Update voor iTV-ontvangers 29-31 mei [7.0.20_4]

Toon eerste bericht

159 reacties

Reputatie 7
als je de TV ontvanger voor HDMI op 'Dolby' zet werkt het geluid op niet Dolby zenders nog goed. Op wel Dolby zenders zoals de NPO blijft het angstig stil 😉 De optie heb ik nu op 'auto' gezet en het werkt weer. Volgens mij stond hij standaard op 'Stereo' maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het type van de TV heb ik zo niet bij de hand. Het gaat in iedergeval om een Samsung TV. Het zou wel heel raar lopen als deze TV geen Dolby ondersteuning heeft 😉 hij is immers 'fors' nieuwer dan de Philips TV die we hebben staan.Zie ook mijn opmerking hiervoor over Dolby via HDMI naar een TV met maar twee speakers. Of mijn vermoedens juist zijn kan ik nog niet uitproberen (heb de firmware nog niet), zal ik de komende dagen zeker doen. Ik heb een enige jaren oude Samsung en een nog oudere Phillips. Wordt vervolgd.
Reputatie 7
als je de TV ontvanger voor HDMI op 'Dolby' zet werkt het geluid op niet Dolby zenders nog goed. Op wel Dolby zenders zoals de NPO blijft het angstig stil 😉 De optie heb ik nu op 'auto' gezet en het werkt weer. Volgens mij stond hij standaard op 'Stereo' maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het type van de TV heb ik zo niet bij de hand. Het gaat in iedergeval om een Samsung TV. Het zou wel heel raar lopen als deze TV geen Dolby ondersteuning heeft 😉 hij is immers 'fors' nieuwer dan de Philips TV die we hebben staan.Zie ook mijn opmerking hiervoor over Dolby via HDMI naar een TV met maar twee speakers. Of mijn vermoedens juist zijn kan ik nog niet uitproberen (heb de firmware nog niet), zal ik de komende dagen zeker doen. Ik heb een enige jaren oude Samsung en een nog oudere Phillips. Wordt vervolgd.Gelukkig ondersteunen mijn Sony televisies allemaal Dolby Digital en op twee van de drie TV ontvangers is de geluidsinstelling op Stereo gezet omdat deze televisies toch maar twee speakers hebben. De derde televisie heeft ook maar twee speakers en toch zal op de TV ontvanger Dolby ingesteld staan aangezien aan deze televisie ook een Home Cinema Set gekoppeld is via de HDMI-ARC aansluiting. Overigens wordt het geluid dan nog steeds gewoon stereo weergegeven als de Home Cinema Set uit staat.
Reputatie 6
Badge +8
als je de TV ontvanger voor HDMI op 'Dolby' zet werkt het geluid op niet Dolby zenders nog goed. Op wel Dolby zenders zoals de NPO blijft het angstig stil 😉 De optie heb ik nu op 'auto' gezet en het werkt weer. Volgens mij stond hij standaard op 'Stereo' maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het type van de TV heb ik zo niet bij de hand. Het gaat in iedergeval om een Samsung TV. Het zou wel heel raar lopen als deze TV geen Dolby ondersteuning heeft 😉 hij is immers 'fors' nieuwer dan de Philips TV die we hebben staan.Zie ook mijn opmerking hiervoor over Dolby via HDMI naar een TV met maar twee speakers. Of mijn vermoedens juist zijn kan ik nog niet uitproberen (heb de firmware nog niet), zal ik de komende dagen zeker doen. Ik heb een enige jaren oude Samsung en een nog oudere Phillips. Wordt vervolgd.

Dat ga ik nog even controleren/testen op de Samsung TV 🙂
Reputatie 6
Badge +9
Update tóch binnen gekregen:

De optie: DB niveau tussen Stereo en Dolby moet met nog meer stappen naar beneden gebracht kunnen worden. -8 (max) is te weinig. En waarom gaat dit in stapjes van vier? Waarom niet handmatig?

Stereogeluid blijft wat te hard voor mij smaak.. Ik heb dit maar gefixed door geen Stereo te gebruiken maar Dolby Prologic te mixen op mijn receiver.

