Beantwoord

TV License VK

  • 21 September 2019
  • 11 reacties
  • 417 keer bekeken

Ik heb een brief gekregen in de VK over online tv kijken. Ik zit natuurlijk bij KPN en als ik live tv kijk is dat dus Nederlandse tv. Maar moet ik die TV License betalen als ik KPN ITV wil gebruiken? (ik wil het zeker weten want er hangt nogal een boete aan)
icon

Beste antwoord door PeterG 21 September 2019, 15:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Euhm... vertel eens wat meer. Woon je in het VK?
Reputatie 7
Kan je hier eens een scan of foto van die brief plaatsen want ik heb zo mijn bedenkingen bij de legitimiteit van die brief.
De brief is 100% legitiem.

En ik studeer op het moment in Schotland, en heb dus het KPN abonnement van thuis (ik ben hier maar 9 maanden en ga vaak terug naar huis in Nederland)
Reputatie 7
Badge +24
Hi, welkom op het forum.

Dit komt mij bekend voor, al helemaal als ik lees dat je daar 9 maanden per jaar zit. Een uitleg:

Waar moet ik rekening mee houden?

Je hoeft hier niets extra’s voor te doen en er worden geen extra kosten in rekening gebracht. Er is ook geen update nodig van de iTV app. De kwaliteit van de verbinding kan echter wel per lidstaat verschillen. Hierdoor kan het voorkomen dat je een andere beeldkwaliteit ervaart dan je in Nederland gewend bent. Het is mogelijk om de iTV app te gebruiken in het buitenland voor een maximale periode van 4 maanden. Deze regelgeving geldt alleen voor EU lidstaten.

Dit wordt gedaan op basis van IP checks, in jouw geval blijkt dan dat je meer dan 4 maanden per jaar vanaf een IP buiten Nederland hier gebruikt van maakt.
Als je je voor langere tijd (langer dan 4 maanden v.h. jaar) in de VK bevindt met apparatuur waarmee tv gekeken kan worden (een laptop of smartphone is dat al), dan ben je daar License Fee verschuldigt.

Het lijkt mij dat je die sowieso verschuldigt bent. Gezien deze zin uit de voorwaarden:
What is live TV and when do I need a licence for it?
Live TV means any programme you watch or record as it’s being shown on TV or live on any online TV service .

Any... het maakt dus niet uit van welke tv-service (provider) je gebruikt maakt.

Je kunt per jaar betalen £ 154,50 pond. Per kwartaal £ 39,87. Of per maand £ 12,87.

Heb je deze al gevonden?
https://www.tvlicensing.co.uk/

N.B. Als de Brexit een feit is zal de KPN ITV app daar niet meer zonder meer werken. VK zit dan niet meer in de E.U. tenslotte.
Reputatie 7
Of je kijkt gewoon via een VPN verbinding met jouw netwerk thuis in Nederland.
Zie ook dit bericht.

Wie is trouwens de afzender van die brief?
Bedankt iedereen! (ik houd het dus maar gewoon bij netflix)
Reputatie 7
Badge +24
.
Dat vrijwaart je niet van een tv license. Die is verplicht als je een laptop, smartphone, tv-ontvanger, televisietoestel, tablet of ander apparaat waar (ook) tv mee gekeken kan worden in huis hebt.
This applies to any provider you use and any device, including a TV, desktop computer, laptop, mobile phone, tablet, games console, digital box or DVD/VHS recorder.

Do i need a tv license?

Een tv license is (gelukkig) per huishouden.
Reputatie 7
Badge +24

Reputatie 7
Het is natuurlijk onzin dat je in Schotland een TV licentie nodig zou hebben om zenders te bekijken uit andere "landen" dan die binnen het Verenigd Koninkrijk.