Beantwoord

Updates voor Interactieve TV 2020

  • 24 February 2020
  • 654 reacties
  • 82559 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook dit jaar zullen we weer regelmatig updates uitbrengen voor de interactieve ontvangers. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie in dit topic en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

 

Voor een overzicht van eerdere updates, zie dit KPNcylcopedie artikel.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 15 June 2020, 14:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

654 reacties

Wanneer komt er een update voor de UI ? De huidige NMC client stamt uit 2012 en is al aardig gedateerd. In 2017 was er gestart met een nieuwe UI, wat is hier de status van ?

Ik zie dat er “audioverbeteringen” bij staat voor de 5202. Hopelijk kan dan met name de audio delay bij Dolby e.d. beter ingesteld worden. Alles staat nu bij mij noodgedwongen op STEREO omdat ik anders het beeld en geluid echt niet synchroon krijg.

Dan zou je in je versterker of tv lipsinc moeten instellen 

 

Reputatie 7

@Erik_ Paar puntjes ter aandacht voor de 5202.

 

  • Bij gebruik Deep sleep, komt de update pas nadat je de ontvanger aanzet.
  • Zijn ze nog druk bezig om de Deep sleep verder door te ontwikkelen? Zodat we geen lelijk blauw scherm meer zien, en dat de gids gewoon direkt actief is? Of wordt dat gelijk getrokken nadat alle ontvangers dezelfde softwareversie krijgen?
  • Meer eigentijdse userinterface wordt nodig tijd! Die felblauwe menustructuur uit Win95 kan echt niet meer hoor!

Update van de afstands heb ik verder nog niet gezien :sweat_smile:

Badge +12

Ik heb met ‘HDR-altijd-aan’ weliswaar geen last van rode/oranje gezichten maar ik merk wel dat de beeldkwaliteit FORS MINDER is geworden! Veel meer korrelig. Het maakt niet uit welke stand: auto, 1080i, 1080p etc. Draai deze “toevoeging” a.ub MET SPOED terug of bouw de optie in om het uit te schakelen.

Zoals eerder al aangegeven is hebben de “techneuten” van KPN totaal GEEN verstand van beeldkwaliteit. En dat is duidelijk te merken!!!

 

Wat een fiasco weer...man man wat een bende..

Reputatie 4
Badge +2

Op mijn ZTE8001 ontvanger functioneert HLG bij Insight UHD normaal op mijn Panasonic 4K LED tv en is er verder gelukkig geen standaard HDR signaal aanwezig  op de overige tv zenders. 

Echter op mijn VIP5202 gaat het dus  RADICAAL VERKEERD!  De ontvanger zet alle zenders door met een HDR signaal. Nu is alles op mijn OLED 854 in de verkeerde beeldweergave.  

Zelfs het normaal functionerende HLG bij de enige HDR zender in het KPN UHD pakket wordt nu met het verkeerde standaard HDR signaal doorgezet. 

Hoop dat dit per omgaande weer wordt terug gezet zoals de weergave behoort te zijn. 

De Netflix App op de KPN ontvanger gebruik ik niet vanwege geen Dolby VisIon welke mijn OLED via de eigen tv App wel doorzet.

Het herstarten van de tv's en of het wel/niet gebruik maken van de HDMI optimaal instellingen heeft geen zin. De fout zit in de Update!  

Op beide tv's zie ik geen enkele meerwaarde betreffende het beeld zelf.

Reputatie 7
Badge +24

Op de vragen over de UI kan ik nog niets zeggen. Ik zal dit hier even navragen of daar verandering in komt. Wat nieuwe en andere functies betreft, dat zal vanzelf worden gecommuniceerd, op dit moment is bij ons verder ook niets bekend. 

Reputatie 2

Wat een verschrikkelijke update. Dit is niet uit te schakelen door in de TV de HDR functie uit te zetten KPN. Het signaal wordt aangeboden door het kastje en de tv schakelt automatisch weer om naar HDR. Maak er een aparte functie van voor mensen die dit willen, maar ga niet klakkeloos updaten met 'beeldverbeteraars' als de bron geen UHD of HDR is. Beeld ziet er echt niet mooi uit zo. Graag snel aanpassen! 

Wat wij al jaren willen is dat we kunnen kiezen voor het aanzetten van de originele taal,
of andere taal,

op elk kanaal!!

Het duurt te lang Ziggo biedt meer op dat gebied.

Ga er voor

en zet meerdere talen door!!

Wat wij al jaren willen is dat we kunnen kiezen voor het aanzetten van de originele taal,
of andere taal,

op elk kanaal!!

Het duurt te lang Ziggo biedt meer op dat gebied.

Ga er voor

en zet meerdere talen door!!

