Beantwoord

Updates voor Interactieve TV 2020

  • 24 February 2020
  • 654 reacties
  • 82559 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook dit jaar zullen we weer regelmatig updates uitbrengen voor de interactieve ontvangers. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie in dit topic en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

 

Voor een overzicht van eerdere updates, zie dit KPNcylcopedie artikel.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 15 June 2020, 14:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

654 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Bijzonder dat dit geïmplementeerd is. Samsung tv had ooit standaard HDR aan in hun software maar dat hebben ze door bovengenoemde klachten (slecht beeld door hdr uitvoeren op niet hdr beeldmateriaal) toch maar weer snel uitgezet.

hdr uitzetten op tv is geen optie want dan kun je ook geen gebruik meer maken van hdr op je tv apps

Reputatie 7
Badge +30

We hebben verdere navraag over HDR uitstaan. Daar komen we later deze week op terug.

 

 

Mocht je onverhoopt ervaren dat je tv ontvanger in een loop raakt bij de update, voer dan deze stappen uit:

  1. Haal de plug van de stroomadapter uit de tv-ontvanger.
  2. Druk op de stand-by knop bovenop de tv-ontvanger. Houdt deze ingedrukt en plaats tegelijkertijd de plug weer terug in de tv-ontvanger. Blijf de stand-by knop ingedrukt houden tot het powerlampje op de tv-ontvanger rood gaat knipperen (dit duurt ongeveer 10 seconden).
  3. Druk dan op de MENU-knop op de KPN afstandsbediening. Je ziet nu een menu op je tv.
  4. Selecteer ‘terug naar fabrieksinstellingen en druk op OK.
  5. Selecteer ‘software-verwijderen’ en druk op OK.
  6. Selecteer in het tabblad 'Afsluiten' bovenaan het menu en kies 'Afsluiten zonder opslaan'. De tv-ontvanger gaat opnieuw opstarten en de nieuwe software downloaden.
Reputatie 7
Badge +6

We hebben reactie van de collega's: In de nieuwe firmware staat inderdaad, mits de televisie dit ondersteunt, HDR standaard actief.Je kunt de tv even stroomloos maken en opnieuw opstarten om te kijken of de kleuren beter worden. Er is in de tv-ontvanger geen optie om HDR uit te zetten. Je kunt HDR wel uitzetten in de televisie, dan zou de tv-ontvanger ook geen conversie meer moeten doen naar HDR. Een andere optie is om eenmalig in de televisie de kleuren aan te passen.

Je kunt HDR lang niet altijd uitzetten op de tv, zie bv de Samsung Qled 2019 waar de optie uitgehaald is. Daarnaast wil ik dat ook helemaal niet omdat ik de ingebouwde netflix app van de tv gebruik en hier wel van HDR wil genieten als het ondersteund wordt.

We hebben verdere navraag over HDR uitstaan. Daar komen we later deze week op terug.

 

 

Mocht je onverhoopt ervaren dat je tv ontvanger in een loop raakt bij de update, voer dan deze stappen uit:

  1. Haal de plug van de stroomadapter uit de tv-ontvanger.
  2. Druk op de stand-by knop bovenop de tv-ontvanger. Houdt deze ingedrukt en plaats tegelijkertijd de plug weer terug in de tv-ontvanger. Blijf de stand-by knop ingedrukt houden tot het powerlampje op de tv-ontvanger rood gaat knipperen (dit duurt ongeveer 10 seconden).
  3. Druk dan op de MENU-knop op de KPN afstandsbediening. Je ziet nu een menu op je tv.
  4. Selecteer ‘terug naar fabrieksinstellingen en druk op OK.
  5. Selecteer ‘software-verwijderen’ en druk op OK.
  6. Selecteer in het tabblad 'Afsluiten' bovenaan het menu en kies 'Afsluiten zonder opslaan'. De tv-ontvanger gaat opnieuw opstarten en de nieuwe software downloaden.

