Beantwoord

Tv instellingen gaan maandelijks, 1 à 2 verloren

  • 9 June 2021
  • 46 reacties
  • 341 keer bekeken

Badge

Ik heb 2 UHD Tv's in huis en maandelijks gaan mijn beeldscherm instellingen 'verloren’. Mijn inschatting is, dat er op de ‘achtergrond’ hard gewerkt wordt bij KPN, waardoor er telkens een update uitgevoerd wordt. ( dit is mijn veronderinstelling !!! ) Met deze update gaat de beeldscherm instelling KPN-kastjes ‘waarschijnlijk’ verloren. Ik stel mijn beeldschermen altijd op UHD@50Hz in (op het KPN-kastje), maar deze gaat maandelijks minimaal 1 x verloren (soms 2x per maand). Als ik de TV dan op een willekeurige dag aanzet, dan staat het KPN kastje weer op de ‘standaard’ kwaliteit 720p. Als ik zie, dat het eerste KPN-kastje ( ik heb 2 UHD kastjes) weer op 720p staat, dan is mijn 2de kastje, automatisch ook weer op 720p terug-gezet door KPN.  Ben ik de enige met dit ‘probleem’ ? Een ander bijkomend probleem is,… als ik het KPN kastje weer op UHD@50HZ zet ...of elke andere kwaliteits instelling wil veranderen….. dan krijg ik de bevestiging: ‘instellingen bewaard’.….en dan blijft het blauwe beeld ‘vasthangen’. De enige mogelijkheid die ik dan nog heb, is het ‘aan&uit’ schakelen van het KPN-kastje, en dan weer opnieuw opstarten. Dit geld voor beide UHD-KPN-kastjes die ik in mijn bezit heb, Ik heb dit nu eigenlijk al zeker 1jaar, wellicht wel langer. Nooit de moeite genomen, om het te melden, maar laat ik het nu toch maar eens aankaarten :) 

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 15 July 2021, 15:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

46 reacties

Badge +19

Zijn de tv ontvangers direct met een kabel aangesloten op de het modem?

Badge

Hallo Joep. Beide KPN UHD kastjes zijn direct met een kabel, verbonden aan de modem.

Zet je de tv ontvangers  uit dus van de stroom af of laat je ze stand-by staan in het eerste geval kan het kloppen dat je de ontvangers opnieuw moet instellen en bij stand-by is dat niet het geval

Badge

Neen. de ontvangers gaan nooit van de stroom af. Ze worden alleen met de afst.bedieningen aan&uit gezet, indien er tv gekeken wordt.

Je kunt voor een snelle oplossing bellen met de klantenservice 0800-0402

Het probleem dat het tv kastje (in mijn geval een zxv8001) vastloopt bij het omzetten van de resolutie heb ik ook sinds kort. Ik heb daar een apart topic voor aangemaakt. Er zijn meer mensen met dit probleem. 
 

 

Badge

Hallo Edu2020. Bedankt voor je reply. Idd hetzelfde probleem. Ik kan verder geen ‘oplossing’ vinden. Zullen de ‘experts’ van KPN (zelf)  meelezen met deze issue's ? Groet&Dank

Reputatie 7

Toch apart, ook @Henk2304 heeft/had last van het fenomeen dat bij elke firmware update de beeldscherminstelling op zijn 8001 weer teruggezet wordt/werd naar 720p. Zelf heb ik hier geen last van op mijn 8001 die overigens op 1080i ingesteld staat.

Ja, het maakt niet uit welke instelling ik heb (ook toen ik nog 1080i als standaard had, in het pre 4k-tijdperk) na een firmware (NMC) update staat de 8001 ingesteld op 720p. Bij de 5202 heb ik daar geen last van.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb de feedback doorgegeven aan de ontwikkelaars. Ik kan het zo niet verklaren. Ik zal wanneer ik reactie heb ontvangen dit delen in het topic dat al loopt

Badge

Hallo Bart, Dank je wel voor de feedback/update van de issue. Ik zou wel heel graag erbij vermeld willen hebben, dat de beeld-instellingen…maandelijks…. 1 à 2 keer, compleet teruggezet worden, door het KPN-kastje, naar 720p ! Wellicht is dit een ‘nieuwe’ topic, maar dit ‘probleem’ heb ik eigenlijk al héél lang…. ik ben alléén te afwachtend geweest, om het te melden :( mijn excuses hiervoor :) Keep up the good work :ok_hand_tone1:

Reputatie 7
Badge +20

Wat is al heel lang? En de ontvanger is wel al eens goed gereset

Badge

Ik denk dat deze issue ‘beeldscherminstellingen maandelijks terug naar 720p’ ongeveer 1,5 jaar speelt 

Badge

Ontvanger in meterkast, is onlangs nog geheel ‘gereset'... zonder succes (betreffende issue). Ik krijg de laatste tijd ook nogal veel de blauwe melding op TV, dat mijn kabel verbinding naar de TV niet goed zou zijn. Dan krijg ik de foutmelding ‘303’ (dacht ik)… en dat gebeurd dan zo'n 5x achter elkaar (tijdsbestek 30 tot 60minuten), en daarna, dan is alles weer oké. Kabels zijn allemaal vernieuwd, kastjes zijn uitgewisseld, maar alles geeft keer op keer dezelfde melding. Hier heb ik de moed al bij opgegeven :slight_smile: … dan zet ik de TV uit, en kijk de uitzending op een ander tijdstip wel terug… en dan zonder problemen hahaha.