-Het geluidsniveau van radiozenders is toch iets wat echt opgelost dient te worden. Dolby Digital is best zacht qua db. En als je overschakelt naar radiozenders is het verschil te groot in volume. Hier moet je dus op verdacht zijn.

De omgeving "Uitgelicht" voelt traag aan .
Reputatie 6
Badge +8

Ik heb het zojuist uitgebreid getest! De TV staat 'standaard' op de PCM optie als geluid. Ik zie Dolby Digital in de lijst staan maar mag dat niet kiezen. Vervolgens zet ik de TV ontvanger op Dolby Digital en het geluid valt weg. Ik kijk op de TV en mag nu wel de optie Dolby Digital kiezen. Helaas nog altijd geen geluid. Het lijkt er dus sterk op dat er een connectie fout optreed tussen de TV en het KPN kastje. Als ik de optie 'auto' kies op de TV ontvanger verspringt de optie op de TV direct weer naar PCM en mag ik niets wijzigen. Ik heb alle 4 de HDMI poorten geprobeerd maar zonder succes.

Edit 20:28 uur:

Modelnummer: Samsung UE32H6200AW
Reputatie 4
Badge +4
Hoi Forum leden,

Ook bij mij is de nieuwste update niet goed bevallen, daar als ik dolby aanvinkt, dan het geluid op mijn Karman helemaal stil valt.

Wat is nu eigenlijk de bedoeling om het in te stellen op mijn Samsung TV voor de goede orde.

Moet je zo en zo HDMI gebruiken om dolby te verkrijgen. of de Optical versie?

Ik heb hem nu momenteel op auto gezet, totdat ik weet hoe ik het geluid dolby kan krijgen.
Heb gezien dat de chat ook overbelast is die ik probeerde te bereiken over dit probleem, maar tevergeefs.

Wie helpt en kan oplossingen aanbieden hiervoor , alvast Thanx
Reputatie 6
Badge +8
Hoi Forum leden,

Ook bij mij is de nieuwste update niet goed bevallen, daar als ik dolby aanvinkt, dan het geluid op mijn Karman helemaal stil valt.

Wat is nu eigenlijk de bedoeling om het in te stellen op mijn Samsung TV voor de goede orde.

Moet je zo en zo HDMI gebruiken om dolby te verkrijgen. of de Optical versie?

Ik heb hem nu momenteel op auto gezet, totdat ik weet hoe ik het geluid dolby kan krijgen.
Heb gezien dat de chat ook overbelast is die ik probeerde te bereiken over dit probleem, maar tevergeefs.

Wie helpt en kan oplossingen aanbieden hiervoor , alvast Thanx

De optical versie gebruik je als er een optical kabel naar een surround set gaat. De HDMI gebruik je als hij naar je TV gaat. Welk type Samsung TV heb je? En hoe zit het bij jou aangesloten?
Reputatie 7
Ik kan me niet voorstellen dan KPN dit niet getest zou hebben in combinatie met wat verschillende televisies (Samsung, Philips, Sony, LG, etc.) en wat verschillende Home Cinema Sets en Soundbars.
Goedemorgen,

Ik heb hetzelfde probleem. Ook een Samsung TV (type weet ik zo even uit mijn hoofd niet) Wanneer ik de decoder (Arris) op Dolby zet dan valt het geluid helemaal stil. Wel krijg ik in het menu van de TV wel de optie om Dolby Digital aan te vinken maar het doet dus niets.
Op auto heb ik gewoon geluid
Reputatie 7
Badge +31
Het kan haast niet anders dan dat HD op 1 op zeer korte termijn wordt uitgerold. ... immers je wilt natuurlijk wel naar de HD variant van de zender kijken en niet naar de SD variant die in het bovenstaande screenshot bij "Nu op TV" getoond wordt.)Ik hoop niet dat je verwacht dat jouw denkwijze ook die van KPN is, want dan zou je nog wel eens bedrogen uit kunnen komen. Zoals je waarschijnlijk wel weet heb ik al herhaaldelijk aangegeven dat de meeste kijkers HD hoegenaamd niet interesseert. Ze zullen dan ook niet snel klagen dat programma's uit het overzicht doorsturen naar SD-zenders.
... en ik kom dus steevast steeds uit op kanaal 21. Want ik heb alle SD kanalen uit staan als er ook een HD versie is. De lage nummers gaan hier pas aan als ze HD zijn.

