Beantwoord

Updates voor Interactieve TV 2020

  • 24 February 2020
  • 654 reacties
  • 82559 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook dit jaar zullen we weer regelmatig updates uitbrengen voor de interactieve ontvangers. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie in dit topic en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

 

Voor een overzicht van eerdere updates, zie dit KPNcylcopedie artikel.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 15 June 2020, 14:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

654 reacties

Ik kan per HDMI-aansluiting kleur e.d. instellen.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi allemaal! Bedankt voor jullie reacties de afgelopen dagen, zowel positief als negatief. We hebben ondertussen wat extra informatie:

 

HDR is de nieuwe standaard in tv, dus daar willen we dan ook graag gebruik van maken. Vandaar dat we dit nu ook in onze ontvanger mee nemen. Alleen, tv leveranciers zetten vaak als standaard instelling in de tv op beeld verbeteringen aan. Dat werkt over het algemeen prima als je dat los neemt. Maar, in combinatie met de tv ontvanger die ook actief iets met het beeld wil doen is kan er aanpassing nodig zijn.

 

Hoe het werkt

De Arris VIP5202 ondersteunt Ultra HD met HDR. In de update van februari is HDR standaard ingesteld. Dit is ook een vereiste vanuit onze partners zoals Netflix en YouTube. Het is in wezen ook de juiste oplossing om HDR toekomstvast te gebruiken op een moderne televisie die HDR ondersteunt.

Het voordeel hiervan is dat je bij het zappen of switchen van TV naar Netflix geen last hebt van een omschakelende TV. Wat vaak resulteert in 1 tot 2 seconden zwart beeld. De HD-signalen van de reguliere zenders blijven in oorsprong gewoon SDR. Deze worden in de HDR container van de output binnen de SDR range weergegeven d.m.v. tone mapping. Het beeld van deze normale zenders (SDR) veranderd daarom ook niet in kwaliteit ten opzichte van de overige tv-ontvangers mits televisie eenmalig opnieuw wordt ingesteld.

 

Hoe de tv aan te passen

Veel van de hedendaagse high-range consumententelevisies kunnen verbluffende HDR-beelden weergeven. Maar ze bieden ook een enorm scala aan beeldaanpassingen. Deze moeten zorgvuldig worden ingesteld om ervoor te zorgen dat de tv de allerbeste beeldkwaliteit levert.
 
Bij de meeste HDR-televisies kun je alleen de HDR-beeldaanpassingen veranderen wanneer er ook daadwerkelijk een HDR signaal wordt aangeboden aan de televisie. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de ontvanger daadwerkelijk is aangesloten voordat je begint met het instellen van je televisie. 


De meest nauwkeurige modus voor beeldinstellingen wordt meestal de modus Film of Cinema genoemd. Dus dat is een goede plek om te beginnen voordat je met de overige instellingen aan de gang gaat. Je tv terugzetten naar fabrieksinstellingen voor je begint is dan ook een goed idee. Dan kloppen namelijk de meeste instellingen wel, en kun je voor de rest finetunen. De reset-optie wordt vaak aangeboden als het laatste item in het menu met beeldinstellingen.


Instellingen

Nadat je de beeldinstellingen hebt gereset, controleer eerst de meest voorkomende beeldaanpassingen. Ze kunnen een iets andere naam hebben op uw merk en model tv.
 

Basis

Achtergrondverlichting / OLED-helderheid
De achtergrondverlichting regelt de helderheid van de LED-achtergrondverlichting, en daarmee de piekluminantie van het scherm. OLED-tv's bieden een vergelijkbare instelling, ook wel OLED Brightness genoemd. Zet deze regelaar op maximaal, tenzij je een van de helderste HDR-tv's op de markt hebt en dat in een donkere kamer bekijkt.
 
Helderheid
De helderheidsregeling van het beeld (soms nauwkeuriger zwartniveau genoemd) past een luminantieoffset toe op het weergegeven beeld. Door dit te doen, worden details in de schaduwen van het beeld opgeheven, zodat ze net zichtbaar zijn boven verstrooid licht dat wordt gereflecteerd door het scherm vanuit de kijkomgeving. De standaardinstelling is meestal correct voor de meeste kijkomgevingen. Ben je in een zeer heldere kamer, dan moet je mogelijk de helderheid instellen om de hogere niveaus van gereflecteerd licht te compenseren. Omgekeerd, als je in een zeer donkere kamer bent moet je mogelijk de helderheidsinstelling verlagen om ervoor te zorgen dat de zwarttinten in het beeld er zo diep uitzien als zou moeten.
 
