Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Vraag

type tv ontvanger. 3e tv-ontvanger erbij kopen

Ik heb alles-in-1 met 2 tv ontvangers van het merk Arris. Nu wil ik een 3e, Kan er 1-tje kopen maar deze is van Motorola. Maakt dit iets uit?

24 reacties

Reputatie 6
Badge +17
Jawel. Koop tuners is groot gezeur en je kan beter een derde huren als dat mogelijk is.
Oké, dank je wel voor je reactie. Dan zal het wel huren worden,
Reputatie 6
Maar dat kan alleen bij een glasvezelabo. Bij DSL is het aantal tuners beperkt tot 2. Wil je er meer dan kun je Digitenne gebruiken of kijken via een app of op interactievetv.nl op PC/laptop/tablet/slimfoon.
KPN tuners worden door KPN als huurtuners geleverd. Formeel zijn ze niet te koop. Als je via Marktplaats of zo toch zo'n tuner op de kop tikt, wees dan gewaarschuwd dat op dat soort tuners vaak nog een abonnementsnummer van de vorige gebruikers actief is. KPN levert doorgaans geen ondersteuning bij de verwijdering daarvan. In hun ogen is de verkoop van tuners n.l. niet legaal.
Hoi Henk2304, bedankt voor je reactie. Ja, ik heb een glasvezelabo. Maar ben er al uit, ik huur er gewoon 1-tje.
Reputatie 6
Da's mooi, kun je via MijnKPN regelen. Met glasvezel kun je tot 6 ontvangers huren.
Reputatie 6
Badge +16
Als de types Motorola 1853, Arris 2952 of Arcadyan hmb2260 te koop worden aangeboden dan is dit niet legaal. Deze zijn en worden áltijd verhuurd door KPN en moeten terug naar KPN bij beëindiging of omwisseling.
De Motorola 1963 was tot 2011 nog te koop, daarna alleen te huur.
De Motorola 1960 is al zó oud, die is niet meer aan te bevelen.
Reputatie 6
Dat hangt er een beetje vanaf. Officieel moet je tuners terugsturen bij einde abo. Als je dat niet doet moet je (vaak) een soort van afkoopsom betalen. Dat zou je kunnen uitleggen als koop en daarmee verwerf je dus de eigendomsrechten en dus ook het recht op verkoop. Als zo'n tuner gebruikt is (en dus een abonummer heeft) is het niet makkelijk om die opnieuw te gebruiken met je eigen abonummer: dat moet KPN resetten en daar zijn ze niet happig op.
Er zijn ook klanten die wel een Standaard abo afnemen maar slechts 1 tuner gebruiken en vervolgens de tweede te koop aanbieden. Zolang ze daarvoor geen afkoopsom betaald hebben is dat voor zover ik weet niet legaal. Deze tuners zijn echter vaak nooit gebruikt en dus nog zonder abonummer en daarmee wel eenvoudig in te zetten.
Reputatie 6
Badge +17
Welkom @wimpie736, goed dat je al een keuze hebt gemaakt! Gaat het verder allemaal lukken? Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

@ Peter en Henk dank voor jullie info! Nog een kleine aanvulling, als er een bedrag in rekening gebracht wordt voor het niet retourneren, is dat eerder een soort boete voor het niet inleveren. De apparatuur blijft altijd eigendom van KPN.
Reputatie 6
Ja @Marcia_, daar verschillen op dit forum de meningen ietwat over. Vraag maar eens aan @wjb. Daarom drukte ik me een beetje voorzichtig uit.
Reputatie 6
Badge +17
Snap ik! Ik heb het ook even nagevraagd hoor 😉
Reputatie 6
Badge +17
Henk2304 schreef:

Ja @Marcia_, daar verschillen op dit forum de meningen ietwat over. Vraag maar eens aan @wjb. Daarom drukte ik me een beetje voorzichtig uit.

