Verschil in volume TV / Radio

• 26 november 2014
  • 10 reacties
  • 1154 keer bekeken

Beste Leden,

Is het mogelijk het volume van mijn Motorola tuner in te stellen?

Als ik TV heb gekeken (met normaal volume) en ik schakel over op Radio staat het volume zo hard dat de buren weten dat ik de radio aanzet...

Ik kan in de settings van de tuner niets vinden.

Groet,

Alexander

10 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Dat is helaas niet in te stellen. De HD zenders met DD5.1 hebben een iets zachter geluid hebben dan de SD zenders en NPO HD 1 t/m 3 (die krijgen in de toekomst nog DD5.1). Wellicht gaat KPN de geluidniveaus van alle zenders in de toekomst gelijkstellen, dan is zo'n instelling niet meer nodig.

Reputatie 7
Badge +18
Kan er niet iets komen dat het geluid neutraal blijft? Zo kijk ik TV, maar dan is de volume zacht. Dan zet ik hem harder. Maar kijk ik een film via videotheek of HBO On Demand en Programma Gemist moet ie weer zachter.

En wat ik nu heb is dat het andersom is... Als ik nu tv kij dan is volume hard, kijk ik naar Videotheek, HBO On Demand of Programma Gemist dan is het geluid weer zacht.

Hopelijk komt er een oplossing voor. Een Compressor limiter? Die het geluid neutraal regelt?

P.S. ik zie dat het al loopt vanaf 2014 in deze topic.

Is hier al ooit een antwoord op gekomen? Het verschil is zo groot dat het soms gewoon pijn aan m'n oren doet!
Reputatie 7
Badge +31
Er is al een hele poos de mogelijkheid het iets te corrigeren.
Je kunt onder geluids instellingen apart instellen voor HDMI en optical out.
Instelling "stereo" of "Dolby"
Onder Dolby kun je voor stereo-only zenders, dus ook radio, het volume iets dempen. Ik heb daar 8 dB ingesteld staan.
Maar er blijft volumeverschil tussen verschillende zenders. Dat ligt gewoon aan de aanvoer van ál die verschillende zenders; weinig aan te doen dus. Maar over all is het dus dan iets zachter. En wat kleiner verschil tussen Dolby-volume en stereo-volume.
Die optie had ik ook gevonden en op -8dB gezet. Het verschil is echter zo klein dat de versterker nog steeds van -20dB naar -45dB moet.
Reputatie 7
Badge +31
Het verschil bij mij van TV naar radio is vaak -25 dB naar -40 dB. Zonder die 8 dB in de instelling van -25 dB bij TV en -48 à 50 dB bij radio.
15 dB verschil dus (i.c.m. die 8 dB demping). Jij hebt de TV kennelijk (nog) veel harder staan waarschijnlijk in verband met verstaanbaarheid gesproken tekst. Want dat is ook een verschil met radio; daar is veel meer en vaker muziek . . .

TV geluid daar luister je vaak echt naar; je wilt tenslotte nieuwslezer en Humberto Tan verstaan. Maar radio is vaker op de achtergrond aan. Daardoor ervaar je ook een groter verschil dan er in werkelijkheid is.
Ik denk niet dat het verschil ligt aan dat ik het 'waarneem' als achtergrondgeluid of niet.

De iTV ontvanger staat via HDMI en Optische kabel aan de versterker. Versterker geeft beeld door aan tv. Bij normaal tv kijken staat de volume op een normaal volume. Als ik na het kijken van een programma de radio aan wil doen horen de buren, zoals useradema al aangaf, wat ik luister.

Lijkt er dus op dat met spoed de volume zachter zetten nog steeds een vereiste is.
Reputatie 7
Badge +31
Lijkt er dus op dat met spoed de volume zachter zetten nog steeds een vereiste is.Of niet. Aangezien je weet dat het harder wordt kun je ook eerst het volume omlaag doen en dán pas naar een radiozender switchen. 😉
Dat doe ik tenminste zo. Dat vind ik prettiger dan switchen naar radio; harder geluid > volume omlaag. 😎
Hallo forum,

Ook ik heb last van het volume verschil,.
En nee geen dolby gewoon stereo
KPN, WIL JIJ DIT GELIJK STELLEN.?

Groetjes

Highrider
Reputatie 7
Badge +31
@Highrider. Als dit gelijk gesteld had kúnnen worden hadden de providers (niet alleen KPN!) dit allang gedaan. Heb hier ook Ziggo (naast KPN) en ook daar soms flinke volumeverschillen.

Reageer