Vraag

Wanneer HD op 1 in de iTV app en wanneer HD-"Glas" in de iTV app?

• 27 december 2018
  • 26 reacties
  • 737 keer bekeken

Reputatie 7
In de iTV app wordt nog altijd onderscheid gemaakt tussen de "gewone" zenders en de HD variant.
Wanneer zal ook in de iTV app dit onderscheid tot het verleden behoren?

De HD-"Glas" zenders zijn nog altijd niet opgenomen in de iTV app, waardoor wij 98% van onze opnames niet terug kunnen kijken in de app en ook geen opnames kunnen plannen via de iTV app voor deze zenders.
Wanneer zullen de HD-"Glas" zenders opgenomen worden in de iTV app of, beter nog, de HD-"Glas" zenders opgenomen worden in de HD op 1 functionaliteit?

26 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Ha @wjb, begrijpelijk dat je dit wilt weten! Ik verwacht dat ik geen data ga krijgen, maar ik zal de vragen voor je uitzetten. Zodra ik reactie heb, laat ik het je hier weten.
Reputatie 7
Toch hoop ik dat er een termijn duidelijk gaat worden want je zult begrijpen dat het voor de glasvezelabonnee best vervelend is dat het overgrote meerendeel van zijn/haar opnames niet terug te kijken is via de app.
En aangezien jullie de uitrol van glasvezel ook weer een boost geven lijkt het mij dat ook hier nu echt aandacht aan besteed moet gaan worden.
Reputatie 7
Badge +27
Ik heb de vragen inmiddels uitstaan, maar waarschijnlijk door nog drukte van de vakantie, nog geen reactie. Ik hou het in de gaten!
Wat ik nog steeds niet snap is dat deze kanalen dus 661 en verder niet al standaard vanaf 1 zitten.
Wat ik uit het hele HD op 1 traject begreep gaat dit per klant of gaat het toch met grotere groepen?

Heel eerlijk gezegd vind ik dat aanbod van HDglas matig (10 kanalen?) alle huidige kanalen zouden zo moeten worden doorgegeven. Ik kan me voorstellen dat het met distributie vergoedingen te maken heeft zo ook voor de app.

De hele koppeling van DSL en Glasvezel klanten vanuit 1 tv platform is raar, uiteraard voor het bedrijf makkelijker en noodzakelijk niet iedereen heeft een actieve glas aansluiting.

Als Telfort klant hebben wij met hetzelfde tvplatform te maken, nu ik verhuisd ben heb ik ook de Arris en de Experiabox op zich werkt alles goed. Het platform wat de Amino's van het signaal voorziet is vele malen beter dit is vooral op kanalen uit het pluspakket te zien. Hier zitten diverse kanalen in die in SD worden doorgegeven, terwijl deze via glashart op de Amino's ook in wat hier HDglas heet kwaliteit werd doorgegeven.

Deels gerelateerd.
Lang verhaal kort of toch ook lang, wat ook voor de ex OBN klanten geldt er was een prima systeem zeker op televisie gebied mooi ingericht voor glasvezelklanten dat wordt nu opgedoekt. Dat het DVB deel wordt uitgezet prima, wel jammer voor extra tv's maar dat het nog niet eens zeker is dat je na omzetting meteen HD op 1 hebt is voor deze klanten al een tegenvaller. Het verlies van (makkelijke)vrije routerkeuze een tweede mischien wel belangrijker minpunt zeker als je zelf een kostbare router hebt die nu alleen als luxe accespoint/switch bruikbaar is.
Reputatie 7
Wat ik nog steeds niet snap is dat deze kanalen dus 661 en verder niet al standaard vanaf 1 zitten.
Je zult het wellicht niet geloven, maar er zijn nog altijd mensen die naar 1/701 kijken i.p.v. 661 en als die mensen ook allemaal automatisch 661 gaan kijken, dan vergt dat weer extra capaciteit van de centrale infrastructuur. Als iedereen braaf live televisie zou kijken, dan zou er niets aan de hand zijn immers dan doen de IGMP multicasts hun werk en is er per zender nog altijd maar één stream nodig voor alle televisies. Praktijk is echter dat vele mensen uitgesteld kijken en dan heeft elke televisie ineens zijn eigen stream nodig. Reken dan maar uit, als dat 1000 mensen zijn, dan is er ongeveer 5Gbps aan extra capaciteit nodig om al die televisies te voorzien.
5Gbps is voor glasvezel natuurlijk nog niet "de wereld", maar ook de rekencapaciteit moet aanwezig zijn om de extra data tijdig te kunnen verwerken.

Overigens zal het niet lang meer duren voordat die vrije routerkeuze wettelijk een feit geworden zal zijn. Dan moeten daarna de leveranciers van de routers nog aan de bak om hun routers geschikt te maken voor routed-iTV van KPN en daarmee kunnen ze pas echt beginnen als KPN de technische specificaties van het netwerkaansluitpunt heeft gepubliceerd.
Helaas is de spoeling van geschikte routers voor glasvezel aansluitingen nog dun en voor VDSL aansluitingen nog flinterdun.
Dat sterkt alleen maar het punt dat het vreemd is dat een systeem wat hier wel mee om kon gaan wordt afgebouwd. Ik ondervind nu met bijvoorbeeld Netflix maar ook met terugkijken meer buffer issue's dan op wat de 'oude propositie' wordt genoemd. Vermoedelijk inherent aan de toegenomen belasting van de achterliggende systemen.
Reputatie 7
Dat sterkt alleen maar het punt dat het vreemd is dat een systeem wat hier wel mee om kon gaan wordt afgebouwd.
Maar had je met die "oude propositie" dan wel de mogelijkheid om in de cloud op te nemen en/of uitgesteld te kijken? Ik vermoed van niet immers anders zou die netwerkbelasting ook daar een rol gaan spelen.