Contrast
De contrastregeling past aan hoeveel van de piekhelderheid van het scherm (bepaald door de LCD Backlight of OLED Light  regeling) door het signaal wordt benut. De standaardinstelling zorgt er meestal voor dat het nominale pieksignaalniveau overeenkomt met de piekluminantie van het display. Als je het contrast boven de standaardinstelling verhoogt, kunnen spiegelende hoogtepunten in de HDR-afbeelding worden afgekapt. Het verminderen van de contrastinstelling zal de algehele helderheid van het beeld verminderen.

We raden meestal aan om dit besturingselement in de standaardpositie te laten staan om het meeste uit de HDR-weergave te halen, zonder het beeld te vervormen door knippen.
 
Kleur
Deze instelling bepaalt de kleurverzadiging van het beeld. De standaardinstelling in de modus Film of Cinema is waarschijnlijk correct.

Vanwege de manier waarop SDR TV werkt, zien SDR-beelden er echter kleurrijker uit dan de natuur. Deze toename in kleurverzadiging was nuttig wanneer tv-beelden werden weergegeven op donkere beeldbuizen van vroeger, omdat het oog minder gevoelig is voor kleur bij lage luminantieniveaus. Dus in de loop der jaren, zelfs nu schermen helderder zijn geworden, zijn we gewend geraakt aan verzadigde SDR-beelden.

HLG-beelden daarentegen hebben door het ontwerp een meer getrouwe weergave van het licht dat op de camerasensor valt en hebben een opvallend natuurlijk uiterlijk. De meeste kijkers waarderen de levensechte kleuren van HDR. Maar als je voorkeur hebt voor kleurrijke SDR-beelden, kun je de kleurverzadiging verder verhogen boven de standaardinstelling .
 
Kleurtemperatuur / Kleurtint / Kleurbalans
Veel televisies hebben een iets blauwe tint, omdat dat de indruk kan wekken van subjectief helderdere beelden. In de modus Film of Cinema levert de instelling Warm of Warm 2 meestal een nauwkeuriger tv-beeld. Waarbij het wit ongeveer D65 (6500K) is-- het gemiddelde middaglicht in Europa .

 

Geavanceerder

Dynamisch contrast / contrastversterker
Deze instellingen passen beeldverwerking toe om te proberen het uiterlijk van HDR-beelden in helderdere kijkomgevingen te verbeteren. Als je een voldoende helder scherm hebt voor je kijkomgeving zijn deze niet nodig. Stel ze dan in op laag of schakel ze volledig uit. In een helderdere omgeving, of met een zwak HDR-scherm, kunnen ze nuttig zijn.
 
LED Lokaal dimmen / SMART LED of vergelijkbaar
Om de hoge luminantieniveaus te leveren die nodig zijn voor HDR-tv, en tegelijkertijd te voldoen aan de wetgeving rondom energie-efficiëntie, passen fabrikanten van lcd-tv de luminantie van de achtergrondverlichting dynamisch aan. Zo kan energie die wordt bespaard in donkere delen van het beeld worden gebruikt om de helderheid van de achtergrondverlichting in helderdere delen van het beeld te vergroten. De lokale dimregeling past zich aan gebaseerd op hoe agressief vermogen wordt herverdeeld van donkere naar helderdere delen van het beeld. Een hogere instelling kan de piekluminantie van de helderste delen van het beeld verhogen, maar kan de helderheid van andere belangrijke delen van het beeld verminderen. De standaardinstelling is waarschijnlijk het beste voor de meeste situaties, maar experimenteer als je niet tevreden bent met het algehele uiterlijk van je HDR-beelden.
 
Ruisonderdrukking
In de digitale IPTV uitzendketen  (zoals wij gebruiken) is ruis in het beeld zelden een probleem. Dus zorg dat ruisonderdrukking is uitgeschakeld om de beelden zo scherp mogelijk te houden.

Reputatie 1

Dat zal vast werken, maar dan moet ik me instellingen terug gaan zetten als ik een ander apparaat gebruik, dus geen optie dat steeds te wisselen, voor nu is hdr een goede tijdelijke oplossing. Geef kpn nu een week de tijd anders wordt het verder kijken! Ook slecht dat de moderator die einde van de week zou reageren zo stil blijft. Als KPN dit zo laat zou ik dat ook graag weten. 

