Beantwoord

TV mogelijkheden w.o. draadloos

• 15 januari 2015
  • 9 reacties
  • 7527 keer bekeken

Wij hebben reeds een InternetPlusBellen-abonnement bij KPN. Kan deze worden uitgebreid met interactieve tv (de Experiabox is in 2010 geïnstalleerd)?

En hoeveel tv’s kun je dan (bij voorkeur draadloos) aansluiten? Heb je bijvoorbeeld voor iedere tv een HD-ontvanger nodig? Kun je de tv-aansluiting ook combineren, dus én draadloos én via de coaxkabel? Wij hebben overigens (nog) geen smart tv, maar wel Apple tv. Op de tv zijn hdmi-kabels aan te sluiten.

icon

Beste antwoord door Goeyedag 17 januari 2015, 12:14

Bedankt allemaal voor jullie duidelijke antwoorden! Ik weet alles wat ik wilde weten en weet genoeg. 🙂
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Als je al internet van kpn hebt kun je altijd ook tv erbij nemen.

TV werkt via de LAN poorten van het modem. Dat kan je deels draadloos aansluiten door middel van de Devolo draadloze verbindingsset. Het signaal gaat dan via je stopcontacten. Draadloos 'door de lucht' zoals met wifi, kan niet. Wifi is bv. te storingsgevoelig voor het tv-signaal.

Het aantal ontvangers (dus tv's) hangt af van je verbinding: koper of glasvezel.

Bij koper is de afstand tot de centrale belangrijk of je één of twee ontvangers kunt gebruiken en óf je hd kunt kijken. Er zijn gebruikers bekend die maar 1 ontvanger kunnen hebben zonder hd.

Twee ontvangers (dus aangesloten tv's) is het maximum bij koper i.v.m. de bandbreedte.

Bij glasvezel (die tot in huis is aangelegd) kun je tot 5 ontvangers met hd hebben.

Check HIER wat er op jouw adres mogelijk is qua koper (adsl of vdsl) en glas.

Ontvangers van kpn sluit je met hdmi aan op een tv-toestel. (Kan ook met scart evt.)

Je huidige coax-antenne-netwerk in huis, voor zover je dat hebt, is niet geschikt i.c.m. kpn-itv. De coax kun je alleen (blijven) gebruiken als je je huidige tv-aanbieder óók aanhoudt.

Hoe kijk je nu televisie? Kabel, Schotel?

Bedankt voor je snelle antwoord, Peter. We kijken nu nog via de kabel (Ziggo) beneden en op onze slaapkamer op zolder. Mijn zoon heeft nu ook een tv op zijn kamer en wil daar uiteraard ook tv kijken, maar een kabel trekken is erg lastig. Ik vermoed dat in de toekomst mijn jongste zoon ook tv op zijn kamer zal willen hebben. De oplossing nu zou zijn óf alleen voor mijn zoon Digitenne bestellen óf Ziggo opzeggen en over naar KPN interactieve tv (met alle extra's), waarbij dan op één kamer alsnog Digitenne komt (glasvezel is er bij ons niet 😞 ).

Ik zou ook kunnen kiezen voor 2 hd ontvangers en met een set van Devolo op bijvoorbeeld zolder internet aan de tv verbinden, zodat daar Interactieve tv Online kan worden bekeken. Of is dat te kort door de bocht gedacht?

Reputatie 7
Op koper kun je sowieso maar twee televisies maximaal aansluiten. Eén in de huiskamer, één op zolder. Voor de zoons dan digitenne erbij, zie derde alinea.

Interactieve tv online kan gewoon via een laptop met wifi. Via interactie tv online is het sowieso ook geen hd. Dat heb je alleen i.c.m. de losse tv-ontvangers.

I.c.m. itv kpn via koper betaal je volgens mij geen 12,50 p/m voor digitenne. Dan wel 4 p/m voor de extra ontvanger voor tweede zoon.

Je zou dan dus 2 x itv en 2 x Digitenne in huis hebben (= 4 tv's). Er kan dan óók nog, bv. via een laptop, tv gekeken worden via interactieve tv online. Dat laatste is voor je zoons de meest moderne oplossing. ;)

Interactieve tv online heeft Ziggo nu toch ook? (ach ja, dat heb je dus alleen als je ook internet hebt van dezelfde provider)

Op Ziggo kun je een vrijwel onbeperkt aantal tv's aansluiten, zij het wel via een intern coax netwerk. In de loop van dit jaar is zelfs in het hele Ziggogebied een deel van het digitale basispakket zonder smartcard te zien. (in dat geval alleen NPO in HD).

Wil of kun je geen coax naar de kamers van je zoons trekken dan is kpn Digitenne ook een oplossing. Via de postcodecheck op www.digitenne.nl kun je achterhalen of je bij jouw goede (binnen)ontvangst hebt. En het zenderoverzicht. Maar mijn eigen zenderoverzicht van tv en radio op Digitenne vind ik overzichtelijker.

Via één Digitenne abonnement kun je tot 3 tv's aansluiten. Met 1 ontvanger 12,50 p/m. Tweede / derde ontvanger steeds 4 euro per maand extra. Dus met twee, beide zoons, kom je op 16,50 p/m bovenop je Ziggo.

Reputatie 7
Badge +27
Hoi Goeyedag,

Welkom op het forum! Je hebt de meeste inhoudelijke informatie al gehad, ik wil daar alleen nog even aan toevoegen dat wat Peter zegt inderdaad klopt. En niet alleen via koper, maar tegenwoordig ook via glas.

PeterG schreef:

I.c.m. itv kpn via koper betaal je volgens mij geen 12,50 p/m voor digitenne. Dan wel 4 p/m voor de extra ontvanger voor tweede zoon.

Groet,

Erik

Het zouden dus 2 tv-ontvangers worden en digitenne. Nog een laatste vraag: hoe zit het met een internet televisie? Ik weet dat je 2 verschillende aansluitingen in de meterkast/modem nodig hebt. Maar geldt dat ook voor de tv? Dus moet je én een draadloze ontvanger hebben voor de tv-zenders én een ontvanger voor internet (en dus 2 kabels die naar de tv lopen) of is 1 ontvager genoeg voor het doorgeven van beide signalen (en loopt er dus maar 1 kabel van de ontvanger naar de tv)?
Reputatie 7
Er moet dan een kabel naar de TV ontvanger en een kabel naar de TV lopen.

Dat wil niet zeggen dat je dan ook twee kabels vanaf de router naar die kamer waar die TV staat hoeven te lopen.

Je kunt ook een switch gebruiken die verbonden is met de router en op die switch zowel de TV ontvanger als de TV aansluiten.

Je kunt bij KPN gratis één switch aanvragen. (Deze wordt niet standaard meegeleverd in het installatie pakket.)

Als je zelf een switch zou kopen, vermijdt dan de TP-Link SG105 en SG108, deze hebben een probleem met het doorgeven van de TV stream.

Reputatie 7
wjb kort, dus...

Eén verbinding* v.a. het modem/router naar de plek van de tv. Daar een switch (geen TP !) en dan de ontvanger aansluiten (voor de zenders en andere functies) en de TV verbinden voor de Smartfunctie.

*De verbinding kan volledig bekabeld of deels 'draadloos' via het stopcontact middels de draadloze verbindingsset (Devolo).

Reputatie 7
PeterG: Kort gezegd, correct. ;)

Bedankt allemaal voor jullie duidelijke antwoorden! Ik weet alles wat ik wilde weten en weet genoeg. 🙂

Reageer