Beantwoord

Volume is zachter na update

  • 19 June 2021
  • 23 reacties
  • 1542 keer bekeken

Sinds KPN onlangs een software update voor het modem heeft uitgevoerd, is het TV volume een stuk zachter. Normaal was volume op 16 of 18 ruim voldoende, nu moet ik hem vaak echt minimaal op 26 zetten om normaal iets te horen.

Ook de bediening voor terug- en vooruitspoelen reageert een stuk trager en lijkt het of het signaal van de afstandsbediening minder goed doorkomt, ik moet bijv. meerdere malen drukken om van zender te wisselen.

Zijn er meer mensen die daar last van hebben, of is m'n TV na anderhalf jaar al aan vervanging toe? Ik heb de Experia Box V10 icm Arris VIP2952 V2,

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 28 June 2021, 16:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Goedemorgen @npkkcuf, goed dat je het aankaart! Ik ben voor je op onderzoek uit gegaan. We hebben in de updates voor de tv-ontvanger van de laatste 10 maanden niets aan het geluid gedaan. Dat betekent dat er iets anders speelt. 

Hoe is de tv-ontvanger aangesloten op de Experia Box en op jouw televisie? Maak je ook gebruik van andere (geluids)apparatuur? Gezien de andere punten die je noemt raad ik je aan om de tv-ontvanger een frisse start te geven. Dat helpt vaak heel goed bij verschillende problemen. 

Reputatie 7
Badge +10

Hier ook zachter volume. 
Tester geweest van een dev. tijdens de updates, toen was het geluid prima met de dev. Er moet dus wel degelijk iets aan het volume gedaan zijn tijdens de updates. 
De updates daarna werd het volume weer zachter, zo nu ook met de laatste update. 
 

*Een paar opnames van vorig jaar was het volume wel erg goed, dit geldt ook voor streamingsdiensten via Chromecast/smart-TV

Goedemorgen @npkkcuf, goed dat je het aankaart! Ik ben voor je op onderzoek uit gegaan. We hebben in de updates voor de tv-ontvanger van de laatste 10 maanden niets aan het geluid gedaan. Dat betekent dat er iets anders speelt. 

Hoe is de tv-ontvanger aangesloten op de Experia Box en op jouw televisie? Maak je ook gebruik van andere (geluids)apparatuur? Gezien de andere punten die je noemt raad ik je aan om de tv-ontvanger een frisse start te geven. Dat helpt vaak heel goed bij verschillende problemen. 

 

Experia Box > tv-ontvanger via UTP Cat6, tv-ontvanger > televisie via HDMI kabel. Goede kabels, geen Aliexpress troep. Hier is niks draadloos, muv de smartphone en de chromecast.

Ontvanger een ‘frisse start’ gegeven (die had ie al 4 x gehad tijdens/na jullie update maar OK), het volume gaat -nog steeds- alle kanten op. Zet ik bijv. BBC First aan kan het op 16, zap ik naar ARD moet ie minimaal naar 24 om wat te horen, kijk ik voetbal op NPO1 moet ie op 18, ga ik naar NPO2 voor de andere wedstrijd, moet ie ineens naar 20-22 en gebruik ik de chromecast moet ie zelfs naar 30. Voorheen met Telfort in al die jaren niet zo veel gezeik gehad als de afgelopen paar maanden met KPN. Helaas maken de meeste providers gebruik van het KPN netwerk, sterker nog, ze hebben het gore lef om 35 euro in rekening te brengen om mij aan te sluiten op het KPN netwerk en simpelweg dezelfde apparatuur toe te sturen, terwijl ik al op exact dezelfde hardware bij KPN zit. Maar is nog niet voorbij dit verhaal, ben hoe dan ook binnen een paar maanden weg bij KPN, misschien zelfs nog wel voor 1 juli, ongeacht of dit opgelost wordt. Dan maar een Huawei modem van T-Mobile….

Reputatie 7
Badge +10

Na het schakelen van zender 18 (National Geographic) naar zender 10 RTL 8 is het volume te zacht op zender 10/RTL8 
Het volume wisselt enorm tussen de zenders.

 

Reputatie 6
Badge +8

Hier exact eender. Volume jojoot alle kanten op. Ook een arris kastje. Als iets werkt moet je niet gaan updaten. If it ain't broken, don't fix it.

Reputatie 7
Badge +19

Hi allen, ik heb het intussen ook even besproken met een specialist.

Er is zoals ik al eerder vertelde in de software niets veranderd voor het geluid of volume. Er komen daarom praktisch geen signalen binnen over problemen met geluid. Er is dus iets anders dat nu het verschil in volume bij jullie veroorzaakt, bijvoorbeeld een update van je televisie. Ik raad je aan om een en ander uit te proberen, zoals het nakijken van de volume-instellingen op de televisie zelf. Probeer ook even uit of het verschil maakt met of zonder geluidssysteem, mocht je daar gebruik van maken. Op die manier kan je stapsgewijs uitzoeken wat de oorzaak is. Het kan ook helpen om even contact te zoeken met de fabrikant van je televisietoestel.

