Beantwoord

Tv stoort ineens bij gebruik laptop

  • 5 March 2019
  • 17 reacties
  • 963 keer bekeken

Wij hebben interactieve tv van KPN met twee ontvangers. Wij hebben zo’n witte stekker/ontvanger in het stopcontact waar een kabeltje naar de tv ontvanger loopt (sorry voor de omschrijving, ik ben echt a-technisch). Sinds afgelopen zaterdag stoort de tv ineens als ik mijn laptop aan de lader leg. Het maakt niet uit in welk stopcontact van het huis.

Ik heb geen nieuwe oplader, er is verder niets gewijzigd. Ik kon altijd prima op mijn laptop werken aan de netstroom en tv kijken. Maar nu gaat het beeld direct stil staan als ik het stekkertje in de laptop steek. Bij beide ontvangers.

Wie weet wat ik hier aan kan doen? Het is toch super raar dat het van het een op het andere moment niet meer kan?
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 8 March 2019, 18:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Hmm, wel apart. Als je je laptop gaan opladen (stroom) krijg je die storing ????? 🤔

Dit is wel héééél vreemd. 🙄

FF geen verklaring voor en dus ook geen oplossing. Behalve dat je zou denken dat de ontstoring die in zo'n adapter zit defect is. Is de oplader/adapter van je laptop ooit een keer gevallen?
Hoi @Lian90 . Die witte stekkers maken gebruik van je elektriciteitsnetwerk. Dus er is vast een verband.
Ik zou het dan ook in de lader zoeken die misschien gevallen is of een verstoord signaal over je elektriciteitsnet stuurt.
Hoe zijn die witte stekkers aangesloten? Voor een optimale werking kun je het beste deze stappen doorlopen: https://www.kpn.com/faq/13687
Voor zover ik weet is er niets gebeurd, is er niks gevallen.

De witte stekkers zijn aangesloten zoals het hoort. Dit heb ik tijdens de eerste storing zaterdag allemaal gecheckt.

Ik was zaterdagavond op de laptop aan het werken (echt al langere tijd) en tv aan het kijken. Niks aan de hand. Ineens begon de tv te storen en na een tijd proberen te resetten was ik er klaar mee, klapte ik de laptop dicht en zou ik op bed gaan. En POEF ineens deed de tv het weer. Dus ik weer zitten en toen ik de laptop weer erbij zou pakken en open klapte, begon het beeld weer stil te staan. Dat een aantal keren proberen en toen was het verband duidelijk.

het zou kunnen dat er in de adapter van de laptop iets kapot is gegaan, maar het blijft wel heel raar zo ineens zonder (duidelijke) reden.
Als je je laptop op batterij, dus los van het lichtnet gebruikt is er geen verstoring van de TV en als je de stroomadapter erop zet weer wel?

Reset de witte kastjes eens. Door eerste die bij de Experiabox er 10 sec. uit te halen. Als die weer is opgestart doe je hetzelfde bij die waarmee de tv-ontvanger is verbonden.

Welke set is het? Nog de 200? Of de 650 danwel misschien al de 1200 ?
Nee laptop zonder adapter is er niets aan de hand. Alleen als hij aan de stroom ligt.

Ik heb alles inmiddels meerdere malen gereset. Welke versie van die witte stekkers wij hebben weet ik niet.

Mijn man was thuis toen de KPN monteur kwam en die gaf aan dat het een bekend probleem is. Oplossing is er niet, signaal is prima, kunnen er niets aan doen, succes ermee...

blijft een heel raar verhaal dat het tot afgelopen zaterdag nooit een probleem is geweest
Bekend? Ik zit nu ruim 4 jaar op het forum, maar heb deze klacht hier nog niet eerder gelezen....
de KPN monteur kwam en die gaf aan dat het een bekend probleem is
Ik vond het ook een rare opmerking: probleem is bekend maar we hebben/bieden geen oplossing... ik was helaas zelf niet thuis, anders had ik het niet zo gelaten.
Dat is wel merkwaardig. In z'n algemeenheid weten we dat Devolo's voor storing kunnen zorgen. Of beter gezegd: Het elektriciteitsnetwerk en elektrische apparaten in combinatie met devolo's. Vaak is een andere plaatsing de oplossing.
Ik heb inderdaad ook nog niet eerder gehoord van dat een laptop adapter in samenspraak met devolo's voor dit soort issues zorgt.
Kun je je profiel aanvullen met gegevens en mij een seintje geven? Dan wil ik ook even kijken hoe de monteur het in zijn bon heeft beschreven.
Lian90: is het nog de DVS 200 die jij hebt? Dit type is zeer gevoeling voor verstoringen op het lichtnet.
Ik heb een Samsung laptop.

