Vraag

Toch geen korting meer op TFT (oude Telfort)

  • 17 November 2020
  • 18 reacties
  • 385 keer bekeken

Ik had Telfort en kon gratis overstappen van ADSL naar Glasvezel. Na overname door KPN werd een zogenaamde TFT korting van 10 euro verminderd op het maandabonnement voortgezet door KPN.
KPN bood mij Interactieve TV aan voor 10 euro extra per maand. In het aanbod op de nieuwe factuur werd de TFT korting gehandhaafd.
Die korting is nu verdwenen in de factuur van komende maand, dit is te zien via de app. KPN houdt zich kennelijk niet aan het door haar gedane aanbod.
Ik moet nu dus gaan overstappen naar een andere aanbieder, de wijziging annuleren en de overeenkomst ontbinden. Alles tzt terugsturen.
Dit is geen dwaling meer van KPN, maar riekt naar bedrog. KPN handelt hiermee expliciet in strijd met het Europees consumentenrecht.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Hallo @Jvkessel , is het eindbedrag van de nieuwe factuur ook hoger dan de vorige factuur?

 

Er is 20 euro bijgekomen in plaats van de overeengekomen 10 euro. KPN heeft eenzijdig het TFT abonnement ingetrokken, ik ben daar bij de factuuraanbieding immers niet mee akkoord gegaan. Ik kan nu een geschil starten, eerst annuleren, dan zetten ze het terug naar het normale tarief, dus exclusief de 10 euro korting, maar dan zonder Interactieve TV. Ik moet het nieuwe modem en de tv-ontvanger dan terugsturen, en het oude modem Experia 8 weer terugzetten for the time being. Ondertussen kan ik naar een andere provider overstappen. Dat is de service van KPN. Ze doen gewoon wat de juridische afdeling voor ze heeft uitgedokterd, volstrekt in strijd met het consumentenrecht. Zo eisen ze dat je terugbelt voor het beeindigen van de overeenkomst, terwijl dit feitelijk schriftelijk moet. Zo kan KPN blijven weigeren om je abonnement af te sluiten, immers, je hebt niet schriftelijk opgezegd. Erg slim allemaal, moet ik zeggen. 

Hallo @Jvkessel , ben je met je TFT-abo omgezet naar glasvezel, of ben je meteen omgezet naar een ècht KPN Hussel abo?

In het laatste geval val je onder de KPN-voorwaarden en prijzen.

In het 1e geval zou er niets mogen wijzigen of je glasabo is per definitie duurder dan een xDSL-abo, maar dat geloof ik niet.

Als alles onder de TFT-vlag is gebleven na de omzetting naar glas gelden nog steeds de TFT-voorwaarden en prijzen.

 

 

 

Het eerste geval, dit is onder Telfort gebeurd, al vorig jaar, het omzetten naar glasvezel. Dat ging toen zonder kosten, mogelijk omdat ze dan minder onderhoud hebben, dat weet ik niet. Er is hier ook maar een heel trage ADSL-verbinding omdat de wijk al langer glasvezel heeft, al meer dan 15 jaar. 

Die korting van Telfort is meegenomen later door KPN. Ik heb dit nagekeken. Dit is ook mee overgenomen in het aanbod dat ze me deden. Ik heb gisteren klantenservice gebeld, de afd. billing zou het nakijken. Dat doen ze natuurlijk niet. Wat kan hun het schelen, er klaagt toch verder niemand. 

Hoe dan ook, KPN houdt zich nu niet aan de voorwaarden. Dat geeft mij het recht om de overeenkomst te beeindigen. Ik zie op tegen een procedure bij de Geschillencommissie, dat sleept een half jaar aan, en in die tijd blijft KPN het volle tarief eisen. 

Er zitten helaas voor KPN verder geen repercussies aan het schenden van de algemene voorwaarden, hier komen ze gewoon mee weg. Ik vind het vervelend gedoe omdat het overstappen als consument allerlei romslomp geeft natuurlijk.

Hallo @Jvkessel , dus concreet, je bent of wilt overstappen naar het èchte KPN als ik het goed begrijp?

 

Nee, ik heb nog steeds mijn TFT abonnement, mijnheer van de klantenservice. KPN kan niet tussentijds het aanbod wijzigen. Als ze dat toch doen, dan heb ik het recht om de nieuwe overeenkomst weigeren.

Nee, ik heb nog steeds mijn TFT abonnement, mijnheer van de klantenservice. KPN kan niet tussentijds het aanbod wijzigen. Als ze dat toch doen, dan heb ik het recht om de nieuwe overeenkomst weigeren.

Hallo @Jvkessel , ik ben gewoon een medeforumlid, net als jij, die probeert andere klanten bij te staan.

Als je automatisch gemigreerd bent van TFT naar KPN vorige of deze maand blijven de prijzen/voorwaarden ongewijzigd voor het TFT-abo gelden en zou er geen factuurverschil mogen zijn tussen TFT en KPN.