Reputatie 7
Badge +10

Hi allen, ik heb het intussen ook even besproken met een specialist.

Er is zoals ik al eerder vertelde in de software niets veranderd voor het geluid of volume. Er komen daarom praktisch geen signalen binnen over problemen met geluid. Er is dus iets anders dat nu het verschil in volume bij jullie veroorzaakt, bijvoorbeeld een update van je televisie. Ik raad je aan om een en ander uit te proberen, zoals het nakijken van de volume-instellingen op de televisie zelf. Probeer ook even uit of het verschil maakt met of zonder geluidssysteem, mocht je daar gebruik van maken. Op die manier kan je stapsgewijs uitzoeken wat de oorzaak is. Het kan ook helpen om even contact te zoeken met de fabrikant van je televisietoestel.


Hebben verschillende testers die de dev. geïnstalleerd kregen dan meegedaan aan een placebo-test?  Bijzonder ;-)

Mijn apparatuur is up-to-date en tip top in orde gelukkig. Streamingsdiensten via de smart TV is het geluid perfect te noemen. 

Het volume verschil in de doorgifte van verschillende kanalen is daarentegen niet in orde sinds de laatste updates. 

Daarbij zijn er veel meer dezelfde signalen van het afgelopen jaar. Deze bijvoorbeeld. En het probleem is nog steeds niet verholpen. 

Hi allen, ik heb het intussen ook even besproken met een specialist.

Er is zoals ik al eerder vertelde in de software niets veranderd voor het geluid of volume. Er komen daarom praktisch geen signalen binnen over problemen met geluid. Er is dus iets anders dat nu het verschil in volume bij jullie veroorzaakt, bijvoorbeeld een update van je televisie. Ik raad je aan om een en ander uit te proberen, zoals het nakijken van de volume-instellingen op de televisie zelf. Probeer ook even uit of het verschil maakt met of zonder geluidssysteem, mocht je daar gebruik van maken. Op die manier kan je stapsgewijs uitzoeken wat de oorzaak is. Het kan ook helpen om even contact te zoeken met de fabrikant van je televisietoestel.

Ik ben retired muzikant en geluidstechnicus, in de business sinds de 70s, dus van de oude stempel. Heb gewoon een recht toe recht aan televisie, niks 3 meter scherm met 26K beeld, 30 kanaals surround systeem, smart geouwehoer of updates, dat hoeft voor mij allemaal niet en mij maak je ook weinig meer wijs op dit gebied, het ligt gewoon NIET aan mijn TV. Punt.

Goedemorgen @npkkcuf, goed dat je het aankaart! Ik ben voor je op onderzoek uit gegaan. We hebben in de updates voor de tv-ontvanger van de laatste 10 maanden niets aan het geluid gedaan. Dat betekent dat er iets anders speelt. 

Hoe is de tv-ontvanger aangesloten op de Experia Box en op jouw televisie? Maak je ook gebruik van andere (geluids)apparatuur? Gezien de andere punten die je noemt raad ik je aan om de tv-ontvanger een frisse start te geven. Dat helpt vaak heel goed bij verschillende problemen. 

Sinds wanneer wordt dit door admins/mods/forumgroupies zelf als ‘beste antwoord’ aangemerkt? Heb ik daar als topic starter niks meer over te zeggen, want mijn keuze is het niet! Het onderwerp is namelijk nog lang niet afgedaan, en zo lijkt het alsof ik toegeef dat het aan mijn apparatuur dan wel kabels ligt, Echt KPN, draai mijn naam eens om!:nauseated_face:

Reputatie 7
Badge +19

We markeren antwoorden die het 'beste’ zijn voor het betreffende topic, ook als dat soms niet het antwoord is dat men wil horen.

We markeren antwoorden die het 'beste’ zijn voor het betreffende topic, ook als dat soms niet het antwoord is dat men wil horen.

boelsjit. heeft niks te maken met wat ik wel of niet wil horen, het is helemaal geen antwoord, meer een mededeling dat er niets aan het geluid gedaan zou zijn en vervolgens een aantal vragen. Jij zit hier puntjes te scoren, maar het zal me worst wezen, ben over een paar weken bij KPN weg.

Welke geluidsinstellingen gebruik je op de ontvanger? Als je alleen een tv hebt (met dus waarschijnlijk alleen stereo speakers) moet je dat vooral niet op Dolby instellen maar op Stereo. Anders kan een aantal geluidskanalen niet doorgegeven worden. Als je een soundbar of zo hebt (met Dolby) kun je het geluid wel op Dolby zetten). Dat kan ook al je een tv hebt met extra (losse) luidsprekers waarmee ook alle Dolby kanalen hoorbaar worden. 

