Beantwoord

Update voor iTV-ontvangers januari 2018 [7.1.38_1] wordt niet uitgerold

  • 16 januari 2018
  • 120 reacties
  • 15840 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +28
Welkom bij de eerste iTV softwareupdate van het nieuwe jaar! Deze update geldt voor alle ontvangers, inclusief de 4K ontvanger. Het oplossen van de HDMI-issues daarop is echter een verhaal apart. Daar ga ik onder het kopje 4K Issues verder op in.

Planning

Op 18 januari wordt deze update uitgerold naar een willekeurig geselecteerd deel van de klanten als test. Als dit goed verloopt wordt van 30 januari t/m 1 februari en op 6 & 7 februari dit uitgerold naar alle klanten.

Helaas gaat de geplande volledige uitrol van deze software niet door. Naar verwachting zal er dan ook pas eind februari een nieuwe uitrol zijn. Dit omdat de Olympische Spelen binnenkort beginnen en het niet zo handig is om nieuwe software uit te brengen tijdens een dergelijk evenement. Het is dan de verwachting dat die software van eind februari een ander versienummer zal zijn. Dus tegen die tijd volgt er een nieuw topic.

Deze update geldt voor alle huidige ontvangers:
- Motorola 1853, 1903 en 1963
- Arris 2952
- Arcadyan 2260
- ZXV 8001 (4K ontvanger)

Nieuw

De overzichtspagina waar je programma's kunt huren heeft een nieuw, overzichtelijker, uiterlijk gekregen dat ook beter past bij de rest van de menu's.


Naast de hoofdsoftware (NMC) zal ook de bootloader (DBL, het opstartdeel van de software) updaten en wel naar versie 2.09. Dit geldt alleen voor de Arris en de Arcadyan. Hierdoor zullen deze ontvangers een extra keer opstarten bij het ophalen en installeren van de software.

De DBL-update zorgt ervoor dat we in de toekomst verdere over the top (OTT) content en diensten kunnen toevoegen. Dat zijn dan diensten/inhoud van derde partijen die wij een-op-een doorgeven via onze software. Zoals we nu al doen met Netflix.

Aangepast

Bij Terugkijken via de Gids begint het programma een paar minuten eerder. In deze update zijn nu de eerste aanpassingen gedaan waardoor in de toekomst deze programma's goed op tijd zullen beginnen en doorspoelen naar het echte begin niet meer hoeft.

Kanaal 200 is het kanaal waarop je Netflix kunt bereiken. We hebben nu ook de kanalen 201 t/m 219 apart gezet zodat daar in de toekomst OTT- diensten op bereikbaar kunnen worden. Denk dan aan diensten als YouTube.

Ook zal de poster die op Netflixkanaal 200 te zien is maandelijks wijzigen zonder dat hiervoor een herstart van de ontvanger nodig is.

4K Issues

In het updatetopic van december hebben we ook veel gesproken over de 4K ontvanger en de issues die een deel van de klanten daarmee heeft. Daarvoor is een software update gemaakt. Deze software is nu bij een groep klanten actief en de resultaten zijn positief.

Echter, in sommige situaties, bij bepaalde typen televisies, zijn nog niet alle problemen opgelost. Daar wordt nog verder aan gewerkt. Daarom zal deze software voorlopig ook apart blijven van de reguliere updates.

Dat houdt in dat er nu twee software groepen zijn. De reguliere groep, waar alle niet-4K klanten en een groot deel van de wel-4K klanten in zitten, en de aparte 4K groep. De reguliere groep krijgt, zoals normaal, deze en verdere maandelijkse updates met nieuwe ontwikkelingen en verbeteringen enz...

De aparte 4K groep blijft voor nu zitten op 7.1.37_5. Als de fixes waar nog aan gewerkt wordt klaar zijn, krijgt deze groep een aparte update alleen voor die fixes.

Pas als alle problemen zijn opgelost gaan ze deze fixes weer samenvoegen met de reguliere update. Dit in het kader van zorgvuldigheid om te zorgen dat de meerderheid van de klanten die nu geen HDMI problemen hebben, hier ook niet onverhoopt mee geconfronteerd worden.

