Vraag

TV kijken tijdens downloads

  • 3 April 2019
  • 8 reacties
  • 710 keer bekeken

Eigenlijk heb ik sinds het begin van gebruik KPN het probleem dat wanneer ik een download start (op bijvoorbeeld mijn PS4) het tv kijken onmogelijk wordt gemaakt. Het tv signaal wordt volledig verstoord.

Ik heb een switch tussen mijn experiabox en interactieve tv, waar ook de PS4 via loopt. Nu vond ik het forum topic van 4 jaar terug https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301 waar gemeld werd dat het aan IGMP snooping kan liggen, maar het leek ook weer alsof de meningen verdeeld waren of dit het geval is.

Ik kan namelijk gewoon tv kijken als de Playstation aan staat en gesurfd wordt op een laptop die via een router die ook op die switch zit gekoppeld is loopt. Puur bij downloaden gaat het mis. Als ik een andere switch ga aanschaffen wil ik wel zeker weten dat dit het probleem is.

Ik heb ook een chat gehad met KPN zelf maar ben nog nooit zo'n gek antwoord tegen gekomen:

Mijn vraag was: 'Maar het lijkt mij toch dat KPN gewoon ondersteuning moet kunnen bieden voor simultaan downloaden en tv kijken?'

Waarbij het antwoord kwam:

Hier bieden wij geen ondersteuning voor. Downloaden kost veel internetsnelheid waardoor TV kijken lastig wordt, dit is een keuze die je zelf maakt. Waar je naar kunt kijken is het ophogen van jouw internetsnelheid of misschien downloaden als je geen TV aan het kijken bent. Wat je zou kunnen proberen is je vraag stellen op ons forum, maar ik kan helaas verder weinig voor je betekenen

In 2019 zeggen dat je niet kan downloaden en tv kan kijken tegelijkertijd? Ik vind het een erg vreemd antwoord, helemaal als ook gemeld wordt dat hier geen ondersteuning op zit.

Anyway, hulp gevraagd dus. Zou een andere switch de oplossing zijn, of moeten we maar weer terug naar Ziggo waar je niet per se via internet tv gaat kijken...

Mvg,
Sjoerd

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Hallo @Sjoerdje1 ,
het hangt er van af hoeveel netto internetsnelheid je hebt.
HD-tv kijken kost ongeveer 8Mbps, de rest aan internetsnelheid is dan over om te internetten.
Je zou eens kunnen proberen je TV-decoder in de SD-stand te zetten i.p.v. in de HD-stand, kost ongeveer 4Mbps, en dan eens gaan downloaden, gaat het nu goed, dan weet je dat het aan een gebrek aan snelheid ligt.
Hey @Jan-D , bedankt voor je reactie!
Ik maak gebruik van een 100mbit verbinding, dus dat zou t probleem niet moeten zijn. Voor de zekerheid heb ik een speedtest gedaan op de kabel die het tv kastje in gaat. Netjes 96 Mbps. Vervolgens heb ik een download aangezet, weer speedtest. De speedtest heeft duidelijk impact op de download snelheid, die gaat namelijk omlaag en de speedtest geeft 85Mbps aan (iets wat ik bij tv ook zou verwachten, gewoon wat snelheid opeisen).

Hierna heb ik de kabel weer in de arris interactieve tv box gedaan en verwachtte dus dat het tv beeld zou haperen zoals altijd... dit gebeurde echter niet, het beeld is nu prima terwijl de download door gaat.

Nogal vreemd gedrag dus 😞
Reputatie 7
Badge +30
Ha @Sjoerdje1, welkom! Fijn dat het forum er is 😉. Ik kan natuurlijk ook niet zeggen of het opgelost is als je een nieuwe switch koopt. Het ligt er ook een beetje aan welke switch je aan gaat schaffen. Als je een product op afstand koopt, heb je eigenlijk altijd 14 dagen zichttermijn. Je kunt binnen die termijn zonder opgaaf van reden je product retourneren. Wellicht is dat een idee?

Heb je dit al eens getest door de tv-ontvanger zonder switch aan de Experiabox te hangen? Merk je deze problemen dan ook? Als het nu wel werkt, zou ik niets meer aanraken 😉. Ik wil in ieder geval ook nog eens kijken of ik aan deze kant iets opmerkelijks zie. Zou je je forumprofiel aan willen vullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)?
Hi @Marcia_ ,

Bedankt voor je respons! Het probleem met dat voorbeeld is vooral dat alle uitgangen van mijn experiabox al gebruikt worden om naar andere locaties in huis te gaan. In de huiskamer is dus maar 1 enkele kabel die door de switch gesplit wordt naar een router, de interactieve tv en de playstation 4. Hierdoor kan ik dus niet downloaden vanaf de PS4 en de kabel rechtstreeks in de interactieve tv stoppen.

