TV kijken in de hele EU via de iTV app van KPN

• 20 maart 2018
  • 112 reacties
  • 72831 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +24

Goed nieuws! Vanaf vandaag is het mogelijk om live TV te kijken in de hele EU via de iTV app. Superhandig natuurlijk na 'Roam Like Home'. Zo kun je dus nog gemakkelijker op de hoogte blijven van je favoriete programma tijdens vakanties of een weekendje weg. Je wordt geïnformeerd via een bericht op de tv. Zie ook: De nieuwe iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning

Waarom deze wijziging?

Dit heeft te maken met een wijziging in Europese wetgeving waardoor online-content nu in de hele EU beschikbaar moet zijn. Dit geldt dus ook voor bijvoorbeeld Netflix en andere betaalde videodiensten.

Waar moet ik rekening mee houden?

Je hoeft hier niets extra’s voor te doen en er worden geen extra kosten in rekening gebracht. Er is ook geen update nodig van de iTV app. De kwaliteit van de verbinding kan echter wel per lidstaat verschillen. Hierdoor kan het voorkomen dat je een andere beeldkwaliteit ervaart dan je in Nederland gewend bent. Het is mogelijk om de iTV app te gebruiken in het buitenland voor een maximale periode van 4 maanden. Deze regelgeving geldt alleen voor EU lidstaten. Het kan dus voorkomen dat je in bepaalde landen, bijvoorbeeld Zwitserland, wel vanuit je bundel kan bellen en internetten maar geen TV kan kijken. Je hebt wel je abonnementnummer en Interactieve TV pincode nodig om buitenshuis in te loggen in de iTV app. Die gegevens kan je o.a. vinden in MijnKPN onder 'Instellingen'.

Welke zenders kan ik zien?

Het gaat om de zenders die buitenshuis te zien zijn. On demand en alle opnames die je in de iTV app buitenshuis kunt afspelen, zijn ook in de EU beschikbaar. Dus wat je eerder buitenshuis kon zien in Nederland, geldt nu voor de hele EU.

Waar vind ik iTV app?

- Download de app voor iPhone of iPad - Download de app voor Android Phone of Tablet Je favoriete TV-programma’s kan je nu dus gewoon in de hele EU bekijken door het opheffen van de 'geoblocking'. 🙂

Als je hier vragen over hebt dan horen we dat graag!

112 reacties

Reputatie 7
Vanmiddag op mijn telefoon via wifi de laatste 20 kilometer van de beslissende etappe van de Tour de France gekeken vanuit de lodge hier in Zuid-Afrika.
Met beeldkwaliteit op laag en een VPN verbinding via ons thuisnetwerk ging dat uitstekend.
Reputatie 7
Als die nieuwe site goed on elkaar steekt, dan zou er geen behoefte moeten zijn voor een aparte app. Ik heb begrepen dat de nieuwe site ook buitenshuis te gebruiken zal zijn en dan moet dat dus ook in Europa mogelijk gaan worden.
Reputatie 7
Badge +24
Mij is niet duidelijk hoe de 4 maanden berekend worden. Voorbeeld: in mei gebruik ik op 5 dagen iTV in Frankrijk en daarna in augustus nog eens op 4 dagen. Wordt dit geteld als 2 maanden of 9 dagen van 120 dagen (4 x 30 dagen)?
9 dagen.

Ik heb ook even gezocht en op dit moment vind ik:
...tijdelijk aanwezig in een lidstaat”: gedurende een beperkte periode aanwezig zijn in een andere lidstaat dan de woonlidstaat.
(bron)

Ik ben geen jurist maar 'tijdelijk' is redelijk multi-interpretabel volgens mij. Als er specifieke regels/wetten aan het termijn zit, dan zullen we ons daaraan houden. Het is ook puur om misbruik te voorkomen. Ik verwacht ook niet dat we na die 4 maanden Interpol op je af sturen of dat mannen met witte pakken voor je deur staan.

Verder heeft KPN geen limiet van 10GB in het buitenland gelukkig dus dat scheelt weer.

