Beantwoord

TV hapert 's avonds 4k zenders , dvs verbonden

  • 1 August 2019
  • 42 reacties
  • 1190 keer bekeken

Reputatie 2
Ik heb sinds een week hetzelfde probleem. Tot die tijd probleemloos met DVS. Niets veranderd aan stekker, lichtpunten of apparaten. Alles ge-reset, uit/aan gezet, maar beeld blijft haperen met irritant tikkend geluid. Ben nu aan het testen met cat5 rechtstreeks tussen ontvanger en modem. Wat me wel een beetje zorgen baart is de opmerking op de KPN storings hulppagina:

  • "Sluit je 4K tv-ontvanger van KPN niet aan met een DVS. Sluit deze bekabeld aan. Alleen dan kan KPN de 4K kwaliteit garanderen.
Dat zou wel heel vervelend zijn gegeven de afstand tussen meterkast en tv. Ik heb een nieuwe LG 100Hz 55inch televisie sinds een jaartje. Maar nooit problemen met kijken. Tot een week geleden.

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt, afgesplitst van deze
icon

Beste antwoord door Nadia 7 August 2019, 13:50

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 2
(admin thx)
Badge +19
Ik ben benieuwd naar de uitkomst van je bekabelde test.
Reputatie 7
Hallo @Roel_Dirksen, ik ben net als Joep1965 wel erg benieuwd naar de ervaringen met een kabel op de tv-ontvanger. Laat je het ons weten? 🙂
Reputatie 2
Welnu, direkte kabel tussen modem en ontvanger en geen storing meer ervaren. TV beeld en geluid zijn nu vlekkeloos. Dat is fijn en jammer tegelijk. Dat zou inhouden dat ik moet bekabelen en dat is gezien de obstakels in het traject naar de meterkast, geen makkelijke opgaaf.

Ik kan nog proberen om de DVS van nieuwe software te voorzien. De instructies daarvoor heb ik hier ergens gezien. Ik kan vervolgens de DVS aansluiten en alle andere stroomverbruikers even loskoppelen of uitzetten, maar zoveel spannends is dat niet.

In de woonkamer op dezelfde groep als de DVS zit de televisie, Sonos box, 2 led stripjes en 2 halogeenlampjes, een spaarlamp en een oplader van een zuurstofapparaat. Dit is al meer dan een jaar ongewijzigd.

In de hal c.q. meterkast waar de andere DVS zit, zit op die groep het KPN modem en een zuurstofapparaat die 0.3 KW trekt en verder de vaste plafondverlichting. Ook dit is al meer dan een jaar zo. De elektra leidingen in het hele huis zijn in 2001 allemaal nieuw aangelegd.

Resumerend, qua huis configuratie zijn er geen veranderingen. De storing doet zich sinds ruim een week voor en van DVS naar vast bekabelen lijkt de storing op te heffen.

Ik ga van het weekend nog even verder wat dingen uitproberen. Suggesties zijn uiteraard welkom.

Groetjes,

Roel.
Badge +19
Leuk dat je het resultaat met ons deelt. Ik had de uitkomst wel een beetje verwacht. Ik ben bang dat je niet aan kabels ontkomt. Veel werk maar je krijgt er geen spijt. Helaas heb ik geen tips voor je wbt de verbindingsets.
Reputatie 2
Graag gedaan en ik ga van het weekend nog even wat testen en uitproberen en deel de uitkomsten hier. Bedankt en fijne avond en weekend.
Reputatie 2
N.a.v. dit onderwerp:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/draadloze-verbindingsset-mt-2360-463598#_=_

toch maar even de software bijgewerkt naar 4.4.0.05.2 en voor deze persoon heeft dat geholpen. Net alles weer aangesloten en ben benieuwd. Overigens wordt in het topic hierboven ge-adviseerd om eventueel de DVS1200 te kopen. Dat zou het beeld/geluid probleem op moeten lossen. Maar ik doe eerst de upgrade afwachten voordat ik 80 euri ga stukslaan.
Reputatie 7
Bedankt voor de uitgebreide terugkoppeling, @Roel_Dirksen. Goeie, daar had ik nog even niet aan gedacht (of een beetje verdrongen in mijn gedachten). De Software updaten van de DVS wil nog wel eens helpen. Fijn om te lezen dat het ook voor jou geldt.

Maar, het advies voor 4K-kwaliteit tv-kijken is nog altijd: een kabel!
Misschien moeten er wat hindernissen en beproevingen onderweg worden overwonnen om vanaf het modem naar de (4K) tv-ontvanger te komen. Het einddoel en de zege is dan ook extra zoet; geen storingen of vreselijk irritante onderbrekingen op de tv. Halleluja!

