Beantwoord

Updates voor Interactieve TV 2020

  • 24 February 2020
  • 654 reacties
  • 82559 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook dit jaar zullen we weer regelmatig updates uitbrengen voor de interactieve ontvangers. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie in dit topic en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

 

Voor een overzicht van eerdere updates, zie dit KPNcylcopedie artikel.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 15 June 2020, 14:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

654 reacties

Reputatie 7

Ik lees zowel HDMI als via een optische kabel.

Zo heb ik het ook aangesloten. Onze Sony home cinema set is met een Toslink optische kabel aangesloten op de ZTE ZXV8001 en via hdmi-arc met de televisie.

Op deze manier is het mogelijk om radio te luisteren zonder dat de televisie aan hoeft te staan. Onze home cinema set schakelt zelf automatisch tussen de hdmi en Toslink ingang.

Ik heb geen 5202 dus geen HDR perikelen. Wel heeft de update voor de 8001 geen oplossing geboden voor het regelmatig even wegvallende geluid op vrijwel alle tv-zenders, via HDMI-ARC, ook bij opnames, maar niet bij radio-zenders via de optische aansluiting (TOSLink).

Hoe is dit precies aangesloten? Ik lees zowel HDMI als via een optische kabel. Of switch jij tussen geluid via HDMI en optisch als je radio luistert? En gaat dit naar een receiver/versterker? 

TV kijken: 8001 via HDMI naar LG TV, TV via HDMI-ARC naar LG soundbar. Zodra de TV uitgaat schakelt de soundbar automatisch om naar optisch. Zodra de TV inschakelt gaat de soundbar naar HDMI-ARC.

Radio luisteren: 8001 via optische kabel naar LG soundbar, TV staat dan uit. Zodra de 8001 aangaat voor radio schakelt de soundbar ook direct in, optisch dus. 

Reputatie 1

 

Ik heb zelf ook een test gedaan met mijn Philips 70PUS7304. 

Ik heb juist meer detail, en betere kleuren, als ik HDR aan heb. Zie fotos hieronder. 

Ik heb zelf mooiste beeld als ik HDR Intens selecteer bij beeldstijl. 

Ik hoop dat de update niet terug wordt gedraaid, maar dat er een optie toegevoegd wordt om HDR uit te kunnen schakelen, voor de mensen die geen zin hebben om beeldinstellingen aan te passen. 

 

HDR aan

 

 

HDR uit

 

 

HDR aan

 

 

HDR uit

 

 

 

HDR aan

 

 

HDR uit

 

 

HDR aan

 

 

 

HDR uit

 

 

HDR aan

 

 

HDR uit

 

 

 

Ik heb zelf ook een test gedaan met mijn Philips 70PUS7304. 

Ik heb juist meer detail, en betere kleuren, als ik HDR aan heb. Zie fotos hieronder. 

Ik heb zelf mooiste beeld als ik HDR Intens selecteer bij beeldstijl. 

Ik hoop dat de update niet terug wordt gedraaid, maar dat er een optie toegevoegd wordt om HDR uit te kunnen schakelen, voor de mensen die geen zin hebben om beeldinstellingen aan te passen. 

 

Admin: afbeeldingen verwijderd i.v.m. leesbaarheid

 

Ik vind knap dat jij hdr echt uit kan zetten zodra de bron hrd uitzend op een philips tv..?en dan ook nog eens met stilstaand beeld? 

Reputatie 1

Ik wacht het nog effe af ze kunnen zo ineens met een nieuwe update komen 

Als die op korte termijn te veewachten zou zijn dan had een moderator van KPN daar vast al iets over gemeld in dit topic.

En het lijkt er op dat die hebben de opdracht gekregen om niet meer te reageren...

Nou zeg dat is er ook bij meerdere het probleem dat groen ook erg aanwezig is in beeld 

Reputatie 1

 

Ik vind knap dat jij hdr echt uit kan zetten zodra de bron hrd uitzend op een philips tv..?en dan ook nog eens met stilstaand beeld? 

Ik heb gewoon de zender gepazeerd met KPN afstandsbediening. 

En HDR uit/aan gezet via mijn Philips TV.

