Update voor iTV-ontvangers september 2018 [7.3.54_2]


Reputatie 7
Badge +27
Deze maand worden er weer een aantal wijzigingen doorgevoerd in de software van alle de tv-ontvangers.

Uitrol:


- Donderdag 13 sep: uitrol naar 10.000 klanten
- 24-27 september: uitrol naar alle klanten

MéérTV wordt Apps op TV



Voor alle tv-ontvangers heet MéérTV nu Apps op TV, hiermee is het duidelijker wat het precies is. De inhoud van de apps verandert door de naamswijziging niet.

Verbeterd zoeken in de gids



Het zoeken in de programmagids is verbeterd, via Menu > Zoeken > In Gids kan je het zoekscherm openen. Op de 2260 en de 2952 zal dit ook vanuit de programmagids toegankelijk worden met de gele knop op de afstandsbediening. Als je hier gaat typen begint het zoeken zodra je 3 tekens hebt ingevoerd, zodra je verder typt worden de resultaten automatisch bijgewerkt.

YouTube is nu ook Nederlands




De nieuwe YouTube app wordt nu aangeboden in de Nederlandse taal. Dit geldt alleen voor de tv-ontvangers 2260 en 2952, omdat deze YouTube app alleen daarop beschikbaar is. We streven ernaar om alle menu’s in het Nederlands te hebben, daarom is het YouTube menu ook vertaald.

Wat verwachten we volgende maand?


Zoeken in Gids: als er geen resultaten zijn, wordt bovenaan soms toch gemeld dat er x resultaten zijn. Er zijn dan geen resultaten, de teller is niet correct. Dit is een bug die waarschijnlijk in oktober wordt opgelost.

Zoeken in Gids: er lijken soms programma’s te missen als je alleen zoekt op vandaag (bijv. Pauw). Als een programma vandaag begint maar de volgende dag eindigt, komt deze niet terug in de zoekresultaten van vandaag. De tijdelijke oplossing is om te zoeken op “komende week”. Dit is een bug die waarschijnlijk in oktober wordt opgelost.

Vorige updates



70 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Ik doel op wat ik in mijn eerdere bericht zei, niet op de 1080i resolutie. Bij 4k klanten die de resolutie handmatig instellen (en het elke keer aangepast zien worden) lijkt het me handig de automatische instelling te proberen, tot we deze bug hebben opgelost.
Reputatie 7
Joran schreef:

Dat is ook goed om te horen wjb. Voor wie hier wel last van heeft lijkt het me de moeite van het proberen waard.

Maar dat is natuurlijk geen optie voor de 4K abonnees, die zouden dan UHD@50 of UHD@60 moeten kiezen. Ik heb geen 4K abonnement, de 4K Ultra-HD ontvanger is een "erfenis" uit de pilot periode en dus kijk ik alleen maar 1080i.
Reputatie 7
Badge +27
Dat is ook goed om te horen wjb. Voor wie hier wel last van heeft lijkt het me de moeite van het proberen waard.
Reputatie 7
Joran schreef:

De resolutie wordt alleen aangepast als de instelling niet op Automatisch staat. Als de automatische resolutie prima werkt adviseer ik het daar op te laten staan. Dit is wel een (bekende) bug.

Ik heb de beeldscherminstelling van de 4K-Ultra-HD ontvanger sinds de afloop van de pilot al op 1080i staan en daar blijft hij bij elke update keurig op staan.
Reputatie 7
Badge +18
@Joran
Ik heb het niet meer ontdekt, dus ik neem aan dat het opgelost is.
(t was niet eenmaal, een paar keer gebeurd, maar het schijnt nu over te zijn)
Reputatie 7
Badge +27
Yes, ik neem het over. De resolutie wordt alleen aangepast als de instelling niet op Automatisch staat. Als de automatische resolutie prima werkt adviseer ik het daar op te laten staan. Dit is wel een (bekende) bug. Hopelijk krijgt die genoeg prioriteit om in een volgende update op te lossen want dat is erg irritant.

@huistijger: Was dit eenmalig of blijf je deze fouten zien?
Reputatie 7
Badge +18
Dennis Schreve schreef:

@Erik_, gaan jullie hier weer aandacht aan geven?


