Vraag

Versterking marginaal WiFi signaal afk. van DVS 1200

• 28 juli 2017
  • 29 reacties
  • 772 keer bekeken

Ik ben op dit gebied onwetend !
Heeft KPN zo'n versterker voor een marginaal TV-signaal an de DVS 1200 ? De Devolo Cocpkpit-software geeft bij ingeschakelde TV een waarde aan var. van 65 tot 90 Mbit/sec. Ik heb goed TV-beeld, maar wil het signaal toch in wat veiliger gebied brengen. Bij uitgeschakelde TV varieert dit signaal van 150-190 Mbit/s
Ik heb zo'n vermoeden dat zo'n versterker verkocht wordt, maar wat is uit een eventueel ruim aanbod het beste en heeft de in gebruikname ervan het FIAT van KPN ?
mvg
Endre

29 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Zo'n versterker bestaat niet. Je kunt het signaal wellicht verbeteren door de installatie van de DVS zo optimaal mogelijk te maken of, nog beter, een ethernetkabel trekken.
Waarom wil je het signaal verbeteren als het tv-beeld goed is? 65 Mbit/sec is prima voor televisie.
Bedankt voor uw reaktie.
Ik heb van de technicus gehoord dat van de mogelijke 1200 Mbit/s nog maar 5-8% voor de TV overblijft.
Het kan heel goed zijn dat het navolgende niet van toepassing is.
Ik ben van zins om soms programma's ook in SUHD of HD op te nemen. Het zou jammer zijn indien zo'n betrekkelijk lage ontvangstwaarde (deels) een nadelige invloed uitoefende op het resultaat van de opname.
Wat is hier uw mening over?

mvg
Endre
Reputatie 7
Badge +10
Bedankt voor uw reaktie.
Ik heb van de technicus gehoord dat van de mogelijke 1200 Mbit/s nog maar 5-8% voor de TV overblijft.
Het kan heel goed zijn dat het navolgende niet van toepassing is.
Ik ben van zins om soms programma's ook in SUHD of HD op te nemen. Het zou jammer zijn indien zo'n betrekkelijk lage ontvangstwaarde (deels) een nadelige invloed uitoefende op het resultaat van de opname.
Wat is hier uw mening over?

mvg
Endre

Mogelijke 1200 Mbit/sec? Welk abonnement heb je?

Voor SUHD (als in UHD van Samsung) is in principe een bandbreedte van ongeveer 25 Mbit/sec nodig. Of 65 Mbit/sec voldoende is, hangt ook van de stabiliteit van de verbinding via de DVS af (en die schommelt al flink, blijkbaar). Hoe dan ook is het gevoeliger voor storingen. Voor kijken/opnemen in HD zou het voldoende moeten zijn.
Bedankt voor uw reaktie,
Ik heb een gewoon Telfort-abonnement. In de reclame-filmpjes wordt alles zo zekervast behandeld
Zo comfortabel met TV in je hele huis, dat is toch genieten. Het lijkt toch meer op een techniek waar nog wel wat aan gedaan moet worden.

Het doet me deugd te horen, dat voor ontvangst van UHD, 25 Mbit/sec voldoende is. Waar is deze informatie te vinden ? Gaat die waarde ook op voor ontvangst van 4K (3840 x 2160p) ontvangst ?

Met de software 'devolo Cockpit heb ik bij ingeschakelde TV nog geen waarde onder de 50 Mbit/sec. waargenomen.
Wel heb ik 's-avonds in bed zittend gezien dat het verklikkerlampje van de secondaire adapter DVS 1200, over de avond verspreid twee of drie keer heel kort van wit (goede ontvangst) naar rood (slechte verbinding of geen ontvangst) ging. Maar op die momenten was aan het TV-beeld absoluut niets te zien.
Reputatie 7
Badge +30
Ja, wat KPN 4K noemt is UHD. Dat is 25Mbit/s over HEVC
Ja, ik vermoedde al dat UHD gelijk was aan 4K, maar wist het niet zeker.
Waar kan ik veel van die informatie terugvinden ?
mvg
Endre
Reputatie 7
Badge +10
Ja, ik vermoedde al dat UHD gelijk was aan 4K, maar wist het niet zeker.
Waar kan ik veel van die informatie terugvinden ?
mvg
Endre