Maar goed, ik ken idd ook best wel mensen die SD kijken en dénken dat ze HD kijken. Totdat ik een HD kanaal aan zet bij hen. Dan zijn ze verkocht en kijken, vaak tot mijn verbazing, toch consequent via de 700-kanalen.

Veel ouderen die ik erop wijs zijn blij met het scherpere beeld, Henk. Het verschil zien ze écht wel.

Verder:
Ik heb altijd geluid: met Auto en met Dolby. Uiteraard ook met stereo. Ik merk in de uitvoer geen verschil met Auto of Dolby. Het is Stereo als de zender stereo is en Dolby bij de Dolby zenders als NPO, RTL, SBS, Discovery, Nat.geo.
Hier een Philips TV (2013) en Arris.

Iets oudere opnamen van NPO, voor het weekend, hebben nu bij afspelen ook Dolby geluid.
Reputatie 6
Badge +8
Goedemorgen,

Ik heb hetzelfde probleem. Ook een Samsung TV (type weet ik zo even uit mijn hoofd niet) Wanneer ik de decoder (Arris) op Dolby zet dan valt het geluid helemaal stil. Wel krijg ik in het menu van de TV wel de optie om Dolby Digital aan te vinken maar het doet dus niets.

Jij hebt dus exact hetzelfde als dat ik heb 😞 als je het TV kastje op Auto zet of Stereo kun je op de TV zeker geen Dolby meer kiezen?

Ik kan me niet voorstellen dan KPN dit niet getest zou hebben in combinatie met wat verschillende televisies (Samsung, Philips, Sony, LG, etc.) en wat verschillende Home Cinema Sets en Soundbars.

Ben bang dat ze niet uitgebreid genoeg hebben getest. Er zijn nu 4 mensen met een Samsung TV waarbij het niet werkt. Kan uiteraard toeval zijn 😉 Wellicht dat @Joran kan navragen hoe dit zit?
Reputatie 7
Badge +28
Dat denk ik niet! Het lijkt een "bug" te zijn tussen KPN en Samsung TV's. [...]

Iemand van KPN die dit kan laten uitzoeken? Mogelijk (ja klinkt raar) de update uitstellen? En snel een patch maken in combi met Samsung en die vervolgens uitrollen. Als er iets getest moet worden op de Samsung TV laat het dan vooral even weten!

Ik had al een bericht getypt maar pagina 4 gemist, excuses! Dank voor dit hele uitgebreide testen, super 🙂
De update kan niet meer uitgesteld worden helaas. In het testteam zijn een hoop gebruikers met Samsung-TV's, bijzonder dat dit niet naar voren is gekomen. Ik koppel dit terug.

@Mexflex1980 @ronald58 Als jullie het typenummer van de TV kunnen achterhalen zou dat enorm helpen. Alvast bedankt!
Reputatie 6
Badge +8
Dat denk ik niet! Het lijkt een "bug" te zijn tussen KPN en Samsung TV's. [...]

Iemand van KPN die dit kan laten uitzoeken? Mogelijk (ja klinkt raar) de update uitstellen? En snel een patch maken in combi met Samsung en die vervolgens uitrollen. Als er iets getest moet worden op de Samsung TV laat het dan vooral even weten!

Ik had al een bericht getypt maar pagina 4 gemist, excuses! Dank voor dit hele uitgebreide testen, super 🙂
De update kan niet meer uitgesteld worden helaas. In het testteam zijn een hoop gebruikers met Samsung-TV's, bijzonder dat dit niet naar voren is gekomen. Ik koppel dit terug.

Thanks Joran! als ik iets kan testen laat het vooral weten! Eventueel als dat helpt (bijv met een aparte firmware update met oplossing) wil ik het serienummer van het desbetreffende TV kastje in een privé bericht aan je doorsturen.
Reputatie 7
Badge +31
Dolby via HDMI lijkt me alleen zin hebben als je de (optische) uitvoer van de tv hebt aangesloten op je 5.1-set. Of als je de HDMI éérst via je 5.1-set laat lopen en van daar naar de tv.
Heb je alleen de tv via HDMI dan is Dolby nutteloos aangezien de tv maar 2 luidsprekers heeft.

