Beantwoord

Update itv app werkt niet op iOS 9

• 9 april 2018
  • 158 reacties
  • 12175 keer bekeken

Ik heb een iPad 2 die draait op IOS 9.3.5. Dit is ook de hoogste versie.
Ik kan de nieuwe versie niet downloaden want daar is versie 10.0 voor nodig.
De oude versie kan ik niet meer openen.
Hoe kan ik dit oplossen?
icon

Beste antwoord door Marina_ 19 juni 2018, 10:14

Goedemorgen allemaal, jullie hebben even moeten wachten op een concreet antwoord, omdat wij graag de juiste informatie met jullie willen delen. Om te beginnen wil ik aangeven dat we jullie boosheid en frustratie zeker begrijpen. De reden waarom je met een iPad de oude app niet meer kunt gebruiken is dat deze op nog op een oude backend draait, die binnenkort wordt uitgeschakeld. Uiteraard willen we iedereen graag van dienst zijn, maar helaas moeten er keuzes gemaakt worden in technieken om ervoor te zorgen dat de tv- uitzendingen van de iTV app worden doorgegeven. We proberen hiermee een zo breed mogelijk publiek met iOS, Android, Chromecast en browsers te ondersteunen. Met de nieuwe app bieden we ondersteuning vanaf iOS 10, dit is in lijn met bijvoorbeeld Netflix. We snappen dat dit helemaal niet wenselijk is tijdens het WK. Om te zorgen dat jullie toch naar het WK kunnen kijken, kun je vanaf woensdag 20 juni de oude app weer gebruiken. Na het WK wordt het gebruik van de oude app echter weer geblokkeerd.

*Admin: bericht aangepast i.v.m. informatie en ondersteuning over oudere versies van de ipad
Bekijk origineel

158 reacties

Reputatie 7
Het is natuurlijk van de gekke dat een groot telecombedrijf als KPN een groot aantal trouwe klanten zomaar in de kou laat staan door geen itv meer mogelijk te maken op ipads met een oudere IOS versie omdat de nieuwe versie IOS 10 niet meer geschikt zou zijn voor de nieuwe versie van itv. Dit is pure machtspolitiek en minachting voor al die klanten die allemaal inkomsten genereren voor al die werknemers!
Dit is echt geen machtspolitiek en/of minachting.
KPN wordt gedwongen door de content providers (zenders en on-demand leveranciers) om een betere kopieerbeveiliging te implementeren en door de EU om televisie kijken in heel Europa mogelijk te maken.
Deze nieuwe dingen vereisen een nieuwe app waarbij componenten gebruikt worden die bepaalde eisen aan hard- en software stellen. Daarnaast volgt KPN de richtlijn van Apple zelf om apps alleen de laatste twee iOS versies te laten ondersteunen zodat gebruik gemaakt kan worden van verbeterde functionaliteit van iOS.
Ik zou t.a.v. dit issue dus ook gaan klagen bij Apple.
Reputatie 7
Wat mij betreft kiest KPN terecht voor één methodiek op alle platforms (Android, iOS, Chromecast en browsers) voor het bewaken van de distributie van copyrighted materiaal ofwel Digital Rights Management (DRM). Daarbij is dan ook de zeer voor de hand liggende keuze op "Google's Widevine Modular" gevallen. Deze wordt ondersteund door vele browsers, Android vanaf versie 4.3, iOS 10 maar alleen op iOS devices met een 64bit architectuur en, niet onbelangrijk, de Chromecast. Helaas zijn de iPad (1, 2, 3 en 4) gebaseerd op een 32bit architectuur en vallen ze daardoor buiten de boot.
Dat is heel spijtig voor de bezitters van zo'n iPad, maar de kosten om meerdere DRM systemen te ondersteunen zullen zeer waarschijnlijk niet opwegen tegen het beperkte aantal devices dat daardoor ook ondersteund zal kunnen worden.
Ik verwacht ook dat de "nieuwe" iTV app niet zal werken op een iPhone 5(c) en iPad 4 met iOS 10.

