Update voor iTV-ontvangers 29-31 mei [7.0.20_4]

Toon eerste bericht

159 reacties

Reputatie 7
1) Ik ken ze in mijn familie- en kennissenkring niet of nauwelijks, ook niet als ze het bestaan van HD-zenders wel kennen: teveel moeite; en ook jongeren niet, die kijken vaak al lang niet meer lineair (YouTube en Netflix).
2) Eens. Maar of aandeelhouders dat ook vinden als hun dividend daardoor lager wordt?

De meesten vinden de inhoud veel belangrijker dan de verschijningsvorm. Op de wat kleinere schermformaten die bij veel kijkers nog populair zijn is op een paar meter afstand het verschil ook niet of nauwelijks waarneembaar. Daarom is er voor hen ook geen verbetering van de tv-beleving.
Reputatie 7
1) Ik ken ze in mijn familie- en kennissenkring niet of nauwelijks, ook niet als ze het bestaan van HD-zenders wel kennen: teveel moeite...Precies "te veel moeite", mensen zijn lui en blijkbaar maken we het de abonnee te "moeilijk" door HD zenders niet op 1 te hebben staan. Dat is dan ook een hele goede reden om niet nog langer te wachten met die uitrol van "HD op 1".

2) Eens. Maar of aandeelhouders dat ook vinden als hun dividend daardoor lager wordt?Waarom zou de aandeelhouder daardoor minder dividend krijgen, de kosten stijgen immers niet.
Reputatie 7
Waarom zou de aandeelhouder daardoor minder dividend krijgen, de kosten stijgen immers niet.Is dat zo, waarom lees ik dan verhalen over mogelijke capaciteitsproblemen in het netwerk? Wellicht zijn (onverw8 forse) investeringen nodig?
En wat 1) betreft, als mensen het verschil nu niet zien (wat ik veel hoor) dan zullen ze het dan ook niet zien. Het boeit ze niet. Waarom zou KPN er dan veel moeite in steken, alleen omdat jij en ik (en nog een stuk of wat forumgebruikers) dat graag willen?!
Reputatie 7
Waarom zou de aandeelhouder daardoor minder dividend krijgen, de kosten stijgen immers niet.Is dat zo, waarom lees ik dan verhalen over mogelijke capaciteitsproblemen in het netwerk? Wellicht zijn (onverw8 forse) investeringen nodig?Ik heb nog geen verhaal gelezen over mogelijke capaciteitsproblemen in het netwerk. Ja, ik heb verhalen gelezen over het feit dat HD op 1 zal leiden tot een hogere belasting van het netwerk. Ja, ik heb gelezen dat ontzettend bang is dat dit wellicht problemen gaat opleveren en dat daarom nu met 20.000 abonnees metingen verricht worden. Dit getuigt dus van zeer slecht management, want als je al meer dan twee jaar bezig bent met dit onderwerp, dan moet je mijns inziens al lang een goede inzage hebben in de mogelijke impact op het netwerk. Sorry hoor, als dat niet zo is, dan is dat maar jammer voor de aandeelhouder.

...En wat 1) betreft, als mensen het verschil nu niet zien (wat ik veel hoor) dan zullen ze het dan ook niet zien. Het boeit ze niet. Waarom zou KPN er dan veel moeite in steken, alleen omdat jij en ik (en nog een stuk of wat forumgebruikers) dat graag willen?!Als mensen dat echt niet zien, dan kan dat twee dingen betekenen.
1) Ze hebben echt slechte ogen en zouden eigenlijk eens een bezoekje aan de opticien moeten brengen.
2) Ze hebben nog een HD Ready televisie i.p.v. een full-HD of 4K Ultra-HD.

