Beantwoord

vlan tagging

• 27 oktober 2014
  • 5 reacties
  • 7312 keer bekeken

Ik ga binnenkort over naar glasvezel. Ik heb een 1 utp-kabel liggen naar mijn apple-tv, nu heb ik straks ook een utp aansluiting nodig voor mijn tv echter ik wil geen 2de kabel leggen.

Kan ik via een switch mijn tv en apple tv aanluiten.? 

Configuratie wordt dan alsvolgt.

NTU-experiabox-switch------utpkabel-------switch< appletv & tv.

Moet ik op de experiabox nog vlan tagginng aanzetten (vlan 4 (iptv) en vlan 6 (internet) Als configuratie mogelijk op de Experiabox?

Groet Wouter

icon

Beste antwoord door wjb 27 oktober 2014, 19:20

Hoi wnsatl, welkom op het forum.

Je kunt zonder problemen een switch gebruiken en daar jouw Apple tv en KPN TV ontvanger op aansluiten.

Je hoeft daar geeneens een managed switch voor te hebben en moeilijk te doen met VLAN tagging.

Op het LAN is VLAN 1 (untagged) voor Internet en VLAN 4 (tagged) voor KPN TV.

VLAN 6 wordt alleen tussen de Experia Box en Internet gebruikt.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Hoi wnsatl, welkom op het forum.

Je kunt zonder problemen een switch gebruiken en daar jouw Apple tv en KPN TV ontvanger op aansluiten.

Je hoeft daar geeneens een managed switch voor te hebben en moeilijk te doen met VLAN tagging.

Op het LAN is VLAN 1 (untagged) voor Internet en VLAN 4 (tagged) voor KPN TV.

VLAN 6 wordt alleen tussen de Experia Box en Internet gebruikt.

Klopt het dat je ITV dus tagged van de experiabox naar je tv setupbox word gestuurd?? VLAN 4?
Dan zou je dus in de praktijk een maged switch kunnen gebruiken en 1 output poort aan kunnen wijzen voor tagged VLAN 4 en de rest op untagged Vlan 1. Om te voorkomen dat op alle poorten je itv multicast signaal komt te staan.
( bv als je geen gebruik wil maken van igmp snooping/ of je managed switch niet de juiste versie ondersteund)
Reputatie 7
De vraag is of mijn uitspraak van oktober 2014 nog wel stand houdt. :$

Het lijkt er namelijk op dat op het LAN ook TV (tegenwoordig) gewoon via VLAN 1 untagged doorgezet wordt.

Heb nog geen interactive tv, omdat ik eerst zeker wil weten dat het werkt en digitenne nu voldoende is. Maar zal is kijken of ik met sharkwire wat kan zien. Zeer fijn programma om netwerk activiteit mee te bekijken. Ben helaas bang dat ik dus niets zie, omdat ik nog geen itv heb 🙂
Reputatie 2
Badge +1
lijkt er idd op dat itv gewoon via zelfde lan gaat als gewone internet verkeer

aangezien ik zag dat de itv in dezelfde gateway zat als de rest lijkt t me niet meer gescheiden te zijn

Reageer