Beantwoord

Updates voor Interactieve TV 2020

  • 24 February 2020
  • 654 reacties
  • 82557 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook dit jaar zullen we weer regelmatig updates uitbrengen voor de interactieve ontvangers. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie in dit topic en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

 

Voor een overzicht van eerdere updates, zie dit KPNcylcopedie artikel.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 15 June 2020, 14:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van het forum of stel je vraag in een nieuw topic.

654 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Update februari 2020

 

Welke ontvangers krijgen de update

De Motorola 1853, de Arcadyan HMB 2260, de Arris 2952 en de ZTE 8001 gaan naar versienummer 7.7.89_3

De Arris 5202 gaat naar versienummer 7.7.90_1

 

Wanneer komt de update

  • Nacht van maandag 24 op dinsdag 25 februari
    • alle Motorola ontvangers, de Arris 5202 en de ZTE 8001
  • Nacht van woensdag 26 op donderdag 27 februari
    • alle Arcadyan HMB 2260 en een deel van de Arris 2952
  • Nacht van maandag 2 op dinsdag 3 maart
    • de rest van de Arris 2952

 

Wat verandert er

Voor de 1853/8001/2260/2952 niet heel veel. In ieder geval niet wat je als gebruiker ziet. Voor de 5202 echter wel wat meer.

 

2260/2952

Hier staat in het infoblok in de gids, als je Prime selecteert, Douglas. Dit was een interne naam die we gebruikten. Na de update staat hier ook netjes PRIME. Let op: dit wordt pas zichtbaar als de uitrol helemaal is afgerond, dus per 3 maart. 

 

5202

In sommige gevallen kon een tv-ontvanger ‘defect’ raken door een probleem met Netflix. Je krijgt dan de foutcode TVQ-PM-100 (5.2.102) die blijft voorkomen, ook na een herstart of reset van de ontvanger. 

Dit was niet op afstand te verhelpen waardoor de enige oplossing die we hiervoor hadden het omruilen van de ontvanger was. Ondanks dat deze niet daadwerkelijk echt stuk was. Hiervoor is nu een extra optie in de instellingen gebouwd om de Netflix gegevens uit de ontvanger te verwijderen. Je bereikt deze optie via  Menu / Instellingen / 3 x gele-knop.

 

Netflix opnieuw instellen? moet dan op Ja gezet worden. Kies vervolgens voor Bewaar instellingen. Na het verwijderen van de Netflixgegevens moet je, als je Netflix opent, weer opnieuw inloggen en zou de foutmelding verdwenen moeten zijn.

 

Daarnaast zijn er verbeteringen in de HDR kwaliteitsbeleving. Als je een tv hebt die dat ondersteunt zul je merken dat de kleuren beter worden weergegeven. De optie voor HDR staat in dat geval standaard op altijd aan.

 

Ook voor de afstandsbediening is er nieuwe software. Hiervoor krijg je een aparte pop-up. Je kunt de update starten door op de OK-knop te drukken. Tijdens de update is je afstandsbediening 2 minuten niet te gebruiken. Na de update kan het zijn dat je de afstandsbediening opnieuw moet koppelen met je tv.

 

 

 

Verder is er een nieuwe versie van de bootloader (DBL). Dat is het stukje software dat als eerste laadt als er de ontvanger gereset wordt. In de vorige versie kon het voorkomen dat de voortgangsbalk niet op alle tv's zichtbaar was. Dat is met deze nieuwe versie verholpen. Bij de meesten van jullie zal de update 's nachts plaatsvinden, maar mocht dat niet lukken en het gebeurt overdag, dan merk je door deze DBL update dat je ontvanger dus 2 updates doet. Een voor de hierboven beschreven wijzigingen, en een voor de DBL.