Maar uiteindelijk is dit een vooruitgang lijkt me. Eerst alleen Nederland, nu ook de EU. 🙂
Reputatie 7
Badge +18
Hoi Trijntje. Wjb heeft het bij het juiste eind. Wij hebben nu de verplichting om dat in europa beschikbaar te maken. Helaas ken ik niemand die nu op de Kanarische eilanden is. Toen ik voorstelde om, als busines trip die kant op te gaan en het te testen werd dat helaas niet serieus genomen ;-)

Ik ga er van uit dat de dienst het daar nu doet. En we zullen er uiteraard direct werk van maken als er iets speelt.
Reputatie 2
Dus een kleine samenvatting:

Opnames zijn te bekijken via de iTV app (in de huidige en de nieuwe die eraan zit te komen). Maar inderdaad wel alleen de SD-versie. Maak je opnames van de HD-versie dan is het niet terug te kijken. Zodra je 'HD-op-1' hebt (wat op dit moment gefaseerd wordt uitgerold) heb je dit probleem niet meer omdat dan automatisch ook de SD-versie wordt opgenomen.

@TonHo: Ik denk ook dat je probeerde te kijken via interactievetv.nl? Het kijken in de EU geldt op dit moment alleen nog voor de app.

Wat is dit voor achterlijk gedoe, KPN? SD-kwaliteit is geen kwaliteit, zou al niet meer aangeboden moeten worden, zeker niet bij glasvezel. Daarnaast is tegenwoordig elke mobiele telefoon uitgerust met een HD-display. Kortom: niemand zit te wachten op SD. Dat ik geen HD op 1 heb, moet niet uitmaken. Graag alsnog de opnames die ik maak, beschikbaar maken. SD wordt hier niet bekeken. Geen gezicht!
Reputatie 7
Badge +24
Allemaal goede vragen. Je kan via WiFi en via jouw eigen mobiele databundel de iTV app gebruiken. De app verbruikt natuurlijk MB's dus WiFi is het handigste maar mocht je geen WiFi tot je beschikking hebben dan kan het ook via 3G/4G. Dus dan verbruik je jouw reguliere bundel inderdaad. Aangezien het hier om de EU gaat (waar je dus sinds 1 juni 2017 jouw KPN abonnement in de hele EU kan gebruiken) zal je niet meer kosten krijgen dan wanneer je in Nederland de iTV app gebruikt via mobiele data. Eigenlijk is Nederland de gehele EU geworden m.b.t. de mogelijkheden voor het gebruik van de iTV app.

Geeft dat wat duidelijkheid?

@Dennis: De beperking voor 4 maanden is omdat iTV in de EU is bedoeld voor KPN klanten die bijvoorbeeld op vakantie of zakenreis zijn. Niet voor mensen die niet in Nederland wonen. Zo voorkomen we dat. Een fiasco lijkt me een groot woord. Met 4 maanden kom je denk ik een heel eind.
Reputatie 7
Q1 2018 wordt waarschijnlijk net niet gehaald, maar Q2 2018 denk ik wel. Nog even geduld dus.
In de beta versie van de nieuwe iTV app werkt het in ieder geval naar behoren. ☺

Reputatie 2
Nu nog opnames kijken mogelijk maken via de itv-app. Iedereen tevreden! 😉
Reputatie 7
Badge +24
de ITV webversie voor de laptop, wanneer wordt die geüpgraded? Want ik had er van begrepen dat die ook werd meegenomen. En als die geüpgraded is, is het dan ook mogelijk om via de laptop buitenshuis tv te kijken? 🤔
Heb hier nog weinig info over. Ja, er wordt aan gewerkt maar meer weet ik eerlijk gezegd niet. Ik verwacht dat de app eerder zal komen dan de nieuwe website. Verder is het wat dat betreft nog afwachten.
Reputatie 7
Badge +24
Dus een kleine samenvatting:

Opnames zijn te bekijken via de iTV app (in de huidige en de nieuwe die eraan zit te komen). Maar inderdaad wel alleen de SD-versie. Maak je opnames van de HD-versie dan is het niet terug te kijken. Zodra je 'HD-op-1' hebt (wat op dit moment gefaseerd wordt uitgerold) heb je dit probleem niet meer omdat dan automatisch ook de SD-versie wordt opgenomen.

