Update voor iTV-ontvangers 29-31 mei [7.0.20_4]

Reputatie 7
Badge +28
  • Oud Moderator
  • 15746 reacties
Eind deze maand begint de uitrol van een nieuwe softwareupdate voor Interactieve TV. Met deze update wordt het mogelijk zelf te kiezen voor Dolby geluid. En ja, ook op NPO 1, 2 en 3 🙂 In dit topic lees je alles over de wijzigingen. De volgende TV-ontvangers krijgen deze update:
  • Arcadyan 2260/2260v2 en Arris 2952/2952v2
  • Motorola 1853, 1903 en 1963

Uitgelicht (alleen Arcadyan 2260 en Arris 2952)

Bovenaan het menu vind je straks de optie "Uitgelicht." Hiermee vind je in één oogopslag een overzicht van wat jij kunt kijken:
  • 10 items die nu op TV zijn
  • 10 items die je Net Gemist hebt
  • 10 items van jouw meest recente opnames
  • 6 items vanuit KPN Presenteert

Geluidsinstellingen (alleen Arcadyan 2260 en Arris 2952, andere ontvangers volgen later)

Een nieuwe toevoeging aan de instellingen is het menu voor geluidsinstellingen. Via dit menu is er de mogelijkheid het geluid via Stereo of Dolby te laten gaan. Standaard staan de instellingen op stereo. Als Dolby gekozen wordt worden geschikte zenders in Dolby hoorbaar. Nieuw: Ook NPO1, 2 en 3 zijn in Dolby hoorbaar.

En verder:
Deze update bevat een hoop bugfixes. Zoals een fix voor de informatiebalk die bleef staan na spoelen. Een fout bij het opeenvolgend afspelen van meerdere programma's (bij terugkijken via de gids) kon voor foutcode 3024 zorgen, dit is opgelost. Er zijn verder kleine bugfixes die te maken hebben met de gebruikersinterface, beveiligingsupdates en verbeteringen voor stabiliteit.

159 reacties

Reputatie 7
... direct deelt ...Nou, hij had ff een klein zetje nodig;)
Reputatie 7
Of ze 't zien of niet doet er niet zoveel toe, 't boeit ze gewoon geen moer.Daar ben ik een hele andere mening toebedeeld. Mijn ervaring binnen mijn kennissenkring: Mensen die eenmaal het verschil ervaren hebben willen echt niet anders meer, het is onwetendheid en luiheid die mensen SD laat kijken en daar gaat HD op 1 zeer waarschijnlijk wel verandering in brengen.
Reputatie 7
Wat een blamage die "Uitgelicht" functionaliteit.

Zolang de HD-"Glas" zenders geen onderdeel uitmaken van HD op 1 is de "Uitgelicht" functionaliteit volstrekt onbruikbaar voor de glasvezelabonnee.
Uiteraard hebben wij de Nederlandse zenders, waar een HD-"Glas" variant van is, verborgen in de zenderlijst.
Kies je dan in "Uitgelicht" een uitzending van één van die zenders, dan wordt RTL-Z (kanaal 11) geselecteerd. (Het eerst hogere kanaalnummer dat wel in de zenderlijst is opgenomen.)

Ik denk dat deze functionaliteit ook niet goed werkt op TV ontvangers met HD functie maar waar nog geen HD op 1 actief is.
Kies je binnen "Uitgelicht" dan voor een uitzending van bijvoorbeeld NPO-3, dan denk ik dat kanaal 3 gekozen wordt i.p.v. kanaal 703. Als je kanaal 1 t/m 10 verborgen hebt omdat je kanaal 701 t/m 710 daarvoor gebruikt, dan verwacht ik dat ook dan RTL-Z geselecteerd zal worden. Heb je kanaal 1 t/m 10 niet verborgen dan kijk je ineens SD kwaliteit en dat wil je natuurlijk ook niet.

