TV kijken in de hele EU via de iTV app van KPN

  • 20 March 2018
  • 128 reacties
  • 80790 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +25

715c7c07-a605-4187-9cc2-3c84b9a12642.jpg

Goed nieuws! Vanaf vandaag is het mogelijk om live TV te kijken in de hele EU via de iTV app. Superhandig natuurlijk na 'Roam Like Home'. Zo kun je dus nog gemakkelijker op de hoogte blijven van je favoriete programma tijdens vakanties of een weekendje weg. Je wordt geïnformeerd via een bericht op de tv. Zie ook: De nieuwe iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning
 

Waarom deze wijziging?

Dit heeft te maken met een wijziging in Europese wetgeving waardoor online-content nu in de hele EU beschikbaar moet zijn. Dit geldt dus ook voor bijvoorbeeld Netflix en andere betaalde videodiensten.

Let op: Noorwegen, Zwitserland en (sinds 1-1-2021) het Verenigd Koninkrijk zijn geen onderdeel van de EU.
 

Waar moet ik rekening mee houden?

Je hoeft hier niets extra’s voor te doen en er worden geen extra kosten in rekening gebracht. Er is ook geen update nodig van de iTV app. De kwaliteit van de verbinding kan echter wel per lidstaat verschillen. Hierdoor kan het voorkomen dat je een andere beeldkwaliteit ervaart dan je in Nederland gewend bent. Het is mogelijk om de iTV app te gebruiken in het buitenland voor een maximale periode van 4 maanden. Deze regelgeving geldt alleen voor EU lidstaten. Het kan dus voorkomen dat je in bepaalde landen, bijvoorbeeld Zwitserland, wel vanuit je bundel kan bellen en internetten maar geen TV kan kijken. Je hebt wel je abonnementnummer en Interactieve TV pincode nodig om buitenshuis in te loggen in de iTV app. Die gegevens kan je o.a. vinden in MijnKPN onder 'Instellingen'.
 

Welke zenders kan ik zien?

Het gaat om de zenders die buitenshuis te zien zijn. On demand en alle opnames die je in de iTV app buitenshuis kunt afspelen, zijn ook in de EU beschikbaar. Dus wat je eerder buitenshuis kon zien in Nederland, geldt nu voor de hele EU.

In landen die geen onderdeel zijn van de EU kun je wel de app openen en de gids gebruiken, maar je kunt geen programma's afspelen.

 

Waar vind ik iTV app?

- Download de app voor iPhone of iPad - Download de app voor Android Phone of Tablet Je favoriete TV-programma’s kan je nu dus gewoon in de hele EU bekijken door het opheffen van de 'geoblocking'. 🙂

Als je hier vragen over hebt dan horen we dat graag!

 

Laatste update: januari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

128 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Dit is zeker goed nieuws

Maar als ik begrijp is het wel zo dat je dan wel wifi moet hebben op de camping.
Bij mij op de camping in DTSL moet je wifi kopen.
Aangezien ik geen onbeperkte internet heb, zal dat toch duurder wezen om tv te kijken .
Ik heb gezien een optie van kpn betrefende praypaid voor onbeperkt te nemen voor een leuk bedragje, 12 ,50 euro maar dan ben je je voordeeltjes kwijt van het sim only abonnement Gaat dat nog veranderen zodat je dan ook met deze prepaid je kpn voordelen heb
Dus ik begrijp de term van geen bijkomende kosten niet zo?

Graag meer info
Reputatie 7
Badge +22
Het is mogelijk om de iTV app te gebruiken in het buitenland voor een maximale periode van 4 maanden. Deze regelgeving geldt alleen voor EU lidstaten. Het kan dus voorkomen dat je in bepaalde landen, bijvoorbeeld Zwitserland, wel vanuit je bundel kan bellen en internetten maar geen TV kan kijken.Waarom is het maximale perioden voor 4 maanden? Houd het dan in dat je na die 4 maanden niet meer naar de TV kan kijken via de app? Zal voor zakenmensen die veel reizen een fiasco zijn, of zie ik deze regeling verkeerd? 🤔 😉
Reputatie 7
Badge +25
Allemaal goede vragen. Je kan via WiFi en via jouw eigen mobiele databundel de iTV app gebruiken. De app verbruikt natuurlijk MB's dus WiFi is het handigste maar mocht je geen WiFi tot je beschikking hebben dan kan het ook via 3G/4G. Dus dan verbruik je jouw reguliere bundel inderdaad. Aangezien het hier om de EU gaat (waar je dus sinds 1 juni 2017 jouw KPN abonnement in de hele EU kan gebruiken) zal je niet meer kosten krijgen dan wanneer je in Nederland de iTV app gebruikt via mobiele data. Eigenlijk is Nederland de gehele EU geworden m.b.t. de mogelijkheden voor het gebruik van de iTV app.