Daarmee ben ik het eens met wjb. De voorwaarden zeggen dat je de vervangingswaarde moet betalen. Dit impliceert (mijns inziens) dat KPN de ontvanger vervangt en dus als "verloren" beschouwt.
Reputatie 6
Hoe dan ook, het blijft een beetje glad ijs, waarop ik me iig. niet zou wagen.
Reputatie 6
Marcia_ schreef:

...Nog een kleine aanvulling, als er een bedrag in rekening gebracht wordt voor het niet retourneren, is dat eerder een soort boete voor het niet inleveren. De apparatuur blijft altijd eigendom van KPN.

Zorg er dan wel voor dat de algemene voorwaarden aangepast worden, want met de huidige formulering zou een rechter daar nog wel eens heel anders over kunnen oordelen. Een rechter zou een koper van zo'n TV ontvanger zelfs nog wel eens in bescherming kunnen nemen en dat allemaal door één woordje in artikel 6.7 van de Algemene Voorwaarden.

Dat woordje impliceert dat KPN daarmee de middelen verschaft om het goed de vervangen en doet daarbij indirect afstand van het onderhavige goed waarmee een rechter waarschijnlijk zal beslissen dat daarmee het eigendom wordt overgedragen aan de klant.
Reputatie 6
Badge +17
Interessant. Bedankt voor je uitleg, @wjb!
Henk2304 schreef:

Maar dat kan alleen bij een glasvezelabo. Bij DSL is het aantal tuners beperkt tot 2. Wil je er meer dan kun je Digitenne gebruiken of kijken via een app of op interactievetv.nl op PC/laptop/tablet/slimfoon.
KPN tuners worden door KPN als huurtuners geleverd. Formeel zijn ze niet te koop. Als je via Marktplaats of zo toch zo'n tuner op de kop tikt, wees dan gewaarschuwd dat op dat soort tuners vaak nog een abonnementsnummer van de vorige gebruikers actief is. KPN levert doorgaans geen ondersteuning bij de verwijdering daarvan. In hun ogen is de verkoop van tuners n.l. niet legaal.

Waarom is bij DSL het aantal tuners beperkt tot 2? En waarom glasvezel max. 6? Dus waar zit het verschil in? BVD.
Reputatie 6
Badge +17
harry49 schreef:

Henk2304 schreef:

Waarom is bij DSL het aantal tuners beperkt tot 2? En waarom glasvezel max. 6? Dus waar zit het verschil in? BVD.

Daar is technisch geen reden voor.
Reputatie 6
Toch wel. In weerwil van wat de marketingafdeling van KPN ons wil doen geloven hebben nog heel veel DSL-aansluitingen bij lange na niet voldoende bandbreedte voor meer dan twee tuners, regelmatig zelfs niet voor twee. Bij glasvezel is die bandbreedte er wel altijd.
Die beperking is er de oorzaak van dat voor alle DSL-aansluitingen 2 als maximum aantal wordt aangehouden, ook voor aansluitingen die wel over voldoende bandbreedte beschikken.
En omdat KPN het blijkbaar acceptabel vindt dat 15% van de DSL-aansluitingen ook nog geruime tijd een beperkte bandbreedte zal houden, zal dat aantal van 2 ook nog wel geruime tijd gehandhaafd worden. Er zijn sowieso voldoende verschillen tussen de mogelijkheden van glasvezel en DSL die een gelijke abonnementsprijs niet rechtvaardigen.
Reputatie 6
Badge +17
Henk2304 schreef:

Toch wel. In weerwil van wat de marketingafdeling van KPN ons wil doen geloven hebben nog heel veel DSL-aansluitingen bij lange na niet voldoende bandbreedte voor meer dan twee tuners, regelmatig zelfs niet voor twee. Bij glasvezel is die bandbreedte er wel altijd.
Die beperking is er de oorzaak van dat voor alle DSL-aansluitingen 2 als maximum aantal wordt aangehouden, ook voor aansluitingen die wel over voldoende bandbreedte beschikken.
En omdat KPN het blijkbaar acceptabel vindt dat 15% van de DSL-aansluitingen ook nog geruime tijd een beperkte bandbreedte zal houden, zal dat aantal van 2 ook nog wel geruime tijd gehandhaafd worden. Er zijn sowieso voldoende verschillen tussen de mogelijkheden van glasvezel en DSL die een gelijke abonnementsprijs niet rechtvaardigen.