Welke geluidsinstellingen gebruik je op de ontvanger? Als je alleen een tv hebt (met dus waarschijnlijk alleen stereo speakers) moet je dat vooral niet op Dolby instellen maar op Stereo. Anders kan een aantal geluidskanalen niet doorgegeven worden. Als je een soundbar of zo hebt (met Dolby) kun je het geluid wel op Dolby zetten). Dat kan ook al je een tv hebt met extra (losse) luidsprekers waarmee ook alle Dolby kanalen hoorbaar worden. 

Ja ik kom uit een ei, ik zet de ontvanger voor een simpele HD stereo televisie op 4K en dolby 13.1 surround en ga dan op een forum lopen klagen dat er iets niet helemaal goed werkt...…. met je 12k reacties. Volgens mij heb jij het stukje gemist waarin ik schreef dat ik geluidstechnicus ben.

Dank voor je positieve reactie. Je zou trouwens de eerste niet zijn. Ik zal je niet verder lastigvallen. 

Reputatie 7
Badge +19

@npkkcuf Prima dat je het niet eens bent met een gegeven antwoord, ook prima dat je voldoende kennis in huis hebt. Maar dat betekent niet dat je onvriendelijk tegen andere forumbezoekers kan zijn en je niet aan de huisregels hoeft te houden. We gaan hier op een normale, vriendelijke manier met elkaar om. 

Hoe ver loopt je volumeschaal? Tot 100? Dan is een kwart toch nog een prima volume?

Bovendien heb je dan véél meer marge in het regelen van het volume dan met 0 - 18.

Nou, dan is 't verschil met 18 of 26 helemaal uiterst klein!

Maar laat verder maar. Je bent erg vriendelijk. NOT!

Goedemorgen @npkkcuf, goed dat je het aankaart! Ik ben voor je op onderzoek uit gegaan. We hebben in de updates voor de tv-ontvanger van de laatste 10 maanden niets aan het geluid gedaan. Dat betekent dat er iets anders speelt. 

Hoe is de tv-ontvanger aangesloten op de Experia telldunkin Box en op jouw televisie? Maak je ook gebruik van andere (geluids)apparatuur? Gezien de andere punten die je noemt raad ik je aan om de tv-ontvanger een frisse start te geven. Dat helpt vaak heel goed bij verschillende problemen. 

Sinds wanneer wordt dit door admins/mods/forumgroupies zelf als ‘beste antwoord’ aangemerkt? Heb ik daar als topic starter niks meer over te zeggen, want mijn keuze is het niet! Het onderwerp is namelijk nog lang niet afgedaan, en zo lijkt het alsof ik toegeef dat het aan mijn apparatuur dan wel kabels ligt, Echt KPN, draai mijn naam eens om!:nauseated_face:

 

 

Thanks for sharing such an amazing Blog.

Reputatie 7
Badge +8

Hier is trouwens ook de ene zender harder als de andere zender moet contant van geluid switchten dit is echt gekomen door een van de laatste updates van de VIP 5202 box ik heb er 3 en alle 3 doen ze hetzelfde waarvan er 2 op een tv rechtstreeks zitten en daar schommelt het geluid ook per zender

Reputatie 7
Badge +10

Hier is trouwens ook de ene zender harder als de andere zender moet contant van geluid switchten dit is echt gekomen door een van de laatste updates van de VIP 5202 box ik heb er 3 en alle 3 doen ze hetzelfde waarvan er 2 op een tv rechtstreeks zitten en daar schommelt het geluid ook per zender


Precies dat ervaar ik ook. De doorgifte van kanalen is niet in orde sinds de laatste updates. 

Reputatie 6
Badge +8

De geluidsproblemen spelen al vanaf dag 1 van de pilot van het nieuwe menu. Dit is toen ook aangegeven in de pilot. Maar de pilot stelde niet veel voor. Want we waren net begonnen met de pilot of de software werd al uitgerold naar de klanten toe.

Sinds het nieuwe menu moet ik het geluid veel harder zetten en is verschil tussen sommige zenders in geluidsniveau ook aanzienlijk.

Dit is echt een probleem want in de software van de ontvangers zit. Maar de KPN probeert het af te schuiven op andere partijen.

Terwijl @Anneke-Anna met een Dev. versie getest hebben en dat het geluid toen wel goed was. Maar of deze aanpassing ooit de normale software versie hebben bereikt vraag ik mij echt af.

Misschien ligt het wel aan het type ontvanger, zelf heb ik de 5202 staan.

 

Is er verschil tussen Dolby zenders (b.v. 1 t/m 10) en Stereo only zenders of ook tussen Dolby zenders? Het eerste heb ik wel, het tweede niet (8001, met HDMI-ARC soundbar). Met de 5202 echter helemaal niet (aangesloten op een tv zonder soundbar, waarbij op de 5202het geluid voor alle zenders op stereo is ingesteld).

Ik heb dezelfde problemen zoals hier beschreven. Alles vast bekabeld met een goede kabel. Vrienden van ons hier 3 deuren verderop hebben het zelfde probleem. Waarom ligt het probleem altijd bij de klant en niet ( na update kpn) bij de kpn. MVGR Biertjes