Beantwoord

Utp wandcontactdoos aansluiten

• 23 september 2014
  • 17 reacties
  • 31825 keer bekeken

Hallo,
Ik heb een probleem met de draadloze verbindingset. Ik wil nu dus een utp kabel van de experiabox naar de woonkamer trekken. Daar wil ik hem aansluiten op een utp wandcontactdoos. Alleen is de vraag hoe doe je dat. Cross of niet ik heb van alles gelezen ook over À en B. Maar ik weet. Iet wat ik moet doen qua aansluiting voor KPN wie kan helpen
icon

Beste antwoord door beerzwaan 26 september 2014, 20:16

Egbert, bij ITV worden alle 8 draden gebruikt vanwege de HD. Is 1 ader niet aanwezig, dan doet de ontvanger het niet. De meest gangbare aansluiting is wit/oranje, oranje, wit/groen, blauw, wit/blauw, groen, wit/bruin, bruin en is de B-aansluiting.

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Hallo Egbert1970, welkom op het forum.

Ik weet dat er UPT wandcontactdozen zijn met kleurcodering. Die komen overeen met de kleuren van de aders van de UTP-kabel. Dat zou het makkelijks zijn. Recent heb ik in mijn nieuwe huis ook een aantal UTP-kabels (Cat6) laten aanleggen. Ik was echter te druk met andere zaken dat ik dat niet op de voet gevolgd heb. Ik dacht echter niet dat je ze moet crossen. Je gebruikt toch ook geen crosskabel als je je computer op je modem/swtich/router aansluit?!

Reputatie 7
Badge +10
http://www.hardwarebook.info/Ethernet_10/100/1000Base-T_Straight_Thru

hier moet je genoeg aan hebben

NB:

ik ken IPTV niet, hoeveel aders worden er echt benut ?

dus is dit van toepassing ? :

zoals je ziet worden er maar 4 vd 8 draden gebruikt , evt kun je aan elke kant 2 pluggen zetten, mocht dat zin hebben in bepaalde situaties, dat kan je weer een verdeelkastje schelen bv

je kunt ook een vaste telefoon aansluiten via een aderpaar, of de deurbel, of . . .

Reputatie 5
Badge +11
Egbert, 

Ik maak uit jouw post op dat je de keuze al hebt gemaakt om UTP kabel te gaan leggen. Kun je aangeven wat het probleem was met jouw draadloze verbindingsset? 

Ik stuur voor de zekerheid nog even deze link mee: 

http://forum.kpn.com/t5/Televisie/Voorkom-storing-Sluit-de-Devolo-goed-aan/td-p/232851

Succes! 🙂 Bij vragen stel ze gerust! 

Met vriendelijke groet,

Burhan

Ik heb nu bij wijze van proef een utp kabel liggen van de modem naar de moterola ontvanger. Het rare is namelijk na 10 maanden zo der storing tv te hebben gekeken deze opeens is gaan storen en het zou volgens kpn liggen aan met stroomnetwerk dus werkt de draadloze verbindsset opeens niet goed. Ik moet nog kijken of ik een utp kabel getrokken krijg en hoe ik die aansluit op een wcd. Ik weet niet welke kleuren gebruikt worden en of het cross aangesloten moet worden. Dus vandaar de vraag. Als burhan een andere oplossing weet dan hoor ik die graag. Ik heb met een aantal helpdeskmedewerkers al gebeld over een mogelijke oplossing. Kan de monteur iets voor mij betekenen?
Reputatie 5
Badge +11
Beste Egbert, 

We nemen natuurlijk geen genoegen met: Het werkt niet meer. Punt. :-)

Ik zou je als eerste willen vragen om de volgende link door te lezen: 

http://forum.kpn.com/t5/Televisie/Voorkom-storing-Sluit-de-Devolo-goed-aan/td-p/232851

Vergelijk de manier van aansluiten goed met die van jouw aansluiting thuis. Een storing die zomaar komt opzetten heeft vaak te maken met een verkeerde manier van aansluiten. Wanneer dit bij jou in orde is, denk dat goed na over welk apparaat je onlangs hebt toegevoegd aan het elektriciteitsnetwerk. Het is bijna altijd een apparaat dat recent is toegevoegd. Ook bij het modem dient alles in orde te zijn. (signaal wordt daar verzonden)

Indien dit allemaal in orde is, dan kijk ik graag voor je hoe we het alsnog kunnen oplossen. Dan hebben we in ieder geval alles geprobeerd om het op te lossen voordat je overstapt naar bekabeld iTV.

Ik hoor het graag van je! 

Met vriendelijke groet,

Burhan

Reputatie 6
Badge +12
Hallo Egbert,

Inmiddels hebben we telefonisch contact gehad voor het maken van een monteursafspraak.

Ik ben erg benieuwd hoe het maandag afloopt. Laat je het weten?

Met vriendelijke groet,

Nienke

Reputatie 5
Badge +5
Utp wcd op de B-manier aansluiten.
Reputatie 1
Badge +1
Egbert, bij ITV worden alle 8 draden gebruikt vanwege de HD. Is 1 ader niet aanwezig, dan doet de ontvanger het niet. De meest gangbare aansluiting is wit/oranje, oranje, wit/groen, blauw, wit/blauw, groen, wit/bruin, bruin en is de B-aansluiting.

