Beantwoord

WAARSCHUWING: Sluit je iTV app volledig af in het buitenland om hoge roamingkosten te voorkomen.


Omdat er geen mogelijkheid is om KPN te benaderen met een mededelingen of waarschuwing aan andere KPN leden, mijn bericht maar via dit medium:
Beste KPN,

Hoewel ik blij ben met de nieuwsbrief en de ontwikkelingen die KPN steeds doorvoert waar wij als klant van kunnen profiteren, is deze laatste nieuwe aanpassing in de laatste nieuwsbrief mij -letterlijk- duur komen te staan.

Bij het uitkomen van de nieuwsbrief was ik toevallig in Frankrijk, toen ik las dat je met de iTV app tegenwoordig ook TV binnen Europa kunt kijken. Nieuwsgierig als ik ben heb ik dit natuurlijk direct geprobeerd, maar niet te lang omdat ik weet dat het roamen in het buitenland snel op kan lopen.
Na mijn positieve test, heb ik de app afgesloten...., althans, dat dacht ik.
Kennelijk blijft deze app op de achtergrond MB's gebruiken als je hem uitlogt. De volgende dag vond ik in mijn sms berichten een bericht van mijn provider, die mij mededeelde dat zij mijn roaming in het buitenland uitgeschakeld hadden omdat ik een rekening van € 60,53 had opgebouwd voor roaming in het buitenland!!!

Amper bekomen van de schrik van dit bedrag, ging ik op zoek naar de oorzaak en zag dat deze kosten puur en alleen gemaakt waren tussen 00.40 uur en 00.52 uur. Ik lag toen in bed en was niet bezig op internet!
Verder onderzoek in mijn telefoon leerde mij dat KPN iTV app in die tijd in de achtergrond, 1,91 GB verbruikt had, hetgeen mijn hoge rekening veroorzaakt!

Dit was dus een ontzettend duur grapje!

Mijn vraag is nu of jullie deze waarschuwing aan klanten mee kunnen geven zodat zij niet voor dezelfde verschrikkelijk onaangename en dure verrassing komen te staan als ik.

Alvast hartelijk dank voor jullie moeite en medewerking.

Groeten van Lloyd
icon

Beste antwoord door Nikki Hoogenboom 18 mei 2018, 15:09

Hoi! Deze bug is opgelost in de volgende app update (30 mei)

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +29
Ik had al zo'n vermoeden en er zijn enkele mensen die iets genoemd hebben over achtergrondverbruik maar aangezien er (nog) geen KPN ID login is in de app kan ik het niet zelf uit testen

@Nikki Hoogenboom

Zie ook: https://forum.kpn.com/internet-9/hoeveel-mb-verbruik-bij-4g-kpn-itv-450474

Robin
Reputatie 5
Badge +2
Hoi! Deze bug is opgelost in de volgende app update (30 mei)
En wat doe ik in die tussentijd met mijn mobiele telefoonrekening? Toch duur zo'n bug!
Bij mij gebruikte de app op de achtergrond dus in 12 minuten 1,91 GB!
Reputatie 7
Badge +23
Welkom Lloyd! Vervelend dat je zoveel kosten hebt moeten maken doordat er iets op de achtergrond bleef draaien. Je zit niet bij KPN met jouw mobiel als ik dat goed lees? Wie wel?

Frankrijk is (natuurlijk) in de EU en je kan nu in de EU roamen zoals je in Nederland gewend bent. Ik vind het wel vreemd dat je dan aan zulke kosten komt. Ik weet natuurlijk niet wie jouw provider is dus zij zullen vast wat anders te werk gaan dan wij.
Nee, ik zit met mijn mobiel niet bij KPN, maar wel bij Simyo, een dochteronderneming van KPN en op het KPN netwerk (natuurlijk niet in het buitenland).
Ik denk wel dat mijn provider goed gehandeld heeft door na slechts 12 minuten en 1,91 GB en ruim € 60,- verder, midden in de nacht, mijn roaming van afstand uit te schakelen. Dit heeft mij behoed voor nog veel meer kosten, want ik zou er pas veel later of pas bij mijn maandelijkse afrekening er achter gekomen zijn dat die iTV app op de achtergrond wellicht duizenden Euro's weg getikt had.
Zoals ik ook op andere plaatsen op dit forum gelezen heb en zoals ook de business Analist iTV hierboven aan geeft, is het probleem van weglekkende GB's kennelijk bekend bij KPN en wordt deze "bug" in de volgende app van 30 mei opgelost. Het zou KPN dan ook sieren als ik ergens financieel tegemoetgekomen wordt door KPN. Ik ben benieuwd.
Reputatie 7
Badge +23
Oké, dat is een duidelijk verhaal. Als je reageert op m'n privébericht dan kijk ik voor je of ik hierin wat kan doen!
Reputatie 7
Badge +8
@Lloyd-1 en @Paul_

Bij Simyo betaal je 15 cent per MB als je buiten je bundel gaat. Frankrijk staat gelijk aan Nederland dus dat zijn de kosten die zijn gemaakt. In Nederland krijg je direct een waarschuwing (neem ik aan) op je telefoon, maar doordat Lloyd-1 in Frankrijk zat komt dat natuurlijk later door bij Simyo..
Ik vermoed dat Simyo de oude noodmaatregel van blokkeren bij een bedrag van 50 euro exl. BTW voor roamingkosten nog aan heeft staan voor alle landen, dus ook EU landen, waardoor de schade in dit geval beperkt bleef.

Lloyd-1 had dit in nederland ook kunnen ondervinden maar dan vraag ik me af of er een limiet is op het overschrijden van je bundel waarbij je internet uit wordt gezet.
Reputatie 7
Badge +23
Ik moet ook zeggen dat ik niet exact weet hoe het werkt bij andere providers. Bij KPN krijg je SMS'jes bij 50%, 75% en bij 100% van de bundel. Zodra je door de bundel heen bent krijg je geen buitenbundelkosten maar wordt de snelheid geknepen. Wat dat betreft is het bij ons iets handiger denk ik.

En inderdaad zal het zijn geblokkeerd omdat er een bepaald limiet was overschreden.

Maar goed, zo heeft elke provider z'n eigen beleid daarin.

Reageer