KPN: Het wordt hoog tijd HD op 1 uit te rollen en ook HD-"Glas" op 1 krijgt mijns inziens meer urgentie als jullie deze functionaliteit goed willen laten werken.
Reputatie 7
Badge +31
Hoi, Ronald. Heb je de HDMI Auto stand al geprobeerd?
Dat heeft bij sommige Samsung-tv's het probleem opgelost.
Er is i.i.g. een probleem met Samsung t.o.v. de nieuwe software bij HDMI Dolby. Dat is nog niet getackeld.
Je kunt Dolby geluid bij de tv-zenders wel krijgen buiten de tv om. Zet in de Arris Optical op Dolby. En sluit de HK met een optical kabel direct op de tv-ontvanger aan. Totdat het HDMI Dolby instelling probleem t.o.v. Samsung tv's is getackeld.
Reputatie 7
Badge +18
Misschien heel stom, maar hoe krijg ik die update?
Gert
Als je de topic had gelezen aan het begin, dan had je het kunnen weten: 29, 30 en 31 mei. 🙂 En dit gaat vanzelf. Meestal gebeurd dit 's nachts. 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Klinkt goed ik zal zeer tevreden hier over zijn .dat hopen we maar ???succes kpn.
Reputatie 7
Badge +9
Goedeavond gert.visser50.dat gaat automatisch daar hoef u niets voor te doen.
Reputatie 7
Klinkt goed. :)Dat hopen we dan maar;)
Reputatie 7
En de snelheden ... 😉
Reputatie 7
Het kan haast niet anders dan dat HD op 1 op zeer korte termijn wordt uitgerold. ... immers je wilt natuurlijk wel naar de HD variant van de zender kijken en niet naar de SD variant die in het bovenstaande screenshot bij "Nu op TV" getoond wordt.)Ik hoop niet dat je verwacht dat jouw denkwijze ook die van KPN is, want dan zou je nog wel eens bedrogen uit kunnen komen. Zoals je waarschijnlijk wel weet heb ik al herhaaldelijk aangegeven dat de meeste kijkers HD hoegenaamd niet interesseert. Ze zullen dan ook niet snel klagen dat programma's uit het overzicht doorsturen naar SD-zenders.
Reputatie 7
1) Ik ken ze in mijn familie- en kennissenkring niet of nauwelijks, ook niet als ze het bestaan van HD-zenders wel kennen: teveel moeite; en ook jongeren niet, die kijken vaak al lang niet meer lineair (YouTube en Netflix).
2) Eens. Maar of aandeelhouders dat ook vinden als hun dividend daardoor lager wordt?

De meesten vinden de inhoud veel belangrijker dan de verschijningsvorm. Op de wat kleinere schermformaten die bij veel kijkers nog populair zijn is op een paar meter afstand het verschil ook niet of nauwelijks waarneembaar. Daarom is er voor hen ook geen verbetering van de tv-beleving.
Reputatie 7
Waarom zou de aandeelhouder daardoor minder dividend krijgen, de kosten stijgen immers niet.Is dat zo, waarom lees ik dan verhalen over mogelijke capaciteitsproblemen in het netwerk? Wellicht zijn (onverw8 forse) investeringen nodig?
En wat 1) betreft, als mensen het verschil nu niet zien (wat ik veel hoor) dan zullen ze het dan ook niet zien. Het boeit ze niet. Waarom zou KPN er dan veel moeite in steken, alleen omdat jij en ik (en nog een stuk of wat forumgebruikers) dat graag willen?!
Reputatie 7
Als ik het aantal forumleden dat zich uitspreekt voor HD op 1 uitzet tegen het aantal forumleden dat zich over dit onderwerp uitlaat als "dat is nergens voor nodig" en ik extrapoleer dat naar "de abonnee", dan wordt het hoog tijd dat die uitrol plaats gaat vinden.Ik vrees dat je dat te rooskleurig ziet. Forumbezoekers zijn over het algemeen mensen die bij een probleem voor het eerst via Google op het forum terecht komen (en dan soms blijven "hangen"). Veel problemen worden echter ook telefonisch afgehandeld. En verreweg de meeste klanten bellen nooit de KS en/of bezoeken nimmer het forum. Ik vrees dan ook dat forumbezoekers niet representatief zijn voor de gemiddelde klant. En dat die gemiddelde klant dan ook niet op de hoogte is van (de ontwikkelingen rond) HD bij KPN. 't Zou mij niet verbazen dat de e-mail over de (op handen zijnde) uitrol van HD-vanaf-1 de eerste keer is dat ze iets over HD bij KPN lezen (zo ze die e-mail al lezen/begrijpen). Dan is er ook nog die categorie die (komende van b.v Ziggo) voetstoots aanneemt dat programma's vanaf 1 al lang HD zijn. Vooral bij wat kleinere schermformaten die vaak nog tamelijk populair zijn is dat ook bij de meeste programma's niet zo duidelijk. Een collega van mij (iemand van de nieuwste snufjes, gadgets en mogelijkheden, vrij groot plasmascherm) kreeg twee jaar geleden glasvezel en stapte over van Ziggo. Ik attendeerde hem op de HD Glaszenders en daar was hij heel content mee. De rest van z'n gezin interesseerde het geen moer en uiteindelijk is hij ook blijven hangen bij de SD-zenders. Hij kijkt alleen bij b.v. Engelse natuurfilms (zoals te zien bij de EO) nog wel eens naar 661/662. Bij de meeste andere programma's voegt HD niet of nauwelijks iets toe, zo zegt hij.