Het kan er bij mij echt niet in dat je het verschil tussen SD en HD niet zou zien, dat is zelfs voor mijn 50+ ogen zeer eenvoudig waar te nemen.
Als ik het aantal forumleden dat zich uitspreekt voor HD op 1 uitzet tegen het aantal forumleden dat zich over dit onderwerp uitlaat als "dat is nergens voor nodig" en ik extrapoleer dat naar "de abonnee", dan wordt het hoog tijd dat die uitrol plaats gaat vinden.
Reputatie 7
Badge +20
Of je nou alles vanaf HD op 1 zet, of vanaf 701. Ik zou denken dat de belasting van het netwerk hetzelfde blijft. Alleen staat er geen 7 0 meer voor de 1, maar gewoon 1. Maar ik kan er ook helemaal naast zitten hoor. Maar dit is wat ik denk. 🙂 Als er 1 miljoen klanten HD kijken vanaf 701, dan is de belasting van het netwerk hetzelfde als diezelfde 1 miljoen klanten vanaf 1 kijken?
Reputatie 7
...Maar dit is wat ik denk. 🙂 Als er 1 miljoen klanten HD kijken vanaf 701, dan is de belasting van het netwerk hetzelfde als diezelfde 1 miljoen klanten vanaf 1 kijken?Het issue is dat met HD op 1 die 1 miljoen klanten dan inderdaad allemaal HD kijken terwijl er nu misschien wel 500.000 van die klanten nog SD kijken omdat ze voor kanaal 1 kiezen i.p.v. 701. Daar zit 'm dus die grotere belasting van het netwerk in.
Reputatie 7
Badge +20
Het issue is dat met HD op 1 die 1 miljoen klanten dan inderdaad allemaal HD kijken terwijl er nu misschien wel 500.000 van die klanten nog SD kijken omdat ze voor kanaal 1 kiezen i.p.v. 701. Daar zit 'm dus die grotere belasting van het netwerk in.Aha, oké! Thanks! Nu snap ik hem. 🙂
Reputatie 7
Als ik het aantal forumleden dat zich uitspreekt voor HD op 1 uitzet tegen het aantal forumleden dat zich over dit onderwerp uitlaat als "dat is nergens voor nodig" en ik extrapoleer dat naar "de abonnee", dan wordt het hoog tijd dat die uitrol plaats gaat vinden.Ik vrees dat je dat te rooskleurig ziet. Forumbezoekers zijn over het algemeen mensen die bij een probleem voor het eerst via Google op het forum terecht komen (en dan soms blijven "hangen"). Veel problemen worden echter ook telefonisch afgehandeld. En verreweg de meeste klanten bellen nooit de KS en/of bezoeken nimmer het forum. Ik vrees dan ook dat forumbezoekers niet representatief zijn voor de gemiddelde klant. En dat die gemiddelde klant dan ook niet op de hoogte is van (de ontwikkelingen rond) HD bij KPN. 't Zou mij niet verbazen dat de e-mail over de (op handen zijnde) uitrol van HD-vanaf-1 de eerste keer is dat ze iets over HD bij KPN lezen (zo ze die e-mail al lezen/begrijpen). Dan is er ook nog die categorie die (komende van b.v Ziggo) voetstoots aanneemt dat programma's vanaf 1 al lang HD zijn. Vooral bij wat kleinere schermformaten die vaak nog tamelijk populair zijn is dat ook bij de meeste programma's niet zo duidelijk. Een collega van mij (iemand van de nieuwste snufjes, gadgets en mogelijkheden, vrij groot plasmascherm) kreeg twee jaar geleden glasvezel en stapte over van Ziggo. Ik attendeerde hem op de HD Glaszenders en daar was hij heel content mee. De rest van z'n gezin interesseerde het geen moer en uiteindelijk is hij ook blijven hangen bij de SD-zenders. Hij kijkt alleen bij b.v. Engelse natuurfilms (zoals te zien bij de EO) nog wel eens naar 661/662. Bij de meeste andere programma's voegt HD niet of nauwelijks iets toe, zo zegt hij.