Als ze iets gaan doen, dan duurt het meestal een maand voordat alles klaar is. Maar ik verwacht sowieso dat de klanten een optie krijgen in de Tuner of ze HDR aan of uit willen hebben. De moderator zal ook wel aan het wachten zijn op een antwoord van iemand. 

Ik heb nog een vermoeden waardoor het voor somigge TVs minder goed gaat met HDR aan, ik zie nu dat als HDR aanstaat, dat de TV niet toestaat om Dynamische contrast aan te zetten. Mischien heeft het hiermee te maken. 

Maar ik had de kleurverbetering altijd al op maximaal staan, al voor de HDR update, dus waarschijnlijk zag ik daardoor geen verschil. Maar kleurverbetering op maximaal geeft mij het beste beeld of HDR uit of aan staat

Maar HDR aan, in combinatie met kleurverbetering op maximaal, geeft mij in ieder geval het mooiste beeld.

Reputatie 2

@Erik_ Als ik jouw tekst en de woorden van de KPN-woordvoerder goed begrijp, houden jullie voorlopig dus vast aan deze nep-hdr? Klopt dat? Kortom het beeld slechter maken en nog meer van deze paternalistische, incorrecte adviezen geven over hoe we onze tv zogenaamd beter kunnen instellen?

Je krijgt nu dus simpelweg bewust een inferieur product/dienst en menig bezitter van een lcd-tv (de overgrote meerderheid) krijgt nu te maken met een backlight dat vol aan gaat, iets wat de levensduur van de tv en in ieder geval het energieverbruik niet bepaald ten goede komt. Om nog maar te zwijgen over de gevolgen voor het contrast en de kleurweergave. Je bereikt precies het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Maar goed, dit is geen rocket science, dit is natuurlijk gewoon bekend, maar het wordt toch gewoon gepusht. Bizar….

 

Dat zal vast werken, maar dan moet ik me instellingen terug gaan zetten als ik een ander apparaat gebruik, dus geen optie dat steeds te wisselen, voor nu is hdr een goede tijdelijke oplossing. Geef kpn nu een week de tijd anders wordt het verder kijken! Ook slecht dat de moderator die einde van de week zou reageren zo stil blijft. Als KPN dit zo laat zou ik dat ook graag weten. 

Als ze iets gaan doen, dan duurt het meestal een maand voordat alles klaar is. Maar ik verwacht sowieso dat de klanten een optie krijgen in de Tuner of ze HDR aan of uit willen hebben. De moderator zal ook wel aan het wachten zijn op een antwoord van iemand. 

Ik heb nog een vermoeden waardoor het voor somigge TVs minder goed gaat met HDR aan, ik zie nu dat als HDR aanstaat, dat de TV niet toestaat om Dynamische contrast aan te zetten. Mischien heeft het hiermee te maken. 

Maar ik had de kleurverbetering altijd al op maximaal staan, al voor de HDR update, dus waarschijnlijk zag ik daardoor geen verschil. Maar kleurverbetering op maximaal geeft mij het beste beeld of HDR uit of aan staat

Maar HDR aan, in combinatie met kleurverbetering op maximaal, geeft mij in ieder geval het mooiste beeld.

Ik zie de optie kleur verbeteren wel alleen deze kan ik niet veranderen... 

 

 

Ik zou persoonlijk wel echt heel slecht vinden als dit standaard zo blijft.. zou voor.mij een rede zijn te switchen van provider

@Erik_ Als ik jouw tekst en de woorden van de KPN-woordvoerder goed begrijp, houden jullie voorlopig dus vast aan deze nep-hdr? Klopt dat? Kortom het beeld slechter maken en nog meer van deze paternalistische, incorrecte adviezen geven over hoe we onze tv zogenaamd beter kunnen instellen?

Je krijgt nu dus simpelweg bewust een inferieur product/dienst en menig bezitter van een lcd-tv (de overgrote meerderheid) krijgt nu te maken met een backlight dat vol aan gaat, iets wat de levensduur van de tv en in ieder geval het energieverbruik niet bepaald ten goede komt. Om nog maar te zwijgen over de gevolgen voor het contrast en de kleurweergave. Je bereikt precies het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Maar goed, dit is geen rocket science, dit is natuurlijk gewoon bekend, maar het wordt toch gewoon gepusht. Bizar….

