Beantwoord

Tweede ontvanger werkt niet volledig

  • 19 June 2021
  • 14 reacties
  • 582 keer bekeken

Situatie:
Woonkamer tv en Slaapkamer tv. 
Abonnement (extra) Pluspakket en opslaan van programma's. 
Pluspakket en opgeslagen programmas (ssd <> USB op de eerste ontvanger) zouden met de aanschaf van een tweede ontvanger op de slaapkamer tv afgespeeld kunnen worden. 
Ik krijg dan de melding: (stb-za--03/3-HAL layer) Afspelen mislukt.

Momenteel is dat daar niet mogelijk. 
Zenders uit het Pluspakket en Films uit het Pluspakket geven een melding (stb-nmc-400) Verbinding tussen de tv-ontvanger en uw modem is waarschijnlijk verbroken

Ook is het niet mogelijk terug te gaan naar het begin (groene knop).

Adviezen op de storingen heb ik opgevolgd, maar lieten helaas geen goed resultaat zien. 

En dus maar een poging hier. 
Misschien is hier een oplossing c.q. verklaring te bedenken. 

Aansluitingen:
Woonkamer:
--> smart tv <> hdmi kabel <> (KPN) ARRIS VIP29 V2 ontvanger
--> ontvanger <> netwerkkabel <> modem poort 1

Slaapkamer:
--> smart tv <> hdmi kabel <> ARRIS VIP29 V2 nabestelde 2e ontvanger
--> ontvanger <> netwerkkabel <> poort 1 van de tweede (slave) TP-LINK DECO M4 ontvanger 

In de slaapkamer was geen vaste internetverbinding en daarvoor heb ik een Multiroomsysteem TP-Link Deco M4 aangeschaft en één van de twee poorten daarop verbonden met de ontvanger daar. 
Met dus niet het gewenste resultaat. De netwerkkabel aangesloten op de laptop doet het echter wel, dus er komt een signaal van binnen. 

Verbindingen:

Meterkast:
DECO M4 (MASTER) (poort 2) <> Netwerkkabel <> modem poort 2 
DECO M4 (MASTER) <> WiFi signaal <> DECO M4 SLAVE (slaapkamer)

Slaapkamer:
DECO M4 SLAVE (slaapkamer) <> Netwerkabel <> TV-ontvanger.
 

Een heel verhaal, maar hopelijk heb ik het zo volledig en systematisch mogelijk verwoord. Zijn er nog vragen dan hoor ik dat graag. Dank alvast voor het meedenken. 

icon

Beste antwoord door Nick83 19 June 2021, 17:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Dat TP spul gooit roet in het eten. Dat is niet geschikt voor IPTV (van kpn en anderen). Alleen internet, vandaar dat de laptop het goed doet.

Internet via vlan 6 gaat goed. Maar het iptv (via vlan 4) werkt niet via TP.

Zelf heb ik op de slaapkamer, waar ook geen internetaansluiting is, een Chromecast op de tv. Daar kun je ook gewoon je pluspakket en opnames mee kijken. Met de allernieuwste Chromecast with Google-TV heb je zelfs geen smartphone, tablet of laptop nodig. Want daar kun je de KPN ITV app voor Android-TV op zetten.

@PeterG Dank voor de snelle reactie. Die TP-Link kan ik dus even vergeten (in dit verband). Maar Chromecast dus…. Dus die hang ik aan mijn smart-tv en vervolgens kan ik daar alle functies van mijn 1e ontvanger gebruiken (Pluspakket, Opnemen, Terugspoelen naar het begin). Als ik de ‘gewone’ neem, dan moet ik casten met mijn smartphone of aansturen met mijn KPN iTV App? Heeft die tweede ontvanger dan nog wel een functie? (je snapt, ik zit aan het eindtraject van een paar dagen oplossingen bedenken en duizelt het me een beetje; s.v.p. daar doorheen prikken haha). 

 

Hallo @Geetje Enzo , in je eerste reactie begrijp ik niet opgeslagen ssd usb etc.

Bij KPN kun je niets opslaan op een ssd of usb, alles wordt in the cloud opgeslagen.

Wat je opneemt via ontvanger 1 kun je terugzien via ontvanger 2 en vice versa door de cloudopslag.

 

Reputatie 7
Badge +24

De echte oplossing is natuurlijk heel simpel: kabel naar boven leggen. Daar hoef je niet lang over na te denken.

Als je dat niet wilt, dan zijn er de volgende lapmiddelen:

1. Een draadloze verbindingset:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/437811/draadloze-verbindingsset-1200-2-adapters/

Deze gebruik je dus om de ontvanger boven aan te sluiten.

2. Als de tv een Samsung of LG smart tv is, dan kan je hierop de app installeren. Geen ontvanger nodig, geen mobiel nodig, je gebruikt de orginele afstandsbediening die bij de tv geleverd is.

3. Chromecast. Hierbij cast je vanaf je mobiel. Geen ontvanger van kpn nodig.

4.Chromecast met Google tv. Geen mobiel nodig denk ik? En geen ontvanger van KPN. Volgens mij word daar een afstandsbediening bij geleverd?

@JanD Weer wat geleerd. Mijn dank daarvoor. Dan heb ik die SSD dus kennelijkvoor niets aan mijn Arris ontvanger hangen. Dan moet ik nog even uitzoeken waartoe die USB dan aan de achterzijde zit. 

Reputatie 7
Badge +24

Dan moet ik nog even uitzoeken waartoe die USB dan aan de achterzijde zit. 

Voor niks. Je kunt er niets mee.