Een linkje met wat informatie: https://www.homecinemamagazine.nl/2013/02/wat-is-4k-ultra-hd-en-wat-is-het-verschil-met-full-hd/

Bedenk wel dat het aanbod van UHD/4K beelden op dit moment nog beperkt is, zeker op het gebied van televisie.
Hi Joss,
Ja het aanbod UH / 4K beelden is zeker niet groots te noemen voor betaalbare TV's.

Overigens bedankt voor deze gegevensbron. Ik zal er mijn voordeel mee doen.
Ik heb het soort magazine eveneens genoteerd en weet waar ik dit soort zaken terug kan
vinden.
Nogmaals bedankt voor je tijd.

mvg
Endre (1941)
Hi Joss,
Er doet zich onverwacht iets raars voor. Ik heb goed beeld vanaf 25 juli 2017. Op 27juli is een techniccus van Telfort geweest. De TV werkte, denk ik, zó goed, dat hij hieraan niets heeft gewijzigd. Hij is ontevreden over de signaalsterkte bij ingeschakelde TV en spreekt over een alternatief als een nooodzakelijke 'grote verbouwing'.
Op Ma 31 juli heb ik 's-morgens het nieuws op TV bekeken; niets raars bemerkt. Die dag tot 17:50h de TV niet meer gebruikt of dergelijke.
C.a. 9 uur later omstreeks 17:50h wil ik opnieuw het nieuws bekijken en schakel de TV aan en deze geeft de melding 'Geen kanalen opgeslagen. Voer een auto-afstemming uit, met de keuze OK of Annuleren'.
Na intoetsen OK komt na korte tijd de volgende melding:

Met software devolo Cockpit vastgesteld dat de signaal-sterkte bij ingeschakelde TV niet onder doen voor waarden die de afgelopen 6-7 dagen zijn gemeten.
Ook nu 1 aug. omstreeks 03:00h variëren de meetwaarden bij UITgeschakelde TV zo tussen de
200-215Mbit/s
Bij INgeschakelde TV is dat 80-96 Mbit/s

Ik heb c.a. 24 jaar geleden al een coax kabel getrokken uitgaande van de KPN-wandaansluiting de kamer door naar de kamer waar ik nu mijn TV gebruik. Alles keurig weggewerkt langs plinten, in parketgoten en achter grote kasten die er toen nog niet stonden. Daarbij door muren geboord enz. Vooruitziende geest ?? Als blijkt dat deze kabel nog ongeschonden is, kan deze dan eventueel voor de oplossing van dit probleem (24 jaar later) worden gebruikt ?
mvg
Endre
Joss 1965 Een noodzakelijke aanvulling voor voorgaand bericht.

Met software devolo Cockpit vastgesteld .....enz, enz
mvg
Endre
Sorry Jos 1965 tekst tussen haakjes wordt niet op de website geplaatst.
Haakjes nu weg !

Zwak of geen signaal
Controleer de aansluiting van de antennekabel en controleer opgeslagen kanalen.
mvg
Endre
Reputatie 7
Badge +10
Sorry Jos 1965 tekst tussen haakjes wordt niet op de website geplaatst.
Haakjes nu weg !

Zwak of geen signaal
Controleer de aansluiting van de antennekabel en controleer opgeslagen kanalen.
mvg
Endre

Kun je aangeven hoe de verbindingen nu lopen? Dus welke modem wordt gebruikt (Experia?) en hoe is die verbonden met de eerste adapter van de DVS? Hoe is de tweede adapter van de DVS verbonden met je tv-ontvanger? Waar in je huis bevinden zich de DVS-adapters? Is het een nieuw huis of een oud huis (met een ouder, storingsgevoeliger elektranet)?

De Coaxkabel kun je alleen gebruiken als je overstapt naar Ziggo, want die leveren tv en internet via de Coax (de meeste andere providers leveren via een netwerkkabel). Als je dat doet, is het de vraag of een kabel van 24 jaar oud nu nog voldoet (vooral de aansluitpunten). Je schrijft dat het vanuit een KPN-aansluiting komt, dus is het inderdaad Coax of is het een netwerkkabel?
Hoe dan ook, als de verbinding via de DVS niet goed gaat werken, biedt de aangelegde bekabeling de mogelijkheid om alsnog een goede verbinding te maken. Dan zou de Coaxkabel (als het dat is) wel vervangen moeten worden door een netwerkkabel. Dat is meestal goed mogelijk.

Laat even weten hoe het bij jou in elkaar zit (eventueel met foto's), dan kunnen we je op het forum verder helpen.
Goedemiddag,

Het modem is nieuw van Experia Box V8
De verbinding tussen modem en TV is m.b.v. WiFi. Hiervoor zijn (nieuwe) adapters DVS 1200 gebruikt.

De primaire adapter bevindt zich in het stopkontakt op c.a. 40 cm van het modem. Een ethernet-kabel verbindt pos 4 in het modem met de primaire DVS 1200-adapter.

De secondaire adapter bevindt zich in het stopkontakt in een andere kamer op ongeveer 40 cm van de TV-decoder (TV-ontvanger). De TV-decoder is d.m.v. een ethernetkabel verbonden met de secondaire adapter.

De ingebouwde KPN -doos in de woonkamer is voorzien van die typische aansluitbussen voor coax-pluggen.

De afstand tussen de primaire adapter en secondaire adapter is c.a. 10 meter.

Mijn appartement maakt deel uit van een wooncomplex waarvan de bouw ongeveer de midzestiger jaren vorige eeuw is begonnen en de bouw heeft zich tot het begin van de zeventiger jaren voortgezet. Voor een huis niet echt heel erg oud, denk ik.

Hoewel op het TV-scherm wordt aangegeven dat er niet of nauwelijks signaal is, branden de lampjes van beide adapters continue 'wit'. M.i. zou dat rood moeten zijn of knipperend rood.

Ja coax is uit de tijd en ik zit bij Telfort en ik zou de voorkeur geven aan een ethernetkabel als direkte verbinding tussen modem en TV prefereren.

Ik kan proberen een eenvoudige plattegrond situatie-schets te maken. Daar heb ik even wat tijd voor nodig. Tot zo.
Reputatie 7
Badge +10
Je schrijft: verbinding tussen modem en tv is via WiFi.
Ik neem aan dat je bedoelt via het stroomnet. Er gaat geen signaal via WiFi.

Je tv-decoder is met de tv verbonden via een HDMI-kabel? Uit je eerdere beschrijving denk ik op te maken dat je tv via de tv-aansluiting kanalen aan het zoeken is. Heb je op je tv de HDMI-ingang geselecteerd?
Goedeavond,
Ja precies WiFi via het stroomnet.
Ik heb geen HDMI-ingang geselecteerd. Hoe kom ik in dat gedeelte van het TV-menu ?

Er is een afspraak gepland met een TV-monteur van Telfort op Vr a.s. Ik ben bizonder voorzichtig om
iets te beschadigen. De TV-staat ook nog onder garantie va de fabrikant.

Ik heb een eenvoudig bouwtekeningetje gemaakt van een relevant deel van mijn woning.
Hoe breng ik een pdf-bestand aan u over ?

mvg
Endre 1941
Reputatie 7
Badge +10
Goedenavond Endre, eerst maar kijken hoe het zit met aansluiting van de tv-decoder op je tv. Je tv-decoder is met de tv verbonden via een HDMI-kabel?