Geeft dat wat duidelijkheid?

@Dennis: De beperking voor 4 maanden is omdat iTV in de EU is bedoeld voor KPN klanten die bijvoorbeeld op vakantie of zakenreis zijn. Niet voor mensen die niet in Nederland wonen. Zo voorkomen we dat. Een fiasco lijkt me een groot woord. Met 4 maanden kom je denk ik een heel eind.
Reputatie 7
Interessant.
Van de nieuwe iTV app is door KPN aangegeven dat deze toegang tot de GPS locatiegegevens nodig heeft omdat dit nodig is om vast te stellen of het apparaat zich binnen Europa bevindt.


De huidige iTV app heeft in Android niet om toegang tot de GPS locatiegegevens gevraagd.

Toch is deze blijkbaar in staat om vast te stellen of het apparaat zich binnen de EU bevindt.

Mijn vraag is derhalve: Waarom heeft de nieuwe iTV app toegang tot de GPS locatiegegevens nodig?
Reputatie 7
Badge +25
Hele goede vraag! Ik weet het antwoord zo niet, dus hier kom ik op terug.
Reputatie 7
De app verbruikt natuurlijk MB's dus WiFi is het handigste maar mocht je geen WiFi tot je beschikking hebben dan kan het ook via 3G/4G.Het aantal MB's dat de iTV app gebruikt is niet misselijk, dus wees gewaarschuwd bij het gebruik van jouw databundel. In de nieuwe iTV app, die momenteel door 500 abonnees getest wordt, kan je kiezen tussen drie beeldkwaliteiten.
Onderstaand zie je het bijbehorende verbruik.

Reputatie 3
Badge +1
Ik ben op dit moment in Spanje. Prima ontvangst via de iTV app. Die app heeft geen mogelijkheid tot het instellen van de kwaliteit, maar
prima beeld.
Nu nog casten.....
Reputatie 7
Badge +22
@Dennis: De beperking voor 4 maanden is omdat iTV in de EU is bedoeld voor KPN klanten die bijvoorbeeld op vakantie of zakenreis zijn. Niet voor mensen die niet in Nederland wonen. Zo voorkomen we dat. Een fiasco lijkt me een groot woord. Met 4 maanden kom je denk ik een heel eind. Aha, oké @Paul_ dit is mij nu duidelijk. 😉
Reputatie 7
De beperking voor 4 maanden is omdat iTV in de EU is bedoeld voor KPN klanten die bijvoorbeeld op vakantie of zakenreis zijn. Niet voor mensen die niet in Nederland wonen. Zo voorkomen we dat.Ik denk alleen niet dat dit juridisch houdbaar is nadat die wetgeving in werking getreden is. (Nu nog niet het geval.)
Als mijn zoon een half jaar voor studie in Engeland vertoeft (nu nog onderdeel van de EU) dan moet hij volgens die Europese wetgeving de gehele periode gebruik kunnen maken van het abonnement dat wij in Nederland afnemen. Het "Zo voorkomen we dat" is dus zeer waarschijnlijk wettelijk niet toegestaan.
Reputatie 7
Badge +22
De beperking voor 4 maanden is omdat iTV in de EU is bedoeld voor KPN klanten die bijvoorbeeld op vakantie of zakenreis zijn. Niet voor mensen die niet in Nederland wonen. Zo voorkomen we dat.Ik denk alleen niet dat dit juridisch houdbaar is nadat die wetgeving in werking getreden is. (Nu nog niet het geval.)
Als mijn zoon een half jaar voor studie in Engeland vertoeft (nu nog onderdeel van de EU) dan moet hij volgens die Europese wetgeving de gehele periode gebruik kunnen maken van het abonnement dat wij in Nederland afnemen. Het "Zo voorkomen we dat" is dus zeer waarschijnlijk wettelijk niet toegestaan.
Daar heb je een punt @wjb. Misschien dat KPN hier iets in de toekomst wat mee kan. 🙂
Reputatie 7
Badge +25
Ik ben op dit moment in Spanje. Prima ontvangst via de iTV app. Die app heeft geen mogelijkheid tot het instellen van de kwaliteit, maar
prima beeld.
Nu nog casten.....