Dat is bij Instellingen-> Algemeen->HDMI Ultra HD-> en dan switchen van Optimaal naar Standaard. 

 

En fotos gemaakt, voor en na de wijziging

 

Ik vind knap dat jij hdr echt uit kan zetten zodra de bron hrd uitzend op een philips tv..?en dan ook nog eens met stilstaand beeld? 

Ik heb gewoon de zender gepazeerd met KPN afstandsbediening. 

En HDR uit/aan gezet via mijn Philips TV.

Dat is bij Instellingen-> Algemeen->HDMI Ultra HD-> en dan switchen van Optimaal naar Standaard. 

En fotos gemaakt, voor en na de wijziging

 

Die had ik nog niet gevonden! Nog mooier ik heb een 3e instelling genaamd ‘uit‘ die mij het beste beeld geeft ;)

 

 

Reputatie 1

Die had ik nog niet gevonden! Nog mooier ik heb een 3e instelling genaamd ‘uit‘ die mij het beste beeld geeft ;)

 

 

 

Ik heb een video gemaakt met mijn beeldinstellingen waar ik het mooiste beeld heb, met HDR op Optimaal. Probeer het maar, mischien wordt het nog mooier. 

 

Reputatie 1

Die had ik nog niet gevonden! Nog mooier ik heb een 3e instelling genaamd ‘uit‘ die mij het beste beeld geeft ;)

 

 

Ik heb een video gemaakt met mijn beeldinstellingen waar ik het mooiste beeld heb, met HDR op Optimaal. Probeer het maar, mischien wordt het nog mooier. 

 

Ik ga het uit testen 

 

Deze update is een drama , hoe kan KPN dit binnen zeer korte tijd verhelpen,  waas over ons beeld 😠 , ineens een niet juiste beeld centralisatie 😠. Voor de update was alles top , nu waardeloos .

Sony 65 inch curve tv , met nu een zwaar beneden pijl KPN beeld signaal op onze glasvezel signaalsterkte 

Kortom: Lever weer de juiste beeld kwaliteit en ga geen hdr verlakerij doen als het geen hdr is!

Reputatie 1

Deze update is een drama , hoe kan KPN dit binnen zeer korte tijd verhelpen,  waas over ons beeld 😠 , ineens een niet juiste beeld centralisatie 😠. Voor de update was alles top , nu waardeloos .

Sony 65 inch curve tv , met nu een zwaar beneden pijl KPN beeld signaal op onze glasvezel signaalsterkte 

Kortom: Lever weer de juiste beeld kwaliteit en ga geen hdr verlakerij doen als het geen hdr is!

 

Meeste mensen vonden de beeld beter met HDR aan, dat het op jouw TV niet goed binnenkomt, vind ik jammer.

Probeer maar es met beeldinstellingen te spelen, als het niet helpt kan je altijd HDR uitzetten.

Ik heb op google gevonden hoe dat werkt voor Sony TVs. Zie hieronder. 

Switch vanuit verbeterde indeling, naar standaard indeling. 

https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00167580

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nergens last van heb.het beeld is scherper nu.

Kleuren zijn fantastisch 

Die had ik nog niet gevonden! Nog mooier ik heb een 3e instelling genaamd ‘uit‘ die mij het beste beeld geeft ;)

 

 

Ik heb een video gemaakt met mijn beeldinstellingen waar ik het mooiste beeld heb, met HDR op Optimaal. Probeer het maar, mischien wordt het nog mooier. 

 

Ik ga het uit testen 

 

Ik heb het vermoeden dat bij jou vip5202 de update nog niet is aangekomen of dat hdr toch uit staat op jou tv, krijg je recht onder in beeld melding dat hdr is geactiveerd? 

Zie het verschil wat heb ik heb..

Hdr aan

 

Hdr uit

 

Nog even verschil tussen standaard optimaal en uit…

Standaard

 

Optimaal

 

Uit

 

Natuurlijke kleuren gaat het om!  Ik vind de kleuren namelijk te extreem met hdr op de tv ontvanger.  Als ik een echt hdr filmpje afspeel zijn de kleuren wel goed.   Weet iemand hoe ik hdr uitzet op mn LG Oled tv?  Ik kan het niet vinden. 