@Erwin_ ik heb mijn profiel bijgewerkt.

@PeterG we hebben dvs650
Hmm, die is al veel beter ontstoord dan de 200. Beste is natuurlijk de allernieuwste 1200, maar ja...

Je zou kunnen proberen of in eerste instantie een nieuwe adapter voor de laptop het op kan lossen.

Is het anders mogelijk om i.p.v. een DVS gewoon een UTP kabel te leggen/trekken?

Niet toevallig LED verlichting (met transformator) in huis. Mogelijk is dan de laptop adapter nu 'net de druppel'.
Geen led.

Er is niets gewijzigd in onze situatie, ik was met laptop bezig (al echt een paar uur terwijl de tv aanstond) en ineens werkt het niet meer.

als er nou iets nieuws was kan ik het begrijpen. Als er iets gevallen was ook. niets van dat. De enige oplossing zijn opties die mij geld gaan kosten: nieuwe adapter (waarvan ik niet weet of het werkt, aangezien er niets met deze gebeurd is, dus kan heel goed zo zijn dat dit weggegooid geld is), nieuwe witte stekkers (zelfde principe) of alles bekabelen (wilden we niet, daarom hebben we stekkers).

Het werkte allemaal prima tot afgelopen zaterdag. En dat vind ik raar.

Ik stream nu via de iPad interactieve tv naar de televisie als ik de laptop gebruik. Lekker omslachtig maar ach, went ook wel weer.
Hopelijk wordt het raadsel ooit opgelost....
Reputatie 7
Begrijp ik het goed dat als je de stroomadapter van die laptop niet in het stopcontact hebt zitten TV prima werkt via de DVS en dat zodra je die stroomadapter in het stopcontact steekt de TV gaat haperen?

Het is inderdaad zo dat elke transformator storingen kan veroorzaken op het lichtnet. Het maakt niet uit of het een transformator van de led verlichting is of een telefoonoplader of in jouw geval de stroomadapter van die laptop.
Ook hier is waarschijnlijk sprake van slijtage in een stukje hardware in de transformator (denk hierbij bijvoorbeeld aan een elco) waardoor de interferentie die de adapter veroorzaakt groter geworden is.
Je kunt kijken of je de storing kunt oplossen door de DVS adapters opnieuw te koppelen (pairen) terwijl de stroomadapter van de laptop in bedrijf is.
@wjb nee, de adapter roept pas storing op als ik hem aan de laptop koppel. Als hij gewoon in het stopcontact zit, wel stroom gebruikt maar niet aan de laptop gekoppeld is, is er niets aan de hand.

Hoe moet ik dat opnieuw pairen doen?
Reputatie 7
@wjb nee, de adapter roept pas storing op als ik hem aan de laptop koppel. Als hij gewoon in het stopcontact zit, wel stroom gebruikt maar niet aan de laptop gekoppeld is, is er niets aan de hand.
Dat kan ook immers hij verbruikt pas echt stroom als er wat aan hangt.

Het opnieuw pairen doe je met door de reset knop 3 seconden in te drukken op één van de adapters. (Het Power lampje gaat knipperen.) Druk vervolgens binnen twee minuten ook de reset knop van de andere adapter.
Hoi Lian. Ik ben bang dat ik hier niet zo veel in kan betekenen. In het log van de monteur geeft hij aan dat hij heeft aangegeven dat de adapter de storingsbron is. Hij heeft het advies gegeven om hier een nieuwe voor te halen. Uiteraard ben ik niet bij het bezoek geweest maar dit is wat er is vastgelegd in de bon en dat maakt het voor mij niet mogelijk opnieuw een monteur aan te sturen.
Ik hoop dat je nog iets kunt oplossen met een nieuwe pairing. En anders is het misschien toch raadzaam om aan een andere adapter te gaan denken.