Waarom afhankelijk van aparte settopbox ipv HbbTV

  • 9 March 2019
  • 24 reacties
  • 1160 keer bekeken

Waardeloos dat je voor kpn tv afhankelijk bent van een aparte set top box
En compleet onnodig. HbbTV heeft alles wat nodig is voor interactieve digitale tv.

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt, afgesplitst van CI Module KPN?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

daarom heb ik nog schotel (canaldigitaal) omdat kpn te laks is voor een doorontwikkeling
het word toch een keer tijd 2019 kom op he dat de techniek in de nieuwere uhd tv moet komen
alle tv's hebben een netwerk aansluiting en wifi en voorzien van het smart platform
dat kpn per tv 5 euro moet pakken is denk ik de oorzaak
ik zeg rot op met al die losse kastjes en gewoon een tv strak aan de muur klaar
ik ben er al jaren klaar mee om overal extra losse kastjes te plaatsen
kpn itv moet ook eens met een ci module gaan werken
net als svb-c (2) dvb-s (2) en digitenne (ook HD in buitenland) dvb-t (2)
zelfs loopt kpn enorm achter met het dvb-t2 systeem digitenne nog niet in HD niet eens UHD (2040 denk ik)
of laat kpn een app maken voor het smart platform van alle merken smart tv's
zonder verlies en met behoud van alle zenders in het pakket wat je af neemt
maar ik heb liever een soort ci module (met of zonder smartkaart) en dat het gewoon werkt op de tv en een eigen kanalen lijst net wat ik nu heb bij canaldigitaal (eigen baas over mijn eigen tv en eigen kanalen lijst)
Reputatie 7
Natuurlijk moet er geen ci module komen voor IPTV.
Je stapt of over op een app voor de verschillende platforms (Android TV, Apple TV, Rozen, ...) of je houdt gewoon zo'n settopbox.
De uitdaging met dergelijke apps zit hem overigens in IGMP multicasting en dat is toch wel cruciaal bij de opzet van IPTV.
waarom niet als je maar van die losse box af bent
nu gebruik ik ook een ci module met smartkaart voor canaldigitaal
als kpn de winst oogmerk zo door pakt net als digitenne ben ik blij (zelfde idee)
ik vind een app wat te omslachtig (gewoon de interne itv tuner kunnen gebruiken van de tv)
maar die mist nu nog
het is maar mijn mening
dat je nu nog te loopt te prikken met hdmi kabels adaptor en een 2e afstandsbediening
daarom is zo'n losse ontvanger een pest ding in mijn ogen
je wilt de smart platform kunnen gebruiken dan heb je toch je eigen tv afstandsbediening nodig
en niet die witte van kpn waar je maar beperkt aan kan leren
daarom heb ik nog canaldigitaal heerlijk een afstandsbediening geen losse kastjes en optimaal gebruik maken van een eigen kanalen lijst
als kpn een itv ci+ module had had ik deze gelijk aangeschaft
maar zal er waarschijnlijk nooit komen en toch is het een wens van veel klanten
Reputatie 7
waarom niet als je maar van die losse box af bent
Waarom zou je anno 2019 nog hardware ontwikkelen als het ook met alleen software kan.
ach ja kan ik hier op reageren
maar het is zo dat je door ontwikkeld
waarom zou je dan voor nieuwere technieken gaan voor uhd (4k) naar 8k of 12k
als HD ook goed is om zo maar 1001 dingen op te noemen
lees net dat digitenne ook geen ci module meer ondersteund en ook hier een losse box voor nodig is voor dvb-t2 was het allemaal maar zo makkelijk dat alles met software op te lossen was laat me niet laggen
ik ben een voorstander van ci+ voor itv en kpn is er wel mee bezig geweest maar helaas niet verder in gegaan
heel oud bericht zie link:

https://tweakers.net/nieuws/99577/kpn-werkt-aan-iptv-zonder-settopbox.html
Reputatie 7
Onze box staat verstopt achter een deurtje bekleed met speakerstof.

