TV opnemen

• 15 juni 2015
  • 6 reacties
  • 2718 keer bekeken

Zijn er in de winkel of op internet apparaten te koop waar je TV van KPN mee kunt opnemen op een hard disk? Ik bedoel dus zonder dat je die 60 Euro per jaar hoeft te betalen voor de opneem service.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ik denk dat je gewoon het HDMI signaal kan onderscheppen, zo kan je immers ook PS4 opnemen. 

Robin

Reputatie 7
meneerdebruin00 schreef:
Zijn er in de winkel of op internet apparaten te koop waar je TV van KPN mee kunt opnemen op een hard disk? Ik bedoel dus zonder dat je die 60 Euro per jaar hoeft te betalen voor de opneem service.

Wat noemt, hdmi naar pc, is mogelijk. Er zijn alleen wel meerdere nadelen. Je kunt maar 1 programma opnemen, namelijk dat waar de ontvanger op aan staat. De ontvanger moet met het opname-apparaat verbonden staan (hdmi of scart). De gebruikte aansluiting is op dat moment niet bruikbaar voor naar de tv. Via hdmi is HD opname mogelijk. Tijdsopname is niet mogelijk aangezien de ontvanger automatisch op standby gaat als ie niet bediend wordt. Dit is instelbaar tot maximaal 8 uur.. Binnen die tijd moet het op te nemen programma dus afgelopen zijn.

Ik heb de volgende uitleg (2) gevonden.

http://www.tomz.nl/hdmi-opnemen-vanaf-pc/

http://www.pc-helpforum.be/topic/9256-hdmi-opnemen-van-tv-naar-pc/

Verder kun je, via scart, een dvd/hdd-recorder gebruiken. Die zijn nog wel tweedehands te krijgen en moeizaam nieuw te vinden. Ook dan bovenstaande nadelen. HD opname is niet mogelijk.

Een usb-harddisc is niet mogelijk. De usb aansluiting is alleen voor servicedoeleinden.

Met het opnemenpakket heb je voor slechts €5 per maand veel meer mogelijkheden en het is véél handiger.

• Opnamen inplannen
  • Onbeperkt aantal inplannen
  • Tot wel 6 opnamen tegelijk maken (van meer zenders tegelijk opnemen)
  • Opnemen in HD kwaliteit
  • Opnamen zijn 1 jaar houdbaar of tot je 200 uur vol is.
Ik gebruik zowel opnemenpakket als dvd/hdd-recorder. En die laatste nauwelijks omdat het gewoon onpraktisch is. Alleen als ik voor een ander opneem gebruik ik de dvd/hdd-rec.

Hoe je ook opneemt: het is een keuze m.b.t. de mogelijkheden.

Beste Peter G.,

Hartsikke bedenkt voor je goede uitgebreide uitleg. Ik ben nogal oud aan het worden en ik ben opgegroeid met de (VHS) video recorder. Daar zat een tuner in. En zodoende kon daar alles mee waar men nu extra geld voor vraagt. En je opnamen blijven levenslang bewaard. Zo'n ding kostte op een gegeven moment niet meer zoveel centjes. Omgerekend in ieder geval geen 60 Euro per jaar.

Maar ja. Soms is vooruitgang ook een beetje achteruitgang. Zoiets als een harddisk-recorder bij de Mediamarkt kopen (of 2e hands via Markplaats) zit er niet meer in tegenwoordig. 

Is het misschien wel mogelijk om een goedkope 2e decoder te kopen waar je met een USB kabel een harddisk op aansluit die kan opnemen? 

Reputatie 7
meneerdebruin00 schreef:
Beste Peter G.,

Is het misschien wel mogelijk om een goedkope 2e decoder te kopen waar je met een USB kabel een harddisk op aansluit die kan opnemen? 

Kort: Nee.

Uitleg: de ontvangers zijn eigendom van kpn, want die verhuurt ze alleen maar. Als je er dus eentje koopt, via Marktplaats bijv., is dat illegaal. KPN heeft daar geen toestemming voor gegeven.

Ten tweede, zoals ik al aangaf, werkt dat niet via de usb aansluiting. Die is alleen voor onderhoud via de technische dienst van kpn.

Ten derde: een ontvanger blijft niet langer dan 8 uur onbedient aan. Opname verder dan zo'n 6 uur in de toekomst gaat echt niet (6 uur omdat de ontvanger ook lang genoeg aan moet blijven voor het betr. programma).

Je kunt in het instapabonnement voor €4 per maand een tweede ontvanger via kpn hebben. Maar dan kun je dát beter laten en voor €5 per maand (eentje meer) het opnemenpakket nemen / aanhouden. Voor een vhs moest je ook steeds nieuwe cassettes kopen om opnamen te kunnen bewaren; dat was misschien wel meer dan 11 gulden i.d. maand 😉.

Met het opnemenpakket kun je opnamen 1 jaar bewaren of tot de 200 uur vol zijn. Dan wordt de oudste / worden de oudsten verwijderd bij nieuwe opnamen. Maar je neemt vaak op om later te kijken en niet echt te bewaren. Dat geldt tenminste voor mij. Mijn kast staat al tjokvol met dvd's (ook zelf opgenomen), Blu ray én videocassettes. 

En ook ik ben 'oud' hoor. Nog van voor de videorecordertijd. Kocht mijn eerste toen ik een jaar of 14 was en VHS volgens mij nog niet eens bestond. Ik had toen een VCR 1500 van Philips. Je kon 1 uur opnemen op een peperdure knotsgrote cassette. Maar zo'n mooie beeldkwaliteit heb ik daarna met geen enkele recorder nog gehad. Totdat ik met Super VHS begon. En later een dvd recorder.

Voor opnemen i.c.m. kpn is het opnemenpakket écht aan te bevelen. Minste gedoe en zeer veel mogelijkheden (w.o. opnemen in HD). Die €5 per maand dan maar voor lief nemen. Je moest eens weten wat er bij KPN aan serverpark staat om het allemaal mogelijk te maken! Dat is echt gigantisch en ook kostbaar.

Alleen bij het Instap abonnement kost het opnemenpakket extra. Maar het volgende abonnement is €15 duurder, en dan is Instap met opnemen weer niet zo duur, toch?

Reputatie 7
Het kopen van een TV ontvanger op marktplaats is niet illegaal.

De verkoper is echter wel gehouden aan de algemene voorwaarden van KPN en dat betekent dat hij/zij (verkoper dus) een rekening van KPN kan verwachten van maximaal 3 maanden huur en de vervangingswaarde van zo'n TV ontvanger.

Reputatie 7
En als zo'n ontvanger nog geregistreerd staat op het abo van de vorige eigenaar heb een een boel trammelant om dat allemaal weer recht te trekken.

Reageer