Beantwoord

TP-Link DVS geeft foutcode 561 bij tweede digitale ontvanger.

Hi allemaal,

Ik heb een Experiabox V10, direct aangesloten met een interactieve TV.
De tweede ITV is aangesloten in een andere kamer, via de TP-Link PA4020 powerline adapter. Ik krijg keer op keer foutcode 561.

- Het ligt niet aan de ontvangers, geswitched met elkaar en daar werken beide ontvangers in de woonkamer.
- Ik heb de primaire adapter omgewisseld van TP-Link naar de originele van KPN, en de TP-Link in mijn kamer laten staan. Op deze manier werkt het NIET (foutcode 561)
- Ik heb beide adapters geswitched naar de KPN set, daar werkte hij WEL.

Het lijkt erop dat de Experiabox wel gewoon de juiste signaal afgeeft dus, maar de TP-Link in mijn kamer dit niet doorgeeft aan de ontvanger. Tot aan mijn kamer gaat het goed, maar daarna gaat het fout. Uiteraard kan dit met compatibilieit te maken hebben, maar hij laadt wel een aantal balken bij de ITV. Als het niet zou werken zouden de eerste 4 balken niet geladen zijn. Bovendien werkt het met allebei de TP-Links ook niet.

Wie kan me hiermee helpen? Tot zover lijkt het te liggen aan de TP link adapter, maar misschien is hier een oplossing voor.
Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door zuba 21 oktober 2016, 09:30

Hi Joran,

Ik heb inmiddels de adapters teruggebracht, hoogstwaarschijnlijk is het product gewoon ondermaats.
Met de KPN adapter heb ik geen enkel probleem, dus is TP-link adapter gewoon niet goed.
Het is handiger om het probleem dan met een switch op te lossen. Dit is inmiddels geregeld door KPN.
Hartelijk bedankt daarvoor! :)

Bedankt voor al jullie hulp!
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Welkom zuba! Deze foutmelding betekent dat de TV-ontvanger een verkeerd ip-adres krijgt. Dit kan gebeuren als de TV-ontvanger op een router wordt aangesloten. Op een powerline adapter hoort dat eigenlijk niet te gebeuren.

Geven de lampjes van de TP-link wel aan dat het onderlinge signaal goed is? Kun je eens een PC of laptop aansluiten op de TP-link en controleren of die wel verbinding krijgt?
Hi Joran,

Ik heb het getest op mijn laptop en internet werkt wel, ook al is het vrij langzaam (13MB, internet normaal 100MB). Er is wel signaal in ieder geval. Ik vind het vooral vreemd dat het wel werkt als ik het signaal ophaal van de KPN DVS, maar niet via de TP-Link. Dan lijkt de adapter toch de boel te saboteren hier.
Reputatie 7
Als jij een snelheid van maar 13Mbps haalt via die TP-Link dan betekent dat dat de verbinding over jouw lichtnet heel slecht is.
Is één van de adapters dicht op de meterkast aangesloten?
Sluit de andere ook eens dichtbij aan en meet dan eens opnieuw de snelheid. Wat is het resultaat?
Het is toch niet zo dat je zowel die DVS set als die TP-Link set tegelijkertijd gebruikt of wel?
Als ik bij de modem een DVS adapter gebruik, en een TP link bij de ontvanger met problemen via de elektriciteitsnetwerk, dan werkt het wel. Als ik bij de modem een DVS adapter gebruik en een TP-Link bij de ontvanger, dan werkt het weer niet.

- Snelheid met 1 DVS, 1TP-link = 29MB
- Snelheid met 2 TP-Link = 13MB

Via WIFI haal ik ruim de 80MB, dus ik denk niet dat het aan de internetsnelheid ligt of de kwaliteit ervan. Ik heb hier nooit last van gehad. Sinds ik die TP-Link heb aangeschaft heb ik deze problemen eigenlijk.
Reputatie 7
Dat er maar 13Mbps gehaald wordt via die TP-Link adapters betekent gewoon dat het lijntje tussen de adapters zo slecht is dat daar niet meer doorheen gestampt kan worden. Vandaar ook dat ik vroeg naar waar die adapters aangesloten zijn en om ook eens te testen met beide de adapters dicht bij de meterkast zodat de afstand via het lichtnet zo klein mogelijk is. HomePlug Powerlines ("draadloze" verbindingssets) zijn zeer gevoelig voor de kwaliteit van het lichtnet en het kan zelfs zo zijn dat het aansluiten van één van de adapters op een andere wandcontactdoos al een wereld van verschil oplevert.
Die 13Mbps en ook de 29Mbps zijn gewoon te laag om een storingsvrije werking te kunnen garanderen.

Officieel is het conform de HomePlug AV standaarden mogelijk om adapters van verschillende merken met elkaar te combineren. In de praktijk blijkt dit echter vaak toch tot problemen te leiden.
Ik heb de beide TP-Link adapters aangesloten en haal hierbij precies 60MB.
Het ligt niet aan het elektriciteitsnetwerk, omdat ik in het verleden hier nooit last van heb gehad.
Nog steeds werkt ITV niet, zelfs met deze snelheid.
Erg vreemd
Reputatie 7
Badge +27
Los van de snelheid, kun je eens controleren welk ip-adres de laptop krijgt als je die op de TP-link aansluit?

Het ligt niet aan het elektriciteitsnetwerk, omdat ik in het verleden hier nooit last van heb gehad.

Dat zegt niet zoveel, elk apparaat op het stroomnetwerk kan storing veroorzaken op het signaal van een homeplug. Natuurlijk kán het prima werken maar een garantie voor stabiliteit is er net zo min als bij wifi.
Hi Joran,

Ik heb inmiddels de adapters teruggebracht, hoogstwaarschijnlijk is het product gewoon ondermaats.
Met de KPN adapter heb ik geen enkel probleem, dus is TP-link adapter gewoon niet goed.
Het is handiger om het probleem dan met een switch op te lossen. Dit is inmiddels geregeld door KPN.
Hartelijk bedankt daarvoor! :)

Bedankt voor al jullie hulp!

Reageer