Erik is drie weken op vakantie, @Dennis Schreve
Maar er zal vast wel iemand anders dit overnemen zolang.
Reputatie 7
Badge +17
spike11 schreef:

Ook hier telkens bij de firmware updates moet ik de resolutie handmatig naar UHD@60hz want deze staat na update weer op 720 😁

Ben ik gelukkig niet de enigste waar het bij gebeurd. 😉 @Erik_, gaan jullie hier weer aandacht aan geven? Dit hoort de tv-ontvangers weer automatisch te doen. Zodat we dus niet de resolutie handmatig hoeven in te stellen. 😉
Reputatie 4
Badge +3
Dennis Schreve schreef:

Toen de nieuwe software was ingeladen, gaat ie weer terug naar 720p. Dus in deze Firmware past ie de resolutie niet automatisch aan. Oftewel voor mij is dat UHD@60hz voor mijn 4K ontvangers. Ik kan me herinneren dat er toen firmware was gemaakt dat ie de hoogste resolutie automatisch pakt. Normaal staat er dan ook bij de instellingen van het beeld op 'automatisch' maar dit is niet meer het geval. Ik moet zelf het beeldresolutie weer veranderen. ? @Erik_, hoe zit dat? @huistijger, was het bij jou ook na die update van de firmware dat ie op 720p staat?


Ook hier telkens bij de firmware updates moet ik de resolutie handmatig naar UHD@60hz want deze staat na update weer op 720 😁
Reputatie 7
Badge +18
Nu ook de fout op de 2e ontvanger, met dit verschil dat ik nu wel een foutmelding in beeld krijg.
Even ter herinnering, dit is na de laatste update gekomen, daarvoor nooit last van gehad.

Reputatie 7
Badge +18
Ja en nee @Dennis Schreve
Met de eerste ontvanger stond inderdaad alles op 720
Toen ik mijn 2e ontvanger ging updaten bleef deze gewoon op UHD@60 staan
Overigens heb ik met de 2e ontvanger nog geen last gehad met dat doorspoelen.
En uh Erik is nu drie weken op vakantie dus die kunnen we even niet plagen met deze berichten, Dennis.
Reputatie 7
Badge +17
Toen de nieuwe software was ingeladen, gaat ie weer terug naar 720p. Dus in deze Firmware past ie de resolutie niet automatisch aan. Oftewel voor mij is dat UHD@60hz voor mijn 4K ontvangers. Ik kan me herinneren dat er toen firmware was gemaakt dat ie de hoogste resolutie automatisch pakt. Normaal staat er dan ook bij de instellingen van het beeld op 'automatisch' maar dit is niet meer het geval. Ik moet zelf het beeldresolutie weer veranderen. ? @Erik_, hoe zit dat? @huistijger, was het bij jou ook na die update van de firmware dat ie op 720p staat?
Reputatie 7
Badge +18
Erik_ schreef:


Huistijger, da's super onhandig 😞 Het zou ook nog aan je afstandsbediening kunnen liggen. Wil je voor de zekerheid eens testen met nieuwe batterijen?


Ook al geprobeerd Erik, ik heb nog een 2e ontvanger die zal ik eens aansluiten, zien of die het ook doet (of niet)
Reputatie 7
Badge +27
Marcel2018, leuke discussie 🙂 Ik ga je punten in dezelfde volgorde bij langs.

Opnametijden:
De gidsinformatie krijgen we aangeleverd vanuit de zenders. Of eigenlijk, de zenders geven hun programma info (naam, omschrijving, seizoen, aflevering, tijdstip etc...) door aan een epg-leverancier. Die epg-leverancier zet het om naar iets dat door onze systemen bruikbaar is en levert dat bij ons aan.