Dat we dit niet terugdraaien, klopt. We hopen dat mensen waarbij het beeld nu is verslechterd, met het aanpassen van instellingen van hun eigen tv, een betere kijkervaring krijgen. 

De tips komen van onze developers en zij hebben dit de afgelopen periode uitvoerig getest. Mocht het toch niet het gewenste effect hebben, zullen wij jullie feedback uiteraard blijven doorsturen naar de ontwikkelaars. 

 

 

Reputatie 7

De tips komen van onze developers en zij hebben dit de afgelopen periode uitvoerig getest.

Zo jammer dat jullie niet vooraf gecommuniceerd hebben over deze grote wijziging.

Ik denk dat er heel veel ellende voorkomen had kunnen worden als jullie die tips van de developers vooraf gedeeld zouden hebben met de abonnee.

Wat een onzin verhaal. Voor de update schakelde de tv prima over op HDR als er naar content met HDR inhoud werd gekeken (Netflix).

Door deze standaard HDR aan werkt Netflix niet meer via de ontvanger! Schakel ik HDR (via oled tv) uit werkt Netflix prima! Lijkt me dan ook stug dat dit een eis van Netflix.

Je stopt toch ook geen stereo signaal in een 5.1 stream! 

Ook een Xbox one werkt in het dashboard op SDR, deze schakelt met Netflix HDR prima over. (hier geen Netflix eis?) 

@Erik_ Als ik jouw tekst en de woorden van de KPN-woordvoerder goed begrijp, houden jullie voorlopig dus vast aan deze nep-hdr? Klopt dat? Kortom het beeld slechter maken en nog meer van deze paternalistische, incorrecte adviezen geven over hoe we onze tv zogenaamd beter kunnen instellen?

Je krijgt nu dus simpelweg bewust een inferieur product/dienst en menig bezitter van een lcd-tv (de overgrote meerderheid) krijgt nu te maken met een backlight dat vol aan gaat, iets wat de levensduur van de tv en in ieder geval het energieverbruik niet bepaald ten goede komt. Om nog maar te zwijgen over de gevolgen voor het contrast en de kleurweergave. Je bereikt precies het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Maar goed, dit is geen rocket science, dit is natuurlijk gewoon bekend, maar het wordt toch gewoon gepusht. Bizar….

Dat we dit niet terugdraaien, klopt. We hopen dat mensen waarbij het beeld nu is verslechterd, met het aanpassen van instellingen van hun eigen tv, een betere kijkervaring krijgen. 

De tips komen van onze developers en zij hebben dit de afgelopen periode uitvoerig getest. Mocht het toch niet het gewenste effect hebben, zullen wij jullie feedback uiteraard blijven doorsturen naar de ontwikkelaars. 

 

 

Dit niet terug draaien? Sorry maar instellingen veranderen betekend dat ik niet meer normaal van mijn andere bronnen gebruik kan maken. Ik zie dit als het niet meer leveren van het product wat ik dacht af te nemen een paar maanden geleden hiervoor ben ik geen overeenkomst aan gegaan. Pfff het was allemaal prima maar dit is niet acceptabel.. zie toch liever een oplossing maja dat lijkt dus niet te gebeuren begrijp ik?

zojuist officeel een klacht ingediend, ook daar bij vermeld dat hier op het forum verteld wordt dat de problemen niet gaan worden opstlost.

 

heb je problemen kan je beste even hier je beklaag doen (weer een tip van een vriendelijke medewerker van de kpn telefoonhelpdesk )

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier.htm?wmstepid=wmstep_2 

Reputatie 6
Badge +8

Hoi allemaal! Bedankt voor jullie reacties de afgelopen dagen, zowel positief als negatief. We hebben ondertussen wat extra informatie:

<Admin: hele quote even verwijderd i.v.m het overzicht en de leesbaarheid van het topic>

Wat een enorme onzin bij elkaar. Leuk verhaal van de marketing afdeling, maar technisch de grootste onzin die bestaat. Elke TV die HDR ondersteund zet nu een HDR profiel aan op zenders die geen HDR ondersteunen. Hierdoor kloppen de kleuren niet meer. Gewoon niet, op geen enkele manier.