 

Tenslotte zijn er nog wat kleine aanpassingen:

  • Verbeteringen in de BlueTooth verbinding tussen afstandsbediening en tv-ontvanger.
  • Audio verbeteringen
    • Het gaat hier om Netflix geluid. Je kunt op de ontvanger je geluidsinstellingen aanpassen (stereo/dolby/automatisch), alleen nam Netflix die instelling niet over. In plaats daarvan probeerde Netflix zelf de beste geluidsinstelling te kiezen. Soms koos Netflix dan voor Dolby terwijl dit niet door je tv ondersteund werd. Wat vervolgens weer kon leiden tot rare geluiden in Netflix. Met deze update neemt Netflix de instellingen van de ontvanger netjes over.
  • Betere HDMI onderhandelingen voor juiste tv-resolutie
  • Security fix

 

 

Bridge mode

Vorig jaar hebben we op de ontvangers bridge mode ondersteuning uitgezet. Mensen die nog gebruik maakten hiervan hebben meerdere keren bericht gekregen, waaronder ook via een bericht op de tv. Zij kunnen geen gebruik meer maken van het menu. In deze release van de firmware wordt die melding op de tv ook actief bij XS4ALL klanten. In de release die hierna gepland staat zal je met bridge mode helemaal geen tv meer kunnen kijken.

Reputatie 6
Badge +8

Ik zie dat er “audioverbeteringen” bij staat voor de 5202. Hopelijk kan dan met name de audio delay bij Dolby e.d. beter ingesteld worden. Alles staat nu bij mij noodgedwongen op STEREO omdat ik anders het beeld en geluid echt niet synchroon krijg.

Reputatie 1

Tenslotte zijn er nog wat kleine aanpassingen:

  • Verbeteringen in de BlueTooth verbinding tussen afstandsbediening en tv-ontvanger.
  • Audio verbeteringen
  • Betere HDMI onderhandelingen voor juiste tv-resolutie
  • Security fix

 

en op de 5202  5.1 op netflix/youtube? gaat de fileapp het dan ook weer doen? potverdomme wanneer komt prime op de 5202? of krijgen wij disney+ en de rest niet?

 

nooit gehoord van compenseren??

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb even nagevraagd hoe het zit met de audioverbeteringen. Het gaat hier om Netflix geluid. Je kunt op de ontvanger je geluidsinstellingen aanpassen (stereo/dolby/automatisch), alleen nam Netflix die instelling niet over. In plaats daarvan probeerde Netflix zelf de beste geluidsinstelling te kiezen. Soms koos Netflix dan voor Dolby terwijl dit niet door je tv ondersteund werd. Wat vervolgens weer kon leiden tot rare geluiden in Netflix. Met deze update neemt Netflix de instellingen van de ontvanger netjes over.

Ik heb dit toegevoegd aan het bericht.

 

Prime op de 5202 komt nog. Dat zal gebeuren nadat die ontvanger weer op dezelfde firmwareversie komt als de anderen. Ik verwacht zelf dat dit bij de volgende update zo zal zijn. Maar garanderen kan ik dat niet. 

Reputatie 6
Badge +8

En wordt met deze update voor de 5202 ook het zachte geluid opgelost?

Voor oa. 2952/8001van 7.3... naar 7.7... en dan toch verandert er niet veel? Bijzonder!

Reputatie 7
Badge +22

Voor oa. 2952/8001van 7.3... naar 7.7... en dan toch verandert er niet veel? Bijzonder!

Ik zal wel eens willen weten wat er voor de ZTE-ZXV8001 (4K) gaat veranderen. Het is me nog niet echt duidelijk @Erik_ :thinking:

Reputatie 7
Badge +16

Opmerkelijk dat er na 14 maand nog steeds geen nieuwe functies naar (hd)ontvangers komen. Het blijft al een ruime tijd bij bugfixes. Blijft dit zo of komen er ook nog grote updates? Denk aan een user interface die beter past bij de tijd en nu in de smart app al actief is en meer toffe functies?

Reputatie 3
Badge +3

Voor oa. 2952/8001van 7.3... naar 7.7... en dan toch verandert er niet veel? Bijzonder!