Reputatie 7
Badge +20

Ontvanger in de meterkast? Je bedoelt het modem? Ik bedoel het kastje bij de tv. Het is belangrijk dat deze eens goed gereset wordt volgens de instructies. En verder geef je aan dat je de ontvangers al eens omgewisseld hebt. Blijft het probleem dan op dezelfde plek? Of verhuist het probleem met de ontvanger mee? Zo kunnen wij erachter komen of het in de ontvanger zit of juist in de aansluiting? Want heb je deze ook wel eens aangesloten op een andere poort van het modem?

Badge

Hoi Bart. De witte kastjes moet ik regelmatig uit zetten, omdat deze vastlopen, nadat deze uitzichzelf ( 1 à 2 keer in de maand) terug op 720p staan. Ze blijven dan minimaal 10 minuten uit (uit het stopcontact) voordat ik ze weer opstart. Dan doe ik ze terugzetten naar fabrieks instellingen en herstart alles weer naar mijn persoonlijke instellingen UHD50. Het probleem verhuist niet met zich mee, nadat ik alles vervangen en omgewisseld heb. Diverse modemuitgangen geprobeerd, mocht allemaal niet baten. Mvg :ok_hand_tone1:

Hoe lang @Bart_Z ? Bij mij al jaren! Op verschillende typen ontvangers; ik heb lange tijd gedacht dat dit standaard gedrag was, omdat kpn destijds de ontvangers uitleverde met 720p als standaard instelling (nu is dat blijkbaar Auto). Alleen bij de 5202 is het een aantal NMC-versies geleden gestopt en blijft hij op UHD@50Hz staan. 

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben het nog niet vergeten hoor. Ik kom er nog weer op terug als ik meer weet.

Badge

Helemaal goed. Ik wacht het rustig af :v_tone2:

Badge

Hoi Bart,

Ik zal weer even een update geven. 

Gisteren of vandaag ( 14-7-2021) is het weer heerlijk rommelig met TV kijken. Ik zit rustig al even de TourdeFrance te kijken… knipper knipper… blauw scherm… modem is niet aangesloten zegt mijn TV… dit gaat zo een paar keer… blauw scherm… mededeling… controleer Uw kabels… etc etc…. en dan is het weer zover :) …. mijn instelling is weer back to basic…. van de positie UHD 50… terug naar 720p :) ….. en dat alles terwijl ik rustig TV zit te kijken hahaha.

Geen probleem… ik zal via de instelling van het KPN kastje, weer teug zetten op UHD50… en zowaar….alles loopt weer vast. Spanning van het KPN kastje eraf… en alles weer opnieuw inladen.

Even checken of dit op de slaapkamer ook het geval is…. en jazeker…. ook hier hetzelfde verhaal…. van UHD50… terug naar 720p en alles weer vastlopen. Dus ook hier weer spanning ervan af, en alles weer opnieuw opstarten. 

Ik vertel het een beetje met een smile en hoop dat er op de achtergrond hart gewerkt wordt door de KPN :) 

Reputatie 7
Badge +20

Yes, duidelijk. Ik heb 10 dagen geleden reactie gekregen en deze in het andere topic gezet. Ik zie dat ik deze vergeten ben, maar het is de volgende:  

Ik heb een reactie ontvangen. Bedankt voor het melden. Het is ook bekend en er gaat ook nog wel weer naar gekeken worden, maar gezien het maar een heel klein clubje betreft die het opvalt heeft zijn er op dit moment belangrijker onderwerpen waar de focus op gelegd wordt. Betekent niet dat het vergeten wordt. 

Het is dus nog even afwachten. 

Je zegt het goed: "die het opvalt". Ik weet dat ik na een NMC-update de resolutie weer moet aanpassen. Soms vergeet ik het en dan valt het mij niet direct op. Ik verw8 zomaar dat dat voor veel meer gebruikers geldt: dat het niet direct of soms ook helemaal niet opvalt omdat de tv zelf upscaled. Dus dan zit je dus niets vermoedend naar een 4k zender te kijken in een upscaled 720P resolutie.

De recente NMC-versie heeft deze keer bij aanpassing naar UHD@50Hz voor het eerst de ontvanger niet vast laten lopen, ook wel eens aardig. 

Reputatie 7
Badge +20

Dat scheelt nog weer dat het niet vastloopt. Hopelijk komt er snel tijd voor vrij zodat het opgelost kan worden

Reputatie 7

Ik verw8 zomaar dat dat voor veel meer gebruikers geldt: dat het niet direct of soms ook helemaal niet opvalt omdat de tv zelf upscaled. Dus dan zit je dus niets vermoedend naar een 4k zender te kijken in een upscaled 720P resolutie.

Als men dat verschil niet direct ziet dan moet er toch echt iets mis zijn met de ogen. Het verschil tussen 4K en 720p upscaled naar 4K is niet te missen.

Badge

Oke. Ik ben weer even ‘up-to-date’ gebracht. Er zijn belangrijkere zaken, dat snap ik wel ( vooral de wateroverlast Limburg 16-7-2021 e.o ).  Een andere vraag van mij…. ben ik de enige hier, van alle KPN-abonnees, die ( rond de 720p - 50 UHD afschaling door KPN)  regelmatig blauwe schermpjes in beeld krijgt met “controleer UW verbindingen”….. “kijk of de gele snoer in de modem zit” …. “foutcode 302”  etc etc?   Dit gebeurd meestal rond de automatische (niet gewenste) wisseling van mijn beeldinstellingen die door KPN zelf gedaan worden ( Henk heeft het over NMC-update ). Ps. allen dank voor jullie ‘meedenken’.. erg prettig forum :thumbsup: