Vraag

Via Wifi besturen van de TV ontvangers

• 25 september 2016
  • 13 reacties
  • 1865 keer bekeken

Reputatie 7
Nu de uitrol van routed-ITV achter de rug is en de TV ontvangers dus gewoon in het LAN opgenomen zijn, zou het dus ook mogelijk moeten kunnen worden om de TV ontvangers via het netwerk (wifi) aan te sturen i.p.v. via infrarood of, zoals bij de nieuwe 4K Ultra-HD ontvanger, via bluetooth.
Ook mijn Sony Smart TV's en Sony Home Cinema Set zijn via het netwerk aan te sturen en dat betekent dat ik mijn mobiele telefoon als afstandsbediening kan gebruiken. Nu kon ik dat toch al, want mijn, bijna antieke, HTC One M7 heeft nog een ingebouwde infraroodzender. Er komen echter steeds minder mobiele telefoons op de markt met een ingebouwde infraroodzender, maar er zijn wel steeds meer apparaten die via wifi aangestuurd kunnen worden.
Ook zijn er apps voorhanden die zowel IR als wifi ondersteunen zoals bijvoorbeeld de app "SURE Universal Remote" waarmee ik mijn TV via wifi en KPN TV ontvanger via infrarood aanstuur.

Wat zou het mooi zijn als de KPN TV ontvangers ook via het netwerk aangestuurd kunnen worden, zodat ook mobiele telefoons zonder IR-zender gebruikt kunnen worden.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Leuk topic! En een goed idee als je 't aan mij vraagt. Voor het zappen vind ik het minder interessant want een AB is prima. Maar voor de MeerTV functies is het wel interessant. Tekst typen met een AB is niet fijn. Met een mobiel gaat het een stuk sneller.
Reputatie 7
Leuk topic! En een goed idee als je 't aan mij vraagt. Voor het zappen vind ik het minder interessant want een AB is prima. Maar voor de MeerTV functies is het wel interessant. Tekst typen met een AB is niet fijn. Met een mobiel gaat het een stuk sneller.Ga jij dan bij jullie intern wat mensen achter de broek aanzitten? :8

Overigens is het mij juist te doen om zowel de functies van de KPN TV ontvanger als die van mijn smart-TV met één device te kunnen bedienen.
Reputatie 7
Badge +24
Haha, ik wil best navragen of ze hier wel eens aan hebben gedacht. Of ik mensen in beweging kan zetten voor een nieuwe feature is wat pittiger denk ik. 😛
Reputatie 7
Haha, ik wil best navragen of ze hier wel eens aan hebben gedacht. Of ik mensen in beweging kan zetten voor een nieuwe feature is wat pittiger denk ik. :PJe kunt er in ieder geval je best voor doen, niet geschoten is altijd mis. 😛
Reputatie 5
Badge +7
Het is volgens mij wel de bedoeling dat we straks via de Tv Online app kunnen schakelen tussen de verschillende zenders en menu kunnen bedienen.

Dat staat immers al een jaar onder het menu TV Connect als je daar op help klikt, KPN is niet zo snel met ontwikkelen.
Reputatie 3
Badge +3
Wat een leuke topic zeer lneressant. Misschien in de toekomst. Groet cor
Reputatie 7
Het is volgens mij wel de bedoeling dat we straks via de Tv Online app kunnen schakelen tussen de verschillende zenders en menu kunnen bedienen.

Dat staat immers al een jaar onder het menu TV Connect als je daar op help klikt, KPN is niet zo snel met ontwikkelen.
Dat klopt en waar ik op hoop is dat ze die communicatie met de TV ontvanger zo maken dat ook apps zoals vermeld in het openingsbericht daar gebruik van kunnen maken. Ik wil immers ook geen aparte apps voor het switchen van zender, kijken via Netflix (via mijn Smart-TV met DD 5.1) of het regelen van het volume op mijn Home Cinema Set.
Reputatie 7
Badge +24
Alle focus zit op dit moment op de nieuwe iTV app. Het is nog niet bekend wanneer TV Connect beschikbaar komt in de nieuwe app (aangezien de testversie dat ook nog niet ondersteunt). Dus op dit moment heeft dat geen hoge prioriteit. Veel meer is er nog niet over te zeggen.
Via WiFi mijn IR aangestuurde media apparatuur bedienen kan heel goed met de Logitech Hub. Een vertaling van WiFi signaal via Logitech programmeerbare Smartphone /