Hallo het vervelende is dat de loop bij mijn 4K modem blijft bestaan . Ik vraag me ook af of de update wel voor deze modem is. Wat ik doe aan  aangedragen oplossingen zoals hierboven wordt beschreven blijft de loop aanwezig ditzelfde geldt ook voor Netflix . Hopelijk komt het spoedig goed met een juiste oplossing. Kan 4 k modem wel gebruiken echter klik ik op uitstellen update.

 

vriendelijke groet,

Gerben

Ik kwam dit probleem inderdaad al tegen op tweakers.net. Als ik het zo allemaal goed lees belooft het niet veel goeds voor onze Arcadyan HMB 2260. Deze is pas vannacht aan de beurt. Ik heb voor de goede orde nog eens naar het beeld gekeken. Wij hebben u een prachtig beeld. Niets meer aan doen. Want het is geen 4k TV van Samsung die van ons.

Nu vraag ik me af. Als ik de Arcadyan HMB 2260 vanavond lekker uitzet en van de stroom haal. Wat gebeurt er dan na weer inschakelen morgenavond. Volgt de update dan alsnog? Het liefst laat ik het zo als het is. Uit ervaring is wachten van een paar weken met updaten altijd beter. Nu wordt deze gepushed. Is dat mogelijk om de update uit te stellen?

Nou KPN nog steeds de vorige firmware niet terug gezet??  Wat een doffe bagger ellende hebben jullie er van gemaakt met dat HDR altijd aan.  Ik snap eigenlijk niet hoe iemand er op komt om hd beelden als HDR door te geven.  Door een of andere testgroep zitten wij nu met dat HDR ellende opgescheept. 

 

Afzender een zeer ontevreden klant. 

Reputatie 6
Badge +10

Gooi liever de bitrate omhoog KPN, dan deze rare fratsen.

Badge +12

We hebben verdere navraag over HDR uitstaan. Daar komen we later deze week op terug.

 

 

Mocht je onverhoopt ervaren dat je tv ontvanger in een loop raakt bij de update, voer dan deze stappen uit:

  1. Haal de plug van de stroomadapter uit de tv-ontvanger.
  2. Druk op de stand-by knop bovenop de tv-ontvanger. Houdt deze ingedrukt en plaats tegelijkertijd de plug weer terug in de tv-ontvanger. Blijf de stand-by knop ingedrukt houden tot het powerlampje op de tv-ontvanger rood gaat knipperen (dit duurt ongeveer 10 seconden).
  3. Druk dan op de MENU-knop op de KPN afstandsbediening. Je ziet nu een menu op je tv.
  4. Selecteer ‘terug naar fabrieksinstellingen en druk op OK.
  5. Selecteer ‘software-verwijderen’ en druk op OK.
  6. Selecteer in het tabblad 'Afsluiten' bovenaan het menu en kies 'Afsluiten zonder opslaan'. De tv-ontvanger gaat opnieuw opstarten en de nieuwe software downloaden.

Met alle respect @Erik_ maar dat einde van de week gaat hem nooit worden (betreffende afdeling kennende). Dit gaat weer maanden duren. Voor die tijd wil ik, sterker eis ik, een mogelijkheid om de update terug te draaien. Ga daar maar eens achteraan….

Mijn TV heeft een aparte chip om SDR beeld om te zetten naar HDR. Dit doet hij supergoed.

Met de nieuwe update geeft het kastje een veel slechter beeld op mijn TV weer, omdat het kastje de ‘upscaling’ veel slechter doet dan mijn TV zelf.

Bedankt KPN…

Reputatie 4
Badge +4

Sinds gisteren heeft iedereen de update gehad en hierbij mijn bevindingen.

Ik heb maar èèn pluspunt kunnen vinden en dat was de gids die nu wel blijft staan als je iets wil plannen.

De minpunten zijn vooral …..