En verder: nog steeds worden de ontvangers standaard uitgeleverd met de HDMI-uitgang ingesteld op 720p. De aanleiding voor mijn ontdekking van de firmware van dit topic is dat ik bij betreffend familielid die instelling wilde zien. En inderdaad 720p. 'k Heb er maar 1080p50 van gemaakt.
Nu is 720p technisch natuurlijk een vorm van HD (bij de Duitse zenders nog steeds de standaard?). Zou dat de reden kunnen zijn dat veel mensen hoegenaamd geen verschil zien?
Reputatie 7
Of ze 't zien of niet doet er niet zoveel toe, 't boeit ze gewoon geen moer.
Reputatie 7
Ff wat meer on topic: hoeveel mensen hoort volgende week Dobly 5.1 op NPO?
Reputatie 7
Heb vanwege wat andere gekkigheidjes mijn oude Motorola ook geupdate (Komt een nieuw topic voor)
Deze kreeg ook de 7.0.20_4 software na opnieuw inladen maar zonder de extra instellingen. Is dit puur een versie upgrade geweest of zitten hier onderhuids ook nog updates in voor andere apparaten?
Kijk ff naar het starttopic, daar zie je dat sommige functies (nog) niet op oudere ontvangers werken..
Reputatie 7
Alleen valt me op dat de Dolby niet werkt met HDMI. Want dan heb je geen geluid. :?Staat je tv wel op Dolby ingesteld? Omdat mijn tv's slechts twee speakers hebben heb ik daarop Dolby uitgezet. Dolby voor een tv met twee speakers is een beetje onzin, immers alleen het geluid van 2 van de 5.1 speakerkanalen wordt dan weergegeven. Alleen als je aan zo'n tv zelf extra speakers hebt aangesloten (voor de overige 5.1 kanalen) heeft 't zin om daar Dolby naar toe te sturen. Ikzelf heb de firmware nog niet maar ik zal alleen bij optisch kiezen voor Dolby want alleen m'n HTS heeft Dolby 5.1 speakers; bij HDMI kies ik gewoon voor stereo. Daarom is het ook zo handig om per uitgang te kunnen kiezen voor stereo of Dolby.
Reputatie 7