Ik ken je tv niet, maar over het algemeen zit er op de afstandsbediening een knop source/bron, zoals deze:

Dan verschijnt als het goed is op je televisiescherm een menu waarin je de HDMI-ingang kunt selecteren (soms zijn er meerdere). Ik ga er van uit dat je inderdaad een HDMI-ingang hebt (of het moet een hele oude tv zijn).
Geef het merk/type tv door als je er niet uitkomt.
Goedemorgen,
Betreffende TV is een gloednieuwe Samsung UE48 JS 8500 L / 48" UHD-TV curved screen, 3D ready sterk afgeprijsd met 2 j garantie.
Ik heb weer prima beeld zoals ik de eerste 7 dagen had. Betreffende knop is inderdaad op 1 van de 3 afstandsbedieningen aanwezig. Deze knop zal ook wel op de overige remotes aanwezig zijn, maar zover ben ik nog niet.
De zwarte remote van Samsung met de duidelijke witte letters op een zwarte achtergrond heeft deze knop. Ik ben hier een tijdje mee bezig geweest om de juiste bron te vinden. Terloops nog een Samsung-account aangemaakt.
Op een bepaald moment kreeg ik de aansporing om de TV-zender in te schakelen. De witte remote van Telfort gebruikt.
Boven in het scherm werd een horizontale rij icoontjes getoond met een voorkeursstand voor KPN met nog wat tekst, mogelijk HDMI. Voor accoord ge-entered en ik had plots weer beeld en geluid. U had gelijk door te veronderstellen dat de juiste signaalbron off line was

Nu geen melding meer over zwak of geen signaal. De devolo Cockpit software geeft bij ingeschakelde TV een waarde te zien van 80-95 Mbit/s.
Ik zal maar aannemen, dat de TV-decoder met de TV is verbonden met een HDMI-kabel.

De situatie-schets van mijn woning, neem ik aan, laat een ongecompliceerde recht toe, recht aan situatie zien. Bent u dit met mij eens ? Denkt u dat een direkte kabel van het modem naar de TV-decoder kan worden voorkomen ?

Indien u meer wilt weten of iets wil uitproberen dan hoor ik dat van u. Binnen zekere grenzen, om redenen bekend, kan ik dit doen en er zelf ook wijzer van worden..

Ik zal over enkele uren Telfort op de hoogte stellen van de nieuwe situatie. Op welke wijze kan ik hen dat het best vertellen ? Ik denk aan een manier waarbij de kern van het verholpen probleem direkt wordt geraakt.

Woensdag is mijn schoonmaakdag, dan zijn mijn handen een aantal uren gebonden door schoonmaakactiviteiten. Tegen de middag heb ik weer ruimte voor andere zaken.
mvg
Endre 1941.
Reputatie 7
Ik ben van zins om soms programma's ook in SUHD of HD op te nemen. Het zou jammer zijn indien zo'n betrekkelijk lage ontvangstwaarde (deels) een nadelige invloed uitoefende op het resultaat van de opname.De kwaliteit van het netwerksignaal in jouw huis heeft geen invloed op de kwaliteit van een opname. Zowel bij KPN als bij Telfort worden opnames al een aantal jaren niet meer opgeslagen in de ontvanger maar op servers van de provider (cloud heet dat tegenwoordig. Alleen bij het afspelen van de opname is - net als bij gewoon tv kijken - de kwaliteit van het netwerksignaal van belang.

Overigens vraag ik me af waarom je - als klant van Telfort - deze vragen stelt op het KPN Forum en niet op het Telfort Forum.
Goedemorgen,
Ik wil de recordings op de harde schijf van de BD-recorder opslaan om het opgenomene tijdelijk via een handheld copy naar de computer over te brengen voor nauwkeurig knip en plakwerk.

Wanneer zich gedurende een opname een onderbreking van het TV-signaal voordoet, NEEM IK AAN, wordt deze black-out eveneens op de HDD van de recorder geregistreerd. Hoofdlettergebruik betekenent dat ik het ook mis kan hebben. Ik weet wel wat, maar sta volledig open voor verbeteringen.