Het is een goed idee van je om als het probleem wel blijft spelen gewoon te proberen om de door KPN voorgestelde switch te kopen, uitproberen en als het probleem blijft hem te retourneren.

Wat ik nog het meest vreemde vind is dat ik dit probleem dus eigenlijk al langere tijd heb, maar dat het eergisteren dus toen ik speedtests etc. op de kabel heb uitgevoerd en hem weer terug in de interactieve tv heb gestopt het dus wel werkte om te downloaden en tv te kijken.

Voor nu heb ik in ieder geval wat extra info, bedankt 🙂 Zal voor de zekerheid mijn profiel in ieder geval nog wat aanvullen.

Met vriendelijke groeten,
Sjoerd
Reputatie 7
Dit fenomeen heeft niets met IGMP snooping te maken.
Vraag is hoe een PS4 zijn downloads regelt.
Als hij daarvoor veel simultane verbindingen opzet om meerdere brokjes van de download parallel te ontvangen, dan kan dat een behoorlijke impact hebben op de verwerking in de Experia Box.

KPN pretendeert echter dat zij QoS actief heeft waarbij telefonie de hoogste prioriteit heeft, gevolgd door televisie en afgesloten door Internet verkeer.
Dit zou betekenen dat een download via Internet geen impact zou mogen hebben op de werking van de televisie immers televisie heeft voorrang.

Is het mogelijk om de televisie of de PS4 eens (voor een test) op een eigen poort van de Experia Box aan te sluiten?
Heb je dan ook last van dit fenomeen?
Zo ja, dan is KPN aan zet.
Zo nee, het probleem lijkt door de switch veroorzaakt te worden, vervang de switch.

KPN pretendeert echter dat zij QoS actief heeft waarbij telefonie de hoogste prioriteit heeft, gevolgd door televisie en afgesloten door Internet verkeer.
Dit zou betekenen dat een download via Internet geen impact zou mogen hebben op de werking van de televisie immers televisie heeft voorrang.

Is het mogelijk om de televisie of de PS4 eens (voor een test) op een eigen poort van de Experia Box aan te sluiten?
Heb je dan ook last van dit fenomeen?
Zo ja, dan is KPN aan zet.
Zo nee, het probleem lijkt door de switch veroorzaakt te worden, vervang de switch.


Hi @wjb, bedankt voor je reactie :)

IK was dus zelf ook in die veronderstelling, dat tv kijken gewoon voorrang rechten heeft bij KPN en dat dat gewoon zorgt dat de download snelheid wat verlaagd wordt.

Ik zal bij wijze van test eens proberen om op 1 van die andere verbindingen die rechtstreeks verbonden zijn te downloaden en tv kijken te combineren. Het meest vreemde vind ik dus nog dat het 2 dagen terug dus voor t eerst opeens dus wel werkte, waarbij er slechts 2 dingen zijn gebeurt die dag:

  • Contact opgenomen met KPN die zeiden me niet te kunnen helpen
  • De bovengenoemde speedtests uitvoeren op de kabel van de interactieve tv, voor en tijdens een download.
Daarna werkte het dus wel gewoon op de ps4 downloaden en tv kijken tegelijk. Ik ga het in ieder geval voor nu in de gaten houden, vanmiddag nog maar eens een download op de ps4 aanzetten, kijken of tv kijken werkt. Zo nee, kijken of t wel werkt als ik vanaf een andere experiapoort download. Zo ja, dan lijkt er magisch opeens iets gewijzigd te zijn of is er toch door KPN iets aangepast (wat ik erg vreemd zou vinden, gezien hun reactie).

Bedankt voor alle hulp so far!
Voor mijn beeldvorming: de vertraging treedt op bij een ontvanger die via een switch is aangesloten op de EB. Op die switch is ook de PS4 aangesloten. Werkt de prioritering van het iTV-signaal dan nog wel, ik bedoel, wordt die prioritering via de switch wel doorgezet? Is dat niet iets wat alleen op de 4 (3 bij de V10a) poorten van de EB werkt?
Reputatie 7
Voor mijn beeldvorming: de vertraging treedt op bij een ontvanger die via een switch is aangesloten op de EB. Op die switch is ook de PS4 aangesloten. Werkt de prioritering van het iTV-signaal dan nog wel, ik bedoel, wordt die prioritering via de switch wel doorgezet? Is dat niet iets wat alleen op de 4 (3 bij de V10a) poorten van de EB werkt?
Als het goed is dan vindt die QoS plaats op de vlans aan de WAN zijde van de Experia Box anders zou telefonie immers niet de hoogste prioriteit kunnen krijgen, vlan 7 hoog, vlan 4 middel, vlan 6 laag. Het is ook de WAN zijde waar als eerste een bottleneck te verwachten is en dat is dan ook de plaats waar QoS het best tot zijn recht komt.