Vraag

Thuis of toch niet thuis: Zender wel of niet te bekijken in iTV app

  • 15 June 2019
  • 11 reacties
  • 439 keer bekeken

Reputatie 7
Zowel op mijn Huawei MediaPad M3 als op mijn OnePlus 5T staat versie 6.3.1.2 van de iTV app.
Beide apparaten zijn verbonden met de wifi van mijn thuisnetwerk.
Toch kan ik alleen op mijn Huawei MediaPad M3 naar BBC One en BBC Two kijken, op mijn OnePlus 5T wordt aangegeven dat ik deze zenders alleen thuis beschikbaar is.

Gids op Huawei MediaPad M3:


Gids op OnePlus 5T:


Melding: Zender alleen thuis beschikbaar op OnePlus 5T.


Maar ik ben thuis!

11 reacties

Weet de telefoon/app dat ook al ga ik er vanuit dat de locatie bepaling aan staat.
Of in ieder geval één keer is bevestigd.
Reputatie 7
Weet de telefoon/app dat ook al ga ik er vanuit dat de locatie bepaling aan staat.
Uiteraard zou de iTV app op de telefoon dat ook moeten weten.
De locatie bepaling staat op beide apparaten uiteraard uit.

Huawei MediaPad M3:


OnePlus 5T:


Mijn policy is om geen enkele app toegang te geven tot de locatiegegevens tenzij het echt noodzakelijk is zoals voor navigatie.

Huawei MediaPad M3:


OnePlus 5T:


De locatiegegevens worden overigens alleen gebruikt bij kijken via 3/4G, niet bij kijken via wifi.
Het zal geen administratief verhaal zijn zoals je zelf onlangs scheef en vrij eenvoudig te verhelpen door KPN.
Reputatie 7
Het zal geen administratief verhaal zijn zoals je zelf onlangs scheef en vrij eenvoudig te verhelpen door KPN.
Ook dat zal niet de oorzaak zijn immers dan zou het fenomeen op beide apparaten optreden en niet alleen op de OnePlus 5T.

Ik ben overigens benieuwd of anderen dit ook ervaren op een Android (9) telefoon.

Het zal geen administratief verhaal zijn zoals je zelf onlangs scheef en vrij eenvoudig te verhelpen door KPN.Ook dat zal niet de oorzaak zijn immers dan zou het fenomeen op beide apparaten optreden en niet alleen op de OnePlus 5T.

Ik ben overigens benieuwd of anderen dit ook ervaren op een Android (9) telefoon.

Een verschil met die andere gelinkte situatie kan zijn dat jij nu 2 'kijkers' op 1 abo/locatie hebt naar een zender met een thuis restrictie. Met alleen TV-boxen zou je er nog een TV-box a 5 euro/maand bij moeten nemen om dit te kunnen. Ik ga er dan vanuit dat er caching- en/of timeout functionaliteit actief is. Als je een uur of een dag of zo zou wachten en alleen de 5T gebruyikt werkt het misschien wel.

Maar overgang naar Android9 kan ook een reden zijn. Ik weet momenteel niet wat er in de API's veranderd is en of de iTV werking daarmee van doen heeft.

Om voorbij te gaan aan hardware en Android functies zou je de GPS ontvanger uit kunnen zetten en ook z'n cache en history wissen. En flightmodus aan, maar met alleen WiFi dan weer aan.
Het kan best zijn dat die locatie geschat wordt op grond van recente history. B.v. 1 keer kort een route in je 5T aanwezig via niet via je glasvezel maar via 4G zou een reden kunnen zijn dat de iTV app het zekere voor het onzekere neemt. Voor het Android recht internet zijn geen resticties voor zover ik weet, maar je kan aan de hand van wat er te bereiken is via de ene of de andere route wel zaken m.b.t. locatie afleiden.
Reputatie 7
Een verschil met die andere gelinkte situatie kan zijn dat jij nu 2 'kijkers' op 1 abo/locatie hebt naar een zender met een thuis restrictie. Met alleen TV-boxen zou je er nog een TV-box a 5 euro/maand bij moeten nemen om dit te kunnen. Ik ga er dan vanuit dat er caching- en/of timeout functionaliteit actief is. Als je een uur of een dag of zo zou wachten en alleen de 5T gebruyikt werkt het misschien wel.
Dat is de oorzaak niet immers dan ook als de Huawei (langere tijd) niet in gebruik is kan ik op mijn OnePlus 5T geen BBC One kijken.

Maar overgang naar Android9 kan ook een reden zijn. Ik weet momenteel niet wat er in de API's veranderd is en of de iTV werking daarmee van doen heeft.
Dat zou goed kunnen, vandaar dat.
Ik ben overigens benieuwd of anderen dit ook ervaren op een Android (9) telefoon.