Ziggo biedt DVB streams aan en KPN IPTV op basis van SPTS streams. Via de DVB-SI tables is het voor Ziggo eenvoudig om meerdere audio kanalen aan te bieden.

Voor IPTV het is dit technisch wat lastiger maar zeker niet onmogelijk.

@Joriss, de ontvanger converteert de beelden naar HDR. Hoe dat precies gebeurt durf ik niet te zeggen. Ik ga kijken of ik dat kan achterhalen.

 

Verder kan ik alleen herhalen wat Marcia al aangaf,:dit zou in principe goed resultaat moeten geven. Het herstarten van je tv kan helpen. Als dat niet zo is kun je in de tv de kleurinstellingen bijstellen.

@TFHFonygaat al in waarom de HDR implementatie van KPN niet ideaal. Hier wil ik nog aan toevoegen dat HDR niet altijd even goed uit de verf komt bij iedere TV, waardoor het juist voor een slechter beeld kan zorgen. Zoals je zelf ook al licht aanstipt.

 

En zelfs bij native HDR implementaties is het nog wel eens niet ideaal waarom je het alsnog uit zal willen zetten.

Als dat ook geen goed resultaat geeft, dan is er geen andere optie dan HDR uitzetten in je tv. De ontvanger zal dan niet meer converteren naar HDR.

Het probleem hiermee is dat de KPN ontvanger niet persé rechtstreeks op de TV aangesloten is. Hier kan prima een HDMI switch zoals een receiver of een soundbar tussen zitten. Door HDR op TV niveau voor de betreffende HDMI poort uit te schakelen wordt het voor alle apparaten op diezelfde switch uitgeschakeld. Puur omdat KPN geen optie biedt.

Het ideale zou zijn als KPN gebruikers gewoon de volgende optie geeft;
HDR: Uit, Alleen op zenders die native HDR zijn, Aan.

Voor nu is dit een, sorry dat ik het zeg, waardeloze update.

@Joriss, de ontvanger converteert de beelden naar HDR. Hoe dat precies gebeurt durf ik niet te zeggen. Ik ga kijken of ik dat kan achterhalen.

 

Verder kan ik alleen herhalen wat Marcia al aangaf,:dit zou in principe goed resultaat moeten geven. Het herstarten van je tv kan helpen. Als dat niet zo is kun je in de tv de kleurinstellingen bijstellen. Als dat ook geen goed resultaat geeft, dan is er geen andere optie dan HDR uitzetten in je tv. De ontvanger zal dan niet meer converteren naar HDR.

 

 

Ik kan echter niet begrijpen dat het aanpassen van je kleurinstellingen überhaupt geopperd wordt als een oplossing door KPN. Op het moment dat je dit doet om de foute kleuren te corrigeren die weergegeven worden door een foute implementatie van KPN, krijg je er gratis bij de apps, apparaten etc. die HDR wel goed implementeren in eens foute kleur instelling krijgen.

Iemand zit echt goed te slapen daar.

Badge +12

Zo...dat is snel opgepikt:

https://tweakers.net/nieuws/163858/kpn-update-voor-interactieve-tv-ontvangers-forceert-hdr-modus-op-televisies.html

En gelijk terechte reacties. KPN: laat ons zelf beslissen of de HDR aan of uit zetten. Op mijn tv kan ik dat namelijk niet. Kan ik terug naar de vorige firmware want dit is echt bagger!

Zo erg zelfs dat als het niet aangepast wordt ik genoodzaakt ben naar een andere provider te gaan die geen KPN-iTV levert. Wat een puinzooi...alweer…

Als je er geen verstand van hebt blijf er dan af!!!!!!

 

Reputatie 6
Badge +8

Zo...dat is snel opgepikt:

https://tweakers.net/nieuws/163858/kpn-update-voor-interactieve-tv-ontvangers-forceert-hdr-modus-op-televisies.html

En gelijk terechte reacties. KPN: laat ons zelf beslissen of de HDR aan of uit zetten. Op mijn tv kan ik dat namelijk niet. Kan ik terug naar de vorige firmware want dit is echt bagger!

Zo erg zelfs dat als het niet aangepast wordt ik genoodzaakt ben naar een andere provider te gaan die geen KPN-iTV levert. Wat een puinzooi...alweer…

Als je er geen verstand van hebt blijf er dan af!!!!!!

 

Ik zag hem net ook op Tweakers ja. Zoals ik eerder in deze thread al aangaf: Snel terug draaien deze update.

Het grootste probleem is dat best wel veel TV's hun standaard helderheid terugschroeven in HDR modus om te kunnen zorgen voor de hoge piekhelderheid. Bij al deze TV's daalt het contrast hierdoor enorm.  Ik snap werkelijk waar niet hoe ze dit bij KPN hebben kunnen doen. Het is duidelijk dat er in het team welke hier verantwoordelijk voor is, niemand aanwezig is met enig benul van hoe HDR werkt. 

