Beantwoord

Tv melding STB-NMC-400 door switch

  • 29 September 2021
  • 25 reacties
  • 385 keer bekeken

Badge

De oorzaak van storingĀ STB-NMC-400 lag bij mij aan de switch. Speciaal voor de tv-ontvanger aangeschaft de Netgear GS308E, met IGMP-snooping. In de loop van de avond kreeg ik steeds deze storing. Ook het zappen tussen zenders verliep problematisch. En de internetverbinding met de Arlo-router, die ook op deze switch is aangesloten,Ā Ā werd ook steeds verbroken.
Eerst de tv-ontvanger gereset, en zelfs een frisse start gegeven. Probleem bleef echter hetzelfde. Uiteindelijk de switch vervangen voor de P-link - gewoon een standaard 8-poortsĀ switch zonder poespas. Nu heb ik geen storing meer gehad!
Vanuit de Experiabox in de meterkast loopt er een datakabel naar de huiskamer aangesloten op een switch. Daarop aangesloten: de tv-ontvanger - Arlorouter - internetversterker - de tv - superwifi.Ā 

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 3 October 2021, 19:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hi Johan, welkom hier.Ā 

Zo te lezen is er met die switch toch iets aan de hand. Wij verkopen zelf het kleinere broertje ervan wat probleemloos hoort te werken.Ā 

Uiteraard fijn om te lezen dat het goed werkt.Ā 

Reputatie 7
Badge +24

KPN verkoopt de GS105E. Het grotere broertje daarvan is de GS108E.

De GS308E is een andere serie. Is iets goedkoper, maar schijnt ook IGMP snooping te ondersteunen.Ā 

Ik heb de GS305E en ik blijf problemen houden. Toch maar 'ns kijken voor zo'n P-link; is dat een merk? Ik ken het nl. niet. Of bedoel je wellicht TP-Link? Daar heb ik nog een 8-poorts TL-SG108 van liggen; misschien dat ik die eens kan proberen.

Reputatie 7

Wat voor een problemen heb je dan met die GS305E?

Die TL-SG108 (zonder E) zal mogelijk niet goed werken als je daar een TV ontvanger op aansluit. Deze switch heeft immers geen IGMP snooping functionaliteit.

Die van Johan Hans volgens mij ook niet (ā€œzonder poespasā€); en baat 't niet, schaden zal 't ook niet: in het ergste geval werkt het niet.

Ā 

GS305E lijkt allemaal goed te werken, maar continu (al sinds januari) STB-NMC-400 meldingen (heel soms even niet; geen idee waarom). IGMP-snooping staat aan en correct ingesteld.

Reputatie 7

Er zijn duizenden abonnees die regelmatig die STB-NMC-400 melding krijgen.

Ik denk echter niet dat de switch daar de boosdoener is.

Ik denk veel eerder aan mesh systemen die roet in het eten gooien.

Gebruik jij wifi accesspoints?

Zo ja welke (merk en type)?

I know, maar als ik de WAN-kabel (vanuit KPN box) direct op de ontvanger aansluit is het probleem weg, dus de switch moet wel de boosdoener zijn.

Ā 

Alleen de KPN box gebruik ik als accesspoint.

Reputatie 7

Wat voor een apparatuur (merk en type) is op jouw switch aangesloten?

Samsung smart TV, KPN iTV, Philips Hue en een KPN extender.

Reputatie 7

Wat voor een KPN "extender"?

Reputatie 4
Badge +4

Misschien een rare vraag:Ā  heb je de Netgear GS305E al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen?

@wjbĀ zo'n wifi extender (zo'n schotel; werkt prima), van KPN zelf; heb er drie in totaal, maar slechts 1 via die switch.

Ā 

@Ed W.Ā nee, maar waarom zou dat nodig zijn?

Ā 

Heb overigens de boel omgeprikt in die oude V1 TP-Link switch en het werkt gewoon; standbeeld voor Johan.

Ā 

Overigens (geen idee of het toeval is of korrelatie) heeft mijn KPN-box zich gisteravond al 3x spontaan gereset. Na opstarten werkt alles weer naar behoren.

Reputatie 4
Badge +4

Ā 

@Ed W.Ā nee, maar waarom zou dat nodig zijn?

Ā 

Onder het motto: ā€œNiet geschoten is altijd mis".