Ik zal wel eens willen weten wat er voor de ZTE-ZXV8001 (4K) gaat veranderen. Het is me nog niet echt duidelijk @Erik_ :thinking:

Ik ben ook zeer benieuwd of en zo ja wat er veranderd voor de ZTE-ZXV8001 ontvanger. Voor mij is het ook niet duidelijk, aangezien er verder geen details worden gegeven betreffende deze ontvanger.

Reputatie 7

Op de ZTE ZXV8001 zijn er, zoals Erik schreef, geen zichtbare veranderingen. Onder de motorkap zullen er vast en zeker een aantal verbeteringen doorgevoerd zijn maar functioneel is er niets veranderd.

Waarom is hdr altijd aan?

Ik vind het helemaal niks als het een hd zender betreft. 

De echte zender met hdr hgl is nu ook hdr 

waardeloos!! Jullie hebben geen verstand van beeldkwaliteit jullie doen maar wat 

ik vind het niks wordt deze onzin nog terug gedraaid? 

Reputatie 2

@Erik_ Wellicht kan je dat onderdeel over de ‘hdr kwaliteitsbeleving’ nog even nader, vanuit technisch oogpunt toelichten? Op het eerste gezicht ben ik daar niet bepaald blij mee.

Ik heb er nog niet heel uitvoering naar gekeken, maar na de update gaat mijn tv plotseling standaard in hdr-modus. Alsof ie dus een hdr-signaal krijgt vanuit de ontvanger, in mijn geval de Arris 5202. Bij mijn weten biedt KPN nog niet voor alle (geschikte) zenders hdr-metadata aan in het signaal, bijvoorbeeld via de hlg-standaard? Ik dacht ook dat dat laatste alleen het geval was bij het 4k-abonnement en dan enkel voor een paar zenders, te weten XITE, Insight 4K en LoveNature 4K?

Dus is het nu zo dat de ontvanger de sdr-beelden standaard omvormt tot hdr? Zo ja, dan is dat in feite nep-hdr, of sdr in een hdr-container zeg maar. Dit is zo te zien niet uit te zetten in de ontvanger en het leidt in ieder geval tot een ongewenste beeldkwaliteit. Uiteraard kan ik de tv wel handmatig uit de hdr-stand halen, maar dat heeft zo zijn beperkingen, omdat ie een hdr-signaal krijgt en daar de instellingen standaard op aanpast.

Kortom, als mijn analyse juist is, dan draai dit a.u.b. z.s.m. terug. De opmars van hdr kan niet snel genoeg gaan; hoog tijd dat de hlg-standaard eens wat meer gepusht wordt. Maar niet op deze manier….

update is uitgevoerd op de Aris Vip.

nu geeft mijn tv alle zenders weer in HDR. echter worden verschillende kleuren nu anders weergegeven dan voorheen waardoor vooral de rode kleur meer fluorescerend lijkt. De tv  instelling opnieuw aangepast maar de rode kleur blijft fluorescerend. graag zou ik dan de HDR functie uit willen zetten.

Voorheen hadden we perfect beeld!

 

Reputatie 2

update is uitgevoerd op de Aris Vip.

nu geeft mijn tv alle zenders weer in HDR. echter worden verschillende kleuren nu anders weergegeven dan voorheen waardoor vooral de rode kleur meer fluorescerend lijkt. De tv  instelling opnieuw aangepast maar de rode kleur blijft fluorescerend. graag zou ik dan de HDR functie uit willen zetten.

Voorheen hadden we perfect beeld!

 

Exact, zelfs in een meer ‘natuurlijke’ hdr-modus van mijn tv zag iedereen eruit alsof ze iets te lang op het strand in de volle hebben lopen bakken. Allemaal te rood. 

Reputatie 7

Daarnaast zijn er verbeteringen in de HDR kwaliteitsbeleving. Als je een tv hebt die dat ondersteunt zul je merken dat de kleuren beter worden weergegeven. De optie voor HDR staat in dat geval standaard op altijd aan.

Dat zou impliceren dat je hem ook uit zou kunnen zetten.