Vervolgens werken onze diensten gebaseerd op die aangeleverde informatie. We moeten er van kunnen uitgaan dat de tijden die de zender aan een programma meegeeft kloppen. Maar, omdat er altijd eens iets kan gebeuren nemen we voor de zekerheid wat extra op voor (ik meen 5 minuten) en na (15 minuten) het programma. Er zijn echter zenders waarbij we vaker zien dat hun meegegeven tijden niet lijken te kloppen. Persoonlijk merk ik dat vaak met opnames van Veronica. Die plannen een aantal comedyseries achter elkaar in, waarbij het steeds iets eerder begint. Als je dan de laatste van het blok wilt opnemen kun je beter ook die ervoor opnemen, omdat je anders de helft mist. Dit is echter iets waarin de zender dan z'n aangeleverde informatie moet aanpassen.

PDC, zoals dat vroeger kon, werkt op basis van een code die met een programma werd meegestuurd in het teletekstsignaal. Dat was dan inderdaad de code die in de gids stond en die je dan in je videorecorder kon programmeren. Omdat echter steeds meer zenders geen teletekst meer hebben (los van ondertiteling) wordt PDC door hen over het algemeen niet meer gebruikt.

Seizoensoverschrijdend opnemen:
Tuurlijk is het te programmeren dat er meerder manieren zijn van opnemen. Maar we moeten daarin een afweging maken tussen de tijd die het kost om dat in te bouwen en te ondersteunen, (en dus de daaraan verbonden kostenpost), versus andere dingen die we graag willen (en moeten) doen rondom iTV. Met daarnaast ook nog de afweging tussen klanten verschillende opties bieden, en het niet te ingewikkeld maken. Voor nu, in ieder geval, is de keus dan ook om het te houden bij opnemen van 1 aflevering, of het hele seizoen waar die aflevering toe behoort. Misschien dat dit nog verandert in de toekomst, maar voor zover nu bekend staat dat niet in de planning.

Zoals Henk al aangeeft gebeurde het in het begin van iTV nog wel, dat een nieuw seizoen ook automatisch opgenomen werd. Dat is toen stopgezet. Het is mogelijk dat de zenders daar een handje in hadden. Maar wat ook sowieso meespeelt is dat mensen steeds meer opnemen, wat veel ruimte inneemt en capaciteit kost. Wat we dan ook graag zien is dat opnames dan ook dingen zijn die mensen daadwerkelijk willen terugkijken. Het bewust opnieuw kiezen voor een serieopname bij een nieuw seizoen helpt daarbij.


Wat betreft de traagheid van jouw ontvanger en het beeldprobleem dat je beschrijft. Dat is iets waar we naar moeten kijken, want dat hoort niet. Hoe kijkt je zoontje naar Netflix? Via kanaal 200 rechtstreeks, via het menu, of via MéérTV Apps op TV?

Als hij hem dan zo uitzet, en je zet hem later weer aan. Op welk kanaal staat hij dan, als je eenmaal weer beeld hebt? Op 200, of op een regulier kanaal?

Gebeurt dit ook als je zoontje na het Netflix kijken eerst teruggaat naar een regulier kanaal en dan pas de ontvanger uit doet?


Huistijger, da's super onhandig 😞 Het zou ook nog aan je afstandsbediening kunnen liggen. Wil je voor de zekerheid eens testen met nieuwe batterijen?
Reputatie 7
Badge +18
Sinds de nieuwste update van september op de 4K ontvanger komt het geregeld voor als ik een opgenomen programma de reclame ga doorspoelen dat ik hem helemaal niet meer kan laten stoppen met doorspoelen. ik kan wel terugspoelen en dan weer doorspoelen, maar stoppen met spoelen gaat dus niet.
Op de uit-knop drukken is dan de enige oplossing, daarna werkt het weer goed.
't Is niet altijd zo, maar wel lastig.
Software opnieuw laden helpt in dit geval niet.
Met de functie 8 minuten intypen en dan de 8 minuten overslaan werkt het wel goed.
Iemand een brainwave?
Reputatie 7
wjb schreef:

Ik heb mijn ZTE ZXV8001 handmatig de opdracht gegeven om de nieuwe firmware op te halen. Met onze HMB2260's wacht ik op de automatische firmware update. Ik ben benieuwd of die met een eigen router (EdgeRouter Lite 3) ook netjes uitgevoerd wordt.

Erik_ schreef:

Daar ben ik ook benieuwd naar, wjb!