En dan het advies om je TV maar opnieuw in te stellen…. Sorry, maar echt de omgekeerde wereld. Gewoon deze blunder z.s.m. terug draaien.

Ook hier is mijn Arris geforceerd omgezet naar HDR.

Nu heb ik er 2 thuis, 1 op een 4K HDR tv aangesloten en 1 op een non-hdr.

Die op de HDR tv is gewoon niet meer om aan te zien, contrast is gedaald, kleuren zijn wazig en korrelig, en bovendien geen optie om HDR uit te zetten..

 

Ik snap dat HDR een toevoeging kán zijn, maar ik hoef toch niet het RTL nieuws in HDR te zien (wat niet eens als bron beschikbaar is) :upside_down:

Reputatie 5
Badge +3

Natuurlijk is HDR uitzetten op je televisie geen optie.

Als je Netflix kijkt in Dolby Vision of HDR is het maar wat fijn dat je televisie daar goed op reageert.

Wat KPN nu doet is het paard achter de wagen spannen. 

KPN moet gewoon toegeven dat ze een fout hebben gemaakt en moet dit zo snel mogelijk herstellen. Dit vergalt heel veel kijkplezier!  

 

Reputatie 6
Badge +8

Eigenlijk best knap. KPN geeft daadwerkelijk maar één zender door met HDR (Insight TV). De andere 4K zenders zijn namelijk helemaal niet HDR…. Maar met deze firmware zorgen ze er voor dat alle andere zenders een prut-beeld hebben. 
Snel de firmware terug draaien en zorgen dat alleen zenders met HDR ook de HDR flag aanzetten. 

Ik heb echt helemaal op geen een zender een slechter beeld gekregen na de laatste update. Komt dit doordat ik 4K-tv’s heb? Of hebben jullie dat ook?

Ik heb echt helemaal op geen een zender een slechter beeld gekregen na de laatste update. Komt dit doordat ik 4K-tv’s heb? Of hebben jullie dat ook?

Heb je een 4K TV of heb je een 4K HDR TV, daar zit het verschil in.

Als je een 4K TV hebt zonder HDR functie zal je geen beeldkwaliteit verschil hebben.
Ik heb van beide 1 in huis en op de 4K HDR TV is het beeld 200% minder geworden.

Reputatie 6
Badge +8

Ik heb echt helemaal op geen een zender een slechter beeld gekregen na de laatste update. Komt dit doordat ik 4K-tv’s heb? Of hebben jullie dat ook?

Heb je een 4K TV of heb je een 4K HDR TV, daar zit het verschil in.

Als je een 4K TV hebt zonder HDR functie zal je geen beeldkwaliteit verschil hebben.
Ik heb van beide 1 in huis en op de 4K HDR TV is het beeld 200% minder geworden.

Ik heb echt helemaal op geen een zender een slechter beeld gekregen na de laatste update. Komt dit doordat ik 4K-tv’s heb? Of hebben jullie dat ook?

Heb je een 4K TV of heb je een 4K HDR TV, daar zit het verschil in.

Als je een 4K TV hebt zonder HDR functie zal je geen beeldkwaliteit verschil hebben.
Ik heb van beide 1 in huis en op de 4K HDR TV is het beeld 200% minder geworden.

Ook op een OLED kan het meevallen. Ik heb nu de beeldsettings maar aangepast om te zorgen dat de “nromale” zenders goed beeld geven. Het achterlijke is nu dus wel dat de enige HDR zender (Insight TV) er nu dus helemaal niet meer uitziet.

 

Ik zit ook te overwegen de Arris op HDMI3 of 4 te zetten van mijn TV, daar via die poorten HDR niet ondersteund wordt. Ben ik tenminste van het gezeur af...

@DutchCrown

Heb je een 4K TV of heb je een 4K HDR TV, daar zit het verschil in.

Als je een 4K TV hebt zonder HDR functie zal je geen beeldkwaliteit verschil hebben.
Ik heb van beide 1 in huis en op de 4K HDR TV is het beeld 200% minder geworden.

 

Ik heb er ook van beide een in huis (wist ik niet eens, weer wat geleerd) en in de woonkamer heb ik een Sony KD-49X8505B zonder HDR en deze geeft prima / onveranderd beeld en in de slaapkamer staat een Samsung UE40KU6470 mét HDR en deze geeft ook -voor zover ik kan oordelen- prima / onveranderd beeld.

Kun je eens aangeven op welke zender (want misschien verschilt dat wel) je een 200% minder beeld ervaart en wát er precies minder is geworden? De kleuren, de scherpte, allebei? (Dan ga ik nu gelijk vergelijken, want ik heb de TV mét HDR al aangezet.