Daarnaast is het verhaal van Netflix e.d. een enorme leugen, want waarom gebeurt dit dan wel op die nieuwe 4K ontvangen en niet op de oude? 
Ik zal zo straks gelijk een nieuwe nieuwssubmit doen op tweakers. Echt ongelofelijk. Ik zit nu een maand bij KPN en ik ben denk ik maar blij dat ik een maand abbo genomen heb want ik ga maar weer eens kijken naar een abbo bij Ziggo, in ieder geval voor TV. Naar een club waar ze in ieder geval verstand van zaken hebben.

Kom op…  Nu moet dus iedereen die deze 4K ontvangen heeft zijn beeld aan gaan passen omdat jullie het beeld verkl**en. In zo’n geval weet je toch dat je eigen update niet klopt?

Badge +12

 

Schandalig!! Dus onder druk van o.a. Netflix krijgen we een brakke update door onze strot geduwd?? En KPN houdt vast aan “HDR altijd aan”??

Dan is dit de druppel. KPN tv is bij mij exit en ik trek iedereen mee die ik kan.

Wat een ongelofelijke ballentent is het geworden..en de moderatoren hier zoals @Erik_ laten zich gebruiken om deze marketing-bullshit op het forum te plaatsen.

Sorry heren...ik had jullie wat hoger ingeschat..

Reputatie 6
Badge +8

Nieuwssubmit op tweakers.net gedaan….

Ongelofelijk… @Erik_ : heb je nu echt zelf niet door wat een onzin je aan het verkondigen bent? Heb je zelf enig idee hoe HDR echt werkt en wat er gebeurt? Of heb je alleen het verhaal van de marketing afdeling een CTRL-C / CTRL-V behandeling gegeven.

Ja… HDR is iets wat wellicht standaard gaat worden in de toekomst. Om iets in HDR weer te geven, wordt er extra data meegestuurd om dit correct te laten verlopen. Jullie hebben 1 zender die dit echt doet: Insight TV.

Even kort door de bocht/Jip & Janneke

Wat gebeurd er nu op de andere zender? Op de TV wordt HDR geactiveerd. Dit heeft, afgezien van OLED, als effect dat het backlight op maximaal wordt gezet om de hoge helderheid te halen. Dit heeft als nadeel dat je hele contrast om zeep gaat op al deze zenders, want er is geen HDR metadata. Maar omdat je backlight voluit aangaat zal bij vrijwel iedereen de zwartwaarde echt een grijswaarde worden. Ook leuk voor de energie rekening. Dit krijg je niet zomaar gecorrigeerd met wat settings te veranderen. Je kan het wellicht deels corrigeren, maar nooit volledig. 
Dus om 1 zender goed weer te geven en Netflix blij te maken zitten jullie 4K kijkers nu met de gebakken peren. En dan is jullie antwoord zo'n PR praatje….

KPN: Ga in de hoek zitten en je heeeeeel diep schamen. Ontsla de persoon die verantwoordelijk is voor deze beslissing en voor deze communicatie en los dit correct op voor het dadelijk niet alleen bij TotaalTV & Tweakers.net is, maar het straks bij de landelijke media komt en jullie echt een modderfiguur slaan met deze onzin.

Ik ben toch wel benieuwd wanneer de volume output omhoog gaat. Bij de meeste zender moet het volume inmiddels op 75% gezet worden waar voorheen 20% ruim voldoende was.

Reputatie 2

Toch even reageren op een paar uitspraken. Helaas zie ik er nogal veel die geen hout snijden. Het lijkt ook allemaal wel erg ingestoken te zijn vanuit de pr-afdeling om iets dat krom is toch vooral recht te praten….zoals @TFHFony zojuist ook al heeft uiteengezet, zie ik. Vanuit objectief technisch oogpunt is dit een bizarre update, en het ergste is dat er ongetwijfeld genoeg KPN-technici zijn die dat natuurlijk heel goed weten, maar vermoedelijk overruled zijn….

 

HDR is de nieuwe standaard in tv, dus daar willen we dan ook graag gebruik van maken.