Desalniettemin... als je voorheen via dezelfde combi wel geluid had op de zenders met Dolby (bv 704 t/m 710), dan zou het nu ook moeten werken.
Reputatie 7
Badge +31
@ITVkijker schreef

En waarom gaat dit in stapjes van vier?

Uit tests is gebleken dat men pas bij stappen van 4 dB verschil ervaart (zie hier). Vind dit dus wel logisch.
Het volumeverschil qua instelling op mijn versterker tussen een tv zender met Dolby en een radiozender is vaak wel 10 à 11 dB. 8 dB max in de instelling is dan nét ff krap inderdaad.
Reputatie 7
Ik heb (zoals al vaker gemeld) een Samsung HTS optisch aan een iTV-ontvanger aangesloten. Ik heb de optische uitgang ingesteld op Dolby en dat werkt (ook NPO HD) prima. M'n tv's zijn aangesloten via HDMI en ik heb de HDMI-uitgangen ingesteld op Stereo. Dat geeft ook geen probleem.
In m'n Samsung tv heb ik Dolby uitgezet, maar dat heb ik al geruime tijd geleden gedaan, dus nog vóór deze firmware. Samsung tv en HTS zijn van hetzelfde bouwjaar en aangesloten op dezelfde iTV-ontvanger. Daarnaast loopt er ook nog een HDMI-kabel van HTS naar tv (voor het afspelen van DVD/BluRay). Enkele seconden nadat ik het HTS heb ingeschakeld worden de speakers van de tv automatisch uitgeschakeld, zodat ik geen dubbel geluid heb.
Kortom, ik ben wel content met deze nieuwe firmware, qua geluid dan.
Reputatie 7
Maar goed, ik ken idd ook best wel mensen die SD kijken en dénken dat ze HD kijken. Totdat ik een HD kanaal aan zet bij hen. Dan zijn ze verkocht en kijken, vaak tot mijn verbazing, toch consequent via de 700-kanalen.

Veel ouderen die ik erop wijs zijn blij met het scherpere beeld, Henk. Het verschil zien ze écht wel.
Mijn ervaringen zijn écht anders. Zelfs als ze weten dat op 66x of 7xx een scherper beeld is en zelfs als ze het verschil zien, dan nog blijven ze meestal gewoon de SD-kanalen kiezen. Uit gemakzucht denk ik en leeftijd maakt daarbij niet uit, m'n zoon van 27 net zo goed als m'n schoonmoeder van 89. En als mensen 't dan een tijdje hebben volgenhouden haken ze uiteindelijk toch af. Het verschil is ze de moeite dan gewoon niet meer waard.
Maar goed, hier kunnen we over blijven doorpraten, mijn ervaringen zijn anders dan die van jouw (en wjb). Als het zo zou zijn dat de 20.000 klanten die KPN eind februari/begin maart heeft overgezet naar HD-vanaf-1 onverw8e capaciteitsproblemen opgeleverd hebben, waardoor het hele circus nu (tijdelijk?) stopgezet zou zijn, vermoed ik toch dat er van die klanten tot dan toe ruim meer naar SD dan naar HD hebben gekeken (om wat voor reden dan ook).
Goedemorgen,

Jij hebt dus exact hetzelfde als dat ik heb 😞 als je het TV kastje op Auto zet of Stereo kun je op de TV zeker geen Dolby meer kiezen?

Dat klopt inderdaad!

Ben bang dat ze niet uitgebreid genoeg hebben getest. Er zijn nu 4 mensen met een Samsung TV waarbij het niet werkt. Kan uiteraard toeval zijn 😉 Wellicht dat @Joran kan navragen hoe dit zit?
Reputatie 6
Badge +9
Ook ik heb een Samsung TV (H6400), en ook geen geluid als Dolby geselecteerd op de TV Speakers. Gisteren deed hij het nog wel... Heb het optisch lopen.
Reputatie 4
Badge +4
Ook ik heb een samsung tv model code UE46F6100
Waarvan de dolby als je die aanvinkt op mijn harman kardon stil valt

Hij is aangesloten met een hdmi kabel vanaf mijn tv naar de tv ontvanger arris vip 2952 HDMI
Ik heb een optical kabel vanaf mijn tv naar de harman kardon receiver.zitten.
Wel gezien dat op de arris rv ontvanger een uitgang opzit om ook een optical kabel te gebruiken.
Enfin ik heb gelezen dat ik niet de enige ben met dit audio probleem.