De echte reden is immers de 32bit architectuur, waarbij ik denk dat KPN omwille van de eenvoud publiceert dat de iTV app vanaf iOS 10 ondersteund wordt wetende dat vrijwel alle iOS devices met iOS 10 een 64bit architectuur hebben.
De iPhone 5(c) en iPad 4 uitgezonderd, maar die apparaten zijn ondertussen waarschijnlijk redelijk zeldzaam.
Reputatie 7
Waarom werkt de canaldigitaal app dan wel? Doen die niet aan beveiliging?Vast wel, maar vermoedelijk met andere DRMDie hebben dan vast en zeker FairPlay, het DRM systeem van Apple, geïmplementeerd. Ik verwacht niet dat KPN dat zal gaan doen, KPN kiest voor één DRM systeem (Google's Widevine Modular) voor alle platforms en neemt daarbij dus, net als Apple zelf, afscheid van het 32bit iOS platform.
Zeer terleurgesteld moet nu overstappen naar ziggo krijg ik wel tv op mijn i pad ga namelijk geen nieuwe iPad kopen en krijg een fijne bonus als ik overstap
Reputatie 7
Maar het is niet alleen KPN die hier wat over te vertellen heeft.
De aanbieders van content (uitzendingen/films) eisen een betere beveiliging van de distributie en daarmee stellen ze ook eisen aan het OS waar de app op draait.
En ja, dat is bij iOS dus minimaal versie 10.0 en bij Android versie 4.3.
Reputatie 7
Nieuwe onderdelen van de Ziggo GO app zijn ook alleen vanaf iOS 10.
Zo is de prachtige Download & GO functionaliteit, waarmee films offline gekeken kunnen worden, alleen vanaf iOS 10 mogelijk.

Ik hoop overigens dat KPN ook met dergelijke functionaliteit zal komen, dan krijgt het begrip "een filmpje pikken" ineens een hele andere lading in de bus, trein of vliegtuig.
Reputatie 7
Badge +30
Dit is alleen mogelijk op een iOS device met een 64bit architectuur. Hierdoor vallen helaas de iPad en iPad 2 af omdat ze gebaseerd zijn op 32bit.Let op, ook de iPad 3e en 4e generatie zullen dus niet meer ondersteund worden.En de iPad Mini (1e) dus ook. Die draait namelijk de Apple A5 netals de iPad 2.

En daarna is het vereisen van iOS 10 logisch, want alle apparaten die 64-bits zijn kunnen iOS 10 of hoger draaien. Volgensmij zelfs iOS 11
Reputatie 7
Badge +15
ik ben absoluut geen fan van DRM (Digital Restriction Management) gezien hierdoor klanten het slachtoffer worden, dit topic wijst dat nog eens mooi uit. Hopelijk stapt de film industrie hier snel van af en hopelijk realiseert men dat mensen echt wel willen betalen voor een goede dienstverlening :)@SjorsK, wat bedoel je met DRM? Wat doet dat precies?

DRM is een afkorting voor Digital Restriction Management, ookwel door de videoindustrie "Digital Right Management" genoemd.

Het doet het volgende:
  • Zorgt er voor dat het lastiger is om content te bekijken
  • Zorgt er voor dat er meer resources nodig zijn om content te bekijken (Voor het decrypten/encrypten van de videostream)
  • Regiolocks (Blokkeert content buiten een bepaald gebied)
  • Bepaalde soorten DRM hebben speciale chips nodig om te functioneren (Verhoogd kosten voor de consument)
  • Er zijn soorten DRM die voor een verhoogde slijtage van je apparatuur zorgen
  • Foutieve implementaties kunnen er voor zorgen dat klanten hun product niet kunnen gebruiken
  • Zorgt er voor dat op oudere hardware het product niet meer te gebruiken is

In dit geval is DRM de reden waarom de app niet meer werkt op Apple production, het is dus duidelijk dat de klant in dit het geval het slachtoffer is.

De industrie gebruikt DRM

Al met al is DRM overduidelijk slechts voor de consument en wordt hard gepushed door de contentontwikkelaars om op deze manier het kopieren van content te ontmoedigen, lastiger te maken. Als je even kijkt naar een gemiddelde minder legale bron van content zal je snel realiseren dat deze methode absoluut geen effect heeft en in de praktijk alleen maar de klant beperkt.

Het mag duidelijk zijn dat ik absoluut geen fan ben van DRM praktijken gezien de vele nadelen die het brengt voor de consument en de consument op kosten jaagt. Daarnaast betwijfel ik of DRM uberhaupt grote voordelen heeft.

Als het aan mij ligt vindt ik DRM opzich prima tot dat de content illegaal in omloop is - Hierna bied het voor geen enkele partij nog toegevoegde waarde en levert het meer op om DRM uit de distributieketen te halen.

Dat gezegd te hebben, KPN is verplicht om haar klanten te beperken door middel van DRM gezien dat afgedwongen wordt door contentproviders.
Ik kan me voorstellen dat KPN graag veel leuke nieuwe functies aanbiedt, maar om mij zomaar in de kou te laten met een verplichte upgrade is triest.
Ik krijg dus vandaag ineens die melding voor upgrade van de app (ios 10), heel subtiel, maar ik kan dus geen itv meer gebruiken op mijn ipad 2. Moest gisteren nog denken, die ipad doet het nog best goed.