@DutchCrown

Heb je een 4K TV of heb je een 4K HDR TV, daar zit het verschil in.

Als je een 4K TV hebt zonder HDR functie zal je geen beeldkwaliteit verschil hebben.
Ik heb van beide 1 in huis en op de 4K HDR TV is het beeld 200% minder geworden.

 

Ik heb er ook van beide een in huis (wist ik niet eens, weer wat geleerd) en in de woonkamer heb ik een Sony KD-49X8505B zonder HDR en deze geeft prima / onveranderd beeld en in de slaapkamer staat een Samsung UE40KU6470 mét HDR en deze geeft ook -voor zovr ik kan oordelen- prima / onveranderd beeld.

Kun je eens aangeven op welke zender (want misschien verschilt dat wel) je een 200% minder beeld ervaart en wát er precies minder is geworden? De kleuren, de scherpte, allebei? (Dan ga ik nu gelijk vergelijken, want ik heb de TV mét HDR al aangezet.

Op de TV met HDR gaat het om de UE49KS7000 van Samsung.
Kleuren, helderheid (contrast) zijn een pak minder.
Kwalitatief oogt het een stuk korreliger dan voorheen.
Zelfs de tv-gids is erg dof, beetje het idee dat ik naar een CRT scherm kijk i.p.v. een LED scherm.

 

Ik heb er ook van beide een in huis (wist ik niet eens, weer wat geleerd) en in de woonkamer heb ik een Sony KD-49X8505B zonder HDR en deze geeft prima / onveranderd beeld en in de slaapkamer staat een Samsung UE40KU6470 mét HDR en deze geeft ook -voor zover ik kan oordelen- prima / onveranderd beeld.

Kun je eens aangeven op welke zender (want misschien verschilt dat wel) je een 200% minder beeld ervaart en wát er precies minder is geworden? De kleuren, de scherpte, allebei? (Dan ga ik nu gelijk vergelijken, want ik heb de TV mét HDR al aangezet.

Welke ontvangers heb je, de 5202 of één van de andere types? De HDR-update is - voor zover ik heb begrepen - alleen voor de 5202. Ik heb een 8001 en een 2952 en daarop speelt het überhaubt niet, althans mij is gisteravond niets opgevallen op mijn LG 55” OLED C8 (gekoppeld aan een 8001).

 

Ik heb er ook van beide een in huis (wist ik niet eens, weer wat geleerd) en in de woonkamer heb ik een Sony KD-49X8505B zonder HDR en deze geeft prima / onveranderd beeld en in de slaapkamer staat een Samsung UE40KU6470 mét HDR en deze geeft ook -voor zover ik kan oordelen- prima / onveranderd beeld.

Kun je eens aangeven op welke zender (want misschien verschilt dat wel) je een 200% minder beeld ervaart en wát er precies minder is geworden? De kleuren, de scherpte, allebei? (Dan ga ik nu gelijk vergelijken, want ik heb de TV mét HDR al aangezet.

Welke ontvangers heb je, de 5202 of één van de andere types? De HDR-update is - voor zover ik heb begrepen - alleen voor de 5202. Ik heb een 8001 en een 2952 en daarop speelt het überhaubt niet, althans mij is gisteravond niets opgevallen op mijn LG 55” OLED C8 (gekoppeld aan een 8001, mét de nieuwe 7.7... firmware).

 

Ik heb de 

 

Ik heb er ook van beide een in huis (wist ik niet eens, weer wat geleerd) en in de woonkamer heb ik een Sony KD-49X8505B zonder HDR en deze geeft prima / onveranderd beeld en in de slaapkamer staat een Samsung UE40KU6470 mét HDR en deze geeft ook -voor zover ik kan oordelen- prima / onveranderd beeld.

Kun je eens aangeven op welke zender (want misschien verschilt dat wel) je een 200% minder beeld ervaart en wát er precies minder is geworden? De kleuren, de scherpte, allebei? (Dan ga ik nu gelijk vergelijken, want ik heb de TV mét HDR al aangezet.

Welke ontvangers heb je, de 5202 of één van de andere types? De HDR-update is - voor zover ik heb begrepen - alleen voor de 5202. Ik heb een 8001 en een 2952 en daarop speelt het überhaubt niet, althans mij is gisteravond niets opgevallen op mijn LG 55” OLED C8 (gekoppeld aan een 8001, mét de nieuwe 7.7... firmware).

 

Ik heb 2 maal de Arris VIP5202

Reputatie 4
Badge +4

Hier op mijn Philips 4K HDR ook een zeer teleurstellend beeld na de update, het is èèn wazige doffe ellende geworden. Ze hadden veel beter iets aan het geluid kunnen doen (is vooral zachter met FoxSports zenders) en de ellende met de surround systemen. Gelukkig kan ik in Mei weer overstappen.