Zoals ik al verwachtte en ook door @FredK2017 al werd aangegeven, worden de TV ontvangers achter een eigen router prima geüpdatet. Onze HMB2260's draaien nu ook de laatste firmware. ☺
Reputatie 7
franky12 schreef:

wjb schreef:

franky12 schreef:

Leuk hoor al die apps en updates, maar ik heb liever een LG app voor KPN op de TV, dan heb ik geen kastje meer nodig dat zou pas handig zijn 😀

Dan moet KPN eerst haar business model aanpassen waarbij niet meer betaald wordt voor het aantal afgenomen TV ontvangers, maar voor een aantal simultaan te bekijken TV streams.

Dat begrijp ik, maar ik zou het zelfs goed vinden dat ik niet de 5 eur huur terug zou krijgen en een goed werkende app met 4k kwaliteit zoals de Netflix app al heeft. (dus eigenlijk abo verhoging)
Ik vind het gewoon niet fijn zo'n kastje, van mij mag hij vandaag nog weg.
Ik zou het er in ieder geval voor over hebben.

Dan zie ik die 5 eur wel als kosten voor app onderhoud

Helemaal eens, ook ik zou de STB's liever zijn verdwijnen. €5,- per televisie of ander device (zoals Apple TV) is denk ik niet waar we naar toe zouden moeten. Ik zou dan eerder denken aan bijvoorbeeld €7,50 voor vijf simultane streams op televisie, Apple TV, tablet, telefoon en PC en €1,- extra voor elke extra simultane stream.
Reputatie 2
wjb schreef:

franky12 schreef:

Leuk hoor al die apps en updates, maar ik heb liever een LG app voor KPN op de TV, dan heb ik geen kastje meer nodig dat zou pas handig zijn 😀

Dan moet KPN eerst haar business model aanpassen waarbij niet meer betaald wordt voor het aantal afgenomen TV ontvangers, maar voor een aantal simultaan te bekijken TV streams.



Dat begrijp ik, maar ik zou het zelfs goed vinden dat ik niet de 5 eur huur terug zou krijgen en een goed werkende app met 4k kwaliteit zoals de Netflix app al heeft. (dus eigenlijk abo verhoging)
Ik vind het gewoon niet fijn zo'n kastje, van mij mag hij vandaag nog weg.
Ik zou het er in ieder geval voor over hebben.

Dan zie ik die 5 eur wel als kosten voor app onderhoud
Of een CI+ module. Maar die hebben ze ook niet.
Reputatie 7
franky12 schreef:

Leuk hoor al die apps en updates, maar ik heb liever een LG app voor KPN op de TV, dan heb ik geen kastje meer nodig dat zou pas handig zijn 😀

Dan moet KPN eerst haar business model aanpassen waarbij niet meer betaald wordt voor het aantal afgenomen TV ontvangers, maar voor een aantal simultaan te bekijken TV streams.
Henk2304 schreef:

Marcel2018 schreef:

Voor de rest nog even traag als daarvoor, en nog steeds een settopbox die je soms aanzet, groen lampje gaat branden, maar tijd in display blijft staan en geen beeld. Kast uit middels schakelaar, 5 minuten wachten en je kunt dan eindelijk weer TV kijken.

Dit herken ik niet, welke iTV-ontvangers heb je?


Arcadyan HMB2260 v2 van 30-03-2015.

Het valt mij wel op dat dit vaak gebeurd nadat mijn zoontje naar Netflix heeft gekeken. Dus wellicht dat daar iets misgaat. Netflix wordt niet afgesloten, maar ontvanger wordt uitgezet als we gaan eten. Een paar uur later weer aanzetten geeft bovenstaande issue. Ik let daar sinds een tijdje op, maar weet het nog niet helemaal zeker.
Reputatie 2
Leuk hoor al die apps en updates, maar ik heb liever een LG app voor KPN op de TV, dan heb ik geen kastje meer nodig dat zou pas handig zijn 😀
Reputatie 7
Marcel2018 schreef:

Voor de rest nog even traag als daarvoor, en nog steeds een settopbox die je soms aanzet, groen lampje gaat branden, maar tijd in display blijft staan en geen beeld. Kast uit middels schakelaar, 5 minuten wachten en je kunt dan eindelijk weer TV kijken.