Om de kpn itv app op mijnipad 2 te vernachelen en mij min of meer te verplichten om dan een nieuwe ipad te kopen om zodoende wel de laatste ios te kunnen gebruiken met navenante itv versie.. Slechte zaak.
Technisch is echt wel mogelijk om de oude app te laten werken. Maar dat moet KPN wel willen.
Of kan ik de rekening indienen van een nieuwe ipad bij KPN?
Kom op KPn, doe moeite voor je trouwe klanten.
Pavlos
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen allemaal, jullie hebben even moeten wachten op een concreet antwoord, omdat wij graag de juiste informatie met jullie willen delen. Om te beginnen wil ik aangeven dat we jullie boosheid en frustratie zeker begrijpen. De reden waarom je met een iPad de oude app niet meer kunt gebruiken is dat deze op nog op een oude backend draait, die binnenkort wordt uitgeschakeld. Uiteraard willen we iedereen graag van dienst zijn, maar helaas moeten er keuzes gemaakt worden in technieken om ervoor te zorgen dat de tv- uitzendingen van de iTV app worden doorgegeven. We proberen hiermee een zo breed mogelijk publiek met iOS, Android, Chromecast en browsers te ondersteunen. Met de nieuwe app bieden we ondersteuning vanaf iOS 10, dit is in lijn met bijvoorbeeld Netflix. We snappen dat dit helemaal niet wenselijk is tijdens het WK. Om te zorgen dat jullie toch naar het WK kunnen kijken, kun je vanaf woensdag 20 juni de oude app weer gebruiken. Na het WK wordt het gebruik van de oude app echter weer geblokkeerd.

*Admin: bericht aangepast i.v.m. informatie en ondersteuning over oudere versies van de ipad
Niet bepaald fatsoenlijk van de Kpn om gebruikers van iPad en iPad 2 zo te behandelen. Alle argumenten kun je voeren maar geef eerst ff een bericht en een alternatief om de oude kpn app 6.1 te kunnen blijven gebruiken, bij het instaleren wordt immers deze optie gegeven maar wodt niet uitgevoerd.
Economische afschrijving bepalen wij zelf wel, bij werving wordt met geen woord hierover gesproken, of is de economische snelheid van verkoopers sneller dan hun geluid..
Ik heb een oude versie iPad. Daar staat IOS 9.3.5 op. Al jaren kijk in tv via de KPN itv app. Opeens krijg ik op 13-6-2018 de melding bij het downloaden van de laatste versie KPN itv dat er minstens IOS 10.0 vereist is. Op google regent het klachten hierover. Na schatcontact met KPN kreeg ik het advies om de app te verwijderen en weer te installeren, Had ik natuurlijk al gedaan. Terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, ook gedaan. Blijf met de zelfde melding komen dat minstens IOS 10.0 vereist is. Weer gechat met KPN. Probleem doorgegeven aan iemand die mij terug belde alleen om te zeggen dat hier niets aan te doen is en dat het vervelend is. Klacht blijkt volgens de KPN website alleen per brief te kunnen, weer gechat met de KPN om naar email adres te vragen, mevrouw las mijn klacht door en vond het wel heel vervelend maar de enige oplossing was om een nieuwe iPad te kopen. 😡 😡 Wat een antwoord. En eventueel een klacht briefje te sturen. (Dat deden we vorige eeuw, ik loop niet meer naar een brievenbus.) KPN ontmoedigt een klacht in te dienen door dit niet via email te kunnen doen.
Weet iemand hoe ik toch weer KPN itv kan bekijken of welke provider voorziet nog wel in ITV met een iPad IOS 9.3.5. (De reden waarom de KPN niet meer onder de IOS 10.0 hun klanten voorziet weet ik al.)

Admin: Samengevoegd met bestaand topic
Ook hier een iPad 2 gebruiker, die nu zeer teleurgesteld is in KPN. Het apparaat werkt nog steeds perfect, maar de APP dus niet meer. Verdorie net voornemens om contract te verlengen, ga ik nu dus zwaar heroverwegen! Nog een verrassing: Spotify wordt uit het alles-in-1 pakket geknikkerd! Kan KPN niet gewoon een browser app bouwen, die in Safari werkt, of is dat te simpel gedacht?
Het is natuurlijk van de gekke dat een groot telecombedrijf als KPN een groot aantal trouwe klanten zomaar in de kou laat staan door geen itv meer mogelijk te maken op ipads met een oudere IOS versie omdat de nieuwe versie IOS 10 niet meer geschikt zou zijn voor de nieuwe versie van itv. Dit is pure machtspolitiek en minachting voor al die klanten die allemaal inkomsten genereren voor al die werknemers!
Wat zou het bedrijf er van zeggen als al deze klanten massaal hun abonnement zouden opzeggen wordt de directie dan wel wakker en gaat dan ook bij hen het besef doorklinken wat kwaliteitsmanagement inhoudt voor de klant wat zo vaak wordt opgelegd aan de werknemer?
Reputatie 7
Badge +13
Ja wjb, dat is het grote probleem, de techniek gaat veel te snel.
Eigenlijk is 6 jaar niet oud natuurlijk, maar bij Tablets en telefoons, is de techniek heel erg snel gegaan en deze verouderen daardoor inderdaad heel erg snel (helaas).
Reputatie 7
Ik ben bang dat dat niet gaat lukken.

