Beantwoord

Tv-ontvanger omzetten naar betere hevc265 codec

  • 13 January 2020
  • 7 reacties
  • 206 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +6

Hoi

 

Zijn er plannen om ITV om te zetten naar de betere hevc265 codec IPV de 264 codec die nu gebruikt wordt?  Digitenne gebruikt het al een kan daardoor (bij goede ontvangst) met minder bandbreedte een beter beeld op 1080p leveren IPV de 1080i die nu gebruikt wordt voor ITV.. zijn de nieuwe 4k ontvangers ook geschikt voor hevc265?

 

Admin: titel aangevuld i.v.m. volledigheid

icon

Beste antwoord door wjb 13 January 2020, 19:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7

De 4K ontvanger is hevc h.265 immers de 4K Ultra-HD uitzendingen maken gebruik van deze standaard.

Voor de HD ontvangers zijn geen plannen om hevc h.265 te gaan gebruiken.

Reputatie 7
Badge +6

Oke bedankt en zendt KPN dan ook al uit met deze codec naar de 4k ontvanger voor de reguliere HD zenders waardoor je een beter beeld zou krijgen? Ik herinner me een topic waar mensen aangeven een beter beeld te ervaren op nieuwe 4k ontvanger. Of zit dat tussen de oren?

Reputatie 7

Oke bedankt en zendt KPN dan ook al uit met deze codec naar de 4k ontvanger voor de reguliere HD zenders waardoor je een beter beeld zou krijgen? Ik herinner me een topic waar mensen aangeven een beter beeld te ervaren op nieuwe 4k ontvanger. Of zit dat tussen de oren?

Dat zit echt tussen de oren. De HD zenders gebruiken h.264 en de 4K Ultra-HD zenders h.265. Dat heeft niets met beeldkwaliteit te maken maar met compressietechniek waarbij h.265 tot wel 8 keer meer compressie kan leiden en daarmee dus beduidend minder bandbreedte nodig heeft.

Reputatie 7
Badge +6

Oke duidelijk.. in dat geval hoop ik dat de HD glas zenders een keer beschikbaar komen voor klanten met een 100mb vdsl abonnement.

Reputatie 7

Dat hoop ik ook en dat is ook precies de reden waarom ik die zenders hier op het forum consequent HD-"Glas" zenders noem. Het issue waarom dit nog niet gerealiseerd is zit echter niet zozeer in het lijntje van jouw woning naar de actieve straatkast maar in de infrastructuur tussen die straatkast en het centrale netwerk.

De bottleneck zit niet in dat laatste stukje koper, die kan dat makkelijk aan. 50Mbps zou al meer dan genoeg zijn voor 2 HD-"Glas" televisies.

Nee, de bottleneck zit in de centrale infrastructuur.

Als iedereen alleen maar live televisie zou kijken, dan zou er niets aan de hand zijn. Dan zou d.m.v. IGMP multicast streams elke zender op elk lijntje maar één keer verzonden hoeven te worden. De praktijk is echter dat veel mensen uitgesteld televisie kijken en dan moet voor elke televisie een aparte TV stream verzonden worden. Reken dan maar eens uit hoeveel data er over die centrale infrastructuur moet. Nu is dat voor die glasvezels nog niet eens zo'n probleem, maar de rekencapaciteit op de knooppunten moet wel toereikend zijn.

Reputatie 7
Badge +6

Net even gegoogled... Als het goed is dan is de stad  Groningen vanaf 2021 volledig verglaasd 😊 dus dan heb ik sowieso de HD glas zenders.

Reputatie 7

Hoi @pietheingrun, wjb heeft het zo te zien allemaal al duidelijk uitgelegd, waarvoor dank! :slight_smile:  Ik kan daar weinig aan toevoegen.

Het enige wat ik kan toevoegen gaat over het aansluiten van glasvezel, we zijn op veel plekken inderdaad bezig met het uitbreiden van ons netwerk. Op de site van KPN NetwerkNL (de netwerkbeheerder) kan je jouw adres invullen, dan zie je wat de precieze planning is voor jouw adres.