Daarnaast zijn er verbeteringen in de HDR kwaliteitsbeleving. Als je een tv hebt die dat ondersteunt zul je merken dat de kleuren beter worden weergegeven. De optie voor HDR staat in dat geval standaard op altijd aan.

Dat zou impliceren dat je hem ook uit zou kunnen zetten.

zo lees ik het ook. maar helaas heb ik die functie (nog) niet kunnen vinden…..

Reputatie 7

Daarnaast zijn er verbeteringen in de HDR kwaliteitsbeleving. Als je een tv hebt die dat ondersteunt zul je merken dat de kleuren beter worden weergegeven. De optie voor HDR staat in dat geval standaard op altijd aan.

Dat zou impliceren dat je hem ook uit zou kunnen zetten.

zo lees ik het ook. maar helaas heb ik die functie (nog) niet kunnen vinden…..

Ik heb geen Arris VIP5202 dus daar kan ik niet even voor je kijken.

Wellicht dat @Erik_ hier helderheid over kan verschaffen.

Reputatie 7
Badge +30

Ik zal wel eens willen weten wat er voor de ZTE-ZXV8001 (4K) gaat veranderen. Het is me nog niet echt duidelijk @Erik_ :thinking:

Wat wjb zegt:

Op de ZTE ZXV8001 zijn er, zoals Erik schreef, geen zichtbare veranderingen. Onder de motorkap zullen er vast en zeker een aantal verbeteringen doorgevoerd zijn maar functioneel is er niets veranderd.

 

@Erik_ Wellicht kan je dat onderdeel over de ‘hdr kwaliteitsbeleving’ nog even nader, vanuit technisch oogpunt toelichten? Op het eerste gezicht ben ik daar niet bepaald blij mee.

Ik heb er nog niet heel uitvoering naar gekeken, maar na de update gaat mijn tv plotseling standaard in hdr-modus. Alsof ie dus een hdr-signaal krijgt vanuit de ontvanger, in mijn geval de Arris 5202. Bij mijn weten biedt KPN nog niet voor alle (geschikte) zenders hdr-metadata aan in het signaal, bijvoorbeeld via de hlg-standaard? Ik dacht ook dat dat laatste alleen het geval was bij het 4k-abonnement en dan enkel voor een paar zenders, te weten XITE, Insight 4K en LoveNature 4K?

Dus is het nu zo dat de ontvanger de sdr-beelden standaard omvormt tot hdr? Zo ja, dan is dat in feite nep-hdr, of sdr in een hdr-container zeg maar. Dit is zo te zien niet uit te zetten in de ontvanger en het leidt in ieder geval tot een ongewenste beeldkwaliteit. Uiteraard kan ik de tv wel handmatig uit de hdr-stand halen, maar dat heeft zo zijn beperkingen, omdat ie een hdr-signaal krijgt en daar de instellingen standaard op aanpast.

Kortom, als mijn analyse juist is, dan draai dit a.u.b. z.s.m. terug. De opmars van hdr kan niet snel genoeg gaan; hoog tijd dat de hlg-standaard eens wat meer gepusht wordt. Maar niet op deze manier….

Voor zover ik begreep staat, mits je tv dit ondersteunt, HDR altijd aan en wordt actief voor zenders die de metadata meesturen. Ik vraag dit nog even na. En check of HDR uit gezet kan worden en zo ja, waar. 

Reputatie 2

Voor zover ik begreep staat, mits je tv dit ondersteunt, HDR altijd aan en wordt actief voor zenders die de metadata meesturen. Ik vraag dit nog even na. En check of HDR uit gezet kan worden en zo ja, waar.

@Erik_ Even belangrijk onderscheid te maken tussen de tv en de ontvanger. Tv's schakelen in principe automatisch een hdr-modus in, op het moment dat ze in het signaal metadata herkennen van een ondersteunde hdr-standaard, zoals hdr10, Dolby Vision, of in televisieland hybrid log gamma. In die zin staat hdr in de tv altijd aan ja, of zeg op stand-by, en dat is ook wenselijk, want in principe wil je content met hdr-metadata ook automatisch op die manier bekijken. Ik kan de beeldmodus van de tv wel uit de hdr-modus halen, maar dat is niet ideaal. In de KPN-ontvanger zijn de instellingen sowieso erg beperkt, en valt er qua hdr niets in te stellen of uit te zetten, voor zover ik heb kunnen vinden. 