Reputatie 4
Badge +2

Update februari 2020

 

Tenslotte zijn er nog wat kleine aanpassingen:

  • Verbeteringen in de BlueTooth verbinding tussen afstandsbediening en tv-ontvanger.
  • Audio verbeteringen
    • Het gaat hier om Netflix geluid. Je kunt op de ontvanger je geluidsinstellingen aanpassen (stereo/dolby/automatisch), alleen nam Netflix die instelling niet over. In plaats daarvan probeerde Netflix zelf de beste geluidsinstelling te kiezen. Soms koos Netflix dan voor Dolby terwijl dit niet door je tv ondersteund werd. Wat vervolgens weer kon leiden tot rare geluiden in Netflix. Met deze update neemt Netflix de instellingen van de ontvanger netjes over.
  • Betere HDMI onderhandelingen voor juiste tv-resolutie
  • Security fix

 

 

Beste KPN,

Met toenemende verbazing zie ik dat, ondanks alle moderne protocollen die jullie trachten te verwerken in het systeem, het HDMI-CEC protocol nog steeds NIET wordt gebruikt. Nog steeds kan ik NIET automatisch zaken laten schakelen zoals ik dat met mijn Playstation, Apple TV, DVD Speler en elk ander HDMI enabled device WEL kan. 

HDR
De toevoeging van HDR-Constant-Aan snap ik niet en kan ik alleen “ zien “ als een mislukte poging om enorm verouderde software “ op-te-leuken” en te moderniseren terwijl de basis nog uit software bestaat uit 1980 ? HDR inschakelen zonder de darbij behorende XML data is als HD maken van SD content ( wat de nederlandse zenders ook nog massaal doen ) .

Het HDR verhaal werkte al , ook zonder de huidige “ update “ als ik naar een 4K zender ging, althans bij mijn tv werkte dat wel.

 

Het komt mij voor dat deze “ update” eigenlijk alleen is gericht op het “ fixen “ van Netflix en de signalen daarvan , de enige leverancier van streaming die wel met Dolby Atmos en HDR ( Dolby Vision ) werkt.

Ik blijf het erg jammer vinden dat jullie systemen en TV controllers zoals Apple TV  e.d. systemen niet ondersteunen, dat zou het HDMI probleem samen met HDR, Dolby Atmos en alle andere moderne standaarden waar KPN duidelijk geen kaas van gegeten heeft, in een keer oplossen.

Ik hoop dat we ooit nog eens echt waar krijgen voor wat we betalen...vooralsnog lijkt het nergens op.

 

Peter

 

Hi allen, 

 

Ook wij hebben last van de update op onze ARRIS VIP5202. Ik heb het topic doorgenomen en de update verklaart een hoop van onze problemen. Maar niet allen en wellicht kunnen jullie ons daar verder mee helpen.

 

We hebben een HDMI 2.1-kabel die maximaal op de televisie (3840 x 2160) bij 120 Hz moet kunnen trekken. De televisie heeft tot 4K UHD 3840 x 2160 bij 60 Hz conform de specificaties bij Philips.

Echter, als ik de HDMI 2.1-kabel aansluit, de HMDI Ultra HD instellingen van de televisie op 4k60 4:4:4, 4k60 10-bit HDR zet en de beeldschermresolutie van het interactieve TV kastje van KPN (ARRIS VIP5202) op ‘Automatisch’ of op ;UHD@60Hz / UHD@50hz of UHD@30hz, wordt het signaal instabiel.

Voorgaande uit zich in dat het beeld van de TV naar zwart schakelt, er in het scherm de melding komt: ‘HDR Signaal’ en vervolgens weer 5-10 seconden goed beeld geeft om vervolgens het riedeltje opnieuw te doen en uiteindelijk te eindigen in: ‘Niet ondersteund videoformat’. Het lijkt wel of er geen stabiel signaal door de TV wordt ontvangen en deze steeds ‘overschakelt’ wanneer deze detecteert dat er een HDR signaal wordt doorgegeven door de VIP5202.