Onzin, want dan was deze hele hdr-altijd-aan-firmware-update niet nodig geweest. Er zijn nog nauwelijks échte hdr-zenders die met hybrid log gamma zijn gecodeerd, of ze worden in ieder geval niet aangeboden (behalve die ene Insight-4k-zender binnen het 4k-abonnement van KPN). Hoezo nieuwe standaard? En waarom zou je ook het NOS-journaal of een gemiddelde talkshow in hdr willen zien? Films, series en sport-uitzendingen, ja dan graag. KPN deed dat tijdens het WK 2018 ook met die speciale NPO1 4k-zender, waarbij de voetbalwedstrijden in 4k, hdr en dus met een flink verhoogd dynamisch bereik werden uitgezonden. Dat blijft helaas de uitzondering op de regel, wat overigens ook met de opnamekant te maken heeft.
En als er bedoeld wordt: hdr is de nieuwe standaard in tv's; tja, het is maar hoe je het bekijkt. Verreweg de meeste lcd-4k-tv's die op papier hdr ondersteunen, halen bepaald geen hoge helderheid of een hoog contrast (goedkopere lcd-tv's met ips-panelen bijvoorbeeld) en dan is hdr iets dat in de praktijk weinig voorstelt. Dat zijn de tv's die het gros van de gebruikers momenteel nog hebben. De high-end lcd-tv's met full array local dimming-backlights en oled-tv's zijn nog lang niet de norm. Maar hdr-metadata of met hlg gecodeerde beelden zijn helaas ook nog lang niet de norm en zeker niet in de tv-wereld en de achterliggende infrastructuur om de beelden in de huiskamer te krijgen.

 

Erwin_ schreef:

Dat we dit niet terugdraaien, klopt. We hopen dat mensen waarbij het beeld nu is verslechterd, met het aanpassen van instellingen van hun eigen tv, een betere kijkervaring krijgen. 

Hopen….Dat klinkt al weinig hoopvol en is natuurlijk ijdele hoop gebleken. En dat kon iedereen die iets van hdr weet van tevoren al voorspellen. Het gaat mis bij de bron, doordat de sdr-beelden nu door een hdmi-flag of via de hdr-container als hdr aan de tv worden voorgeschoteld. Die past daar zijn beeldmodus en instellingen op aan en vervolgens kan je doodleuk proberen die verslechtering minder erg te maken door de instellingen aan te passen, maar daarmee wordt het hooguit van slecht iets minder slecht. Nog even los van het feit dat hdr vaak niet zomaar even uit te zetten is en dit in bepaalde gevallen ook meteen ongewenst effect heeft voor andere hdr-bronnen. Overigens valt me ook op, ongeacht welke instellingen worden gebruikt, dat het beeld sinds de firmware-update met enige regelmaat kleine haperingen/micro-stutters heeft en iets korreliger oogt, alsof de resolutie ook lager is. Dat heeft niets met de instellingen te maken en dat was vóór de update niet aanwezig.

 

Erik_ schreef:

De HD-signalen van de reguliere zenders blijven in oorsprong gewoon SDR. Deze worden in de HDR container van de output binnen de SDR range weergegeven d.m.v. tone mapping. Het beeld van deze normale zenders (SDR) veranderd daarom ook niet in kwaliteit ten opzichte van de overige tv-ontvangers mits televisie eenmalig opnieuw wordt ingesteld.

Tone mapping? Dus we gooien sdr-beelden in een hdr-container en gaan dan tone mappen? Dat slaat nergens op en zou hier überhaupt niet aan de orde moeten zijn. Tone mapping is een techniek om de eigenschappen van het aangeboden beeld te vertalen naar een scherm met een lagere capaciteit, zodat het er daarop ook nog goed uitziet. Uhd-blu-ray-films worden bijvoorbeeld gemastered op een piekhelderheid van 1000 of zelfs 4000 nits. Een gemiddelde tv haalt dat bij lange na niet; oled-tv's komen doorgaans ook niet boven de 800. Om te voorkomen dat bepaalde heldere elementen hun detail verliezen (wolken of sneeuw worden dan maximaal helder, maar je ziet nauwelijks nog detail en worden in feite witte vlekken), verlaagt tone mapping de helderheid van tv om ook in die highlights nog detail te behouden. Ik denk niet dat het nog uitleg behoeft dat tone mapping in de context van gewone sdr-beelden in principe nergens op slaat.

Deze update is een drama , hoe kan KPN dit binnen zeer korte tijd verhelpen,  waas over ons beeld 😠 , ineens een niet juiste beeld centralisatie 😠. Voor de update was alles top , nu waardeloos .