Tof dat je het gelijk kan testen (en dat het werkt). 🙂 We zullen een artikel plaatsen zodra de nieuwe app (met Chromecast) beschikbaar wordt.
Naast android gebruik ik ook windows app. wordt de windows app ook aangepast voor gebruik EU. nu kun je enkel de app via thuis wifi netwerk gebruiken.kleine aanpassing.
Reputatie 7
De Windows app zal waarschijnlijk niet meer gesupport worden. Onder Windows en ook MacOS zal je via de browser moeten kijken.
Momenteel is kijken via de browser alleen binnen het thuisnetwerk mogelijk maar als ik het goed begrepen heb zal dat ook buitenshuis mogelijk gaan worden.
Wanneer ... dat is mij nog niet bekend.
Mij is niet duidelijk hoe de 4 maanden berekend worden. Voorbeeld: in mei gebruik ik op 5 dagen iTV in Frankrijk en daarna in augustus nog eens op 4 dagen. Wordt dit geteld als 2 maanden of 9 dagen van 120 dagen (4 x 30 dagen)?
Reputatie 6
Badge +10
'Roam Like Home' is een wassen neus, iedere provider mag nog steeds zelf bepalen
wat ze aanbieden. Kijk maar naar de concurrent T-Mobile. In Nederland onbeperkt
gebruik en buiten Nederland in de EU maar 10 gig per maand. Zo gaat dat ook met
tv kijken in heel de EU. Iedere provider mag gewoon zijn eigen regels hanteren.
Reputatie 7
'Roam Like Home' is een wassen neus, iedere provider mag nog steeds zelf bepalen
wat ze aanbieden. Kijk maar naar de concurrent T-Mobile. In Nederland onbeperkt
gebruik en buiten Nederland in de EU maar 10 gig per maand.
Er zijn gewoon wettelijk regeltjes die bepalen hoe groot de "EU databundel" minimaal moet zijn.
De "EU databundel" is gebaseerd op de gecontracteerde databundel en de prijs van het abonnement.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/roaming-rekenhulp-bereken-uw-data-binnen-de-eu
Reputatie 6
Badge +10
'Roam Like Home' is een wassen neus, iedere provider mag nog steeds zelf bepalen
wat ze aanbieden. Kijk maar naar de concurrent T-Mobile. In Nederland onbeperkt
gebruik en buiten Nederland in de EU maar 10 gig per maand.
Er zijn gewoon wettelijk regeltjes die bepalen hoe groot de EU databundel minimaal moet zijn.
De "EU databundel" is gebaseerd op de gecontracteerde databundel en de prijs van het abonnement.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/roaming-rekenhulp-bereken-uw-data-binnen-de-eu


Precies en dat ga je met dit ook krijgen.
Reputatie 7
'Roam Like Home' is een wassen neus, iedere provider mag nog steeds zelf bepalen
wat ze aanbieden. Kijk maar naar de concurrent T-Mobile. In Nederland onbeperkt
gebruik en buiten Nederland in de EU maar 10 gig per maand.
Er zijn gewoon wettelijk regeltjes die bepalen hoe groot de EU databundel minimaal moet zijn.
De "EU databundel" is gebaseerd op de gecontracteerde databundel en de prijs van het abonnement.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/roaming-rekenhulp-bereken-uw-data-binnen-de-eu
Precies en dat ga je met dit ook krijgen.
Heb jij de wettelijke bepalingen dan al gelezen t.a.v. streaming diensten?
Ja, ik ben er van overtuigd dat de aanbieders (zenders) extra beperkingen zullen inbouwen zoals de BBC bijvoorbeeld nu al doet waardoor BBC zenders zelfs in Nederland niet via de app te bekijken zijn. Dan moet de wetgeving dat natuurlijk wel toestaan en ik weet niet of dat het geval is.
Ik denk dat de distributeurs (KPN, Ziggo, etc.) juist geen beperkingen willen.
Reputatie 7
Badge +25
Mij is niet duidelijk hoe de 4 maanden berekend worden. Voorbeeld: in mei gebruik ik op 5 dagen iTV in Frankrijk en daarna in augustus nog eens op 4 dagen. Wordt dit geteld als 2 maanden of 9 dagen van 120 dagen (4 x 30 dagen)?
9 dagen.