Ik wist niet dat Telfort ook een forum had, nieuwigheid. Daar gaan we dan z.s.m. naar op zoek.

Hartelijk dank voor
Reputatie 7
DRM zorgt er tegenwoordig vaak voor dat je opnames niet meer naar een ander apparaat kunt overspelen. Ik heb nog een (SCART) DVD-recorder waarmee het wel kan, maar via HDMI grijpt DRM vaak in. Ziggo slaat nog wel opnames lokaal op maar ook daar kunnen ze vaak niet meer overgespeeld worden naar een ander apparaat.
Kan het met jouw BD-recorder wel?
Reputatie 7
Badge +10
Goedemorgen,
Betreffende TV is een gloednieuwe Samsung UE48 JS 8500 L / 48" UHD-TV curved screen, 3D ready sterk afgeprijsd met 2 j garantie.
Ik heb weer prima beeld zoals ik de eerste 7 dagen had. Betreffende knop is inderdaad op 1 van de 3 afstandsbedieningen aanwezig. Deze knop zal ook wel op de overige remotes aanwezig zijn, maar zover ben ik nog niet.
De zwarte remote van Samsung met de duidelijke witte letters op een zwarte achtergrond heeft deze knop. Ik ben hier een tijdje mee bezig geweest om de juiste bron te vinden. Terloops nog een Samsung-account aangemaakt.
Op een bepaald moment kreeg ik de aansporing om de TV-zender in te schakelen. De witte remote van Telfort gebruikt.
Boven in het scherm werd een horizontale rij icoontjes getoond met een voorkeursstand voor KPN met nog wat tekst, mogelijk HDMI. Voor accoord ge-entered en ik had plots weer beeld en geluid. U had gelijk door te veronderstellen dat de juiste signaalbron off line was

Nu geen melding meer over zwak of geen signaal. De devolo Cockpit software geeft bij ingeschakelde TV een waarde te zien van 80-95 Mbit/s.
Ik zal maar aannemen, dat de TV-decoder met de TV is verbonden met een HDMI-kabel.

De situatie-schets van mijn woning, neem ik aan, laat een ongecompliceerde recht toe, recht aan situatie zien. Bent u dit met mij eens ? Denkt u dat een direkte kabel van het modem naar de TV-decoder kan worden voorkomen ?

Indien u meer wilt weten of iets wil uitproberen dan hoor ik dat van u. Binnen zekere grenzen, om redenen bekend, kan ik dit doen en er zelf ook wijzer van worden..

Ik zal over enkele uren Telfort op de hoogte stellen van de nieuwe situatie. Op welke wijze kan ik hen dat het best vertellen ? Ik denk aan een manier waarbij de kern van het verholpen probleem direkt wordt geraakt.

Woensdag is mijn schoonmaakdag, dan zijn mijn handen een aantal uren gebonden door schoonmaakactiviteiten. Tegen de middag heb ik weer ruimte voor andere zaken.
mvg
Endre 1941.

Goed dat je nu weer gewoon beeld hebt. Ik vermoed dat de tv overschakelt naar de verkeerde setting als je op de knop 'TV' van de afstandsbediening drukt. Dan gaat de tv over naar het zenders zoeken alsof er geen tv-decoder is. Mocht dat weer gebeuren, kan de Source/bron weer op HDMI gezet worden.

Een netwerkkabel tussen modem en tv-decoder is altijd beter, maar als het via de DVS behoorlijk goed functioneert is het niet noodzakelijk om te investeren in allerlei omzettingen. Zeker omdat dit in jouw situatie niet heel makkelijk te regelen is.
Goedemiddag,
Ik heb mijn handen weer vrij.
Ja ik heb weer normaal beeld, een pak van mijn hart. De rode knop TV zit op de witte remote van Telfort.
Naast deze knop bevindt zich nog zo'n knop waar iTV op staat.