Het is wèl zo dat door de hoeveelheid abo's die TFT kende, KPN dit gestroomlijnd heeft en diverse posten op de factuur aangepast heeft, maar het eindbedrag zou hetzelfde moeten blijven.

Gewoon even de factuur van TFT vergelijken met de factuur van KPN en afvinken en de verschillen aankaarten via 0800 0402 voor een snellere oplossing.

Succes.

 

KPN klantenservice is niet te vertrouwen. Dinsdag jl. heb ik met 0800 0402 gebeld. Ze hebben het nagekeken en bevestigd dat de korting gehandhaafd blijft, ook in de nieuwe factuur voor december 2020 en volgende. Twee personen hebben het gecheckt. Ik heb gezegd dat ik ze toch niet vertrouw. Ze weigeren namelijk om het te bevestigen in een mail.
Vanmiddag ben ik teruggebeld door iemand anders van de klantenservice. Telkens als ik iets wilde zeggen begon hij er doorheen te praten. ‘Dit is voor trainingsdoeleinden?’, vraag ik nog. 
Nee, KPN zou de korting alsnog schrappen, maar ik kan gewoon overstappen naar een andere provider. Een toezegging die de klantenservice dinsdag jl. mondeling deed, die wordt twee dagen nadien alweer mondeling ingetrokken. Een beetje een chaos daar bij de klantenadministratie die ze van Telfort hebben overgenomen. Waar mensen werken worden immers fouten gemaakt? Bij twijfel legt KPN het in zijn voordeel uit.

Reputatie 7
Badge +13

Beste @Jvkessel

Welkom op het forum, ik zie dat onze forum topper @JanD  jou al aardig op weg heeft proberen te helpen. Ik merk dat er een hoop woede en frustratie, is ontstaan. Dat is begrijpelijk maar laten we ons wel aan de huisregels van het forum houden en vooral netjes blijven tegenover andere forum gebruikers. Ik zou deze kwestie graag persoonlijk voor jou willen uitzoeken, zou je daarvoor jouw postcode en huisnummer aan jouw profiel willen toevoegen?  

Ik heb een strafboete gekregen van KPN omdat ik gebruik durfde te maken van mijn recht op annulering van Interactieve TV. Het maandbedrag was eerst 30,75 euro en is nu 44,50 euro voor praktisch dezelfde dienst. Interactieve TV is dus geannuleerd. Hoe durf ik gebruik te maken van mijn recht! Wurgcontract want opzeggen van internet per direct kan niet. Dan valt de telefoon en alle mail direct uit. Mensen werken thuis onder corona. Alleen de uploadsnelheid is verhoogd vergeleken met eerst. Oh ja, ik had natuurlijk eerst een stokoud modum Experia 8 dat nu vervangen is. De overgang naar glasvezel in februari 2019 was al betaald door Telfort.
De klantenservice blijft zich tegenspreken: Ja, u behoudt uw korting, maar ze noemen het volledige bedrag. De korting is dus weggehaald. Zeg dat dan KPN en zit niet te liegen. Als monopolist staat u dat uiteraard vrij. Wie het aanvecht bij de Geschillencommissie die moet 6 maanden wachten op de uitslag. Je krijgt een batterij juristen tegen je. Hun leugens staan in de algemene voorwaarden, en daarmee zijn we akkoord gegaan immers.
Aan het contract voor precies hetzelfde met een boete van 14 euro per maand, daar zit ik een jaar aan vast.
Als ze eenmaal een klant hebben, dan wurgt KPN die liever. Het woord fatsoen komt niet voor in hun vocabulaire. Ik ben niet zo’n handige man in liegen en bedriegen. Dat gaat KPN beter af, winst maken, dat is hun voornaamste doel. 

Klein foutje, moet zijn: glasvezel van Telfort miv februari 2020

Bij Telfort had je een compleet pakket, daar kon je geen onderdelen van opzeggen alleen het complete pakket.

Door nu te stoppen met de TV dienst ben je een nieuwe KPN Hussel  overeenkomst aangegaan en gelden dus ook de duurdere Hussel prijzen.

 

Iets veranderen aan een TFT abonnement is bijna nooit gunstig.

Reputatie 7
Badge +24

€ 44,50, dat klinkt als Hussel 50 + € 2,- voor telefonie. En ik denk niet dat je daar nu een jaar aan vast zit. Gewoon maandelijks opzegbaar. 

Ja, dat klopt. Ik vertrouw ze echter voor geen cent. Een van hen liet zich ontvallen dat het volgende maand een nieuwe overeenkomst wordt. Bovendien zegt de klantenservice telkens wat anders. Ik kan er echt geen touw meer aan vastknopen.