Ik heb ook even gezocht en op dit moment vind ik:
...tijdelijk aanwezig in een lidstaat”: gedurende een beperkte periode aanwezig zijn in een andere lidstaat dan de woonlidstaat.
(bron)

Ik ben geen jurist maar 'tijdelijk' is redelijk multi-interpretabel volgens mij. Als er specifieke regels/wetten aan het termijn zit, dan zullen we ons daaraan houden. Het is ook puur om misbruik te voorkomen. Ik verwacht ook niet dat we na die 4 maanden Interpol op je af sturen of dat mannen met witte pakken voor je deur staan.

Verder heeft KPN geen limiet van 10GB in het buitenland gelukkig dus dat scheelt weer.

Maar uiteindelijk is dit een vooruitgang lijkt me. Eerst alleen Nederland, nu ook de EU. 🙂
Reputatie 7
Ik ben ook geen jurist, maar zoals ik die wet lees moet tijdelijkheid aangetoond worden door de vaststelling van de woonlidstaat.

Vraag is ook hoe die dagen geteld worden als er meerdere gezinsleden gebruik maken van iTV in het buitenland.

Overigens interessant om vast te stellen dat het blijkbaar niet toegestaan is om precieze locatie gegevens (GPS) te verzamelen t.b.v. het vaststellen van waar de abonnee zich bevindt.

Daarom nogmaals de vraag waarom de nieuwe iTV app rechten nodig heeft om de locatiegegevens te benaderen.
Reputatie 7
Badge +25
Daarom nogmaals de vraag waarom de nieuwe iTV app rechten nodig heeft om de locatiegegevens te benaderen.
Hele goede vraag! Ik weet het antwoord zo niet, dus hier kom ik op terug.

Verder zullen we, zodra de nieuwe iTV app komt, een artikel schrijven met meer info.
Reputatie 7
Daarom nogmaals de vraag waarom de nieuwe iTV app rechten nodig heeft om de locatiegegevens te benaderen.Hele goede vraag! Ik weet het antwoord zo niet, dus hier kom ik op terug. Verder zullen we, zodra de nieuwe iTV app komt, een artikel schrijven met meer info.Ik weet het antwoord al hoor. 😉
Vandaar ook mijn opmerking over het niet toegestaan zijn van het gebruik van de locatiegegevens.
Op mijn iPhone werkt de app idd, daar ben ik blij mee..... ☺️
Nu alleen nog oplossing voor
1. mijn MacBook Air - kan niet zonder inlog op thuisnetwerk en zit ik met mijn kleine schermpje 🙄
2. streamen naar AppleTV !! - nu zit ik nog steeds op mijn kleine schermpje 🙄

Ben benieuwd naar de ontwikkeling
Rasmin
Reputatie 7
Badge +25
@wjb: dit is de reactie: We hebben voor een tijdelijke oplossing gekozen in de huidige applicatie. De oplossing die we in de nieuwe iTV app gaan gebruiken, voldoet aan de eisen die we hier intern aan stellen en is daarom een duurzamere oplossing. Daarnaast wordt de locatiebepaling niet door de app zelf gedaan, maar door het besturingssysteem. De locatiebepaling is grof en wordt niet opgeslagen. We gebruiken dus geen precieze GPS gegevens.

@Nimsar: ik begrijp punt 1 niet helemaal. Met jouw Macbook kan je inderdaad alleen via je eigen netwerk tv kijken via interactievetv.nl (Safari werkt wat fijner met itvonline.nl). Dat werkt niet buiten je eigen netwerk. Die kan wel full screen als het goed is. Of bedoel je wat anders?

Punt 2: de optie om te streamen naar een Apple tv zit niet in de nieuwe app. Zou gaaf zijn als dat later nog wordt toegevoegd maar ik weet niet of dat gaat gebeuren. Wel komt er Chromecast ondersteuning zodat je kan casten naar de tv.

Voor de duidelijkheid: de nieuwe iTV app moet nog komen en daar zullen we een apart artikel over gaan schrijven waar alles wordt uitgelegd.
@Paul_
Ik bedoel dat hier in Spanje ik niet kan kijken op mijn laptop (want niet op mn thuisnetwerk) en dus verplicht ben naar mijn kleine iPhone beeldscherm te kijken...en die kan niet streamen met Apple tv.
Kortom dat vind ik erg jammer