Ā 

@Ed W.Ā nee, maar waarom zou dat nodig zijn?

Ā 

Onder het motto: ā€œNiet geschoten is altijd mis".

Kan, maar heb net de firmware geflasht, dus als 't goed is, is hij helemaal ā€œcleanā€ (ja IGMP-snooping staat aan).

Reputatie 4
Badge +4

Maar dit is informatie die je niet eerder had vermeld, vandaar mijn opmerking over terugzetten naar fabrieksinstelling. En ik twijfel er niet aan hoor dat IGMP snooping aanstaat!

True, voor mij zo vanzelfsprekend om software up-to-date te houden dat ik er niet bij stil sta dit te vermeldenĀ :relaxed: .

Ā 

Overigens: die TP-Link werkt goed als alleen iTV erop aangesloten is, maar daar heb je geen switch voor. Zodra ik meer poorten bezet hapert 't weer. Ik heb inmiddels die GS105E besteld. Voor die 3 tientjes sluit ik maar liever uit dat 't daaraan ligt.

Ā 

En ik zal even een nieuw stekkertje aan de UTP-kabel knijpen; die is oud en voelt ā€œlossigā€ aan.

Reputatie 4
Badge +4

Als ook die TP-Link met alleen de TV aangesloten goed werkt, dan kan je dus uitsluiten dat de problemen worden veroorzaakt door de Netgear GS305E.

Het lijkt me eerder dat er ergens een probleem is met de andere aangesloten apparatuur. Kijk eens wat er gebeurt als je de Netgear GS305E aansluit met alleen de TV er aan.

Ik krijg hier STB-NMC-400 heel vaak bij het doorspoelen van het LIVE GEHEUGEN. Maar ja, duidelijk is te zien dat het spoelen gewoon doorgaat en ook kan ik het afspelen hervatten binnen elk punt van het live geheugen.Ā 

Wat mij betreft: het zal welĀ :expressionless: . Heb hier een 100 % kpn configuratie.

V10, ontvanger bedraad vlak bij de V10. DSL 100/30 lijn.

@Ed W.Ā dat heb ik geprobeerd, maar dat bood geen soelaas; bleef haperen; af en toe even beeld, dan weer die melding etc. Ik zou werkelijk niet weten hoe de andere apparatuur die problemen zouden kunnen veroorzaken; een smart-TV, Hue-bridge en een KPN-wifi-extender; what could go wrong.

Reputatie 4
Badge +4

@Eric Jorem: zou het verder ook niet weten, maar feit blijft dat de TV alleen op de TP-Link wel goed werkt en met de andere apparatuur er bij aangesloten niet.Ā 

What could go wrong? De Hue-bridge wellicht? Of wat je al aangaf: de bekabeling?

Reputatie 4
Badge +4

Heeft die Wi-Fi extender trouwens igmp snooping?

Reputatie 7

@wjbĀ zo'n wifi extender (zo'n schotel; werkt prima), van KPN zelf; heb er drie in totaal, maar slechts 1 via die switch.

Daar zou het probleem weleens door veroorzaakt kunnen worden. Koppel ze een los en kijk of het probleem dan ook optreedt.

@wjbĀ zo'n wifi extender (zo'n schotel; werkt prima), van KPN zelf; heb er drie in totaal, maar slechts 1 via die switch.

Daar zou het probleem weleens door veroorzaakt kunnen worden. Koppel ze een los en kijk of het probleem dan ook optreedt.

Ga ik proberen; eerst koffieĀ :relaxed:

Ā 

Mocht je gelijk hebben, dan heb ik weer een heel ander probleem: geen wifi meer in de woonkamer.

Nope; het maakt geen zak uit. Probleem zit extern: toevallig wilde de TV het nu weer even doen, zij het met wat haperingen in het begin, maar alles losgekoppeld: nog steeds haperingen; kabel direct aangesloten: idem.

Ā 

Ik ga nu eerst even nieuwe stekkertjes knijpen om dat uit te sluiten.

Enfin: voor de zekerheid spiksplinternieuwe CAT5E UTP kabel van 20m gehaald en direct van modem op iTV-ontvanger aangesloten: nog steeds dezelfde haperingen. De switch maakt 't misschien niet beter, maar de problemen liggen zƩker niet alleen daar.