Hallo,
Vanochtend is de monteur geweest. Hij heeft het koper doorgemeten. Dat was goed. Vervolgens de storing aangehoord, het is en blijft een vreemde storing temeer omdat het maar af en toe optreedt. Ook bedraad waren er problemen in de vorm van een glitch. Alles nog eens nagelopen. Aansluiting opnieuw gedaan. De draadloze verbindingsset is vervangen door een coaxverbindingsset. Nu maar hopen dat het allemaal goed gaat. Tot op heden geen problemen gehad, maar ja het is nog maar een uurtje geleden. Ik heb afgesproken met de follow-up helpdesk dat we een week proefperiode aanhouden om te kijken of de aangeboden oplossing werkt. De monteur had in ieder geval nog geen slechte ervaringen gehad over de coaxverbindingsset. Nu hopen dat ik die trend niet ga breken.
Reputatie 5
Badge +5
beerzwaan schreef:

Sorry maar dit klopt niet. De STB werkt gewoon op 100mbit = 4 aders op pin 1,2,3,6.
Een HD steam is ~ 8mbit. Neemt niet weg dat het natuurlijk aan te raden is om een 4pair utp te leggen en af te werken zoals je aangeeft. Voor gigabit is dit wel essentieel.

Vorige week een monteur geweest. Nu toch nog regelmatig storingjes.
Zie hieronder
29-9
Draadloze verbindingsset omgeruild voor coaxverbindingsset.
Koper gemeten, was goed.
Mocht het niet werken dan moet een next gen monteur komen omdat die meer kunnen doormeten.

1-10
20:45 Blokjes in beeld gedurende 5 seconde, direct na het zappen. Geluid was er niet.
2-10
20:15 blokjes in beeld gedurende 3 seconden
22:27 freeze frame 5 sec. Boven
3-10
21:15 blokjes gedurende 5 seconde na zappen
21:59 blokjes in beeld onderste helft gedurende ongeveer 10 seconde geluid liep goed door,, vlak na het zappen.
4-10
9:46 eerste keer aan op de dag, geen geluid
21:15 5 seconde blokjes
22:09 3 seconde blokjes
Ik vind mijn middelste lampje van mijn coaxverbindingsset trouwens roze knipperen, en dat zou groen of oranje moeten zijn. Het is de ' vertrekkende set' in de woonkamer knippert de middelste groen. Ik heb twee verschillende uitgangen van mijn modem geprobeert. Kleuren van lampjes blijven hetzelfde
Reputatie 6
Badge +9
Dan heb jij (misschien) ook last van die algemene storing. Heb er zelf ook last van. Vaak direct na het zappen inderdaad. Er zijn meerdere meldingen binnen gekomen uit Nederland. Er wordt naar gekeken. Hopelijk lossen ze het snel op. 

http://forum.kpn.com/t5/Televisie/TV-Storing-blokjes-nog-meer-mensen-last-van/m-p/277537#M20181

Ik had je post gelezen. Ik heb echter niet bedraad maar via coaxverbindingsset. Ik vind het vreemde dat hij in de meterkast rood/roze knippert en in de woonkamer groen. Jij zit volgens mij volledig bedraad aangesloten. Ik heb dat een weekje gedaan, maar had toen ook dezelfde problemen. Ik hoop dat ze het snel oplossen en ben nieuwsgierig hoe de compensatie zal zijn. Want het lijkt idd wel of het steeds vaker voorkomt. Ik heb soms zelfs geen geluid als ik de tv aanzet. Opnieuw aan en uitzetten is dan de enige oplossing. Blokjes nu drie a vier keer per dag, vlak na het zappen idd.
Wellicht een domme vraag, maar begrijp ik het goed dat je 2 contactdozen kunt gebruiken als je er maar voor zorgt dat alle draden worden gebruikt?

Dus (in mijn geval) een Experiabox in de woonkamer, utp van Experiabox naar wandcontactdoos die rechtstreeks verbonden is met wandcontactdoos op de slaapkamer, utp van wandcontactdoos in slaapkamer naar de settopbox. 

Zal dat gaan werken?

Verder neem ik dan aan dat dit hetzelfde werkt voor internet (uiteraard zonder settopbox)?

beerzwaan schreef op 26 sep '14 om 20:16u

[/quote]
[/quote]
Hallo, bovenstaande is mij niet helemaal duidelijk. Welke cijfers 1 t/m 8 horen bij genoemde kleurcodes? Bijv. Wit/oranje is dat dan aansluiten op 1/2 ?

Reputatie 7
Badge +10
http://www.hardwarebook.info/Ethernet_10/100/1000Base-T_Straight_Thru

de kleuren maken niet echt uit, als je maar wel de getwiste paren bij elkaar houdt

enneuh, knip je kabel niet te kort af, dan kun je een foutje nog weer corigeren

ik heb er een handige tester voor

Reageer