Update voor iTV-ontvangers maart 2018 [7.1.41_1]

• 28 februari 2018
  • 115 reacties
  • 11935 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +28
  • Oud Moderator
  • 15746 reacties
Nu de Olympische Spelen achter de rug zijn is het tijd voor een nieuwe update voor de TV-ontvangers. Deze update bevat alle wijzigingen van 7.1.38_1 (Update voor iTV-ontvangers januari 2018 [7.1.38_1] wordt niet uitgerold), een aantal bugfixes en het nieuwe Terugkijken menu.

Planning

Op 1 maart wordt deze update uitgerold naar een willekeurig geselecteerd deel van de klanten als test. Als dit goed verloopt volgt de volledige uitrol tussen 12 - 29 maart.

Deze update geldt voor alle huidige ontvangers:
- Motorola 1853, 1903 en 1963
- Arris 2952
- Arcadyan 2260
- ZXV 8001 (4K ontvanger)

Ma 12 maart: 2952 (deel 1)
Do 15 maart: 2952 (deel 2)
Ma 19 maart: 4k, 1903, 1963
Do 22 maart: 2260 (deel 1)
Di 27 maart: 1853
Do 29 maart: 2260 (deel 2)

Nieuw

De overzichtspagina waar je programma's kunt huren heeft een nieuw, overzichtelijker, uiterlijk gekregen dat ook beter past bij de rest van de menu's.

Naast de software (NMC) zal ook de bootloader (DBL, het opstartdeel van de software) updaten en wel naar versie 2.09. Dit geldt alleen voor de Arris en de Arcadyan. Hierdoor zullen deze ontvangers een extra keer opstarten bij het ophalen en installeren van de software.
De DBL-update zorgt ervoor dat we in de toekomst verdere over the top (OTT) content en diensten kunnen toevoegen. Dat zijn dan diensten/inhoud van derde partijen die wij een-op-een doorgeven via onze software. Zoals we nu al doen met Netflix.

Programma Gemist wordt vervangen door Terugkijken. Hierdoor verdwijnt de optie Vooruitkijken. Let op: bij Terugkijken kun je bij de commerciele zenders niet doorspoelen. Op de Arris 2952, Arcadyan 2260 en ZXV 8001 wordt gebruik gemaakt van de nieuwe layout, zoals die nu ook bij Uitgelicht is te zien. Op de Motorola 1853, 1903 en 1963 wordt gebruik gemaakt van de bestaande layout.

(links Arris, Arcadyan, ZXV, rechts Motorola)

Aangepast

• Bij Terugkijken via de Gids begint het programma een paar minuten eerder. In deze update zijn nu de eerste aanpassingen gedaan waardoor in de toekomst deze programma's goed op tijd zullen beginnen en doorspoelen naar het echte begin niet meer hoeft.
  • Kanaal 200 is het kanaal waarop je Netflix kunt bereiken. We hebben nu ook de kanalen 201 t/m 219 apart gezet zodat daar in de toekomst OTT- diensten op bereikbaar kunnen worden. Denk dan aan diensten als YouTube.
  • De poster die op Netflixkanaal 200 te zien is zal maandelijks wijzigen zonder dat hiervoor een herstart van de ontvanger nodig is.
  • Het geluidsniveau via de HDMI en TOSLINK uitgang is verbeterd (dynamisch bereik) op de 4k tv-ontvanger.
  • Het kon voorkomen dat in het On Demand menu, het Netflix menu-item niet aanwezig is, terwijl via kanaal 200 Netflix of MeerTV nog wel op te starten is. Dit is nu opgelost waardoor Netflix weer zichtbaar is in het On Demand menu.
  • Na een software-update of een herstart, geeft de tv-ontvanger kortstondig "95P" op het display weer wanneer de tv-ontvanger uit stand-by gehaald wordt. Dit wordt niet meer weergegeven

Verdere informatie

• Zwart beeld/geluidsproblemen met de 4k ontvanger? Er wordt een bugfix firmware getest. Volg de stappen in dit topic om hier aan mee te doen: Bugfix software 4K ontvangers (HDMI beeld/geluid issues). De firmware in deze testgroep zal enige tijd achterlopen maar wordt in de toekomst samengevoegd.
  • De Arris en Arcadyan ontvangers zullen door deze update twee keer opnieuw opstarten

115 reacties

Reputatie 6
Badge +9
Hoe zit het met de performance van Uitgelicht? Ik maak er niet veel gebruik van, maar het is wel stoperig op mijn HMB 2260.
Reputatie 6
Badge +8
Programma Gemist wordt vervangen door Terugkijken. Hierdoor verdwijnt de optie Vooruitkijken. Let op: bij Terugkijken kun je bij de commerciele zenders niet doorspoelen. Op de Arris 2952, Arcadyan 2260 en ZXV 8001 wordt gebruik gemaakt van de nieuwe layout, zoals die nu ook bij Uitgelicht is te zien. Op de Motorola 1853, 1903 en 1963 wordt gebruik gemaakt van de bestaande layout.

