Beantwoord

Verplaatsen van TV

  • 28 November 2019
  • 29 reacties
  • 1328 keer bekeken

Ik wil graag mijn tv verplaatsen naar de andere kant van de kamer. Hier zit een 2e tv aansluiting. Kan ik dit zelf?

icon

Beste antwoord door wjb 1 December 2019, 17:41

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7

Wat versta je nu onder een 2e TV aansluiting?

Voor alle zekerheid: Bij KPN sluit je TV ontvangers met een netwerkkabel aan, niet via een coax aansluiting.

Daar zit ook een tv aansluiting. Er zit nu een klein wit KPN kastje aan de muur nu. 10x10 cm. Waar een snoer uit komt. 

Heb zelf weinig kaas gegeten van  coax (?) en aansluitingen en kabels. Vandaar mijn vraag 

Reputatie 7
Badge +24

Een aansluiting voor coax is rond. Dit dus:

 

Deze is bedoelt voor tv (en internet) van Ziggo. Hier heb je voor tv van KPN niets aan.

Maar ... als je bereid bent iets meer moeite te doen, iets te investeren, dan kun je dit kastje (laten) vervangen door een ander kastje:

 

 

De kabel die door de muur loopt moet dan ook vervangen worden. En dan is het daarbij een beetje de vraag: waar loopt die kabel heen? Als dat ook richting meterkast is, waar uw Experiabox staat, dan is dat prima. Maar dat is met coax niet altijd helemaal zeker.

Deze zit er.

Reputatie 7
Badge +24

Ok :thumbsup: geen coax dus :smiley:  kun je ook een foto maken van het stekkertje wat aan het einde van de draad zit? En dan voornamelijk de kant waar de koperen contact puntjes zitten. Dat moeten er 8 zijn.

De witte

 

Reputatie 7
Badge +24

 

Maar dit is de plek waar de tv nu staat. Heb je zo'n zelfde stekkertje aan de andere kant van de kamer?

Nee

Reputatie 7

Deze zit er.

Waar gaat dat snoertje naartoe?

Reputatie 7
Badge +24

Nee

Wat heeft u daar dan wel? Foto's? Want de foto's die u geplaatst heeft, gaan over de huidige plaats van de tv ontvanger als ik het goed begrijp. Niet over de andere kant van de kamer.

Ja klopt. Aan de andere kant zit alleen een draad. Geen idee waar vandaan. Ik dacht een tv aansluiting maar ik zal deze week even iemand er maar laten kijken. Bedankt voor de hulp 

Reputatie 7

Aan de andere kant zit alleen een draad. Geen idee waar vandaan. 

Bedoel je deze draad?

Deze zit er.

Zo ja, waar zit het andere uiteinde van die grijze draad op aangesloten?

Reputatie 7
Badge +24

Ja... Dat wilde ik ook al weten. Maar ja, toen kwamen de foto's waar de decoder ook op stond. We willen foto's van uiteinde van de draad op de plek waar de decoder (nog) niet staat.

 

Zo te zien heeft iemand al een werkende UTP kabel door je Coax aansluiting getrokken. Het meest save is een switch (een UTP verlengkabel is vragen om problemen). Als je er een Switch er tussenzet, dan kan je er weer 4 apparaten op aansluiten. Een Switch versneld ook nog eens de performance van het netwerk omdat het minder last heeft van collissions. (Voor dat WJB het schrijft, met het gebruik van 1 uitgang zijn er geen extra collissions)

Je kan ze bij bijna elke netwerkboer kopen. Dus ook bij KPN, je moet wel opletten. Maar KPN zit onderaan de prijs wat het aanbieden hiervan betreft. Maar bij problemen kunnen ze dan niet zeuren zoals elke netwerk boer in dit soort situaties doet.

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pos=0

Je hebt natuurlijk ook nog een extra kabel nodig die dan van de switch naar je TV loopt. 

Ja klopt. Aan de andere kant zit alleen een draad. Geen idee waar vandaan. Ik dacht een tv aansluiting maar ik zal deze week even iemand er maar laten kijken. Bedankt voor de hulp 

Nog als bedankt maar ik laat er even iemand hier naar kijken.