@Nick83 Bedraad… ja daar gaat zeker ook mijn voorkeur naar uit. En misschien dat ik er ook wel op eindig. Eerst maar eens kijken naar de alternatieven. 

  1. Ik ben wel wat gaan twijfelen na de aanschaf van die TP-Link (overigens na bevestiging dat die geschikt zou zijn) om nu weer een ander draadloze verbindingsset 1200 te kopen.
  2. Beide toestellen zijn Samsung smarttv's en op beide zit de App van KPN iTV. Die zijn ook beide te gebruiken, alleen niet daarvoor waar ik de tweede ontvanger heb aangeschaft: het Pluspakket en dan met name de films en series.
  3. Chromecast, ik heb na het advies van PeterG de Chromecast van mijn hoofdtoestel afgehaald en het getest en daarbij gebeurt hetzelfde als bij de App's op de tv's, mobiel en laptop: geen Pluspakket. Wel toegankelijk, maar kan ik ook met de Smart View functie op mijn mobiel of tablet de KPN iTV casten naar de tv in de slaapkamer. Dan heb ik zelfs de Chromecast niet nodig en hoef ik die niet speciaal voor dat tweede toestel aan te schaffen.
  4. Chromecast voor Google TV, ga ik me wel in verdiepen, misschien is het iets voor in de nabije toekomst als hij echt in Nederland beschikbaar komt, Reviews zijn wel gunstig; enkel minpuntje is de Amerikaanse stekker. ​​​​​​

Ik zie trouwens nu binnen mijn configuratie van de TP-Link Deco App dat ik de ‘IPTV/VLAN aan kan zetten voor deze set. Ik heb daar dan wel een IPTV/VLAN ID van KPN nodig. Weer wat om uit te proberen (en waar haal ik dat ID vandaan?) Ik moet er ook de prioriteit (0-7) invoeren. 
 

Reputatie 7
Badge +24

Nou... de app voor Google tv zal dan denk ik ook niet de functie ondersteunen die u wilt.

Reputatie 7
Badge +24

Ik zie trouwens nu binnen mijn configuratie van de TP-Link Deco App dat ik de ‘IPTV/VLAN aan kan zetten voor deze set. Ik heb daar dan wel een IPTV/VLAN ID van KPN nodig. Weer wat om uit te proberen (en waar haal ik dat ID vandaan?) Ik moet er ook de prioriteit (0-7) invoeren. 

Dat werkt niet. Het zou in theorie misschien kunnen werken als je de Experiabox weg laat en de Deco direct aansluit op het glasvezelmodem. Maar volgens mij heb ik hier op forum nog niemand voor zien komen die dat daadwerkelijk werkend kreeg.

Reputatie 7
Badge +24

Ik ben wel wat gaan twijfelen na de aanschaf van die TP-Link (overigens na bevestiging dat die geschikt zou zijn) …

Degene die u dat bevestigde, die wilde gewoon graag wat verkopen.

...om nu weer een ander draadloze verbindingsset 1200 te kopen.

De TP-Link Deco is geen draadloze verbindingset. De Deco zorgt voor WiFi. Een draadloze verbindingset, geleverd door KPN, heeft niets met WiFi te maken.

@Nick83 Nou, dan ga ik me daar al zeker niet aan wagen; de zeer weinige kennis van zaken die ik ervan heb. En denk ik dat ik met er òf bij neer moet leggen dat ik door het ontbreken van mijn Pluspakket daar niet volledig gebruik kan maken van mijn tweede ontvanger (en of het wel zo handig is daar 5 euro per maand extra voor te betalen) of… dat ik toch die bedrading aan moet gaan passen. 

Nou... de app voor Google tv zal dan denk ik ook niet de functie ondersteunen die u wilt.

Denk ik ook niet. Zoals gezegd, ik ga eens ernstig achter de oren krabben of het al die toestanden waard is om mijn Pluspakket te kunnen ontvangen. 

Jij / jullie in ieder geval hartelijk dank voor het meedenken en de adviezen. Ben toch weer een stukje wijzer geworden. 

(ssd <> USB op de eerste ontvanger)

Volslagen overbodig. Alles gaat op servers bij KPN. De USB is niet eens in gebruik. Staat wel 5 volt op > je kunt er je telefoon aan opladen of je headset. That's all.
Door de centrale opslag kun je je opnamen ook zien via de apps en website tv.kpn.com.

Als ik de ‘gewone’ neem, dan moet ik casten met mijn smartphone of aansturen met mijn KPN iTV App? Heeft die tweede ontvanger dan nog wel een functie?

Met de Chromecast 3 moet je inderdaad casten. De “Chromecast with Google-TV” kan je de KPN ITV app voor Android-TV op zetten.
Ik heb maar één ontvanger. Op het hoofdtoestel. Tweede via Chromecast. Door de tweede ontvanger heb je nu wel de opnamemogelijkheid (opnemenpakket) gratis.

Via de Chromecast heb ik gewoon de beschikking over zenders en on demand van het Pluspakket en het Videolandpakket. Ook de opnamen. Van enkele zenders kun je opnamen niet afspelen en via Chromecast beschik je niet over de radiozenders. 

Check dit: wat kan niet met de app.

Je kan de tweede wel aansluiten maar dan buiten al dat TP spul om. Bv. met een Draadloze verbindingsset (als je geen kabel v.a. het modem kunt trekken). Een adapter plaats je bij het modem, de andere bij de ontvanger. Zo "creëer” je een directe verbinding en zal de ontvanger goed werken. Wel mogelijk wat storende invloeden via het electriciteitsnet via de DVS, maar dat is vaak minimaal. Echte boosdoeners: Led verlichting met dimmer en ook led met stroomadapter (12 volt led). En de magnetron.