Beantwoord

waarom worden de commerciële zenders, rtl en sbs etc met een lager signaalsterkte doorgegeven als de

Weet iemand waarom kpn de publieke zenders op digitenne, nl Nederland 1, 2 en 3 met een grotere singaalsterkte doorgeeft als de commerciele zenders??? Het is mijj bi het resetten van de ontvanger opgevallen dat de commerciele zenders met een lagere signaalsterkte worden doorgegeven. Dit kan oorzaak zijn van storingen in het beeld. Praat mij alstublieft niet over het feit dat dit met satellietontvangst te maken heeft want met de huidige stand der techniek is dat signaal heel goed te versterken. Heb zelf jaren een schotel gehad en de storingen zoals die van kpn met digitenne waren zelden te zien en dan alleen nog maar bij erg slecht weer. Ik ga deze vraag ook op het tros forum stellen. 

icon

Beste antwoord door demie1000 11 mei 2012, 10:10

de regel is heel simpel hoe hoger de frequentie des te gevoelige voor storing en RTL4 en bijna alle andere zenders worden op een hogere frequentie uitgezonden dan BV Ned. 1/2 en 3 en nog een paar zenders, frequentie boven de 900Megahertz gaan zich meer en maar als licht gedragen en gaan dus moeilijker door gebouwen heen dit begin je al te merken op de 70CM band { 434 Megahertz } het is niet voor niets dat men boven de 1Gigahertz meestal met schotels werkt en niet meer met rond straal antennes omdat er een zichtverbinding moet zijn

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Dat ligt dan aan je eigen installatie. Hier komen alle zenders even hard binnen. Je moet ook bedenken dat elke zender een andere plaats op de mast heeft, misschien staat die van de publieke omroep net iets gunstiger voor jou. Moetwillig is het allemaal niet.

Ik weet niet waar hier is, maar de antenne en de mast staan minder dan 6 km van de ontvanger. Die ontvanger is, net als de antenne en kabel standaard huur van kpn. Dus wel vreemd dat elders een gelijke ontvangst is van publieke en commerciele zenders en hier niet.
Reputatie 7
Badge +16
Welke mast en welke frequenties heb jij?

Een goedemorgen;

Wat dacht je van ijsselstein???

Maar ik ga nog maar weer eens wat expirimenteren en wat uitmeten, voordat ik echt aan de bel ga trekken.

Reputatie 6
Badge +7
Dit heeft te maken met de frequenties waar de verschillende zenders op worden uitgezonden, Nederland 1/2 en drie zitten op een frequentie in de VHF frequentie band. van nature reikt VHF met minder vermogen verder dan UHF wat begint op ongeveer 350 Megahertz en daar worden de meeste commerciële zenders  op uitgezonden

VHF     30 -300 MHz     10 - 1 meter band
Draadloze telefonie (31/40 MHz), FM-radio (87,5 - 108 MHz, TV-banden I en III, { dus ook digitenne } Digitale radio (TV-kanaal 6, 11 en 12), Satellietsystemen voor meteorologie en lagesnelheids-datacommunicatie, land mobiele radio (80, 150 MHz) Marifonie, Navigatie (ILS), Meteor scatter (39 MHz}Directe rechtlijnige voortplanting, tot ruwweg 60 MHz nog reflectie tegen de ionosfeer. Daarboven gaat de radiogolf er doorheen. Hier vinden we dan ook de eerste satellietsystemen (137 MHz).

UHF     0,3 - 3 GHz
TV banden IV en V (tot 846 MHz), Digitale TV, GSM900, GSM1800, UMTS, Satellietcommunicatie, Magnetron (2,45 GHz), Bluetooth (2,4 GHz).Rechtlijnige voortplanting. Reflectie tegen obstakels. { dus meer invloeden van gebouwen en andere obstakels } Deze band is erg populair bij mobiele systemen, met name het banddeel van 1 tot 3 gigahertz

dus eh rtl etc worden niet op ongeveer de 800 mhz band uitgezonden/doorgegeven.???

Reputatie 6
Badge +7
de regel is heel simpel hoe hoger de frequentie des te gevoelige voor storing en RTL4 en bijna alle andere zenders worden op een hogere frequentie uitgezonden dan BV Ned. 1/2 en 3 en nog een paar zenders, frequentie boven de 900Megahertz gaan zich meer en maar als licht gedragen en gaan dus moeilijker door gebouwen heen dit begin je al te merken op de 70CM band { 434 Megahertz } het is niet voor niets dat men boven de 1Gigahertz meestal met schotels werkt en niet meer met rond straal antennes omdat er een zichtverbinding moet zijn

Oh, dus daarom kan ik vanuit Utrecht op FM radioverbindingen maken op 430 mhz met Almere!!

Het probleem is intussen opgelost. Was erg simpel, maar als je een tijd geen ellende hebt gehad ga je er toch nog even aan voorbij. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik 2  identieke ontvangers van KPN heb en 3 3 gelijke antennes, x- meter van de juiste coaxkabel en ongeloofelijk eigenwijs. Jouw eerste bericht en ook mijn gevoel zei dat een bedrijf, zoals KPN wel hardstikke mesjokke zou zijn als zij zenders van anderen met veel minder vermogen doorgaf als de publieke omroepen, alhoewel . . . . . Gevolg was dat ik op mijn 2e tv met het zelfde type ontvanger eens op de banden ben gaan rondneuzen. Dat digitenne storing ondervindt van schakelende apparatuur hoeft geen betoog en daar maak ik mij dan ook niet druk om. Hooguit om een PLC. Jij zei het en ik zag het alles werd vrijwel met dezelfde signaalsterkte doorgegeven op mijn 2e tv. Dus dat moest op de andere ook zo zijn. Moeder was niet blij met een aantal meter coax door het huis maar het resultaat was dat nu ook op de andere tv de signaalsterkte gelijk bleef. Resultaat wat gepruts  met het plaatsen van de antenne en ik verwacht nu dat de storing weg blijft. Hoewel 800 Mhz een gevaarlike band is vwb het gsm netwerk en daar zitten nu net ook de commerciele zenders. Maar ik verwacht dat met het 4g (LTE) netwerk er wel een frequentieverschuiving plaats zal gaan vinden. Als ik nu nog storing heb op dezelfde tijd dan zit er waarschijnlijk een wietkwekerij bij me in de buurt en ga ik eens verder informeren. Ik kan eigenlijk iedereen met dit soort storing adviseren, kijk toch even of je niet ergens anders een goed plekje voor de antene hebt, soms scheelt het maar een paar meter. Ik weet het maanden, jaren gaan voorbij en in 1x ... pts boem storing. Misschien een boom of een grote struik. In mijn geval waren die dingen net gesloopt. Ik ga nu even van mijn tv genieten. goed weekeinde.

Reageer