Concreet dus het volgende:
Het wordt op korte termijn om overgezet te worden naar de andere softwaregroep. Dit zorgt er echter wel voor dat je dan ook voorlopig geen reguliere updates meer zult ontvangen. Zodra ik weet wanneer jullie overgezet kunnen worden kom ik hier terug, ik hoop deze week nog. Jullie kunnen dan bij mij aangeven als je over wilt.
Edit: Het is nu mogelijk, we hebben hier een apart topic voor gemaakt.

MéérTV

Dit staat los van de update, maar er staan ook weer wat aanpassingen in de MéérTV apps op stapel. We verwachten deze maand de app Fit at Home waarbij je lekker voor je tv kunt gaan sporten.

Daarnaast komt er ook nog weer een nieuwe karaoke app. Dat heb ik volgens mij eerder genoemd, maar volgens mij is die toen niet daadwerkelijk uitgerold. Plandatum is nu de 31e, maar het kan nog eens wat opschuiven 😅

Xite


Los van de update eveneens, maar wel relevant: De muziekzender Xite verhuist per 6 februari van kanaal 38 naar kanaal 22. Videotheek TV, wat nu op kanaal 22 zit, zal worden opgenomen in de programmering van Kanaal 18 (KPN Presenteert).
icon

Beste antwoord door Erik_ 29 januari 2018, 09:34

Goedemorgen!

Helaas gaat de geplande volledige uitrol van deze software niet door. Naar verwachting zal er dan ook pas eind februari een nieuwe uitrol zijn. Dit omdat de Olympische Spelen binnenkort beginnen en het niet zo handig is om nieuwe software uit te brengen tijdens een dergelijk evenement. Het is dan de verwachting dat die software van eind februari een ander versienummer zal zijn. Dus tegen die tijd volgt er een nieuw topic.

Ik heb dit zojuist ook toegevoegd aan het startbericht. Eveneens daar toegevoegd een verduidelijking over kanaal 22. Xite gaat van 38 naar 22. Videotheek TV, dat nu op 22 zit, zal verdwijnen als los kanaal. Het wordt als blok opgenomen in de programmering op kanaal 18, KPN Presenteert.

@Erik_Dat moet ik dan eens testen, normaliter zijn alle andere apparaten, net als de KPN box verbondenkbaar via mijn AVR, maar dan op standby.
Heb normaal alleen 1 apparaat actief welke ik gebruik, overigen op standby.
Zou ik alles moeten omt koppelen en alleen de tv ontvanger via de AVR, maar dat kan ja niet de bedoeling zijn. Netzomin als de tv box direct op een HDMI ingang van de tv, daar ik het geluid graag via mn Atmos opstelling beluister.
Maar zal weekend eens op boel omzetten...


De reden dat ik vraag of het ook stoort als de ontvanger rechtstreeks verbonden is met de tv, zonder iets anders er tussen, is omdat we dan duidelijker een oorzaak richting kunnen vinden. Stoort het dan ook, dan zit het hem in de ontvanger, of de wisselwerking tussen ontvanger en tv. Stoort het dan niet, dan zit het probleem hem in de overige apparatuur, of de wisselwerking tussen ontvanger en die apparatuur.
Bekijk origineel

120 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Dat zal wel in maart zijn de nieuwe update ?Voor diegene die niet in de test zitten wel. Maar ja, gewoon geduld hebben. 😉
Reputatie 5
De 4K ontvanger heeft inderdaad geen HDMI-CEC ondersteuning. Mijn hagelnieuwe Xbox One X ook niet. Maar wat niet is kan natuurlijk nog komen.
Reputatie 7
Er is maar één 4K Ultra-HD zender, dus als je metingen verricht, dan zal je dat met die zender moeten doen.