Dit herken ik niet, welke iTV-ontvangers heb je?
Erik_ schreef:

Zelf in te plannen opnames op tijd is iets dat we al enige jaren niet meer aanbieden. Ik verwacht ook niet dat dit terugkomt.



Deze functionaliteit mag inderdaad ook wel wegblijven, want als je dat deed kreeg je een naamloze handmatige opname die je vervolgens zelf niet kan hernoemen. Het juiste programma terugvinden in de opnamelijst is dan dus onmogelijk bij meerdere opnamen.. Allemaal 1-voor-1 starten om te kijken of het dan deze misschien was.

Ik zou graag gewoon het programma willen opnemen, zonder 7 minuten ervoor en erna, maar uiteraard wel volledig. En dan in de opnamelijst gewoon 1x de titel van het programma, en niet 3, 4, 5 keer zoals nu het geval is. Programma - seizoen - aflevering, en niet "seizoen van het programma (zonder seizoensnummer in de titel) - aflevering".
Henk2304 schreef:

Marcel2018 schreef:

Seizoensoverschrijdend opnemen:
Ik snap de gedachtengang (ik ben zelf programmeur), maar als de wil er is, kan dit volgens mij prima opgelost/verbeterd worden. Ik bedoel, je weet toch wat nieuwe afleveringen zijn, en wat herhalingen?

In de begintijd van serieopnemen werkte het ook zo. Als een seizoen afgelopen was hoefde je niets te doen en werd ook het volgende seizoen (ook al was dat een jaar later) weer netjes opgenomen. Een paar jaar geleden is dat stopgezet, naar wat ik heb begrepen omdat de (reclame?)zenders het niet leuk vonden: opnemen vinden ze sowieso niet leuk (dan kun je reclames overslaan). Daarom ook kun je reclames niet meer overslaan bij Terugkijken.



Helaas zal dat de echte reden wel weer zijn idd... Maar reclames kijk ik niet. Ja, bij Radar: De meest irritante reclame. Maar dan zie ik ze voor het eerst. 😀

Jammer dat het zo werkt in de wereld. Geldwolven... En zo zorgt men er zelf voor dat men weer op zoek gaat naar een alternatieve manier. Tegenhouden kunnen ze het namelijk gelukkig toch niet volledig. Dan maar downloaden of een stream, maar reclame kijken hier in huis, no way. Men dacht toch niet dat ik €6,- per Formule1 wedstrijd ga betalen, of nog erger, een abo van € 15 p.m. Daar heb je bv Hesgoal voor, of een uurtje na de wedstrijd even downloaden via een nieuwsgroep.
Leuke film live op TV? Bij eerste reclameblok ff snel downloaden of kijken of hij bij de (niet commerciële) online streaming diensten beschikbaar is, en de rest kijken via DNLA op de TV, uiteraard zonder reclame. Maargoed, voor de gemiddelde Nederlander is dat net iets teveel moeite of wellicht te ingewikkeld. Blijft over dat Netflix en Videoland waar je alleen maar oude meuk vindt, en/of waarvan de helft niet eens beschikbaar is in de Engelse taal.

De huidige update staat hier inmiddels ook op de settopbox. Een woordje veranderd, en YouTube dat allang op de TV beschikbaar is, en ik persoonlijk overigens niet gebruik; Daar heb je een PC/laptop/mobiel voor. Weinig boeiends te vinden op dat YouTube dat ik graag op de TV wil zien. Voor de rest nog even traag als daarvoor, en nog steeds een settopbox die je soms aanzet, groen lampje gaat branden, maar tijd in display blijft staan en geen beeld. Kast uit middels schakelaar, 5 minuten wachten en je kunt dan eindelijk weer TV kijken.

Dus sorry, ik kan mij nog steeds niet vinden in welke aanbieder dan ook. Ik wil gewoon terug naar mijn Media Center met 8 tuners (alleen dan nu digitale), en zelf bepalen hoe, wanneer, wat en op welke manier ik kijk. Maar die vrijheid mag ik schijnbaar niet meer hebben. Best frustrerend... 😢

Reageer