Klopt, maar helaas komt het sporadisch nog voor.
Gelukkig niet zo vaak meer.
Ik kan dit beamen. Ook bij mij zijn niet alle herhalingen (van daadwerkeklijk eerder opgenomen originele uitzendingen) te verwijderen. GTST blijft wat dat betreft een goede testmogelijkheid. Ik wilde dat afgelopen weekeinde weer eens opschonen, maar twee herhalingen bleven staan. Omdat ik binnenkort toch de nieuwe firmware verw8, heb ik ze maar laten staan.
Reputatie 7
Deze kun je zelf ook ophalen, door gewoon even het software te verwijderen. En de tv ontvanger haalt de nieuwe firmware op. :8Dat weet ik Dennis, maar daar ben ik te lui voor. Bovendien wil ik - als forumbezoeker - ook wel graag weten of het automatisch ook goed gaat.
Reputatie 7
Helaas nog niets binnen, ondanks forceren van nieuwe software.Geduld is een schone zaak 😉
Reputatie 7
als je de TV ontvanger voor HDMI op 'Dolby' zet werkt het geluid op niet Dolby zenders nog goed. Op wel Dolby zenders zoals de NPO blijft het angstig stil 😉 De optie heb ik nu op 'auto' gezet en het werkt weer. Volgens mij stond hij standaard op 'Stereo' maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het type van de TV heb ik zo niet bij de hand. Het gaat in iedergeval om een Samsung TV. Het zou wel heel raar lopen als deze TV geen Dolby ondersteuning heeft 😉 hij is immers 'fors' nieuwer dan de Philips TV die we hebben staan.Zie ook mijn opmerking hiervoor over Dolby via HDMI naar een TV met maar twee speakers. Of mijn vermoedens juist zijn kan ik nog niet uitproberen (heb de firmware nog niet), zal ik de komende dagen zeker doen. Ik heb een enige jaren oude Samsung en een nog oudere Phillips. Wordt vervolgd.
Reputatie 7
Ik heb (zoals al vaker gemeld) een Samsung HTS optisch aan een iTV-ontvanger aangesloten. Ik heb de optische uitgang ingesteld op Dolby en dat werkt (ook NPO HD) prima. M'n tv's zijn aangesloten via HDMI en ik heb de HDMI-uitgangen ingesteld op Stereo. Dat geeft ook geen probleem.
In m'n Samsung tv heb ik Dolby uitgezet, maar dat heb ik al geruime tijd geleden gedaan, dus nog vóór deze firmware. Samsung tv en HTS zijn van hetzelfde bouwjaar en aangesloten op dezelfde iTV-ontvanger. Daarnaast loopt er ook nog een HDMI-kabel van HTS naar tv (voor het afspelen van DVD/BluRay). Enkele seconden nadat ik het HTS heb ingeschakeld worden de speakers van de tv automatisch uitgeschakeld, zodat ik geen dubbel geluid heb.
Kortom, ik ben wel content met deze nieuwe firmware, qua geluid dan.
Reputatie 7
Maar goed, ik ken idd ook best wel mensen die SD kijken en dénken dat ze HD kijken. Totdat ik een HD kanaal aan zet bij hen. Dan zijn ze verkocht en kijken, vaak tot mijn verbazing, toch consequent via de 700-kanalen.