En verder: nog steeds worden de ontvangers standaard uitgeleverd met de HDMI-uitgang ingesteld op 720p. De aanleiding voor mijn ontdekking van de firmware van dit topic is dat ik bij betreffend familielid die instelling wilde zien. En inderdaad 720p. 'k Heb er maar 1080p50 van gemaakt.
Nu is 720p technisch natuurlijk een vorm van HD (bij de Duitse zenders nog steeds de standaard?). Zou dat de reden kunnen zijn dat veel mensen hoegenaamd geen verschil zien?
Reputatie 7
Nogmaals, diegene die het verschil niet ziet tussen SD en HD en wel beschikt over een Full-HD televisie doet er mijns inziens zeer verstandig aan een bezoekje aan de opticien te brengen, het verschil in kwaliteit is echt niet te missen.

Dat een forumbezoeker veelal met een vraag of probleem in aanraking is gekomen moge duidelijk zijn. Dit wil echter nog niet zeggen dat de forumbezoekers als groep niet representatieve weergave van de klant van KPN zou kunnen zijn t.a.v. HD op 1.

Maar goed, we kunnen hier nog lang over discussiëren en daarbij zullen we waarschijnlijk geen millimeter dichter tot elkaar komen. Voor nu geldt dat KPN ook ingezien heeft dat HD op 1 zal moeten komen en blijkbaar is daar dus toch voldoende vraag naar, wat ik eigenlijk ook wel wist. :8

Overigens ook goed dat we eindelijk DD5.1 op de NPO zenders gaan krijgen en dat er betere instellingen t.a.v. het geluid gaan komen.
Reputatie 7
Of ze 't zien of niet doet er niet zoveel toe, 't boeit ze gewoon geen moer.
Reputatie 7
Of ze 't zien of niet doet er niet zoveel toe, 't boeit ze gewoon geen moer.Daar ben ik een hele andere mening toebedeeld. Mijn ervaring binnen mijn kennissenkring: Mensen die eenmaal het verschil ervaren hebben willen echt niet anders meer, het is onwetendheid en luiheid die mensen SD laat kijken en daar gaat HD op 1 zeer waarschijnlijk wel verandering in brengen.
Reputatie 7
Ff wat meer on topic: hoeveel mensen hoort volgende week Dobly 5.1 op NPO?
Reputatie 7
Ff wat meer on topic: hoeveel mensen hoort volgende week Dobly 5.1 op NPO?Ik in ieder geval nog niet aangezien voor de 4K Ultra-HD ontvanger deze functionaliteit volgende week nog niet beschikbaar zal zijn en onze Home Cinema Set aan dezelfde televisie gekoppeld is waar ook die 4K Ultra-HD ontvanger aan gekoppeld is. De televisie in de tuinkamer is niet voorzien van een DD5.1 geluidsinstallatie.
Reputatie 7
Badge +13
Is hiermee ook de bug opgelost, dat sommige opnames niet verwijderd kunnen worden.
Dit zijn altijd opnamen die ook niet gemaakt hadden mogen worden.
Serie opname herhaling.
Momenteel maar 1, komt gelukkig niet zo vaak meer voor.
Black List Redemption.

En jammer dat HD (glas) nog niet op 1 gelijktijdig bij iedereen.

Verder ziet er goed uit.

Dat probleem is al opgelost in de vorige versie 😉 anders even je ontvanger naar fabrieksinstellingen zetten.

Klopt, maar helaas komt het sporadisch nog voor.
Gelukkig niet zo vaak meer.
Het is dus niet 100% opgelost, zeg 99%.
Ik kan met die 1% leven, resetten van de Arris 2952 is zo gebeurd.

Ik ben benieuwd deze week.
Reputatie 2
Badge

Ik wel. Tenminste als ik alleen thuis ben. Mijn vrouw wordt een beetje gek van het geluid wat uit meerdere speakers geplaatst word.
Reputatie 7
Badge +13

Mijn vraag had met deze update te maken, was dus on-topic.

Mijn soundbar is willeswaar een 3.1, maar bij dolby heb ik een probleem dat het geluid om de 90 seconden even wegvalt. Dus staat de TV op PCM.
Dolby voor mij hierdoor niet van toepassing.
De zender kan dolby zijn, maar hoeveel opnames zijn dolby surround?
En mijn vrouw houd ook niet van Dolby en vooral niet van veel luidsprekers.
Maar ik vind het wel een goede toevoeging, er zijn uiteraard mensen die het gaan gebruiken.