Maar ze kunnen ze ook tot 1 limiteren. Dan kunnen ze het aantal ook tot 2 limiteren als je maar beperkte bandbreedte hebt. Er zijn genoeg aansluitingen (als ik KPN mag geloven) die makkelijk meer dan 2 ontvangers kunnen.

Daarnaast staan bij ons zelden alle TVs tegelijk aan.
Reputatie 6
RobinFlikkema schreef:

Henk2304 schreef:

Maar ze kunnen ze ook tot 1 limiteren. Dan kunnen ze het aantal ook tot 2 limiteren als je maar beperkte bandbreedte hebt. Er zijn genoeg aansluitingen (als ik KPN mag geloven) die makkelijk meer dan 2 ontvangers kunnen.

Daarnaast staan bij ons zelden alle TVs tegelijk aan.

Er is inderdaad geen enkele technische beperking voor het aansluiten van meer dan twee TV ontvangers op een DSL aansluiting. Wel kan er, door de beschikbare bandbreedte, een beperking zijn in hoeveel van die TV ontvangers tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. Er zijn best veel mensen die bijvoorbeeld in de slaapkamer nog een extra televisie hebben staan terwijl ze die televisie nooit tegelijkertijd met de televisie in de woonkamer gebruiken. Dit is ook waarom ik al vaker gepleit heb voor het abonneren van het aantal parallelle TV streams i.p.v. het aantal TV ontvangers.
Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan het voor €1,50 per maand kunnen huren van een extra TV ontvanger zonder extra TV stream.
Dit is een mooie topic. Tuners zelf aanschaffen. Lastige kwestie. KPN zou dan inderdaad niet verplicht zijn om een zelfgekochte ontvanger toegang te verlenen. Op de zelfde manier kunnen smartcards bij Ziggo ook niet opnieuw ingezet worden.
Jou verbinding (op adres) heeft een verwachte snelheid. Hierop wordt een profiel voor iTV toegepast.
1 SD ontvanger,
1 HD ontvanger of 2 SD ontvangers,
1 HD en 1 SD ontvanger of
2 HD ontvangers voor het kopere netwerk.
Glas is inmiddels 10 HD ontvangers. Er zou een test zijn met 3 HD op VVDSL, maar hier kan ik niks meer over terug vinden.
Wellicht een kleine tablet met HDMI uit voor de derde tv een goedkope en snelle oplossing. Vergeet Digitenne niet.
Als ik een speedtest doe heb ik zo'n 71 mbits/sec download en 60 mbits/sec upload (ik hoop dat ik het goed opschrijf), dat moet dan toch wel genoeg zijn denk ik ? Als er 2 TV's aanstaan en ik doe een speedtest maakt dat niets uit......Dus dan zou een derde of een vierde toestel niets uit moeten maken denk ik dan met mijn lekenverstand..........

Actuele Beschikbaarheid
Technologie Internet Snelheid
ADSL2+ 14 Mbit/s
VDSL2* 100 Mbit/s
Bonding* 200 Mbit/s
Reputatie 6
Ik neem aan dat jullie weten dat Internet, televisie en telefonie "gestackt" worden. Dit houdt in dat, als de beschikbare bandbreedte hoger is dan het abonnement, de overcapaciteit gebruikt wordt voor televisie en telefonie.
Voorbeeld: Heb je een 60/6Mbps abonnement en is de beschikbare bandbreedte 85Mbps dan heb je 25Mbps overcapaciteit die voor televisie beschikbaar is. Je kunt dan dus zelfs 2 HD ontvangers aan hebben staan zonder dat je dat merkt in de snelheid voor Internet. Een derde HD TV ontvanger gaat dan natuurlijk wel ten koste van de beschikbare bandbreedte voor Internet.
Weet ook dat glasvezel aansluitingen tegenwoordig (*) 1Gbps (1000Mbps) zijn en administratief geknepen worden naar de gecontracteerde 60, 100 of 500Mbps. De overcapaciteit (940, 900 of 500Mbps) wordt dan gebruikt voor televisie en telefonie. Dat zijn toch resp. zo'n 75, 72 en 40 HD TV ontvangers.