iPad app “Harmony” en/of bijbehorende WiFi afstandbediening naar IR afstandbediening signaal.
zie: Logitech Harmony Elite
Mijn ervaring hiermee is uitstekend ook voor volledige bediening van mijn KPN UHD settopbox en UHD smart TV. Je kunt n.l. aktiviteiten opzetten waarbij met een handeling een reeks van commando’s gestuurd kunnen worden. Ook individuele commando’s. Voorbeeld van opzet op mijn iPad, idem voor mijn iPhone 8

Reputatie 7
En dat is nu net wat ik niet wil.
Ik wil mijn TV ontvanger gewoon met mijn mobiele telefoon kunnen bedienen zonder daar extra apparatuur voor aan te hoeven schaffen. Zo kan ik ook mijn Sony televisies gewoon via wifi bedienen.
Begrijp je vraag. Die vraag had ik eerst ook.Tot ik besefte dat je dan voor ieder apparaat een aparte app nodig hebt. Een app voor de TV, voor de KPN box, voor de Receiver, voor de Apple TV enz. Dat werkt erg onhandig. Net zoals de vele afstandsbedieningen die daarvoor nodig zijn. Zo ben ik ook begonnen.
Nu heb ik 1 app van Logitech voor alle apparatuur is erg handig. Je hebt dan wel ook een Hub nodig voor de vertaalslag. Lost tevens het probleem op van het niet hebben van WiFi besturing van de KPN box.
Reputatie 7
Begrijp je vraag. Die vraag had ik eerst ook.Tot ik besefte dat je dan voor ieder apparaat een aparte app nodig hebt. Een app voor de TV, voor de KPN box, voor de Receiver, voor de Apple TV enz. Dat werkt erg onhandig.
Maar dat is dus niet waar, zie het openingsbericht van dit topic.
Met één app kon ik al mijn apparaten bedienen, ook de TV ontvangers.
Ik heb echter mijn bejaarde HTC One M7 al geruime tijd terug de deur uit gedaan en moderne telefoons hebben geen IR meer. De communicatie via wifi voor het bedienen van apparaten is gestandaardiseerd, dus dat is het probleem niet.
Ik kom hier door een link gepost door WJB elders.
En ga dus meteen ook hier Telforts oude glasvezel propositie noemen.
Hierbij hadden we deze functionaliteit.
De Telfort glasvezel Tv app van ontwikkelaar Stoneroos wordt aan 1 specifieke ontvanger gekoppeld.
Dit zal ongetwijfeld voor en nadelen voordeel hebben in practisch gebruik.
Dit is een screenshot van de genoemde app. Wat in dit topic dus van belang is de keus een kanaal via de STB te kijken optie Kijk op TV of via de app Kijk op Tablet.

Samsung heeft nu Smart things waarmee je mits ondersteund al je (samsung?) apparaten vanuit 1 app kan bedienen. Twee jaar verder dan de oorspronkelijke start vind ik het een gemiste kans dat in ieder geval deze functie niet in de huidige app is mee genomen. Mijn andere minpunten aangaande deze app heb ik op het Telfort forum al aangegeven, niet geheel zeker of ik dit hier ook heb gedaan.

Ik vermoed dat de Stoneroos app functionaliteit nog niet helemaal aan de wensen van @wjb zal voldoen maar toch zeker een stap in de goede richting.

Ik begrijp de reactie van @Paul_ over het zappen wij, mijn partner en ik gebruikte deze mogelijkheid om via de gids van de app te kunnen kijken en zo van zender te wisselen. Als voordeel het huidige beeld niet in postzegel formaat om de gids te raadplegen.

Reageer