  1. Vaag beeld na de HDR vastgezette instelling
  2. Afstandsbediening een stuk trager met reageren
  3. Het geluid is nog steeds zacht op veel zenders
  4. Als je de box rechtstreeks hebt aangesloten via een surround systeem behoud het de beeldinstellingen niet (bijv UHD 60)
  5. Het beeld trilt en valt soms weg (en ja al verschillende keren alles op fabrieksinstellingen gezet)

Ik mag toch aannemen dat deze update terug gedraaid wordt en dat men op zoek gaat naar verbeteringen ipv verslechteringen.

 

Werkelijk waar moet ik nu elke keer de software er opnieuw op zetten. Komop kpn blijf de tv ontvangers af als ze goed werken . Ben benieuwd hoe kpn me nu tegemoetkomt elke keer de software er opnieuw opzetten en dan hebben we het nog niet over de aangedragen oplossingen. Echt alles gedaan en niets werkt. Ja kan wel degelijk software verwijderen maar blijf in de loop zitten met de update. Kpn geduld raakt op en zorg rapido voor een oplossing of zet de oude weer terug. Groet Gerben

Reputatie 7

Ik kwam dit probleem inderdaad al tegen op tweakers.net. Als ik het zo allemaal goed lees belooft het niet veel goeds voor onze Arcadyan HMB 2260. Deze is pas vannacht aan de beurt. Ik heb voor de goede orde nog eens naar het beeld gekeken. Wij hebben u een prachtig beeld. Niets meer aan doen. Want het is geen 4k TV van Samsung die van ons.

Nu vraag ik me af. Als ik de Arcadyan HMB 2260 vanavond lekker uitzet en van de stroom haal. Wat gebeurt er dan na weer inschakelen morgenavond. Volgt de update dan alsnog? Het liefst laat ik het zo als het is. Uit ervaring is wachten van een paar weken met updaten altijd beter. Nu wordt deze gepushed. Is dat mogelijk om de update uit te stellen?

Je hoeft je geen zorgen te maken over de HMB2260, die krijgt geen HDR en de beeldkwaliteit zal niet veranderen. Je kunt die update dus rustig laten plaatsvinden.

Onze ZTE ZXV8001 is in de nacht van maandag op dinsdag geupdate en dat is probleemloos verlopen. Vannacht zijn onze HMB2260's aan de beurt en ook daar verwacht ik geen problemen.

Uitzetten heeft geen zin want dan komt de update alsnog nadat je hem weer aangezet hebt.

Hier ook slecht beeld na de update van de arris vip5202. Is nu echt niet na te kijken! Zelfs het menu lijkt grijs ipv blauw, gelukkig 2e ontvanger die de update nog niet heeft. Veel betere kleuren! Wel irritant steeds de melding bij opstarten dat ik de update wil uitstellen

Reputatie 7

Hier ook slecht beeld na de update van de arris vip5202. Is nu echt niet na te kijken! Zelfs het menu lijkt grijs ipv blauw, gelukkig 2e ontvanger die de update nog niet heeft. Veel betere kleuren! Wel irritant steeds de melding bij opstarten dat ik de update wil uitstellen

Kan je eens een foto plaatsen van dat slechte beeld en grijze menu?

Dan kan KPN met eigen ogen zien wat voor een ellende zo'n simpele update teweeg kan brengen.

 

 

Foto's zijn beide scherp, verschil zit echt in de beeld kwaliteit

Reputatie 7

 

Wow!!! Het hoort er dus zoals hieronder uit te zien.

 

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb de tv ook maar een complete reset naar fabrieksinstellingen gegeven en daarna afgestemd op de tv boxjes. Het is wel beter maar nog lang niet zoals het voor de update was.

Reputatie 5
Badge +3

Oef. Deze update is knap waardeloos. Heb ‘t kastje net binnen en vond ‘t al jammer dat ie zelf probeert te upscalen, terwijl de TV dat veel beter kan (niet uit te zetten, tenzij je 4K helemaal uitschakelt op de het KPN kastje). Maar na deze update is het rampzalig. Overal HDR terwijl er helemaal geen HDR-bron is. De ene kant fletse kleuren, maar rood wordt enorm fel gemaakt. Ook gaat in deze modus de OLED lampjes feller branden. Wat de bedoeling is, als er ook écht HDR is. Dat is niet t geval hier. Dus nu krijg je én slechtere upscaling dan de TV én een onnodig nep-HDR signaal.