(*) Er zijn ook nog oudere glasvezelcentrales waar nog 100Mbps glasvezelkaarten gebruikt worden. Deze zullen wel langzaam maar zeker geupgrade worden naar 1Gbps.
wjb schreef:

Ik neem aan dat jullie weten dat Internet, televisie en telefonie "gestackt" worden. Dit houdt in dat, als de beschikbare bandbreedte hoger is dan het abonnement, de overcapaciteit gebruikt wordt voor televisie en telefonie.
Voorbeeld: Heb je een 60/6Mbps abonnement en is de beschikbare bandbreedte 85Mbps dan heb je 25Mbps overcapaciteit die voor televisie beschikbaar is. Je kunt dan dus zelfs 2 HD ontvangers aan hebben staan zonder dat je dat merkt in de snelheid voor Internet. Een derde HD TV ontvanger gaat dan natuurlijk wel ten koste van de beschikbare bandbreedte voor Internet.
Weet ook dat glasvezel aansluitingen tegenwoordig 1Gbps (1000Mbps) zijn en administratief geknepen worden naar de gecontracteerde 60, 100 of 500Mbps. De overcapaciteit (940, 900 of 500Mbps) wordt dan gebruikt voor televisie en telefonie. Dat zijn toch resp. zo'n 75, 72 en 40 HD TV ontvangers.

wjb schreef:

Weet ook dat glasvezel aansluitingen tegenwoordig 1Gbps (1000Mbps) zijn en administratief geknepen worden naar de gecontracteerde 60, 100 of 500Mbps. De overcapaciteit (940, 900 of 500Mbps) wordt dan gebruikt voor televisie en telefonie. Dat zijn toch resp. zo'n 75, 72 en 40 HD TV ontvangers.

Ik heb er nagenoeg geen verstand van maar ik vind het een wonder wat er allemaal kan, zeker als je die 4 dunne draadjes ziet in die contactdoos dan denk ik: dat het er allemaal door kan, internetten tv kijken, bellen. Mooie techniek!
Reputatie 6
wjb schreef:

Marcia_ schreef:

...Nog een kleine aanvulling, als er een bedrag in rekening gebracht wordt voor het niet retourneren, is dat eerder een soort boete voor het niet inleveren. De apparatuur blijft altijd eigendom van KPN.

Zorg er dan wel voor dat de algemene voorwaarden aangepast worden, want met de huidige formulering zou een rechter daar nog wel eens heel anders over kunnen oordelen. Een rechter zou een koper van zo'n TV ontvanger zelfs nog wel eens in bescherming kunnen nemen en dat allemaal door één woordje in artikel 6.7 van de Algemene Voorwaarden.

Dat woordje impliceert dat KPN daarmee de middelen verschaft om het goed de vervangen en doet daarbij indirect afstand van het onderhavige goed waarmee een rechter waarschijnlijk zal beslissen dat daarmee het eigendom wordt overgedragen aan de klant.

Het onderstaande is wat er is gebeurd nadat de vervangingswaarde in rekening gebracht is. Bron.

Door te spreken over het vergoeden van de vervangingswaarde, wordt impliciet aangegeven dat de niet geretourneerde TV ontvanger vervangen zal worden en daarmee wordt dus impliciet afstand gedaan van TV ontvanger waarmee het eigendom dus komt te vervallen.

Reageer