Jammer om te lezen dat 'vooruitkijken' vervalt 😞 dat was vaak toch wel handig! We kunnen vanaf deze update dus alleen terugkijken via de TV gids en het oude programma gemist vervalt helemaal?

Nu de Olympische Spelen achter de rug zijn is het tijd voor een nieuwe update voor de TV-ontvangers. Deze update bevat alle wijzigingen van 7.1.38_1 (Update voor iTV-ontvangers januari 2018 [7.1.38_1] wordt niet uitgerold), een aantal bugfixes en het nieuwe Terugkijken menu.

Gaat KPN ook nog uitbrengen wat de problemen waren in februari waardoor de update was geannuleerd? Of had dat toch met de Olympische spelen te maken?

Nieuw

De overzichtspagina waar je programma's kunt huren heeft een nieuw, overzichtelijker, uiterlijk gekregen dat ook beter past bij de rest van de menu's.

Gaat KPN dan eindelijk erbij vermelden dat het slechts om SD beeld kwaliteit gaat en dus geen HD? Dat is echt een gemist. De melding 'Er staat toch geen HD logo bij? dus het is SD' vindt ik niet opgaan.
Reputatie 2
Planning
Op 1 maart wordt deze update uitgerold naar een willekeurig geselecteerd deel van de klanten als test. Als dit goed verloopt volgt de volledige uitrol tussen 12 - 22 maart.

Deze update geldt voor alle huidige ontvangers:
- Motorola 1853, 1903 en 1963
- Arris 2952
- Arcadyan 2260
- ZXV 8001 (4K ontvanger)

Hoe weet ik of ik bij de willekeurige geselecteerde deel van de klanten zit of tussen de uitrol van 12 - 22 maart en hoe laten ze mij dat weten?
Reputatie 7
Badge +30
Hoe weet ik of ik bij de willekeurige geselecteerde deel van de klanten zit of tussen de uitrol van 12 - 22 maart en hoe laten ze mij dat weten?Dat weet je niet en dat zie je vanzelf
Reputatie 7
Badge +19
Als je nu nog geen nieuwe update hebt dan behoor je tot de 12-22 maart selectie

Heb n.l. al een melding gezien van iemand die hem had gekregen.

Update:
Alhoewel ik nu dat bericht niet meer terug kan vinden....

Oh gevonden dat ging over de V10 update.
Dus fout gezien.
Reputatie 7
Badge +28
Hoe zit het met de performance van Uitgelicht? Ik maak er niet veel gebruik van, maar het is wel stoperig op mijn HMB 2260.
Dit is bekend bij de ontwikkelaars. Deze update bevat nog geen verbeteringen voor de performance van Uitgelicht.

Jammer om te lezen dat 'vooruitkijken' vervalt 😞 dat was vaak toch wel handig! We kunnen vanaf deze update dus alleen terugkijken via de TV gids en het oude programma gemist vervalt helemaal?
Dit klopt inderdaad! We onderzoeken de mogelijkheid om een alternatief te bieden voor vooruitkijken. Mogelijk komt dit terug als een apart item in OnDemand.

Gaat KPN ook nog uitbrengen wat de problemen waren in februari waardoor de update was geannuleerd? Of had dat toch met de Olympische spelen te maken?
De timing kwam net niet goed uit waardoor het zekere voor het onzekere is genomen en besloten is te wachten tot na de Olympische Spelen.

Gaat KPN dan eindelijk erbij vermelden dat het slechts om SD beeld kwaliteit gaat en dus geen HD? Dat is echt een gemist. De melding 'Er staat toch geen HD logo bij? dus het is SD' vindt ik niet opgaan.
Het gaat er uit zien zoals op de screenshot. Ik snap je feedback. Volgens mij hebben we dit al eerder doorgegeven als wens, ik zal dit nogmaals doen.

Hoe weet ik of ik bij de willekeurige geselecteerde deel van de klanten zit of tussen de uitrol van 12 - 22 maart en hoe laten ze mij dat weten?
Wat Robin aangeeft inderdaad. Je kunt via de Instellingen > Systeem Instellingen > Systeem Informatie de huidige versie zien. Je wordt niet op de hoogte gesteld als je op 1 maart al de firmware krijgt. De firmware is getest door een besloten ontwikkelteam, vervolgens door een groot testteam van KPN werknemers. De willekeurig geselecteerde klanten krijgen dus al een versie waarvan we geen problemen verwachten. Voor we het uitrollen naar alle gebruikers nemen we toch deze extra stap uit voorzorg.
Reputatie 6
Badge +8

Dit klopt inderdaad! We onderzoeken de mogelijkheid om een alternatief te bieden voor vooruitkijken. Mogelijk komt dit terug als een apart item in OnDemand.