Kijk het zo nog even aan. Mocht je toch niet werken dan kun je altijd nog een middagje vrijhouden om het kabeltje netjes weg te werken 😉
Reputatie 2
Sorry voor de late reactie maar ik heb te vroeg gejuicht. Het update heeft even verlichting gegeven, helemaal weg is het niet geweest, volgens mijn vrouw en die zit er vaker voor dan ik. Maar gisteravond was het opeens weer zo dramatisch slecht dat we de televisie hebben uitgezet. Heel raar dat het opeens zo de kop opsteekt.

Een kabel is echt de laatste optie want dat is zo'n ondoenlijke k-klus, daar kijk ik niet naar uit. Ik heb ergens anders op dit forum gelezen, dat de set DVS1200 (ik heb nu de 500) een betere zou zijn. Is dat ook na te gaan ergens, zijn er gebruikerservaringen ?
Voor 4K zou ik een kabel trekken. Maar zoals je zelf al schrijft is dat een hele klus. Het scheelt je op de lange termijn wel veel kopzorgen.
Mocht je toch voor die DVS1200 gaan, dan uiteraard het bonnetje even goed bewaren en in de eerste periode goed testen. Als het dan weer gaat storen kun je je geld terug krijgen.
Reputatie 2
De 1200 zou 1Gbit/s throughput hebben volgens 802.3ab Ik probeer nu uit te vinden wat het voor de 500 is. Overigens een fijne suggestie om de 1200 te proberen met een niet goed geld terug optie. Want dat houdt me een beetje tegen om tot aanschaf over te gaan als ik er aan vast zou zitten.
Ik dwaal een beetje af, maar in oktober krijgt de woonkamer een verbouwing, dus ik ga toch een bekabelde optie mee overwegen. Tot zover bedankt voor het meedenken, ik ben er mee geholpen.

Groetjes,

Roel.
Reputatie 2
Ik moet nog wat beter zoeken, maar ik krijg de indruk nu, dat de 500 iets van 100 Mbit/s is (802.3u). Dat zou wel wat kunnen verklaren.
Reputatie 2
Nog even wat doordenken, een nieuwe DVS (van 500 naar 1200) is niet zo zinvol denk ik omdat er maar hooguit 50Mb/s binnenkomt. En de DVS500 die ik nu heb, heeft een doorvoer van 100Mb/s en dat zou ruim voldoende moeten zijn. Dus upgraden naar 1Gbit/s lijkt me zinloos.

Wat me wel opvalt is dat de speedtest https://kpn-itns.speedtestcustom.com/ overdag 25Mbit/s is en 's-avonds 18 Mbit/s. Een verschil van 7 is toch fors. En aangezien de problemen zich doorgaans 's-avonds aandienen vraag ik me af of hier iets als oorzaak aan te wijzen is.

Ik zal nog eens wat testen doen en anders een melding maken bij KPN.
Reputatie 7
Badge +22
Ik heb zelf een DVS 650 voor boven, en daar zit ook een 4K ontvanger aan. En ik heb niks geen problemen, ook niet met de 4K zenders.

@Roel_Dirksen het kan ook zijn dat de bedrading van het elektriciteitsnet oud kan zijn. DVS is daar heel gevoelig voor. Maar voor de elektriciteit zelf niet, er kan op die bedrading (koper) corrosie zitten. Feit blijft dat de DVS handig is, maar storingsgevoelig voor het electriciteitsnet. Bijvoorbeeld als je ‘s avonds veel lampen aan hebt, en de tv. Dan vraag je veel van het electriciteitsnet, en dan wilt ie DVS daarop storen.
Reputatie 7
Als ik je een oprecht advies mag geven: Probeer echt een kabel te trekken.
Als je een electriciteitsbuis hebt met een telefoonkabel of een coax kabel, vervang die dan door een netwerkkabel. Je zult er geen spijt van krijgen.
Reputatie 7
Badge +22
Als ik je een oprecht advies mag geven: Probeer echt een kabel te trekken.
Als je een electriciteitsbuis hebt met een telefoonkabel of een coax kabel, vervang die dan door een netwerkkabel. Je zult er geen spijt van krijgen.

Absoluut waar wat wjb hier zegt. Ik had het ook liever gewild. Maar helaas is het in mijn woning niet mogelijk.