Reputatie 7

Ja klopt. Aan de andere kant zit alleen een draad. Geen idee waar vandaan. Ik dacht een tv aansluiting maar ik zal deze week even iemand er maar laten kijken. Bedankt voor de hulp 

Nog als bedankt maar ik laat er even iemand hier naar kijken.

Maar waar loopt dat grijze snoertje nu toch naartoe?

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om dat snoertje even te volgen naar het andere uiteinde daarvan.

Naar de modem. Zie foto’s hier boven.

 

deze zit aan de andere kant van de kamer

Reputatie 7
Badge +24

Aha kijk eens :grin:  dit wilden we zien :thumbsup: die zwarte draad is eigenlijk gewoon een stroomdraad. Maar ik neem aan dat er geen stroom op staat. Hij loopt naar de meterkast ga ik vanuit. Daar kun je dr een utp kabel aan koppelen. Vervolgens trek je hier in de woonkamer de zwarte draad eruit en trek je zo de utp kabel erin :thumbsup: mooi klusje voor de zaterdagavond...

Reputatie 7
Badge +21

Zwart is een schakeldraad die zal wel niet naar de meterkast gaan, die heeft daar niets te zoeken.
Die gaat of naar een lampaansluiting of naar een schakelaar.
En leg nooit een UTP kabel (of andere kabels) door een buis waar ook andere stroomkabels in zitten. Tenzij de buis geheel leeg is.
Je begeeft je nu op gevaarlijk terrein, mijn advies is schakel een vakman in.

Reputatie 7
Badge +24

Zwart is een schakeldraad die zal wel niet naar de meterkast gaan, die heeft daar niets te zoeken.
Die gaat of naar een lampaansluiting of naar een schakelaar.
En leg nooit een UTP kabel (of andere kabels) door een buis waar ook andere stroomkabels in zitten. Tenzij de buis geheel leeg is.
Je begeeft je nu op gevaarlijk terrein, mijn advies is schakel een vakman in.

Ik ga er vanuit dat deze draad erin gelegen is zodat je later zelf er gemakkelijk een kabel in kan trekken zonder dat je een trekveer nodig heb. Wat doet anders een schakeldraad alleen in een doos? En sowieso: wat heeft überhaupt een schakeldraad te zoeken in een doos op 30 cm boven de vloer? Geen logische plek voor een schakelaar, en ook niet voor een lampje :clown:

Reputatie 7
Badge +21

Dat blijft een aanname Nick, maar als iemand er geen verstand van heeft, blijf er dan af en schakel iemand in die weet wat hij doet.

Je wilt toch niet verantwoordelijk zijn voor ongelukken, toch?

Reputatie 7

Het is al sinds jaar en dag zo dat ongebruikte electriciteitsbuizen tijdens de bouw voorzien worden van een zwarte draad zodat deze gebruikt kan worden voor het trekken van kabels.

Toen ik een aantal jaar terug mijn hele woning heb voorzien van CAT6 bekabeling heb ik hier ook gretig gebruik van kunnen maken.

Als een electriciteitsbuis alleen een zwarte draad bevat die nergens op afgemonteerd is, dan kan je die gebruiken als "trekveer", daar is hij voor bedoeld.

Reputatie 7
Badge +21

Het lijkt me onlogisch dat een aannemer op zo'n manier geld verspilt, maar jullie zullen wel gelijk hebben. 
Sorry dan ben ik mis.

Reputatie 7
Badge +24

Het lijkt me onlogisch dat een aannemer op zo'n manier geld verspilt, maar jullie zullen wel gelijk hebben. 
Sorry dan ben ik mis.

De elektricien moet tijdens de bouw sowieso toch wel even de trekveer door het buisje halen. Om te controleren of die open is. Komt gelukkig weinig voor, maar gebeurt soms dat met beton storten wel eens wat geraakt word, dat een buisje beschadigd raakt of een koppeling los schiet. Als dat tijdens de bouw direct opgemerkt word, dan is dat nog wel te doen om dat te herstellen. Als de bewoners een half jaar later opbellen, dan ... ben je als aannemer een heel stuk verder van huis. Even de trekveer erdoor is een kleine moeite. En zo'n zwart draadje mee terug trekken stelt dan ook niets meer voor. Het zorgt er dan tevens gelijk voor dat je mooi overzicht heb welke buisjes je al gedaan heb, en welke niet.

Reageer