De HD zenders zijn toch echt 1080i, dat is ook de standaard in Europa voor HD.
Overigens zit er wel een verschil in compressie (en daarmee kwaliteit) als je de HD zenders met de HD-"Glas" zenders vergelijkt.
Badge
Uiteraard is de hdmi poort van de 4K ontvanger een hdmi 2.0 poort en uiteraard wordt HDCP 2.2 ondersteund. Zonder die twee geen 4K en al helemaal geen Netflix certificering.

Mijn receiver meet of de input HDCP 2.2 compliant is, is deze dat niet krijg je een melding.
Als ik daarna de ontvanger aansluit op een van de NIET-HDCP 2.2 poorten, krijg ik wel beeld.

Kortom is dit nou wel echt 4K of is dit net als het nep-HD ( 720P ) ook weer Nep-4K wat net de 2K haalt fysiek .De HD zenders zijn gewoon 1080i.[/quote]

Als ik kijk naar de beeldkwaliteit van 'HD' twijfel ik daar nog steeds aan...het zou wellicht als 1080i aangeboden kunnen worden maar ik betwijfel of de input meer is dan 720P. Ook de 4K Ontvanger kan een laag resolutie signaal van zeg 720 P of 1080i signaal op 4K uitsturen, dat wordt dan opgewaardeerd naar 4K, maar dat is dan nog geen 4K 😉
Reputatie 7
...daarnaast is de ontvanger te zwak ( traag ) om 4K goed te kunnen verwerken doordat de HDMI poort volgens mij gewoon 1.4 in plaats van 2.0. Additioneel wordt HDCP 2.2 niet ondersteund ( mijn receiver geeft aan dat het apparaat dit niet heeft ) .Uiteraard is de hdmi poort van de 4K ontvanger een hdmi 2.0 poort en uiteraard wordt HDCP 2.2 ondersteund. Zonder die twee geen 4K en al helemaal geen Netflix certificering.

Kortom is dit nou wel echt 4K of is dit net als het nep-HD ( 720P ) ook weer Nep-4K wat net de 2K haalt fysiek .De HD zenders zijn gewoon 1080i.
Badge
Welkom bij de eerste iTV softwareupdate van het nieuwe jaar! Deze update geldt voor alle ontvangers, inclusief de 4K ontvanger. Het oplossen van de HDMI-issues daarop is echter een verhaal apart. Daar ga ik onder het kopje 4K Issues verder op in.

...knip...

4K Issues

In het updatetopic van december hebben we ook veel gesproken over de 4K ontvanger en de issues die een deel van de klanten daarmee heeft. Daarvoor is een software update gemaakt. Deze software is nu bij een groep klanten actief en de resultaten zijn positief.

Echter, in sommige situaties, bij bepaalde typen televisies, zijn nog niet alle problemen opgelost. Daar wordt nog verder aan gewerkt. Daarom zal deze software voorlopig ook apart blijven van de reguliere updates.

Dat houdt in dat er nu twee software groepen zijn. De reguliere groep, waar alle niet-4K klanten en een groot deel van de wel-4K klanten in zitten, en de aparte 4K groep. De reguliere groep krijgt, zoals normaal, deze en verdere maandelijkse updates met nieuwe ontwikkelingen en verbeteringen enz...

De aparte 4K groep blijft voor nu zitten op 7.1.37_5. Als de fixes waar nog aan gewerkt wordt klaar zijn, krijgt deze groep een aparte update alleen voor die fixes.

Pas als alle problemen zijn opgelost gaan ze deze fixes weer samenvoegen met de reguliere update. Dit in het kader van zorgvuldigheid om te zorgen dat de meerderheid van de klanten die nu geen HDMI problemen hebben, hier ook niet onverhoopt mee geconfronteerd worden.



Hoi Erik, goed om te zien dat er aan de issues gewerkt wordt, maar kun je ook benoemen welke HDMI issues je exact bedoeld ? ( Linkje naar topic is ook goed ) .