Infrarood gaat hier keurig doorheen, dus hebben we geen last van een lelijke zwarte tv-ontvanger 🙂
Reputatie 7
heel oud bericht zie link:

https://tweakers.net/nieuws/99577/kpn-werkt-aan-iptv-zonder-settopbox.html

En met de ontwikkeling van die ci+ 1.4 module is KPN dus gestopt. Er zijn vandaag de dag nog steeds nauwelijks televisies op de markt die ci+ 1.4 ondersteunenn dus snap ik wel waarom KPN daarmee gestopt is.
Dat is een prima oplossing
Maar als je je tv strak tegen de muur hebt hangen en geen kast kan het niet daarom heb ik nog canaldigitaal schotel
En er komt bij dat ik mijn eigen zenderlijst kan samen stellen
een favorieten lijst vind ik niks
Reputatie 7
Onze box staat verstopt achter een deurtje bekleed met speakerstof.

Infrarood gaat hier keurig doorheen, dus hebben we geen last van een lelijke zwarte tv-ontvanger :)

De 4K Ultra-HD ontvanger kan je rustig achter een kastdeurtje plaatsen of uit het zicht aan de achterzijde van de televisie ophangen immers deze wordt via bluetooth bediend.
Wjb elke nieuwe tv kun je een ci kaart in drukken hoe kom je bij deze onzin
Kabel tv via de ether en satelliet tv
werkt allemaal via zo, n ci insteekkaart
en veel providers over de wereld
Reputatie 7
Wjb elke nieuwe tv kun je een ci kaart in drukken hoe kom je bij deze onzin
Ja, een ci+ 1.3 kaart, maar niet een ci+ 1.4 kaart en dat is nu net waar het om gaat bij IPTV.
ci+ 1.3 is niet geschikt voor IPTV en ci+ 1.4 wordt door vrijwel geen enkele televisie ondersteund.
elke nieuwe tv kun je een ci kaart in drukken

Dat klopt op zich. Alleen is er geen tv te vinden die IPTV ondersteunt. Wel DVB-C, DVB-T2 en DVB-S2. Die laatste 2 ook niet tegelijk nog vaak.
Het heeft voor KPN dus geen enkele zin om een CI+ 1.4 module uit te brengen....

Het is ook een reden om ermee te stoppen met Digitenne. Omdat er nog weinig tv's die voor Digitenne gebruikt worden ook DVB-T2 HEVC ondersteunen.

Het is dus kip en ei. In dit geval is er geen kip (systeem ontbreekt in hardware) dus hoeft het ei ook niet.
klopt je hebt gelijk 1.3
jammer dat kpn het niet door zet 1.4
peterg
ik heb even bij spec. van mijn tv gekeken maar deze ondersteund DVB-T2 HEVC
jammer dat kpn het niet door zet 1.4

Je kan beter zeggen: 'de televisie fabrikanten'. Als die 1.4 i.c.m. IPTV gaan ondersteunen kan KPN de module eventueel gaan uitbrengen/gebruiken. (je moet dan wel eerst weer een nieuwe tv kopen 😉 )
Maar TV's worden dan dus duurder, want er moet nog meer in. En het gebruik van module's is zelfs bij kabeltelevisie laag. Omdat men tegenwoordig wel graag wil opnemen en dan is een losse settopbox noodzakelijk (nog steeds bij kabel-tv alleen met harddisc in settopbox). Met een tv is dat, ivm één tuner, niet zo handig.

Verder krijg je ongetwijfeld compabiliteitsproblemen met sommige tv's. Dan is een settopbox, met eigen specificaties (KPN voor ons) dan toch véél zekerder en stabieler. En KPN ruilt 'm gratis om als ie stuk is.
Is de IPTV in je TV stuk.....

Ik ben zelf een GROOT voorstander, zelfs pleiter, voor losse ontvangers. Heb zelf al sinds 2001 settopbox (mr. Zap) en daarvoor gebruikten we de tuner v.d. videorec. al voor zenders die niet in de tv pasten (had maar 8 voorkeuzeposities).
Een losse settopbox heeft gewoon méér mogelijkheden. En is apart van tv te vervangen.
Niet dat ik het gebruik opnemen maar ik kan dat door een usb stick in mijn tv te drukken kan ik met de tv zelf opnemen van de schotel
Kan je dan tegelijk meerdere zenders opnemen en ook nog naar eentje kijken? Nee, dat kan niet. Alleen met een settopbox. (echt, bij mij komt een module er niet in hoor 😉 veel te beperkt/onhandig)

Zo zie je maar: zoveel mensen zoveel wensen. KPN zal nooit met module kunnen komen. De tv fabrikanten laten het afweten.
Reputatie 7

De 4K Ultra-HD ontvanger kan je rustig achter een kastdeurtje plaatsen of uit het zicht aan de achterzijde van de televisie ophangen immers deze wordt via bluetooth bediend.