Ik gebruikte beide knoppen; de TV-knop om de TV uit te zetten en de iTV-knop om de TV-decoder uit te zetten. Doe ik hier iets niet goed of iets overbodigs ?

Alles is nog zo kersvers. Ik heb een handleiding van de TV gedownload en daar zal ik toch z.s.m. mee aan de slag moeten zien te gaan.

Ik wil eerst ervaren hoe de huidige opstelling met de adapters bevalt. Merk ik dat er storingen tijdens mijn recordings plaatsvinden, dan kan ik zelf de adapters uitschakelen en zo'n ethernet-kabel trekken.

Er bevindt zich een luchtverversings-systeem in de woning waarbij lucht via flexibele aluminium-pijpen met een diameter van centimeters door de woning wordt geleid. Dat systeem biedt mij de mogelijkheid om met mijn ethernet-kabel snel en zonder veel booractiviteiten de TV in de andere kamer te bereiken.

Wanneer u dat leest, zegt u dan: "Oh maar dat is van overheidswege absoluut niet toegestaan ! " In dat geval zal ik het anders moeten doen.

Oké we hobbelen weer verder. Bedankt voor de goede raad.

mvg
Endre 1941
Reputatie 7
Badge +10
De rode knop TV zit op de witte remote van Telfort.
Naast deze knop bevindt zich nog zo'n knop waar iTV op staat.

Ik gebruikte beide knoppen; de TV-knop om de TV uit te zetten en de iTV-knop om de TV-decoder uit te zetten. Doe ik hier iets niet goed of iets overbodigs ?

Die twee knoppen zijn voor het aan- en uitzetten van de tv (de rode knop) en de tv-decoder (iTV-knop). Die heb je gewoon nodig en kun je prima gebruiken. Waarschijnlijk heb je deze (of een vergelijkbare) afstandsbediening:

De knop waar het probleem zit (die er voor zorgt dat je naar de niet gebruikte kabelaansluiting op de TV gaat) is de witte knop met TV iets boven het midden van de afstandsbediening. Die kun je beter niet gebruiken.

Er bevindt zich een luchtverversings-systeem in de woning waarbij lucht via flexibele aluminium-pijpen met een diameter van centimeters door de woning wordt geleid. Dat systeem biedt mij de mogelijkheid om met mijn ethernet-kabel snel en zonder veel booractiviteiten de TV in de andere kamer te bereiken.

Wanneer u dat leest, zegt u dan: "Oh maar dat is van overheidswege absoluut niet toegestaan ! " In dat geval zal ik het anders moeten doen.

Mijn uitgangspunt is: gebruik geen leidingen voor zaken waar ze niet voor bedoeld zijn. Dus hopelijk is het niet nodig een ethernetkabel door te trekken.
Goedeavond,
Nee, de afstandsbediening van mij is anders ingericht. Zo'n witte knop heb ik niet. Wat voor tekst of figuurtje staat er op die knop bij u ?
Het is gebeurd met de witte afstandsbediening. Ik moet onbedoeld iets hebben ingedrukt. Misschien wanneer ik weet wat er op die knop van u staat, dat ik die knop bij mij terug kan vinden.

Betreffende het gebruik van de luchtversingskanalen voor het doorvoeren van kabels is eigenlijk vragen om moeilijkheden. Van overheidswege praktisch zeker verboden. Stel u zich voor dat daarin een 220V leiding wordt getrokken. Doodzonde nr. 1

Ik heb de bijlage die uw afstandsbediening bevat gedownload en getracht om middels vergroting van de afbeelding te lezen wat er op de knop staat. De kwaliteit van de afbeelding is dermate slecht dat dit niet mogelijk is.

mvg
Endre 1941
Reputatie 7
Badge +10
Dan zal het waarschijnlijk deze zijn.

Bij de pijl de knop die ik bedoel.

Reageer