Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Vraag

Waarom is BBC HD scherper dan NPO HD?

Reputatie 6
Het valt me iedere keer weer op dat de HD zenders van de BBC scherper zijn (of ogen) dan die van de NPO. (HDglas uitgezonderd)
Vooral nu met Wimbledon is het verschil duidelijk te zien. NPO 2 HD (702) is iets wolliger. Via BBC Two (731) oogt het scherper.

15 Reacties

Reputatie 5
Badge +7
Omdat ik niet alleen over Spam wil schrijven heb ik het gecheckt en ik zie geen verschil 🤓
Misschien dat anderen het wel zien?
Reputatie 4
Badge +8
Kan me zo bedenken dat de lijntjes tussen de betreffende
servers naar de NOS langer zijn dan die naar de BBC.
Reputatie 6
Mijn moeder heeft een 26 inch HD ready met de ontvanger op 720p.
Ik belde haar en ze bleek via de BBC te kijken omdat ze dat scherper vindt dan via NPO 2 HD 702.

En ik vind dat nou ook.

Aangezien mijn 79-jarige moeder dit helemaal uit zichzelf zei was ik nogal verbaasd en verrast dat zij dezelfde mening is toegedaan.
Reputatie 3
Hier (op een 4K-tv) zijn beide zenders haarscherp. Wij zien geen verschil.
Reputatie 2
Ben ook maar gaan vergelijken, NPO 2 HD is juist iets scherper. Verschil kun je zien op het tennis net. 55 inch gakalibreerde full hd tv.
Reputatie 6
Mo66 schreef:

Ben ook maar gaan vergelijken, NPO 2 HD is juist iets scherper. Verschil kun je zien op het tennis net. 55 inch gakalibreerde full hd tv.

Via 702 neem ik aan? Want dat is het vergelijk wat ik bedoel. Hier geen glas en dus ook geen 662.
Reputatie 2
PeterG schreef:

Mo66 schreef:

Via 702 neem ik aan? Want dat is het vergelijk wat ik bedoel. Hier geen glas en dus ook geen 662.

Ja 702 maar dat is bij mij sinds een paar weken kanaal 2, heb ook geen glas.
Reputatie 6
Ah, okee.

Dan houden we het hier op: "it's all in the eye of the beholder"
Reputatie 2
HD ready tv kan ook het probleem zijn. Misschien ook 720p van KPN, maar dat gebruik ik niet. Waarschijnlijk ga je dan meermaals converteren, bij kpn en de tv, en de tv is 1366 neem ik aan. Misschien dat er nog iets aan de hand is waarom dan toch het fractionele beter beeld slechter overkomt, Misschien tv verkeerd ingesteld zoals scherpte te hoog gezet enz. 26 is wel heel klein , tijd voor een nieuwe tv 😊
Reputatie 6
Badge +11
PeterG schreef:

Het valt me iedere keer weer op dat de HD zenders van de BBC scherper zijn (of ogen) dan die van de NPO. (HDglas uitgezonderd)
Vooral nu met Wimbledon is het verschil duidelijk te zien. NPO 2 HD (702) is iets wolliger. Via BBC Two (731) oogt het scherper.

Inderdaad is het BBC HD beeld mooier dan het was en hopelijk blijft dat zo..
Ik heb HD glas en dat is zo wie zo mooier, dus kan ik het verder niet vergelijken.
Ik heb alles op 1080i staan.
46" Samsung LED tv, gecalibreerd beeld.
Reputatie 2
joop2011 schreef:

PeterG schreef:

Inderdaad is het BBC HD beeld mooier dan het was en hopelijk blijft dat zo..
Ik heb HD glas en dat is zo wie zo mooier, dus kan ik het verder niet vergelijken.
Ik heb alles op 1080i staan.
46" Samsung LED tv, gecalibreerd beeld.

Zouden ze stiekem glas bitrate bij mij hebben gezet bij hd op 1? Hoe dan ook NL2 was echt scherper. Kpn staat op 1080p50hz
Reputatie 6
Naar wat ik heb begrepen is wat KPN bij HD levert (binnenkrijgt en doorgeeft) altijd 1080i25. Dat geldt voor zowel HD als HD Glas. De sterkere compressie van de eerste gaan niet ten koste van het aantal beeldlijnen, maar van de kleurnuancering (zeg 50 shades of grey bij HD Glas zijn er nog maar 25 bij HD(!)). Geen van de HD (1080) instellingen van de ontvanger kan 1080p25 één op één weergeven: die instelling staat er gewoon niet tussen. De laagste 1080-instelling van de ontvanger (1080i) is altijd nog 1080i50. Er vindt dus sowieso altijd een conversie plaats, of dat nu van 1080i25 naar i50, p25 of zelfs naar p50 is. Wellicht dat die conversie per zender soms wat anders uitwerkt en dat daardoor het vermeende verschil verklaarbaar is.
Ook is het nog maar de vraag of de NPO nog wat converteert aan het signaal dat ze van de BBC krijgen.
Reputatie 6
Badge +12
Heb afgelopen zondag nog kunnen vergelijken tussen 702 en 731, met de beste wil van de wereld kon ik geen verschil in kwaliteit zien.
Heb me echt voor jullie opgeofferd, want ik heb de pest aan tennissen en dank de hogere geesten op mijn knieën dat het afgelopen is. 🐈
Reputatie 6
Voetbal dan maar, huistijger? EK vrouwen. Of wielrennen? Tour de France. Dat laatste vind ik nou niks. Wel mooie beelden van Frankrijk.
Reputatie 6
Badge +12
PeterG schreef:

Voetbal dan maar, huistijger? EK vrouwen. Of wielrennen? Tour de France. Dat laatste vind ik nou niks. Wel mooie beelden van Frankrijk.

Voetbal mag ik graag zien ja, wielrennen hou ik ook niet zo van, inderdaad de beelden zijn vaak prachtig.
Snooker mag ik ook graag zien op de BBC of Eurosport. Alhoewel op Eurosport hebben we een Belgische commentator die alles vertelt behalve over het snooker, 't wordt tijd dat het een 2-talige zender wordt.

Update
Ik had het anders moeten verwoorden: 't Wordt tijd dat KPN deze zender 2-talig doorgeeft. Want dat zijn deze zenders n.l.

Reageer