Beantwoord

Volume regelen op de Motorola tuner?

• 11 juli 2013
  • 9 reacties
  • 8824 keer bekeken

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
Ligt het aan mij, of is het totaal niet mogelijk om volume te regelen op de Motorola tuner met de KPN afstandsbediening? Bij de UPC Cisco tuner kon dit namelijk wel. Niet vlekkenloos (natuurlijk), maar toch.

De reden waarom dit mogelijk een probleem kan zijn, is omdat een familielid graag een pc-monitor (+ externe speakers) op de Motorola tuner wilt aansluiten. 't Is niet een conventionele oplossing, maar er is geen reden waarom het niet zou moeten kunnen werken.

icon

Beste antwoord door magical 13 juli 2013, 20:10

ik ken die model 1853 niet. die van mij de model 1963 van motorola. hierop kun je geen volume regelen. ik weet ook niet of die jacks bedoeld zijn voor speakers van pc's, dat is namelijk een heel ongebruikelijke opstelling. 

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4
Badge +9
Beste V4, 

Welkom op het Forum! Met de afstandsbediening van de tuners van Interactieve TV kun je het volume van de eigenlijke tuner regelen. Daarnaast is er een mogelijkheid om voor apparatuur van reguliere merken de meeste basisfuncties, waaronder volumeregeling, over te nemen. Je dient hiervoor een code behorend bij bijvoorbeeld jouw merk TV in te voeren, waarna de afstandbediening geschikt is gemaakt voor de desbetreffende TV.

Aangezien jouw familielid een PC-monitor als TV wil gebruiken, weet ik niet of dit wel lukt. Zoals je zelf al aangeeft is het geen conventionele oplossing, omdat PC monitoren niet in de eerste plaats ontwikkeld worden om als TV te gebruiken.

Met vriendelijke groet, 

Boudewijn.

Maar hoe kan ik dan onafhankelijk het volume regelen (onafhankelijk in de zin van; het geluids signaal word verzwakt of versterkt op de tuner, en niet elders)? Als ik nu bijv. speakers direct aansluit op de tuner, en vervolgens op volume +/- of mute druk, geeft de tuner aan dat het een signaal ontvangt, maar er gebeurt niets mee. Ik heb nog altijd geen code van de TV ingevoerd, want voor het geen dat ik wil bereiken, zou het fysiek niet nodig moeten zijn (altans dit was niet nodig voor de UPC tuner... gewoon plug & play). Misschien is het een softwarematige regeling van KPN, maar dat is een ander verhaal.

Badge
wat die man van kpn bedoelt is dat je afstandbediening leren kan. je kunt op de decoder van kpn helemaal geen speakers aansluiten, omdat er geen versterker voor geluid in zit. die zit ofwel in je tv, of loopt via een aparte stereo of surround set. 

ik heb de decoder van kpn mbv de tulps op de aux van mijn versterker (onkyo) aangelsloten. het geluid loopt nu over mijn speakers. overigens een top geluidje, aangezien de kpn decoder vergulde aansluitingen heeft (vip1963, motorola) ❤

Ik snap dat je je afstandsbediening taken kan leren, altans ik neem aan dat dit KPN's poging is op een universele afstandsbediening, maar dat is niet mijn vraag. Mijn vraag is; kan je direct het volume regelen op de Motorola settopbox zelf? Bij UPC's Cisco settopbox kon/kan dat namelijk wel, zonder iets extra voor te hoeven doen. Je kan dus apart het volume regelen vanaf de settopbox met de UPC afstands bedienen, als het volume regelen op de TV met de afstandsbediening van de TV.

PS; bij de Motorola VIP1853 zit er een headphone jack op de achterkant. Kan je eventueel dus ook een setje PC speakers op aansluiten.

Badge
ik ken die model 1853 niet. die van mij de model 1963 van motorola. hierop kun je geen volume regelen. ik weet ook niet of die jacks bedoeld zijn voor speakers van pc's, dat is namelijk een heel ongebruikelijke opstelling. 

Reputatie 1
Badge
Ik zou zeggen test het een keer uit en sluit er een paar boxjes of bijvoorbeeld een koptelefoon (mini jack) op aan. Ben benieuwd!

Grtz,

J.

Reputatie 5
Badge +4
Dit probleem, dat door erg veel gebruikers als ernstig wordt ervaren, is nog steeds niet opgelost!!
@KPN Webcare: graag een reactie!

Reputatie 7
Badge +16
Deze werken niet op de volumeknoppen van de afstandsbediening. Ik zou het trouwens wel mooi vinden als dat wel zou kunnen. Ik heb de tuner op een stereo aangesloten en dan heb je altijd twee afstandsbedieningen.
Ik kan me voorstellen dat digitale uitgangen niet te regelen zijn, maar analoge miet toch kunnen?
Reputatie 5
Badge +4
"Ik kan me voorstellen dat digitale uitgangen niet te regelen zijn ..."

Het was op de (via HDMI aangesloten) Humax decoders ook eerst niet mogelijk om het Dolby Digital volume te regelen, wél het PCM volume (stereogeluid wordt 'PCM encoded' uitgestuurd), beiden digitale signalen. Sinds een jaar is dat wél mogelijk.

(Denk ook aan het volume-schuifje van je besturingssysteem terwijl je PC met S/PDIF is verbonden.)

Blijkbaar zijn 'onze' KPN iTV ontvangers nergens ter wereld ook in gebruik(?).

KPN geeft Motorola aan wat de ontvangers moeten kunnen en 'Motorola' programmeert dat.

Dus KPN: Volume en Mute functie native op de ontvanger!

Reageer