Om voorbij te gaan aan hardware en Android functies zou je de GPS ontvanger uit kunnen zetten en ook z'n cache en history wissen. En flightmodus aan, maar met alleen WiFi dan weer aan.
Het kan best zijn dat die locatie geschat wordt op grond van recente history. B.v. 1 keer kort een route in je 5T aanwezig via niet via je glasvezel maar via 4G zou een reden kunnen zijn dat de iTV app het zekere voor het onzekere neemt. Voor het Android recht internet zijn geen resticties voor zover ik weet, maar je kan aan de hand van wat er te bereiken is via de ene of de andere route wel zaken m.b.t. locatie afleiden.

Dat heeft geen zin immers de locatiegegevens worden bij het kijken via wifi helemaal niet gebruikt. Als ik in Oostenrijk ben en via een VPN verbinding met mijn thuisnetwerk televisie kijk, dan "denkt" de app ook dat ik gewoon thuis ben. Daar kan ik dan ook gewoon BBC One kijken op mijn Huawei MediaPad M3.
Om voorbij te gaan aan hardware en Android functies zou je de GPS ontvanger uit kunnen zetten en ook z'n cache en history wissen. En flightmodus aan, maar met alleen WiFi dan weer aan.
Het kan best zijn dat die locatie geschat wordt op grond van recente history. B.v. 1 keer kort een route in je 5T aanwezig via niet via je glasvezel maar via 4G zou een reden kunnen zijn dat de iTV app het zekere voor het onzekere neemt. Voor het Android recht internet zijn geen resticties voor zover ik weet, maar je kan aan de hand van wat er te bereiken is via de ene of de andere route wel zaken m.b.t. locatie afleiden.
Dat heeft geen zin immers de locatiegegevens worden bij het kijken via wifi helemaal niet gebruikt. Als ik in Oostenrijk ben en via een VPN verbinding met mijn thuisnetwerk televisie kijk, dan "denkt" de app ook dat ik gewoon thuis ben. Daar kan ik dan ook gewoon BBC One kijken op mijn Huawei MediaPad M3.

Maar is dit ook het geval nu in Oostenrijk met de huidige status van/op de T5 rijst dan als vraag.

De M3 heeft, met z'n denk ik oudere Android versie, geen andere (fysieke) interface, dus daar zul je denk ik niet gauw meerdere default routes met verschillende metric aantreffen.

Bij de T5 met Android9 zou dat wel kunnen. Bij mijn Android8.1 gebaseerde smartphone wordt LTE aangezet als (een) bepaalde server(s) niet bereikt kan worden via WiFi. Dat zullen google servers zijn denk ik.
Als je op het oog zo niet gezien hebt dat LTE kortstondig is aangeweest zou je kunnen kijken of dat strookt met wat in de logfiles te zien is.

Hoe haalt die iTV app z'n streams? Zijn er meerdere methodes mogelijk, 1) peer mediaserver in KPN infrastructuur of 2) peer (proxy-)server in de EBv10 lokaal, of 3) combinatie of 4) anders .
Reputatie 7
Het probleem heeft zichzelf ook spontaan weer verholpen.
Ik kan nu op beide apparaten naar de BBC zenders kijken.



Wat de oorzaak is geweest ... 🤔
Reputatie 7
Toch is de iTV app op mijn OnePlus 5T wel een beetje van streek, het is nu zelfs het omgekeerde. 😉

Onderstaand zie je dat BBC One en BBC Two gekeken zouden kunnen worden en dat terwijl we "buitenshuis" zijn en iTV via 4G kijken...


...en BBC One en BBC Two buitenshuis helemaal niet gekeken horen te kunnen worden.


Misschien toch wel een puntje van aandacht voor KPN.
Reputatie 7
Badge +28
Dank voor de uitgebreide melding, dit is zeker een aandachtspuntje. Voor de zekerheid: de laatste screenshots zijn nog steeds zonder locatiebepaling? Ik zal dit topic doorsturen naar de ontwikkelaars, zowel het gedrag in het startbericht als deze zijn beide niet de bedoeling.
Reputatie 7
Dank voor de uitgebreide melding, dit is zeker een aandachtspuntje. Voor de zekerheid: de laatste screenshots zijn nog steeds zonder locatiebepaling? Ik zal dit topic doorsturen naar de ontwikkelaars, zowel het gedrag in het startbericht als deze zijn beide niet de bedoeling.
Klopt, de laatste screenshots zijn nog steeds zonder locatiebepaling. Locatiebepaling staat, zoals gezegd, bij alle apps uit, tenzij locatiebepaling absoluut noodzakelijk is voor de werking van de app.
Voor de iTV app van KPN is locatiebepaling (gelukkig) alleen noodzakelijk als je via 3/4G televisie wilt kijken. Bij kijken via WiFi is locatiebepaling niet nodig.

Reageer