Ben van mening dat de samsung tv 's niet goed getest zijn op de nieuwe update

WIE HELPT MIJ HIERMEE?
Reputatie 1
Badge
Eind deze maand begint de uitrol van een nieuwe softwareupdate voor Interactieve TV. Met deze update wordt het mogelijk zelf te kiezen voor Dolby geluid. En ja, ook op NPO 1, 2 en 3 🙂 In dit topic lees je alles over de wijzigingen. De volgende TV-ontvangers krijgen deze update:
  • Arcadyan 2260/2260v2 en Arris 2952/2952v2
  • Motorola 1853, 1903 en 1963

Uitgelicht (alleen Arcadyan 2260 en Arris 2952)

Bovenaan het menu vind je straks de optie "Uitgelicht." Hiermee vind je in één oogopslag een overzicht van wat jij kunt kijken:
  • 10 items die nu op TV zijn
  • 10 items die je Net Gemist hebt
  • 10 items van jouw meest recente opnames
  • 6 items vanuit KPN Presenteert

Geluidsinstellingen (alleen Arcadyan 2260 en Arris 2952, andere ontvangers volgen later)

Een nieuwe toevoeging aan de instellingen is het menu voor geluidsinstellingen. Via dit menu is er de mogelijkheid het geluid via Stereo of Dolby te laten gaan. Standaard staan de instellingen op stereo. Als Dolby gekozen wordt worden geschikte zenders in Dolby hoorbaar. Nieuw: Ook NPO1, 2 en 3 zijn in Dolby hoorbaar.

En verder:
Deze update bevat een hoop bugfixes. Zoals een fix voor de informatiebalk die bleef staan na spoelen. Een fout bij het opeenvolgend afspelen van meerdere programma's (bij terugkijken via de gids) kon voor foutcode 3024 zorgen, dit is opgelost. Er zijn verder kleine bugfixes die te maken hebben met de gebruikersinterface, beveiligingsupdates en verbeteringen voor stabiliteit.

Hoi wat is de planning voor de 4K STB?
Verneem graag
mvg
Reputatie 7
Badge +18
De optical versie gebruik je als er een optical kabel naar een surround set gaat. De HDMI gebruik je als hij naar je TV gaat. Welk type Samsung TV heb je? En hoe zit het bij jou aangesloten?Ik heb maar 1 optical aansluiting op de TV. En deze is bezet door me Soundbar, en om me ontvanger via optical te laten lopen, heb ik even naar zo'n hub gekeken:

Nou is alleen de vraag.... Zo dit goed communiceren? Gaat de ontvanger en de TV niet verstoringen geven?

Volgens mij moet ik 2x IN hebben en 1x OUT hebben.
Reputatie 7
Badge +18
Of zal dit iets kennen zijn? Zie hier:

TOSLINK:

Of deze van TOSLINK:

Reputatie 7
Badge +28
Ook ik heb een samsung tv model code UE46F6100
Waarvan de dolby als je die aanvinkt op mijn harman kardon stil valt

Hij is aangesloten met een hdmi kabel vanaf mijn tv naar de tv ontvanger arris vip 2952 HDMI
Ik heb een optical kabel vanaf mijn tv naar de harman kardon receiver.zitten.
Wel gezien dat op de arris rv ontvanger een uitgang opzit om ook een optical kabel te gebruiken.
Enfin ik heb gelezen dat ik niet de enige ben met dit audio probleem.

Kun je eens testen wat er gebeurt als je de optische kabel van de Arris naar de Harman laat gaan? Werkt Dolby dan wel zoals je verwacht? Zet voor het testen de audio-instelling wel weer op Dolby.
Reputatie 4
Badge +5
hier nog steeds geen update gehad zowel boven als beneden niet heb ze ook al een keer gereset of moet het nog komen vandaag ???

Reageer