De timing kwam net niet goed uit waardoor het zekere voor het onzekere is genomen en besloten is te wachten tot na de Olympische Spelen.

Het gaat er uit zien zoals op de screenshot. Ik snap je feedback. Volgens mij hebben we dit al eerder doorgegeven als wens, ik zal dit nogmaals doen.

Duidelijk Joran! 🙂 als je het nog eens zou willen doorgeven omtrent een vermelding van 'SD' bij de wedstrijden om te kopen dan graag. Persoonlijk vindt ik het namelijk te onduidelijk.
Reputatie 6
Badge +10
Ik ben blij met de update inzake het direct beginnen bij "terugkijken" naar een programma.
Zonder eerst nog naar het programma te moeten doorspoelen.

Ben alleen benieuwd wanneer het doorspoelen aangepakt gaat worden, want als ik
met bijvoorbeeld opgenomen programma's reclames eruit wil spoelen en ik stop net
voordat het programma weer begint zie ik nog steeds een groot deel van de reclame
en dan lijkt het net alsof het systeem te traag is dan het doorspoelen aan kant van KPN.
(Hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is) 🤔
Reputatie 7
Badge +18
Helaas zou ik met deze update achterlopen, want ik zit in die testfase van: Bugfix software 4K ontvangers (HDMI beeld/geluid issues) vindt het alleen apart dat die HDMI fix (zwart beeld) niet is meegenomen met deze Firmware. Want de meeste hebben geen zwart beeld meer. 😉 Tot hoe lang is die testfase? 🙂
Reputatie 7
Badge +18
Ik wil nog wel even doorgeven dat het harde resetten (software verwijderen) via de afstandsbediening (2x gele knop) niet werkt. Dan krijg je nog een bevestiging om je de tv ontvanger wilt herstarten, dan zou die de melding moeten krijgen: "de tv ontvanger herstart na enkele seconde". Maar dat doet ie dus niet. Want dan moet ik hem achterop de tv ontvanger alsnog uit zetten, en weer aan om vervolgens de POWER-knop ingedrukt te houden om alsnog het software te kunnen verwijderen. 😉
Reputatie 7
Badge +18
Dat is apart, ik deed voor de grap een reset, krijg ik de melding dat er nieuwe software beschikbaar is, heb ik gewoon:

UI-versie: 2.37.01
Software-versie: 7.1.37_5

Maar deze had ik al, en toch komt ie met dat er nieuwe software update is. 😛
Reputatie 7
Badge +28
Ben alleen benieuwd wanneer het doorspoelen aangepakt gaat worden, want als ik
met bijvoorbeeld opgenomen programma's reclames eruit wil spoelen en ik stop net
voordat het programma weer begint zie ik nog steeds een groot deel van de reclame
en dan lijkt het net alsof het systeem te traag is dan het doorspoelen aan kant van KPN.

Helemaal duidelijk! Ik weet niet of dit in de software is te verbeteren of dat het in het netwerk moet worden opgelost. Het is in ieder geval bekend bij de ontwikkelaars. Intussen kun je eens kijken of doorspoelen in minuten wel werkt. Typ 700 in en druk op de doorspoelknop om 7 minuten verder te skippen, bijvoorbeeld. Een reclameblok duurt meestal tussen de 7 en 8 minuten.

Helaas zou ik met deze update achterlopen, want ik zit in die testfase van: Bugfix software 4K ontvangers (HDMI beeld/geluid issues) vindt het alleen apart dat die HDMI fix (zwart beeld) niet is meegenomen met deze Firmware. Want de meeste hebben geen zwart beeld meer. 😉 Tot hoe lang is die testfase? :)
Waarschijnlijk worden de firmwares weer samengevoegd met de update van april maar dat is nog volledig onder voorbehoud.

Ik wil nog wel even doorgeven dat het harde resetten (software verwijderen) via de afstandsbediening (2x gele knop) niet werkt. Dan krijg je nog een bevestiging om je de tv ontvanger wilt herstarten, dan zou die de melding moeten krijgen: "de tv ontvanger herstart na enkele seconde". Maar dat doet ie dus niet. Want dan moet ik hem achterop de tv ontvanger alsnog uit zetten, en weer aan om vervolgens de POWER-knop ingedrukt te houden om alsnog het software te kunnen verwijderen. ;)
Ik heb dit getest op de Arris 2952 en daar werkt het wel. Misschien dat dit in de 4k testsoftware misgaat. Ik geef het door!
Reputatie 6
Badge +10
Thanks voor de tip, deze wist ik nog niet 😉