 

Nu heb ik niet echt een gevoel of dit ook een kastje issue is of een TV-issue of een combinatie van beiden. Daar ben ik niet technisch genoeg voor.

 

Overigens; als ik de HDMI Ultra HD instellingen van de televisie uit zet blijft de verbinding wel stabiel. Als ik deze op automatisch zet geeft de TV de melding dat het HDR signaal detecteert en automatisch op optimale instellingen gaat, waardoor het probleem zich weer voor gaat doen.

 

Ideeën, gedachten en tips wat betreft het uitvallen van het beeld zijn meer dan welkom.

 

Aangesloten HDMI 2.1-kabel:
https://www.kabelshop.nl/Roline-HDMI-kabel-2-1-Roline-3-meter-8K-60Hz-HDR-11045903-i9694-t654.html

 

TV:

https://www.philips.nl/c-p/75PUS8303_12/8300-series-ultraslanke-4k-uhd-led-android-tv-met-driezijdig-ambilight

Badge +12

Hi allen, 

 

Ook wij hebben last van de update op onze ARRIS VIP5202. Ik heb het topic doorgenomen en de update verklaart een hoop van onze problemen. Maar niet allen en wellicht kunnen jullie ons daar verder mee helpen.

 

We hebben een HDMI 2.1-kabel die maximaal op de televisie (3840 x 2160) bij 120 Hz moet kunnen trekken. De televisie heeft tot 4K UHD 3840 x 2160 bij 60 Hz conform de specificaties bij Philips.

Echter, als ik de HDMI 2.1-kabel aansluit, de HMDI Ultra HD instellingen van de televisie op 4k60 4:4:4, 4k60 10-bit HDR zet en de beeldschermresolutie van het interactieve TV kastje van KPN (ARRIS VIP5202) op ‘Automatisch’ of op ;UHD@60Hz / UHD@50hz of UHD@30hz, wordt het signaal instabiel.

Voorgaande uit zich in dat het beeld van de TV naar zwart schakelt, er in het scherm de melding komt: ‘HDR Signaal’ en vervolgens weer 5-10 seconden goed beeld geeft om vervolgens het riedeltje opnieuw te doen en uiteindelijk te eindigen in: ‘Niet ondersteund videoformat’. Het lijkt wel of er geen stabiel signaal door de TV wordt ontvangen en deze steeds ‘overschakelt’ wanneer deze detecteert dat er een HDR signaal wordt doorgegeven door de VIP5202.

 

Nu heb ik niet echt een gevoel of dit ook een kastje issue is of een TV-issue of een combinatie van beiden. Daar ben ik niet technisch genoeg voor.

 

Overigens; als ik de HDMI Ultra HD instellingen van de televisie uit zet blijft de verbinding wel stabiel. Als ik deze op automatisch zet geeft de TV de melding dat het HDR signaal detecteert en automatisch op optimale instellingen gaat, waardoor het probleem zich weer voor gaat doen.

 

Ideeën, gedachten en tips wat betreft het uitvallen van het beeld zijn meer dan welkom.

 

Aangesloten HDMI 2.1-kabel:
https://www.kabelshop.nl/Roline-HDMI-kabel-2-1-Roline-3-meter-8K-60Hz-HDR-11045903-i9694-t654.html

 

TV:

https://www.philips.nl/c-p/75PUS8303_12/8300-series-ultraslanke-4k-uhd-led-android-tv-met-driezijdig-ambilight


Ik zou sowieso ALTIJD de met de 5202 meegeleverde HDMI-kabel gebruiken. Daar ontstaan namelijk vaak de eerste problemen. Bij voorkeur HDMI 1 of 2 van de tv gebruiken. Verder zou ik voor nu (i.v.m. de brakke update) HDMI Ultra HD uitzetten. Ik heb dit ook gedaan en dan heb je namelijk geen last van de verplichte HDR-stand van deze update. Enige wat je dan zou kunnen missen is het HDR signaal van andere apparaten die eventueel aangesloten zijn. De in de TV ingebouwde Netflix-app werkt dan gewoon wel met HDR).

Reputatie 4
Badge +2

Hi allen, 

 

Ook wij hebben last van de update op onze ARRIS VIP5202. Ik heb het topic doorgenomen en de update verklaart een hoop van onze problemen. Maar niet allen en wellicht kunnen jullie ons daar verder mee helpen.