Dit alles is er nu na een software-update, dus kennelijk is het iets dat de ontvanger ineens anders doet. Dus het lijkt me niet dat KPN is begonnen om voor tig zenders hlg te ondersteunen, zoals bijvoorbeeld bij het WK Voetbal van 2018 het geval was met het 4k-abonnement? In dat geval heb je het echt over een verbetering, maar nu lijkt het erop dat de ontvanger van sdr-beelden een hdr-signaal maakt, en dat lijkt vooralsnog niet bepaald mooi of wenselijk. En gelet op de aanzienlijke verschillen in de kwaliteit van de hdr-weergave bij bijvoorbeeld een televisie van 500 euro of eentje van 2000 euro, zullen de resultaten sowieso sterk uiteen lopen en is een handmatige controle hierop toch eigenlijk wel echt noodzaak. En die mis ik nu.

Reputatie 7
Badge +30

We hebben reactie van de collega's: In de nieuwe firmware staat inderdaad, mits de televisie dit ondersteunt, HDR standaard actief.Je kunt de tv even stroomloos maken en opnieuw opstarten om te kijken of de kleuren beter worden. Er is in de tv-ontvanger geen optie om HDR uit te zetten. Je kunt HDR wel uitzetten in de televisie, dan zou de tv-ontvanger ook geen conversie meer moeten doen naar HDR. Een andere optie is om eenmalig in de televisie de kleuren aan te passen.

Reputatie 1

fuck update (sorry hoor) nu kan ik helemaal niks meer kijken met mijn tv

ik wil gewoon tv kijken

Affected Software/html versions: (NMC7.5.74_3030 / HTML 3.70.1001) nu nieuwste

Welke Television/HomeCinemaSet: ( LG TV )( uh850v ) (softwareversie 05.30.60) 

Welke STB type: (Arris VIP5202) en (ZTE 4K)                

(bij kwaliteit instellingen zijn er maar 2 instellingen sd hd standaard)) (waarom geen 4k UHD) 

Wat moet je doen om de fout te krijgen: (netflix en de 4k zenders kijken) Wat zou er moeten gebeuren: (gewoon de 4k zenders die er zijn  kunnen kijken en netflix)
( op mijn Dreambox DM900UHD kan ik gewoon tv kijken heeft ook 4k zenders) 
Wat gebeurt er daadwerkelijk:(als ik netflix app druk krijg ik beeld en na 2 sec weg beeld )
(open input op tv en krijg ik geen signaal of zwart beeld en sneeuw)
 Hoe vaak gebeurt het:(altijd als ik de 4k uitzendingen wil kijken of netflix app)
(zie foto zet 4k zender op of netflix krijg ik melding boven in scherm HLG HDR en onder in beeld apparaat gedetecteerd)
(de UHD instellingen aanpassen opnieuw opstarten van TV ,als ik dat doe dan krijg ik geen beeld of sneeuw/zwart en de text het 3D signaal is verloren gegaan of 3D signaal is gedetecteerd maar geen beeld welke zender ik opzet alles van stroom ,
dus 4k decoder en Tv en na een paar minuten weer beeld tot dat ik weer een 4k zender pak of netflix app) Is er een manier om het wél aan de praat te krijgen: ( geen ) Eventueel een plaatje ter illustratie van het probleem:

Reputatie 2

We hebben reactie van de collega's: In de nieuwe firmware staat inderdaad, mits de televisie dit ondersteunt, HDR standaard actief.Je kunt de tv even stroomloos maken en opnieuw opstarten om te kijken of de kleuren beter worden. Er is in de tv-ontvanger geen optie om HDR uit te zetten. Je kunt HDR wel uitzetten in de televisie, dan zou de tv-ontvanger ook geen conversie meer moeten doen naar HDR. Een andere optie is om eenmalig in de televisie de kleuren aan te passen.