Ik zelf loop met name aan tegen het totaal ontbreken van het HDMI-CEC protocol en de ondersteuning daarvoor, daarnaast is de ontvanger te zwak ( traag ) om 4K goed te kunnen verwerken doordat de HDMI poort volgens mij gewoon 1.4 in plaats van 2.0. Additioneel wordt HDCP 2.2 niet ondersteund ( mijn receiver geeft aan dat het apparaat dit niet heeft ) .

Kortom is dit nou wel echt 4K of is dit net als het nep-HD ( 720P ) ook weer Nep-4K wat net de 2K haalt fysiek .

Ben nog steeds niet onder de indruk van de beeldkwaliteit en de geboden opties, in combinatie met het werkelijk prehistorisch uitziende menu van de ontvanger, dat zou ook wel eens gemoderniseerd mogen worden.

Grtx,

Peter
Reputatie 6
Badge +8
Olympische Spelen zijn afgelopen, kom maar op met die update. :P

Nee, nee, nu hebben we van 9 tot en met 18 maart de Paralympische Spelen van Pyeongchang 2018 🙂 dus we gaan geen updates uitvoeren. De volgende update mag op 1 april 🤣


Grapje zeker 😂 🤣 😂 😉


Zeker niet! Ik ben bloed serieus 😂 😂 🤣 🤣
Reputatie 4
Badge +3
Olympische Spelen zijn afgelopen, kom maar op met die update. :P

Nee, nee, nu hebben we van 9 tot en met 18 maart de Paralympische Spelen van Pyeongchang 2018 🙂 dus we gaan geen updates uitvoeren. De volgende update mag op 1 april 🤣


Grapje zeker 😂 🤣 😂 😉
Reputatie 6
Badge +8
Olympische Spelen zijn afgelopen, kom maar op met die update. :P

Nee, nee, nu hebben we van 9 tot en met 18 maart de Paralympische Spelen van Pyeongchang 2018 🙂 dus we gaan geen updates uitvoeren. De volgende update mag op 1 april 🤣
Reputatie 7
Badge +9
Dat zal wel in maart zijn de nieuwe update ?
Reputatie 4
Badge +4
Ja zo denk ik er ook over😉

Ben benieuwd naar de nieuwste update ☺ 🤔
Reputatie 7
Badge +18
Olympische Spelen zijn afgelopen, kom maar op met die update. :P???🤣
Reputatie 6
Badge +9
Olympische Spelen zijn afgelopen, kom maar op met die update. 😛
Reputatie 5
Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik heb sinds kort mijn Harman Kardon HTS vervangen voor een kleinere Onkyo AV-receiver en ik ben er juist heel erg tevreden over (Onkyo TX-L50). 😁
Reputatie 7
Badge +31
Na 2 x Onkyo met alleen maar problemen en beiden na 3 jaar niet meer te repareren heb ik nu al 6 jaar een Pioneer.
Onkyo zal ik dan ook niemand (meer) aanbevelen. Onkyo klinkt ook vlak moet ik zeggen. Het kan niet anders dan dat je nu, met dezelfde speakers, een mooier geluid ervaart.

Stereo versterkers/receivers zijn wel okee van Onkyo. Maar meerkanaals . . . nooit meer.
Reputatie 2
Ja is een "HTS" om precies te zijn een AVRX2400H.
Reputatie 7
Badge +31
Ik neem aan dat je met AVR een receiver bedoelt met audio én video mogelijkheden en meerkanaals geluid?

Die noemen we HTS, home theater system. Dan weet iedereen wat je bedoelt.
Reputatie 2
Sorry voor de late reactie wat betreft de hick ups bij het geluid, was er paar dagen tussenuit.
Heb nu een andere AVR, overgestapt van Onkyo naar Denon en geen last meer van de geluid hicks.
Ja, de ontvanger loopt via een AVR, al jaren gedaan ivm de toch betere geluids beleving.