 

We hebben een HDMI 2.1-kabel die maximaal op de televisie (3840 x 2160) bij 120 Hz moet kunnen trekken. De televisie heeft tot 4K UHD 3840 x 2160 bij 60 Hz conform de specificaties bij Philips.

 

Aangesloten HDMI 2.1-kabel:
https://www.kabelshop.nl/Roline-HDMI-kabel-2-1-Roline-3-meter-8K-60Hz-HDR-11045903-i9694-t654.html

 

 

Gerrit,

 

Ik twijfel aan de juistheid van de HDMI kabel m.b.t. het inderdaad 2.1 zijn van de kabel. Als de kabel inderdaad gecertificeerd 2.1 is dan zit er een certificeringssticker op ( zie ook https://www.hdmi.org/spec/hdmi2_1 ) . Zit die sticker er niet op, ga er dan maar van uit dat ie geen 2.1 is ondanks wat de verkoper je wil laten geloven.

 

Probeer je TV mode eens op 4:2:2 mode, dat halveert de hoeveelheid data wat waarschijnlijk de oorzaak is van jouw probleem. daarbij heeft het geen nut om 4:4:4 te gan met het KPN kastje omdat de kwaliteit uit het kastje nog lager is dan wat er uit een reguliere Blurayspeler komt. ;)

Groeten,

Peter

 


Ik zou sowieso ALTIJD de met de 5202 meegeleverde HDMI-kabel gebruiken. Daar ontstaan namelijk vaak de eerste problemen. Bij voorkeur HDMI 1 of 2 van de tv gebruiken. Verder zou ik voor nu (i.v.m. de brakke update) HDMI Ultra HD uitzetten. Ik heb dit ook gedaan en dan heb je namelijk geen last van de verplichte HDR-stand van deze update. Enige wat je dan zou kunnen missen is het HDR signaal van andere apparaten die eventueel aangesloten zijn. De in de TV ingebouwde Netflix-app werkt dan gewoon wel met HDR).

 

Snap je punt maar de TV hangt aan de muur en de kabelgoot is netjes in de muur afgewerkt. De afstand tussen tv kast en HDMI op de TV is groter dan 1,5m (in ieder geval als je het netjes weg wilt werken). Heb KPN daar al een voor gebeld maar die leveren echt alleen de 1,5m (wat ik op zich bijzonder vindt. Zullen toch wel meer gevallen zoals wij zijn?!). Waarbij de technisch dienst aangeeft dat in basis elke HDMI kabel afdoende zou moeten zijn en het enige wat ze aan de telefoon aanbevelen is om minstens een HDMI 2.0 te gebruiken.

Reputatie 7

Kan jij toch de originele hdmi kabel even gebruiken, puur om te testen of het fenomeen met die kabel ook optreedt?

Reputatie 1

Ik heb het vermoeden dat bij jou vip5202 de update nog niet is aangekomen of dat hdr toch uit staat op jou tv, krijg je recht onder in beeld melding dat hdr is geactiveerd? 

Zie het verschil wat heb ik heb..

Ik heb het vermoeden dat bij jou vip5202 de update nog niet is aangekomen of dat hdr toch uit staat op jou tv, krijg je recht onder in beeld melding dat hdr is geactiveerd? 

Zie het verschil wat heb ik heb..

Hdr aan

 

Hdr uit

 

Ik merk het inderdaad, het is een wereld van verschil. Het rare is dat mijn Philips TV de kleuren normaal doorgeeft.

Normaal gesproken zou je zeggen dat het bij bepaalde merk TV mis gaat. Maar hier gaat het blijkbaar bij alle merken en goed, en fout. 

Bij mij is de update sowieso al een maand geleden binnen gekomen, omdat ik bij Atlantis testgroep zit. Op de forum zie ik ook geen klachten van andere testers, dus waarschijnlijk hadden ze het daardoor snel doorgevoerd naar alle klanten. 

Ik krijg de HDR melding als ik de Tuner aanzet. Voor de update kwam de melding alleen op 4k zenders, nu komt de HDR melding bij het aanzetten van de Tuner. Dus ik heb de update sowieso.