Bron.
Reputatie 7
Dat vind ik wel vrij triestDat kan ik mij heel goed voorstellen.
Reputatie 7
Het kan toch niet zo zijn dat ik nu verplicht wordt om nieuwe iPad/iPhone te kopenNee hoor, niemand die je daartoe dwingt, je kunt ook gewoon een nieuw Android toestel kopen. 😉
Als jouw iPad/iPhone geen iOS 10 aankan, dan zal je daarmee inderdaad geen gebruik meer kunnen maken van de iTV app. Ook op Android is nu minimaal versie 4.3 benodigd.
Reputatie 7
Dit gaat niet gefixt worden, helaas is het einde iTV op Apple devices die niet voorzien zijn van iOS 10 of hoger.
Reputatie 7
Tja...met zo’n antwoord Kun je je echt helemaal niks mee.Ik hoop dat je met het onderstaande antwoord wel wat kan en dat je dan ook begrijpt wat de echte oorzaak is en dat het helaas zo zal zijn dat de iTV app niet meer te gebruiken zal zijn op de iPad en iPad 2.
Zie: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/update-itv-449095/index1.html#post628808
Reputatie 7
Ehm... WJB, je mist een complete serie Ipads, en wel de Ipad 3.Dat plaatje is uiteraard niet van mij, toch lijkt die wel goed te zijn.
Volgens mij is de iPad 3 als "iPad mini 3" op de markt gezet en die is gestoeld op de 64bit architectuur en draait iOS 10 en 11. De iTV app zal daar dus gewoon op moeten draaien.
Ook heb je nog de iPad 3e generatie die ook wel eens als iPad 3 aangeduid wordt, maar die staat in het plaatje als iPad (October 2012).
Reputatie 7
En maar klanten lokken met hun verhalen van gratis app om op alle toestellen tv te kunnen kijken ik denk dat ik maar naar ziggo ga daar werkt het wel dus vreemd dat het bij kpn niet kanWeet dat ook de Ziggo GO app niet alle functionaliteit ondersteunt op iOS 9 devices.

Reputatie 7
De weg gooi kultuur van kpn zoek op internet er zijn genoeg providers die wel de ios 9.3 ondersteunen maar als ik het zo lees is kpn geen baas in eigen huis om die beslissing te nemen en laten ze zich lijden door andere partijenOok Netflix heeft afstand genomen van iOS 9...

...en dat wil denk ik toch wel wat zeggen.

Ik vind de keuze van KPN dan ook niet zo vreemd, met name niet als je weet dat je daarmee op alle platforms dezelfde DRM kunt gebruiken en daarmee bespaar je toch heel wat kosten.

Ik weet het, het is geen leuke boodschap, maar ik ben toch echt bang dat het wel een definitief einde betekent van iTV op de iPad (1e, 3e en 4e generatie) en de iPad 2.
Reputatie 7
Het getuigt niet van veel professionaliteit als je er niet voor kunt zorgen dat je systeem backwords compatible is. Amateurs !Ik hoop dat je snapt dat KPN gekozen heeft voor "Google Widevine Modular" om het Digital Rights Management (DRM) voor haar rekening te nemen. Het grote voordeel is dat dit beschikbaar is op alle platformen en je dus met één DRM systeem af kunt. De keerzijde van dat voordeel is dat "Google Widevine Modular" een 64bit architectuur vereist en dat is nu precies waar de schoen wringt, de iPad (1e en 3e generatie) en de iPad 2 hebben een 32bit architectuur. Dat heeft dus weinig met backward compatibility te maken.

De keuze die KPN maakt is mijns inziens prima te verdedigen, wetende dat Netflix en zelfs Apple een streep zetten in de ondersteuning van de 32bit architectuur.

Netflix:

iOS:

Bron
Reputatie 7
KPN heeft de juridische plicht om iedereen met een tablet toegang te geven tot de itv app. Technisch zal het verhaal best kloppen maar juridisch is het los zand. Ik vraag mij af wat er zou gebeuren wanneer een rechter hier een uitspraak over zou doen.Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan, al vanaf het prille begin van de iTV app waren er legio Android devices die niet ondersteund werden. Daarbij komt dat de iTV app in geen enkele overeenkomst tussen jou en KPN genoemd wordt als contractueel geleverde dienst en daarmee heeft KPN zelfs het recht om er bij wijze van spreken morgen helemaal mee te stoppen.

Reageer