[quote=Joran]Ben alleen benieuwd wanneer het doorspoelen aangepakt gaat worden, want als ik

Helemaal duidelijk! Ik weet niet of dit in de software is te verbeteren of dat het in het netwerk moet worden opgelost. Het is in ieder geval bekend bij de ontwikkelaars. Intussen kun je eens kijken of doorspoelen in minuten wel werkt. Typ 700 in en druk op de doorspoelknop om 7 minuten verder te skippen, bijvoorbeeld. Een reclameblok duurt meestal tussen de 7 en 8 minuten.
Jammer dat programma gemist weg is 😞
Nu kun je dus niks meer terugkijken zonder reclame.
Vond de vorige versie veel overzichtelijker, makkelijker en fijner..

Hopelijk word er een oplossing voor gevonden aangezien er vele ontevrede reacties zijn 😞
Reputatie 6
Badge +8
@Joran,

Gaat de update aankomende week definitief door? 🙂
Reputatie 4
Badge +4
En gaat de Fit at home App en Karaoke voor tv dan ook door naast de update v[i]an 7.1.41_1 van 12- 22 maart 2018?😉 ☺
En zijn deze Apps dan wel gratis te bekijken? of moet je daarvoor ook betalen?
Hoe zit dat dan?

Op 1 maart wordt deze update uitgerold naar een willekeurig geselecteerd deel van de klanten als test. Als dit goed verloopt volgt de volledige uitrol tussen[u] 12 - 22 maart.[/i[/u]]

Kunnen we nu er van uitgaan dat deze update wel doorgaat☺
Reputatie 2
Vooruitkijken? Die optie heeft er nog nooit ingezeten! Een vroege 1 aprilgrap? 🙂
Reputatie 7
Vooruitkijken? Die optie heeft er nog nooit ingezeten! Een vroege 1 aprilgrap? :-)

Bron.
Reputatie 2
Staat niet in het menu, zoals hier wordt beweerd.
Reputatie 6
Badge +8

Zeker wel! Als je naar programma gemist gaat en vervolgens RTL Gemist of die van SBS zie je daarna “vooruitkijken” staan.
Reputatie 7
Badge +28
@Joran,

Gaat de update aankomende week definitief door? :)

Ja, maar de planning is iets gewijzigd. Morgen krijgt een grote batch de update (Arris VIP2952 klanten), op dinsdag vindt een evaluatie plaats voor de uitrol verder gaat. Even een extra check voor iedereen de update krijgt. Als het goed gaat zijn we alsnog rond 22 maart klaar.

En gaat de Fit at home App en Karaoke voor tv dan ook door naast de update van 7.1.41_1 van 12- 22 maart 2018?😉 ☺
En zijn deze Apps dan wel gratis te bekijken? of moet je daarvoor ook betalen?

De Fit at Home app is er al, dus je kunt alvast in topconditie komen 💪 Dit is een betaalde dienst, € 10 per maand via hun website. De karaoke-app zie ik nog niet terug. Binnen de app kunnen liedjes worden gekocht, dit zal dus in ieder geval deels een betaalde app zijn.

Wat King007 zegt 😉 Maar raak er niet te gehecht aan want het is er niet lang meer.
Reputatie 6
Badge +8
@Joran,

Gaat de update aankomende week definitief door? :)

Ja, maar de planning is iets gewijzigd. Morgen krijgt een grote batch de update (Arris VIP2952 klanten), op dinsdag vindt een evaluatie plaats voor de uitrol verder gaat. Even een extra check voor iedereen de update krijgt. Als het goed gaat zijn we alsnog rond 22 maart klaar.

Dat lijkt mij inderdaad handig 😉 hoeveel klanten zitten er in de batch? Gaat het echt alleen om de Arris VIP2952 die hem als eerste krijgen vannacht/morgen?
Reputatie 7
Badge +31
Waarom staan de verkeersinformatie apps eigenlijk onder "lifestyle"????

En niet gewoon onder Nieuws & Info waar je ze eigenlijk verwacht.
Reputatie 6
Badge +8
Ik heb zojuist op 1 van onze Arris ontvangers de update geforceerd binnengehaald :)

De optie terugkijken is leuk bedacht maar als je je eigen zenderlijst hebt gemaakt houdt de optie “terugkijken” zich hier niet aan. Tevens staat NPO 1 (kanaal 1) vooraan, dat betekend dat mensen waar HD nog op 701 staat nu makkelijker gaan kijken naar SD beeld.
Reputatie 7
De optie terugkijken is leuk bedacht maar als je je eigen zenderlijst hebt gemaakt houdt de optie “terugkijken” zich hier niet aan.Zo jammer dat die techneuten bij KPN niet eens een keer met een gebruikersbril naar dergelijke functionaliteit kijken. 😞

Reageer