 

Ik ga niet voor een KPN kastje m’n HDR uitzetten of de perfecte kleurinstellingen van m’n TV wijzigen natuurlijk, dat is de omgekeerde wereld. Bovendien hebben andere applicaties op m’n TV dan dus een verkeerde kleurweergave. Tenzij ik misschien de boel helemaal opnieuw instel voor enkel de ingang die ‘t KPN-kastje gebruikt - maar dan moet ik de bekabeling omgooien... Daar heb ik ook geen zin in en het is ook allemaal onnodig.

 

Overigens, 4K uitschakelen op de ontvanger schakelt HDR helaas niet uit. 😞 Had gehoopt dat ik er met dat trucje nog onderuit kon komen, maar nope: dan krijg je gewoon 1080p met HDR. Balen dit, zit er over te denken om de oude ontvanger weer terug te zetten (als die ‘t probleem niet heeft, is geen 4K-kastje dus heb hoop). Nog geen retourpakketje voor de oude gehad, dus kan er hopelijk nog ff mee door.

 

Tenslotte zou ‘t fijn zijn als dit netjes wordt medegedeeld voor installatie. Had net de switch vervangen, dus dacht dat er daardoor iets volledig mis ging. Ik alles weer ombouwen, geen fix. Moet ik op Tweakers lezen wat er gedaan is :X

Sinds de update heb ik dezelfde (kleur) problemen. Daarnaast heb ik sinds de update ook last van haperend beeld (met vlagen). 
 

Kunnen jullie de oude firmware installeren bij mij?

Reputatie 6
Badge +8

Het is ineens heel stil aan de kant van KPN.

Dat ze maar eens heel snel de oude firmware terug gaan zetten op de VIP5202 of de klanten compenseren voor het feit dat ze met zo'n beroerd beeld zitten opgescheept door het amateurisme van KPN.

Draai nog steeds op 7.5.74 ik loop wel heel erg achter

Badge +12

Het is ineens heel stil aan de kant van KPN.

Dat ze maar eens heel snel de oude firmware terug gaan zetten op de VIP5202 of de klanten compenseren voor het feit dat ze met zo'n beroerd beeld zitten opgescheept door het amateurisme van KPN.


Inderdaad. Geen reacties van moderatoren terwijl ze wel gewoon online zijn. Typisch…

Maar ze zullen vinden dat het afgedaan is met de workaround om de loop in de update op te lossen en de kleuren van de tv maar af te stellen. Wat een stelletje amateurs...dat mag zichzelf in ieder geval nooit een techneut noemen.

Ik had net bezoek van kennissen die overwegen over te stappen naar KPN. Ik heb de tv even voor ze aangezet. En je raadt het al...die gaan voorlopig niet overstappen!

Reputatie 1

Vandaag werd ik verrast door een overbelicht tv beeld met foute kleuren en onscherpe inhoud. Ik heb recentelijk in een grote high-tec tv geïnvesteerd en mijn KPN abonnement geupgrade met 4k ontvangers. Tot op vandaag uitermate tevreden. Tot mijn verbazing lees ik op tweakers dat KPN besloten heeft om TV’s geforceerd in HDR modus te dwingen met alle gevolgen van dien. Alsof je zomaar een stereo audio signaal van een mono bron kan maken. Iemand bij KPN snapt het niet helemaal. Je kan ook geen HD signaal van een SD signaal maken, of 16/9 van een 4/3 beeld. Wat mij helemaal tegen de borst stuit is dat dit ongevraagd wordt doorgevoerd en je hebt als gebruiker geen optie terug.

KPN, jullie stellen mijn teleur. Wat gaan jullie hieraan doen?