@TonHo: Ik denk ook dat je probeerde te kijken via interactievetv.nl? Het kijken in de EU geldt op dit moment alleen nog voor de app.
Reputatie 7
Frasca. Eind juli zou de nieuwe website http://interactievetv.nl gelanceerd worden. Deze ondersteunt gebruik buitenshuis en dus ook E.U.
Reputatie 7
Badge +18
@Dennis: De beperking voor 4 maanden is omdat iTV in de EU is bedoeld voor KPN klanten die bijvoorbeeld op vakantie of zakenreis zijn. Niet voor mensen die niet in Nederland wonen. Zo voorkomen we dat. Een fiasco lijkt me een groot woord. Met 4 maanden kom je denk ik een heel eind. Aha, oké @Paul_ dit is mij nu duidelijk. 😉
Reputatie 7
Badge +18
@Paul_, de ITV webversie voor de laptop, wanneer wordt die geüpgraded? Want ik had er van begrepen dat die ook werd meegenomen. En als die geüpgraded is, is het dan ook mogelijk om via de laptop buitenshuis tv te kijken? 🤔
Reputatie 7
Badge +18
Ik was vorige week in Ierland (van 17-24 maart), maar daar werkte iTV niet omdat ik 'niet was aangesloten op mijn thuisnetwerk' Kan dat dan kloppen?Beste @TonHo, dat is apart, want op de 20ste is dat ingegaan. Vanaf 20 t/m 24 maart heeft het moeten werken. Het hele fijne weet ik er weer niet van, @Paul_, is hier dan iets misgegaan??? 🤔
Nog steeds is het niet mogelijk om op de Canarische eilanden TV te kijken. Ook EU toch?
18 Tot 25 maart geweest
Reputatie 1
Badge
Lees ik uit nieuwsgierigheid even dit draadjes kan ik op mijn telefoon de nieuwe itv app downloaden met ondersteuning voor chromecast.
Balen. Die chromecast ligt even niet in huis. Aankomend weekend even testen. Ziet er wel goed uit!!
Hoho, nog een keer modem reset en nou werkt KPNiTV weer.
Reputatie 7
Oke, moet de tablet nog aan bepaalde voorwaarden voldoen? En kan ik de tablet aansluiten op een t.v. zodat ik op een t.v. televisie kan kijken?Voor Android geldt d8 ik versie 4.3 als minimum. Ik heb nog een Windows tablet waarop de verouderde Windows app nog werkt (via VPN) en die heeft een HDMI-aansluiting waarmee ik op een groter (tv-)scherm kan kijken.
Reputatie 7
De beperking voor 4 maanden is omdat iTV in de EU is bedoeld voor KPN klanten die bijvoorbeeld op vakantie of zakenreis zijn. Niet voor mensen die niet in Nederland wonen. Zo voorkomen we dat.Ik denk alleen niet dat dit juridisch houdbaar is nadat die wetgeving in werking getreden is. (Nu nog niet het geval.)
Als mijn zoon een half jaar voor studie in Engeland vertoeft (nu nog onderdeel van de EU) dan moet hij volgens die Europese wetgeving de gehele periode gebruik kunnen maken van het abonnement dat wij in Nederland afnemen. Het "Zo voorkomen we dat" is dus zeer waarschijnlijk wettelijk niet toegestaan.
Reputatie 7
'Roam Like Home' is een wassen neus, iedere provider mag nog steeds zelf bepalen
wat ze aanbieden. Kijk maar naar de concurrent T-Mobile. In Nederland onbeperkt
gebruik en buiten Nederland in de EU maar 10 gig per maand.
Er zijn gewoon wettelijk regeltjes die bepalen hoe groot de "EU databundel" minimaal moet zijn.
De "EU databundel" is gebaseerd op de gecontracteerde databundel en de prijs van het abonnement.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/roaming-rekenhulp-bereken-uw-data-binnen-de-eu
Reputatie 7
Ik was vorige week in Ierland (van 17-24 maart), maar daar werkte iTV niet omdat ik 'niet was aangesloten op mijn thuisnetwerk' Kan dat dan kloppen?Dat kan kloppen als je met een browser via de itvonline site wilde kijken. De huidige itvonline site is helaas nog altijd alleen binnen het thuisnetwerk te gebruiken.
Reputatie 7
Ben er geweest in Maart. Cran Canaria. Playa del Ingles..Niet mogelijk!!!!!!!Ben je daar voor of na 20 maart geweest?
Reputatie 7
Toen ik voorstelde om, als busines trip die kant op te gaan en het te testen werd dat helaas niet serieus genomen ;-)Wat raar. 😉
Reputatie 7
Fijn maar ik wil gewoon in NL onderweg kunnen kijken zónder mijn locatie aan te zetten, hoe?Door de app de machtiging voor "Uw locatie" te ontnemen en via wifi te kijken.

Reageer