Beantwoord

TV in combinatie met eigen router werkt niet meer

• 4 september 2018
  • 9 reacties
  • 2531 keer bekeken

De afgelopen jaren heb ik gebruik gemaakt van TV en internet via een eigen router. Ik maak hiervoor gebruik van de IPTV functie van mijn Asus router. Afgelopen weekend is de tv ontvanger gestopt met het weergeven van een tv signaal.

Elke keer als ik de tv ontvanger opnieuw opstart krijg ik de melding "FOUT 561: OPVRAGEN INSTELLINGEN MISLUKT"

Is er iets veranderd bij KPN waardoor dit niet meer werkt? Ik wil liever niet gebruik maken van de Experiabox ivm stabiliteit en doorvoersnelheid.
icon

Beste antwoord door wjb 5 september 2018, 00:30

Is er iets veranderd bij KPN waardoor dit niet meer werkt?KPN is jaren geleden al overgestapt van bridged iTV naar routed iTV. Jouw Asus maakte nog gebruik van de oude bridged iTV aansluiting. Al heb ik er niets van vernomen, het kan best zijn dat KPN de infrastructuur achter bridged iTV ondertussen aan het afbouwen is en dat je daar nu tegenaan loopt. Zo zou het me niets verbazen als de DHCP servers op vlan 4 (het iTV vlan) ontmanteld worden omdat deze bij routed iTV niet meer nodig zijn aangezien de TV ontvangers hun IP adres gewoon van de Experia Box krijgen.
Je hebt zeker ook nog nooit gebruik kunnen maken van de apps, zoals Netflix, op de TV ontvanger?

Ik wil liever niet gebruik maken van de Experiabox ivm stabiliteit en doorvoersnelheid.Ik gebruik al sinds jaar en dag Experia Boxen en ik moet zeggen dat ik daarmee geen instabiliteit ervaar. Tevens is de doorvoersnelheid prima, 500Mbps op een glasvezelaansluiting verstouwt de Experia Box zonder problemen.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Is er iets veranderd bij KPN waardoor dit niet meer werkt?KPN is jaren geleden al overgestapt van bridged iTV naar routed iTV. Jouw Asus maakte nog gebruik van de oude bridged iTV aansluiting. Al heb ik er niets van vernomen, het kan best zijn dat KPN de infrastructuur achter bridged iTV ondertussen aan het afbouwen is en dat je daar nu tegenaan loopt. Zo zou het me niets verbazen als de DHCP servers op vlan 4 (het iTV vlan) ontmanteld worden omdat deze bij routed iTV niet meer nodig zijn aangezien de TV ontvangers hun IP adres gewoon van de Experia Box krijgen.
Je hebt zeker ook nog nooit gebruik kunnen maken van de apps, zoals Netflix, op de TV ontvanger?

Ik wil liever niet gebruik maken van de Experiabox ivm stabiliteit en doorvoersnelheid.Ik gebruik al sinds jaar en dag Experia Boxen en ik moet zeggen dat ik daarmee geen instabiliteit ervaar. Tevens is de doorvoersnelheid prima, 500Mbps op een glasvezelaansluiting verstouwt de Experia Box zonder problemen.
Het is voor mij een beetje een "fail" dat ik voor mijn state of the art router een Experiabox moet gaan zetten. Mijn router staat nu ingesteld op PPPOE.

Hoe zit het dan met het plaatsen van een router achter de Experiabox, ik wil namelijk het signaal van het internet doorgeven aan de Asus router. Kan de Experiabox in bridged mode worden gezet.
Reputatie 7
Zie https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
De TV ontvangers laat je daarbij aangesloten op de Experia Box.
Beste mensen,

Even een update. Ik heb het op een andere manier opgelost. Ik heb een managed switch direct aan de NTU/FTU gehangen. In de switch stuur ik VLAN 6 (tagged) en VLAN 4 (tagged) apart door. De VLAN 6 gaat direct naar mijn router (ASUS RT-AC2900) die op PPPOE staat en authenticatie uitvoert.

VLAN 4 gaat direct naar mijn TV ontvanger. Op mijn managed switch heb ik nog 6 poorten over zodat ik deze nog kan gebruiken voor extra TV ontvangers. Alles is nu een week stabiel en zonder problemen. De Experiabox wordt in dit verhaal niet gebruikt.
Reputatie 7
Maar dan heb je nu geen Netflix en YouTube meer op jouw TV ontvangers, klopt dat?
Ik ben vanavond juist overgegaan van de Experia Box V10 naar een Ubiquiti EdgeRouter Lite 3.
Zie Gebruik een eigen router i.p.v. een Experia Box.
Klopt, ik gebruik Netflix via Chromecast of de Samsung TV. Idem voor YouTube.
Reputatie 7
Klopt, ik gebruik Netflix via Chromecast of de Samsung TV. Idem voor YouTube.Dat is waarom KPN overgestapt is van bridged-iTV naar routed-iTV. Houdt ook goed in de gaten of je regelmatig updates ontvangt van de firmware van de TV ontvangers. KPN heeft bijna elke maand een update van de firmware en ik hoop dat vlan 6 niet betrokken is in het uitrollen van die firmware al heb ik een donkerbruin vermoeden dat dat wel het geval al zijn.
Hoi wjb, we gaan het zien. Ik kan de ontvanger natuurlijk tussentijds altijd even aan de Experiabox hangen voor updates.
Reputatie 7
Hoi wjb, we gaan het zien. Ik kan de ontvanger natuurlijk tussentijds altijd even aan de Experiabox hangen voor updates.Dat kan, maar dan zal de Experia Box op dat moment ook op vlan 6 aangesloten moeten zijn en dus op de plaats van jouw Asus moeten staan. Een hoop werk voor een update van de firmware van een ITV ontvanger.

Reageer