Ik moet nu de oude Experiabox terugsturen in de doos van de nieuwe. Een bericht over terugzenden van de tv-ontvanger is er nog niet. Als ik die nu ook terugzendt, dan gaan ze ontkennen dat ze die ontvangen hebben en eisen het met een tweede brief op. Monopolisten gedragen zich vaak zo arrogant, daarom zat ik ook bij Telfort, maar die hadden ze al eerder opgekocht. T-Mobile is voor dezelfde snelheid op glasvezel 15 euro goedkoper per maand, maar dan zou T-Mobile een splinternieuw glasmodem moeten installeren. Dat is een kwestie van duurzaamheid waar ik dan voor kies. Dus blijf ik voorlopig bij de etters van KPN. KPN maakt mi dan ook misbruik van de term duurzaamheid in hun communicatie. Het zijn gewoon etters die voor dezelfde dienst 15 euro meer vragen over hetzelfde netwerk. Een verschil van zo’n 5 euro (over hetzelfde netwerk) is nog wel acceptabel, maar dit is klinkklare onzin. Alsof Ziggo 2 abonnementen aanbiedt met 15 euro prijsverschil, waarbij je precies dezelfde diensten ontvangt.

Met glasvezelmodem bedoel ik wat KPN het glasvezelkastje noemt. De fiber to ethernet convertor. Nuenen en Tongelre hadden 15 jaar terug al glasvezel. Aanvankelijk als proef zelfs twee jaar gratis internet. Later heeft OnsNet een fibreconvertor geplaatst. Die hebben ze na opzeggen nooit opgehaald. KPN heeft al die netten opgekocht. In de tusentijd had ik weer ADSL van Telfort. Ze boden 2 jaar geledeb gratis overstap naar glasvezel aan. Misschien omdat het hier goedkoper in onderhoud was. KPN nam die gratis overstap (10 euro korting) gewoon over in het lopende contract.
Tot ik Interactieve TV erbij wilde nemen. Dan komt de KPN-bedriegersmachinerie in werking, ook naar hun eigen klantenservice. Het aanbod was namelijk dat de korting blijft zolang TFT Internet (voorheen Telfort) loopt. Zonder dat ik akkoord ga gaan ze alles in december omzetten naar een KPN contract. De korting wordt geschrapt.
Het prijsverschil van 15 euro per maand is toch niet gering, goedkoper namelijk bij T-Mobile. Als ze eerlijk waren geweest, dan had de korting van 10 euro moeten blijven. Het maandbedrag zou wel volgens de overeenkomst 10 euro hoger worden omdat Interactieve TV erbij was gekomen. Maar met T-Mobile zou ik altijd nog goedkoper uit zijn, zelfs als ze de korting hadden laten staan. Het prijsverschil was dan 5 euro geweest. Ik zou wel 67 euro aan installatie van de fibreconvertor moeten betalen aan T-Mobile. Maar dan ben ik tenminste van die KPN af. KPN zal wel een nieuwe truc gaan bedenken, een extra duurzaamheidstoeslag of zoiets. Of gewoon iedereen een boete opleggen, gewoon, omdat alles kan bij KPN.

Reputatie 7
Badge +24

Tja... met alle respect, uw Telfort abonnement had helemaal niet de mogelijkheid om tv zomaar toe te voegen. Als u enkele maanden eerder tv had toegevoegd, toen het nog Telfort was, dan had je bij Telfort een ander abonnement gekregen. Maar dat kan nu niet meer. Het is geen Telfort meer.

Het is nu KPN. Nu krijg je bij KPN een ander abonnement. Een KPN Hussel abonnement. Met KPN Hussel prijzen dus.

Bij Telfort was dat toen al langere tijd niet meer mogelijk. Interactieve TV werd niet langer aangeboden, noch in ADSL noch onder het nieuwe glasvezel van toen Telfort.
Overigens klopt mijn prijsvergelijking met T-Mobile niet helemaal. Als je bij een provider trouw blijft, dan is dat wat goedkoper dan overstappen. Je betaalt immers voor de installatie (67 euro). Bij Telfort (later KPN) was dat gratis. Normaal is het prijsverschil met Hussel voor kaal internet via glasvezel 12,50 euro per maand (ik had afgerond op 15 euro). Als je er TV bijneemt, dan blijft T-Mobile zo’n 10 euro goedkoper dan KPN, uitgaande van prijzen bij een nieuw abonnement. Wie trouw blijft geniet altijd enig voordeel. In mijn geval niet omdat ik gebruikmaakte van mijn recht op annulering van het TV-abonnement.

Wat bezielt je dan ook om het abonnement te veranderen? Je komt van Telfort en gaat naar KPN, je enige bescherming is dan om niets maar dan ook niets te veranderen of aan te passen in je abonnement. Of er nou iets werd aangeboden of beloofd doet er niet toe. Dus was tevreden geweest met wat je had. Dit was op zijn zachtst gezegd een zeer onvoorzichtige aktie van jezelf:sob:.

Ik ben elk jaar weer benieuwd of ik de TFT korting behoud. Zo nee, dan ben ik meteen weg bij KPN. Ik ga ervanuit dat KPN dat weet en dat men in mij een trouwe klant ziet, zoals zeeer veel andere Telfort klanten, en dat dat maar blijft zolang men deze korting respecteert.