Sony 65 inch curve tv , met nu een zwaar beneden pijl KPN beeld signaal op onze glasvezel signaalsterkte 

Kortom: Lever weer de juiste beeld kwaliteit en ga geen hdr verlakerij doen als het geen hdr is!

 

Meeste mensen vonden de beeld beter met HDR aan, dat het op jouw TV niet goed binnenkomt, vind ik jammer.

Probeer maar es met beeldinstellingen te spelen, als het niet helpt kan je altijd HDR uitzetten.

Ik heb op google gevonden hoe dat werkt voor Sony TVs. Zie hieronder. 

Switch vanuit verbeterde indeling, naar standaard indeling. 

https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00167580

 

Bedankt voor je reactie. Gisteravond alle software verwijderd van KPN mediabox en opnieuw software ingeladen. Nu is het prima . Zal morgen ff kijken naar de HDMI bronnen .

Reputatie 5
Badge +3

@Erik_ Met alle respect, maar die uitleg slaat he-le-maal nergens op. En de work-around suggestie is de omgekeerde wereld. Als de devs van KPN het beeld zoveel beter vinden moeten ze dat vooral lekker gebruiken, maar het moet niet bij ons opgedrongen worden. We moeten een manier krijgen om deze verschrikkelijke update en daarmee de problematische kwaliteit ongedaan te maken of een switch krijgen waarmee we kunnen instellen dat HDR enkel op de daadwerkelijke (HLG) HDR activeert en anders uitschakelt zoals altijd het geval is geweest. En als ze dan toch bezig zijn: graag ook een switch om 4K-upscaling uit te schakelen op SD/HD-zenders zodat we dat aan de TV kunnen overlaten die er beter in is. :) 

 

Ik heb er intussen omheen kunnen werken door het KPN kastje door een receiver poort heen te knallen die geen HDR ondersteuning heeft, wat ironisch de algehele beeldkwaliteit opkrikt omdat de TV nu weer netjes de upscaling doet, maar dat betekend ook dat 4K niet meer werkt - dan ‘t abonnement er maar uit. Alles beter dan dit.

Reputatie 1

Soms zeggen plaatjes meer dan tekst. Zo voelt deze laatste update KPN!

 

Zie onderstaande uitleg HDR TotaalTV:

HDR-issue TotaalTV

Evt updaten gaat makkelijk.

Menu-> Instellingen-> 2x gele knop indrukken en kiezen voor software verwijderen. 

KPN neemt klachten serieus en zijn al bezig.

Tot die tijd kan je volgens mij beter resolutie lager zetten naar 1080 of 720, weet niet of dit werkt, maar is het proberen waard lijkt me

Reputatie 7

KPN neemt klachten serieus en zijn al bezig.

Wat gaan ze dan doen?

Reputatie 7

Hoi allemaal, veel berichten voorbij zien gekomen. Dank voor het delen van jullie ervaringen. Zo te lezen is niet iedereen happy :see_no_evil:  Jullie feedback wordt gedeeld met onze developers. Volgende week zullen we daar weer op terugkomen.

Moet altijd glimlachen als werknemers als S.bektic en Milos_Monteur goedbedoeld proberen hun werkgever te beschermen. Maar eigenlijk werkt het averechts. Onbedoeld komt het namelijk over dat KPN op dit forum niet serieus neemt door officieel het tegendeel te verklaren. En ze dus met een kluitje het riet in sturen.

Reputatie 3
Badge +1

Hier ook een gebruiker van de Arris Vip5202.. 

Update brengt bij mij niet de ervaren problemen met zich mee. Ja, de TV geeft aan dat HDR is geactiveerd maar daar blijf het bij, beeld is er niet anders op geworden.. 

 

Wel loop ik tegen het feit aan dat mij afstandsbediening niet kan updaten, krijg nu al 3dagen de melding dat er een update klaar staat, als ik deze dan vervolgens doe verschijnt er paar minuten later de melding dat de update mislukt is, om het op een later moment opnieuw te proberen..

 

Heb jij en idee wat ik kan proberen @Nadia

Reputatie 7

Dat heet vertrouwen in de organisatie waarvoor je werkt, @TvG2016. Onze gebruikers hier op persoonlijke titel aanspreken op hun reacties, is niet heel fair. Ook ik verwacht dat we de gebruikservaring van onze klanten gaan verbeteren. Laten we daarover hier ontopic blijven. Dank!