Weet niet of dit hier thuis hoort, maar ik heb de indruk dat mijn beeld de laatste tijd last heeft van soort van freeze momenten, niet veel maar toch net iets te vaak dat het niet echt vloeiend loopt.
Al diverse instellingen op mijn 65PUS7601 versteld en of uitgesteld maar verhelpt dit niet.
Reputatie 7
Badge +28
Vandaar! 🙂 dan snap ik hem helemaal! De brandende vraag, wat was het probleem dat ze hem uitstellen?
Dat is niet naar ons gespecifieerd, dus helaas kan ik je daar geen uitsluitsel over geven.
Reputatie 7
Badge +31
En we willen niet meer het fiasco van vrijdag 20 november 2015 hè ;)

Toen werd een update uitgerold die het hele tv gebeuren plat gooide.
Reputatie 3
Badge +4
Ga er maar vanuit dat ereen heel vervelende bug inzit 😷 😉
Reputatie 6
Badge +8
En daar kwam KPN nu pas achter 😉? de Olympische Spelen stonden al langer gepland dan dit topic hoor Erik!
Het is niet dat de uitrol niet doorgaat vanwege de Olympische Spelen, daar zijn andere (niet naar ons gespecificeerde) redenen voor. Wat ze dan normaal alleen zouden doen is hem een beetje uitstellen. Een week, misschien twee, later. Maar dát doen ze nu niet i.v.m. de Spelen. 😃


Vandaar! 🙂 dan snap ik hem helemaal! De brandende vraag, wat was het probleem dat ze hem uitstellen?
Reputatie 7
Badge +18
Als je wilt kunnen we je overzetten naar de aparte bugfix software voor de 4K ontvanger. De meldingen die we tot op heden daarover zien zijn voorzichtig positief. Kijk, voor meer info, in dit topic. Als je over wilt, stuur me dan een privébericht met je postcode en huisnummer.Tip: Ik zou dit zeker doen @pdvhome. 😉
Reputatie 7
Badge +28
En daar kwam KPN nu pas achter 😉? de Olympische Spelen stonden al langer gepland dan dit topic hoor Erik!
Het is niet dat de uitrol niet doorgaat vanwege de Olympische Spelen, daar zijn andere (niet naar ons gespecificeerde) redenen voor. Wat ze dan normaal alleen zouden doen is hem een beetje uitstellen. Een week, misschien twee, later. Maar dát doen ze nu niet i.v.m. de Spelen. :D

Geweldig hoor al die updates van software en firmware, Betaal een dikke prijs elke maand voor mijn glasvezel 500/500 verbinding en 4K maar heb nog nooit 1 avond tv gekeken zonder reset of stilstaand beeld. En ieder keer Firmware vragen en updaten zit ik niet op te wachten, voor het geld dat ik betaal moet het gewoon werken. Ik werk niet voor KPN om hun apparatuur en software in orde te krijgen. Wou toevallig 4K opzeggen maar zag dat ik tot Juni 2018 moet wachten. Heel vervelend maar heb geen zin meer in van alles uittesten dus daar stop ik dan ook mee. Nu maar hopen dat het snel Juni is en ik geen geld meer weg hoef te gooien.
Jammer te horen dat jij ook issues hebt met de 4K ontvanger, pvdhome. Je kunt het 4K abonnement opzeggen (en teruggaan naar de reguliere Internet + TV) na 6 maanden. Daarom geeft hij bij jou die datum aan.

Als je wilt kunnen we je overzetten naar de aparte bugfix software voor de 4K ontvanger. De meldingen die we tot op heden daarover zien zijn voorzichtig positief. Kijk, voor meer info, in dit topic. Als je over wilt, stuur me dan een privébericht met je postcode en huisnummer.
Beste Peter,
Ik heb het gelezen, maar ik ben er gewoon klaar mee. Zo snel als ik het kan ga ik terug in abonnement en zal dan ook nog wel problemen hebben neem ik aan, alleen tegen lagere kosten. En inderdaad het 4K aanbod is natuurlijk ook om van te huilen. Dus mijn conclusie is, mooi kastje met geen enkele toegevoegde waarde. Jammer dat ik niet lekker positief kan schrijven over aanbod en werking, maar helaas het is niet anders 😞

Reageer