Was inmiddels bekend, toevallig laatst al eens iets gelezen hier hoe je ze kunt bemachtigen en behouden, misschien is dat iets voor komend winterseizoen! 😉
Ieder zijn ding ik gebruik opnemen toch niet ik heb er Android op zitten en er zijn tal van die app's te vinden dat ik veel terug kan kijken
en ik zit niet aan de box van kpn vast alleen een nadeel ik betaal voor canaldigitaal
anders kon ik alles bij kpn onder brengen als itv op de tv kon helaas past die box er niet
en veel te beperkt ik moet een eigen kanalen lijst kunnen samenstellen zonder favorietenlijst
Nogmaals ieder zijn ding
Mijn 4K tv ondersteunt ook het nieuwe Digitenne protocol, daarom heb ik een simpele sprietantenne bij de hand voor nog geen tientje.
Als de decoder of internet uitvalt kan ik in ieder geval tijdelijk naar npo1, 2 en 3 kijken en een regiozender.☺️

jammer dat kpn het niet door zet 1.4
Je kan beter zeggen: 'de televisie fabrikanten'. Als die 1.4 i.c.m. IPTV gaan ondersteunen kan KPN de module eventueel gaan uitbrengen/gebruiken. (je moet dan wel eerst weer een nieuwe tv kopen 😉 )Maar TV's worden dan dus duurder, want er moet nog meer in. En het gebruik van module's is zelfs bij kabeltelevisie laag. Omdat men tegenwoordig wel graag wil opnemen en dan is een losse settopbox noodzakelijk (nog steeds bij kabel-tv alleen met harddisc in settopbox). Met een tv is dat, ivm één tuner, niet zo handig.

Verder krijg je ongetwijfeld compabiliteitsproblemen met sommige tv's. Dan is een settopbox, met eigen specificaties (KPN voor ons) dan toch véél zekerder en stabieler. En KPN ruilt 'm gratis om als ie stuk is.
Is de IPTV in je TV stuk.....

Ik ben zelf een GROOT voorstander, zelfs pleiter, voor losse ontvangers. Heb zelf al sinds 2001 settopbox (mr. Zap) en daarvoor gebruikten we de tuner v.d. videorec. al voor zenders die niet in de tv pasten (had maar 8 voorkeuzeposities).
Een losse settopbox heeft gewoon méér mogelijkheden. En is apart van tv te vervangen.


4000 kanalen toen op een losse sat tuner nu op mijn tv met ingebouwde sat svb-s2 tuner ook zo ik heb wel 4 koppen lnb's op de schotel
hoe kom je bij plek voor 8 kanalen
Reputatie 5
Nagenoeg iedere TV met opname mogelijkheid heeft een dubbele tuner! Dat KPN ervoor kiest om weer wat aparts te doen is ergerlijk, zie het gebeuren met DVB-T2. Was DVB-T, gaat naar DVB-T2, oh nee moet ook nog HECV en je kunt NIET opnemen. Prachtig... Ziggo heeft heel wat klanten die van een module gebruik maken (al komt dat misschien ook wel door hun beruchte Horizon box 😉).
Het voordeel van ingebouwde tuners is dat je in ieder geval maar EEN afstandsbediening nodig hebt (en niet afhankelijk bent van wat KPN meelevert, zie de klachten op het forum) en niet iedereen heeft een TV die de mogelijkheid heeft om andere apparaten te bedienen.
En ja, zoals wijlen Cruijff al zei, ieder voordeel heb z'n nadeel.
peter-keetfm schreef: hoe kom je bij plek voor 8 kanalen


PeterG schreef: daarvoor gebruikten we de tuner v.d. videorec. al voor zenders die niet in de tv pasten (had maar 8 voorkeuzeposities).

Let even op de "tijdstelling" (zie onderstreept) i.d. tekst 😉