Ik heb net een bericht gezet op Atlantis forum, dat de klanten de mogelijk moeten krijgen om zelf te kiezen, of ze HDR wel of niet willen gebruiken, want blijkbaar vinden niet alle TVs HDR leuk. 

Het zou handig zijn als deze opties toegevoegd worden aan de tuner:
HDR Alijd aan
HDR Aan bij 4k programmas
HDR uit

Ik heb het vermoeden dat bij jou vip5202 de update nog niet is aangekomen of dat hdr toch uit staat op jou tv, krijg je recht onder in beeld melding dat hdr is geactiveerd? 

Zie het verschil wat heb ik heb..

Ik heb het vermoeden dat bij jou vip5202 de update nog niet is aangekomen of dat hdr toch uit staat op jou tv, krijg je recht onder in beeld melding dat hdr is geactiveerd? 

Zie het verschil wat heb ik heb..

Hdr aan

 

Hdr uit

 

Ik merk het inderdaad, het is een wereld van verschil. Het rare is dat mijn Philips TV de kleuren normaal doorgeeft.

Normaal gesproken zou je zeggen dat het bij bepaalde merk TV mis gaat. Maar hier gaat het blijkbaar bij alle merken en goed, en fout. 

Bij mij is de update sowieso al een maand geleden binnen gekomen, omdat ik bij Atlantis testgroep zit. Op de forum zie ik ook geen klachten van andere testers, dus waarschijnlijk hadden ze het daardoor snel doorgevoerd naar alle klanten. 

Ik krijg de HDR melding als ik de Tuner aanzet. Voor de update kwam de melding alleen op 4k zenders, nu komt de HDR melding bij het aanzetten van de Tuner. Dus ik heb de update sowieso.

Ik heb net een bericht gezet op Atlantis forum, dat de klanten de mogelijk moeten krijgen om zelf te kiezen, of ze HDR wel of niet willen gebruiken, want blijkbaar vinden niet alle TVs HDR leuk. 

Het zou handig zijn als deze opties toegevoegd worden aan de tuner:
HDR Alijd aan
HDR Aan bij 4k programmas
HDR uit

Je zou bijna zeggen dat de versie van de atlantis tussentijds is aangepast. En dat wij nu niet dezelfde versie hebben

Reputatie 1

 

Je zou bijna zeggen dat de versie van de atlantis tussentijds is aangepast. En dat wij nu niet dezelfde versie hebben

Ik verwacht niet dat de versies anders zijn.

Ik heb net gespeeld met mijn TV instellingen, en geprobeerd de wazige kleur te reproduceren. 

Ik heb bij mij de kleurverbetering op Maximaal ingesteld. Ik merk als ik Kleurverbetering uit zet, of op minimaal zet, dat de kleuren ook erg wazig worden. Probeer deze op maximaal in te stellen, en kijk de beeld beter wordt. 

De instelling kan je vinden bij "Beeld->Geavanceerd->Kleur->Kleurverbetering" 

 

Je zou bijna zeggen dat de versie van de atlantis tussentijds is aangepast. En dat wij nu niet dezelfde versie hebben

Ik verwacht niet dat de versies anders zijn.

Ik heb net gespeeld met mijn TV instellingen, en geprobeerd de wazige kleur te reproduceren. 

Ik heb bij mij de kleurverbetering op Maximaal ingesteld. Ik merk als ik Kleurverbetering uit zet, of op minimaal zet, dat de kleuren ook erg wazig worden. Probeer deze op maximaal in te stellen, en kijk de beeld beter wordt. 

De instelling kan je vinden bij "Beeld->Geavanceerd->Kleur->Kleurverbetering" 

Dat zal vast werken, maar dan moet ik me instellingen terug gaan zetten als ik een ander apparaat gebruik, dus geen optie dat steeds te wisselen, voor nu is hdr een goede tijdelijke oplossing. Geef kpn nu een week de tijd anders wordt het verder kijken! Ook slecht dat de moderator die einde van de week zou reageren zo stil blijft. Als KPN dit zo laat zou ik dat ook graag weten.