toen ik nog een splitter gebuikte moest ik van de spliter de LINE aansluiten op de 4-polige "PTT"-wandcontactdoos; het telefoontje van de splitter op de PSTN-aansluiting van de EB en de MODEM-aansluiting op de DSL-aansluiting van de EB. Op de groene Telefoon 1 moest ik de lijn naar het telefoontoestel aansluiten. Als het goed is heb je ook kabeltjes gekregen waarvan de kleur van de stekkertjes overeenkomen met die van de EB.

Als je dan het aangegeven telefoonummer hebt gebeld wordt je analoge lijn na verloop van tijd omgezet in een digitale (VOIP) en kun je de splitter er tussen uit halen en de kabel van de PTT-wandcontactdoos direct op de DSL-aansluiting van de EB aansluiten; maar je kunt de splitter ook gewoon laten zitten.

Maar als gezegd, hoe dat bij een V9 werkt weet ik niet. Ander moet je de KS even (gratis) bellen.

BTW: heb je geen lasdop of ISRA-punt in de meterkast? Het verdient aanbeveling om je EB daar zo dicht mogelijk bij aan te sluiten en bij voorkeur de PTT-wandcontactdoor niet te gebruiken; je verbinding is dan doorgaans stabieler en je snelheid hoger!

Hoi Nog effe weer retour op dit mooi  forum.....

Heb bij mij in de meterkast een zg ISRA (zo,n langwerpig buisje) ondekt) waaruit een kabeltje van zo,n 75 cm kabeltje "vertrekt" naar mijn ronde telefoonhoofdaansluitin in de woonkamer.

Heb dat dus effe bekeken, maar voel mij echt niet geroepen om dat buisje dan maar uitelkaar "te slopen" en en kabeltje  rechtstreeks  naar de experiarbox te leiden. Zon impackt lijkt mij dat toch niet te hebben op evt internesnelheid????.

verder las ik in de handleiding wanneer je een TG787 OF TG789 zou hebben en je meerdere TV ontvangers wilt aansluiten, moet je een meegeleverde KPN switch ( HUBJE).hebben.

Ik heb dus geen van beide ( ik kan de waarschijnlijk de TV ontvangers rechtstreeks op de gele poortjes aansluitn.  (type nr staat er niet op) gewoon H386N (v9) poortaansluitingen verschillen ook. zie plaatjeshttps://

En dit de TG 89xxxxhttps://

Okay groetjes!!!!!!!!!!!!!!!

Reputatie 7
Het kabeltje uit de lasdop moet je op ca. 20 cm doorknippen en met de aansluitdoosjes verder aansluiten, zoals in de bijgeleverde handleiding staat. Je moet dus niet de lasdop zelf open maken! Je kunt ook een monteur laten komen.

Ik zie in de nieuwere handleidingen dat je de telefoon direct moet aansluiten op de telefoonuitgang van de splitter. Ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd maar wat er dan gebeurt zodra VOIP geactiveerd wordt begrijp ik niet helemaal. Ik moest destijds de telefoonsluiting van de splitter aansluiten op de PSTN aansluiting van de EB en de telefoon op de Phone1 van de EB en vervolgens het activatienummer bellen. Daardoor heb ik niets gemerkt van de overgang van analoog naar VOIP. Ik heb inmiddels al zolang VOIP (en inmiddels ook m'n 4de EB) dat ik al lang geen splitter meer gebruik. Verder heb ik tegenwoordig ook een ISRA2 (met pair bonding) en gaat het kabeltje vanuit de ISRA2 direct naar de DSL-aansluiting op de EB.

Joepie!!  Alles goed angesloten dusver.......kwart voor 2 vanmiddag, begon hier de "kermis" te knipperen, het grote moment om de HD TV ontvangers aan het stroom te zetten...ging verder allemaal vanzelf.....prachtig HD beeld!!!

Om te kunnen bellen ( kiestoon) moest ik de telefoon nou op het groene Phono 1 poortje zetten,

op de zwarte had ik geen toon/signaal, en direckt aan de splitter ook niet meer.. Dus dan moest het waarschijnlijk zo.. Het voice lampi brandt nu ook.

Vraag me alleen nog af of ik het 6394 nummer of zo nog moet draaien om telefonie te activeren???

Voor de rest zeg ik eigenlijk chapeau voor KPN.

IEDEREEN GOED UITEINDE!!!!!!!

73 ,S

Reputatie 7
Nee, als je nu al direct via de ExperiaBox kunt bellen en gebeld worden (kun je testen via je mobiel) heeft KPN je analoge nummer al overgezet op VOIP en hoef je niets meer te doen lijkt me.

Prettige jaarwisseling!

Reageer