Veel ouderen die ik erop wijs zijn blij met het scherpere beeld, Henk. Het verschil zien ze écht wel.
Mijn ervaringen zijn écht anders. Zelfs als ze weten dat op 66x of 7xx een scherper beeld is en zelfs als ze het verschil zien, dan nog blijven ze meestal gewoon de SD-kanalen kiezen. Uit gemakzucht denk ik en leeftijd maakt daarbij niet uit, m'n zoon van 27 net zo goed als m'n schoonmoeder van 89. En als mensen 't dan een tijdje hebben volgenhouden haken ze uiteindelijk toch af. Het verschil is ze de moeite dan gewoon niet meer waard.
Maar goed, hier kunnen we over blijven doorpraten, mijn ervaringen zijn anders dan die van jouw (en wjb). Als het zo zou zijn dat de 20.000 klanten die KPN eind februari/begin maart heeft overgezet naar HD-vanaf-1 onverw8e capaciteitsproblemen opgeleverd hebben, waardoor het hele circus nu (tijdelijk?) stopgezet zou zijn, vermoed ik toch dat er van die klanten tot dan toe ruim meer naar SD dan naar HD hebben gekeken (om wat voor reden dan ook).
Reputatie 7
Ik heb een optical kabel in de tv en de ontvanger gedaan, nu heb ik de geluidsinstellingen op "OPTICAL". En dan "bewaar instellingen.". Ga ik weer terug naar geluidsinstellingen, dan geeft ie weer HDMI aan. Nu vraag ik me af of die wel op OPTICAL staat. Dan moet toch OPTICAL grijs zijn, en niet HDMI. Als je hem op OPTICAL hebt staan. En me tv's ondersteunen OPTICAL. :)Nee, zo werkt 't niet. Je kiest met dat menu niet over welke uitgang je het geluid wilt laten lopen. Beide uitgangen zijn altijd actief. Met dat menu kun je alleen de instelling per uitgang kiezen, dus b.v. Stereo voor HDMI-uitgang en Dolby voor Optical-uitgang (of omgekeerd, of beiden stereo of ....). Ik heb m'n tv op de HDMI-uitgang aangesloten (en op Stereo ingesteld) zodat ik ook geluid heb als ik het HTS uitlaat. Op de Optical-uitgang heb ik het HTS aangesloten (en op Dolby ingesteld). En verder een HDMI-kabel tussen tv en HTS, om b.v. DVD's te kunnen kijken.
Als ik het HTS aanzet dan wordt binnen een paar seconden het geluid van de tv uitgezet en heb ik Dolby geluid (voor zover de betreffende zender dat uitzendt) via het HTS; ik vermoed dat dat komt omdat het HTS via de HDMI-kabel naar de tv doorgeeft dat het geluid al via een andere bron (de iTV-ontvanger) binnenkomt (beide apparaten zijn van Samsung én van hetzelfde bouwjaar; soms werken apparaten dan beter samen). Bovendien, als ik alleen radio wil luisteren kan de tv uit blijven.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de geluidsweergave zoals die nu mogelijk is (nu ook NPO HD op Dolby staat) prima vind. Is sinds deze update ook het geluid van de radio beter geworden of verbeeld ik me dat?
Persoonlijk vind ik deze update van meer waarde dan HD-vanaf-1 (wat ik nog niet heb), want het voegt echt iets toe, maar alleen als je - zoals ik - een HCS/HTS hebt. Als je alleen een (stereo) tv hebt heb je er weinig aan, "Uitgelicht" heeft voor mij geen enkele waarde; jammer vind ik dat daardoor de Menu-optie "Mijn Opnames" weer een plaatsje gezakt is: dat is voor mij de meest gebruikte menu-optie en die zou wat mij betreft wel bovenaan mogen staan, gevolgd door Instellingen. De rest gebruik ik hoegenaamd niet.
Reputatie 7
Ik bedoel dus NIET de Dolby instellingen van je Samsung maar dus die van de kpn box.

In de tv kan je dat over het algemeen niet instellen (is ook niet nodig)..
Ëcht wel! Veel tv's hebben extra luidsprekeraansluitingen. Als je daar allemaal de juiste luidsprekers op aansluit kun je een Dolby 5.1 opstelling maken en moet je de tv (en nu dus ook de HDMI-uitgang van de iTV-ontganger) op Dolby instellen. Met mijn Samsung van al weer een aantal jaren geleden kan dat al, en dat was destijds écht geen flagship-model. Als je niets op die uitgangen aansluit en je tv staat toch op Dolby wordt eventueel Dolby geluid (via HDMI) vaak niet teruggemixt naar beide stereoluidsprekers en mis je dus een deel van het geluid. Door de tv dan op stereo in te stellen ondervang je dat. Sinds deze firmware kun je dat nu ook doen door de HDMI-uitgang op stereo te zetten. Daarom ook ben ik er geen voorstander van om geluid naar een HCS/HTS via de tv te laten lopen; daar kun je beter de Optical-uitgang voor gebruiken, mits aanwezig op HCS/HTS. In dat geval zet je de HDMI-uitgang op Stereo (zodat je goed geluid hebt als je HCS/HTS uit laat). Als je Dolby wilt zet je HCS/HTS aan; bovendien kun je dan - zoals ik hierboven al aangeef - naar de radio luisteren zonder de tv aan te zetten.

Reageer