Waar hebben we het nou precies over? Wat gebeurt er vanuit technisch oogpunt? Ik neem niet aan dat er nu sprake is van een situatie zoals met WK 2018, waarbij sommige gebruikers toegang hadden tot de voetbalwedstrijden in hdr (en 4k), door de inzet van met hybrid log gamma gecodeerde beelden? Die standaard gebruikt geen metadata en is daarmee goed bruikbaar voor zowel sdr-tv's én televisies die wel hdr ondersteunen. Naar verluidt was die WK 2018-ervaring op die speciale 4k-zender van NPO1 een lust voor het oog in vergelijking met het reguliere NPO1 in sdr.

Maar ik neem aan dat er hier nu, na de update, sprake is van een andere situatie, namelijk een sdr-bron die door de ontvangers in hdr wordt omgezet en nog gewoon 1080p-beelden? Of dus dat sdr-beelden in een hdr-container worden gezet?

Uiteraard valt er wel wat te tunen in de beeldinstellingen, maar wat er nu wordt voorgeschoteld lijkt in ieder geval niet op een hdr-ervaring waarbij het dynamisch bereik ook echt (veel) groter is. De stroom eraf halen doet uiteraard niets voor de kleuren, dat zit in het signaal. Hdr uitzetten op de televisie is onwenselijk.

Kan je de hdr standaard uitzetten beeld ziet er niet uit lijken wel allemaal oranje gezichten voorheen heen last van nu ineens na de update wel :rage:

Reputatie 7
Badge +30

@Joriss, de ontvanger converteert de beelden naar HDR. Hoe dat precies gebeurt durf ik niet te zeggen. Ik ga kijken of ik dat kan achterhalen.

 

Verder kan ik alleen herhalen wat Marcia al aangaf,:dit zou in principe goed resultaat moeten geven. Het herstarten van je tv kan helpen. Als dat niet zo is kun je in de tv de kleurinstellingen bijstellen. Als dat ook geen goed resultaat geeft, dan is er geen andere optie dan HDR uitzetten in je tv. De ontvanger zal dan niet meer converteren naar HDR.

 

 

Reputatie 6
Badge +8

@Joriss, de ontvanger converteert de beelden naar HDR. Hoe dat precies gebeurt durf ik niet te zeggen. Ik ga kijken of ik dat kan achterhalen.

 

Verder kan ik alleen herhalen wat Marcia al aangaf,:dit zou in principe goed resultaat moeten geven. Het herstarten van je tv kan helpen. Als dat niet zo is kun je in de tv de kleurinstellingen bijstellen. Als dat ook geen goed resultaat geeft, dan is er geen andere optie dan HDR uitzetten in je tv. De ontvanger zal dan niet meer converteren naar HDR.

 

 

Het probleem is dat er iets nu “kunstmatig” naar HDR wordt geconverteerd wat niet HDR is. Hoe je het ook wendt of keert, er wordt dus iets met het beeld gedaan terwijl het niet hoort. Feitelijk wordt door deze firmware wijziging het beeld op alle niet-HDR zenders dus vertekend wat zich vertaald in veel te verzadigde kleuren en dit ziet er dus niet uit.
Ik weet niet precies wie dit bedacht heeft, maar dit is een functie die heel snel uit de firmware gehaald moet worden en eigenlijk dus niet moet wachten tot een geplande update voor over 2 maanden. Het beeld via de Arris is nu op de niet-HDR zenders gewoon zoals het hoort. En om na elke zender wisseling HDR uit te zetten of standaard HDR uit te zetten op de televisie is verkeerde symptoombestrijding. De oorzaak moet aangepakt worden en dat het de HDR flag bij niet HDR settings.

Je gaat toch ook geen DD5.1 flag aanzetten bij DD2.0 geluid of vice versa?