Nu nog:
Duitse zenders in HD.
Meer HD glas zenders.
HD glas vanaf 1
100% geen problemen met serie opname.
Gelijk geluid over alle zenders.
Reputatie 7
Badge +20
Nu nog:
Duitse zenders in HD.
Meer HD glas zenders.
HD glas vanaf 1
100% geen problemen met serie opname.
Gelijk geluid over alle zenders.
Hier ga ik helemaal in mee! Dat zou heel mooi zijn als dit werd gerealiseerd. 🙂 (Helaas heb ik geen glaszenders, daar val ik buiten.)
Reputatie 7
Badge +20
Ik heb de nieuwe firmware 7.0.20_4 al binnen gehaald:

Alleen valt me op dat de Dolby niet werkt met HDMI. Want dan heb je geen geluid. :?
Reputatie 6
Badge +8
Ik heb de nieuwe firmware 7.0.20_4 al binnen gehaald:

Alleen valt me op dat de Dolby niet werkt met HDMI. Want dan heb je geen geluid. :?

Op welk TV kastje? Welk merk? Gewoon factory reset gedaan?
Reputatie 7
Badge +20
Op welk TV kastje? Welk merk? Gewoon factory reset gedaan?Nee, je moet wel een harde reset doen. (Fabrieksinstellingen) Deze update is er alleen voor de:
  • Arcadyan HMB2260
  • Arris 2952
Helaas is deze nog niet voor de 4K tv-ontvangers. Deze volgen later, als het goed is. 😳
Reputatie 6
Badge +8
Op welk TV kastje? Welk merk? Gewoon factory reset gedaan?Nee, je moet wel een harde reset doen. (Fabrieksinstellingen) Deze update is er alleen voor de:
  • Arcadyan HMB2260
  • Arris 2952
Helaas is deze nog niet voor de 4K tv-ontvangers. Deze volgen later, als het goed is. :$

Bedankt! Zal zo eens testen op onze Arcadyan of die hem binnenhaalt. Anders probeer ik het op de Arris. Maar bij jou werkt het niet via HDMI? Heb je nog een extern apparaat voor geluid?
Reputatie 7
Badge +20
  • Arcadyan HMB2260
  • Arris 2952
Helaas is deze nog niet voor de 4K tv-ontvangers. Deze volgen later, als het goed is. :$

Bedankt! Zal zo eens testen op onze Arcadyan of die hem binnenhaalt. Anders probeer ik het op de Arris. Maar bij jou werkt het niet via HDMI? Heb je nog een extern apparaat voor geluid?
Nee, ik heb alles via de HDMI lopen. Maar vind het raar dat die niet via HDMI functioneert. Het functioneert alleen via de OPTICAL-kabel. :?
Reputatie 7
Op welk TV kastje? Welk merk? Gewoon factory reset gedaan?Nee, je moet wel een harde reset doen. (Fabrieksinstellingen)Een factory reset is niet nodig, het is voldoende om de software te verwijderen en anders komt de software update vanzelf in de komende dagen. 🙂
Reputatie 7
Badge +19
Bij mij viel de 2260 onder het kijken naar een opname uit, zwart beeld en ging opnieuw opstarten.
Daarna was mijn opname weg.
Nog eens opnieuw opstarten, gaf niks
Software verwijderd en ik had de nieuwe software en mijn opname terug.
Reputatie 6
Badge +8
  • Arcadyan HMB2260
  • Arris 2952

Nee, ik heb alles via de HDMI lopen. Maar vind het raar dat die niet via HDMI functioneert. Het functioneert alleen via de OPTICAL-kabel. :?

Dat is inderdaad apart! Hier werkt het wel gewoon via HDMI met onze Arcadyan. Wellicht de ontvanger nog eens resetten? Ik zal ook nog een Arris proberen zometeen!

@wjb,

Thanks voor de info! Dat ga ik op een Arris van ons doen 🙂

Reageer