Vraag me trouwens af of het nu standaard in de nieuwbouwwoningen wordt geplaatst, in iedere kamer in de muur een UTP aansluiting. 🤔
Reputatie 2
Bedankt voor de reacties Dennis en wjb. De elektra leidingen in dit (oude) huis zijn allemaal nieuw. Oud in 2001 eruit gesloopt en helemaal opnieuw pvc-buis gelegd en draad getrokken. Dus het leidingennet is het niet, althans niet aannemelijk.
Volgens mij kan ik inderdaad een oude coax leiding leegmaken en vervangen door utp. Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. Bedankt wjb voor een nieuw weekendklusje, maar een goeie tip.

Iedereen zeer bedankt, ik laat het onderwerp even rusten voor nu en zodra ik utp heb getrokken en aangesloten meld ik mij weer.

Groetjes,

Roel.
Reputatie 7
Badge +22
Volgens mij kan ik inderdaad een oude coax leiding leegmaken en vervangen door utp.
Kun je de Coax niet laten zitten? Past er niet nog een UTP-kabel bij @Roel_Dirksen? Als je ooit je bedenkt om terug te gaan naar Ziggo, kun je weer beginnen. Maar dan weer Coax trekken. 😉
Reputatie 7
Voor het beste resultaat:

Gebruik een stugge vol koperen UTP netwerkkabel en monteer die aan beide zijden af in een UTP wandcontactdoos.
Reputatie 7
Badge +22
Voor het beste resultaat:

Gebruik een stugge vol koperen UTP netwerkkabel en monteer die aan beide zijden af in een UTP wandcontactdoos.

Dat is inderdaad echt heel mooi! 😉
Reputatie 2
Nabrander: coax laten zitten is een optie, ik zal er eens naar kijken. Overigens is me afgeraden om een wandcontactdoos te nemen omdat je weer een extra kontaktpunt hebt wat storing kan veroorzaken. Gewoon een utp trekken, aan beide zijden een rj45 direkt knijpen.
Wandkontaktdoos in de woonkamer en een patch paneeltje in de meterkast is wel stoer, maar m'n collega heeft wel een punt.

Nog geen tijd gehad voor dit kabelklusje. Televisie maar even teruggezet van HD naar SD. Storing blijft, maar minder irritant, qua tikkend geluid althans. Wel blokjes in beeld steeds. En alleen 's-avonds. Ik verdenk echt het KPN net, vooral omdat de internet bandbreedte 's-avonds flink terugloopt, aldus de (KPN) speedtest.

Wordt vervolgd.
Reputatie 7
Gewoon een utp trekken, aan beide zijden een rj45 direkt knijpen.
Dat raad ik je sterk af.
Netwerkkabels die je door electriciteitsbuizen trekt horen stugge kabels te zijn terwijl kabels binnen de woonruimte flexibel horen te zijn. Door die netwerkkabels in wandcontactdozen af te werken hoef niemand daar ooit nog aan te zitten en daarmee zal er ook geen slijtage optreden. Het is heel gebruikelijk om wandcontactdozen te gebruiken. Kijk maar eens naar het netwerk bij een willekeurig bedrijf ... allemaal UTP wandcontactdozen.
En in de patchkast ... juist ...

Reputatie 2

Dank wjb. Neem ik uiteraard ter harte. Wegens verbouwing nog niet gedaan trouwens.

Kijk even naar onderstaande Topic.

Buitenkabel Cat8 gerealiseerd maar nog steeds aan het verbeteren.

Globe Nieuwkomer

POE (power over internet) en Experia (V10) 

Ik heb zeer recentelijk een (40Gbps 2000Mhz SFTP Patch Cord, Heavy Duty High Speed Cat8 LAN Network RJ45) Cable aangelegd inclusief Cat8 inbouw keylock en Cat8 fieldconnector welke nu aangesloten is op poort 3 van de V10.De spullen zijn besteld op een buitenlandse site omdat het hier in Nederland sl...

 

Reputatie 2

Ik kan het zo snel niet zien of dit topic al gesloten is.

Zo nee, dan hier een update. Een vaste kabel trekken was schier onmogelijk. Ik heb het even laten rusten en een vaste kabel even provisorisch aangelegd. Nu was ik laatst aan het googlen en kwam op de Devolo Magic LAN 2 (LAN, niet de Wifi) uit. Uitermate geschikt voor doorvoer van 4K televisies. Ze kosten €129,- per setje maar ik zag een setje op Marktplaats voor minder. Dus die heb ik maar gekocht en voila, draait als een trein. Nog geen storing meegemaakt of haperend beeld.

Techniek staat niet stil. Kennelijk ook niet voor ethernet over power.

Reageer