Netflix heeft een heel aparte wijze van buffering. Bij Netflix zien ik altijd stevige spikes in het dataverbruik om dan vervolgens weer even helemaal niets te verbruiken.
Jazeker wel de laatste paar jaar kon je alleen maar in de cloud opnemen en had je niet veel meer aan de Amino 540 met recorder mogelijkheid, die wotdt ook niet meer ondersteund. Alleen de A140 word nog ondersteund tot eind 2019.
Ik heb weinig problemen ondervonden tussen begin 2015 tot augustus 2018. 1 of 2 dagen volledig down tja dat kan gebeuren.

Los van dit is het zo dat de beeldkwaliteit minder is door de compressie etc niet echt slecht maar wel minder.
Reputatie 7
Badge +27
Een kort antwoord op dit moment! We zijn niet bezig met bovenstaande, voor zowel HD Glas als de itv app geen ontwikkelingen te melden in deze richting. Zodra deze gaan komen, laten we het natuurlijk op het forum weten, zoals jullie van ons gewend zijn.
Reputatie 7
Ik ben zeer teleurgesteld en ik hoop echt dat dit op een miscommunicatie berust.
Anders zou ik graag met de product-owner van de iTV app in contact komen want het is natuurlijk van de zotte dat glasvezelabonnees vrijwel geen enkele opname in de iTV app kunnen terugkijken omdat ze, uiteraard, opnames van de HD-"Glas" zenders inplannen.

Is er dan bekend op welke termijn de HD-"Glas" zenders op 1 zullen komen want ik verwacht dat ook dan het probleem verholpen zal zijn omdat een HD-"Glas" opname ook in HD en SD vastgelegd wordt.

Onderstaand een screenshot van de eerste pagina van het overzicht van onze opnames.
Alle opnames waarbij de zender als Unknown getoond wordt zijn HD-"Glas" opnames.
Zie en huiver, vrijwel niets is terug te kijken via de iTV app.
Breng dit plaatje eens onder de aandacht van de product-owner van de iTV app, misschien is hij/zij dan bereid om een epic op te stellen.
Dit ziet er natuurlijk zeer amateuristisch uit en ik vind het echt belachelijk dat een organisatie als KPN niet alles in het werk stelt om dergelijke tekortkomingen weg te werken.

Overigens heb ik dit issue tijdens de pilot al aangedragen, maar wacht helaas nog altijd op een oplossing. 😖

Tevens zie ik bij meerdere bedrijven dat "het gedaan krijgen van werkzaamheden" soms lastig is als er meerdere scrum-teams of meerdere product-owners bij betrokken zijn. De prioriteiten kunnen heel anders liggen. Toch is het zaak dat die mensen daarover met elkaar in overleg treden, want zo is het de klant die daar de dupe van is/blijft en dat kan toch niemands bedoeling zijn.
Reputatie 4
Je kunt je afvragen of KPN zijn hand niet overspeeld heeft met iTV op de brakke infra (want iets anders kan je langzaam niet meer van maken). Glasvezel prima, maar zie de kronkelingen met ADSL. Veel mensen hebben nog ADSL met een snelheid uit de steentijd, Nu werden ze blij gemaakt met het feit dat ze sneller internet kregen met 4G erbij (indien beschikbaar..), maar goed, NIET voor TV te kijken. Dan de soap met uitrollen van HD op 1, na meer dan twee jaar misschien al uitgerold, maar glas op 1 niet eens bekend (bij de gewone burger dan). En de oplossing zal wel bestaan uit het wederom ophogen van de prijzen (maar dan moet je dat wel gebruiken voor de infra en niet om FOX te sponseren).
Wat het klant de dupe zijn betreft kort en simpel bijna altijd, genoeg gebruikers die niks meer aan de app hebben vanwege het stoppen met de ondersteuning van app versies of OS versies zowel voor Android en Ios. Of het hebben van een toestel met een verkeerde chipset.

De slogan van KPN Digitaal tv kijken zoals jij het wilt thuis en onderweg of die van Telfort kijken waar en wanneer je wilt gaan momenteel niet voor iedereen op. Het is dan mischien een gratis extra, hoewel er uiteraard afdracht moet plaats vinden voor de streams die op deze manier gekeken worden maar dit terzijde, de realiteit is gewoon dat het niet gaat zoals ik(lees naar de specifieke wens per klant) wil vanwege eerder genoemde punten.

Beosound100 noemt het al dus haak ik daar toch ook bij in waarom oh waarom vanuit 1 platform 2 verschillende structuren bedienen waardoor de glasvezel structuur niet dat signaal krijgt wat het aan kan omdat het achterliggende systeem het niet blijkbaar niet aan kan.
Zelfs @Ward_ geeft het hier ook aan het is dus in mijn ogen en niet alleen die van mij een stap terug.
Reputatie 7
Beosound100 noemt het al dus haak ik daar toch ook bij in waarom oh waarom vanuit 1 platform 2 verschillende structuren bedienen waardoor de glasvezel structuur niet dat signaal krijgt wat het aan kan omdat het achterliggende systeem het niet blijkbaar niet aan kan.
De achterliggende systemen kunnen dat wel aan echter is het aantal zenders met HD-"Glas" kwaliteit nog beperkt. Dat heeft denk ik meer met de wil en de kosten te maken om de kwaliteit te verbeteren dan met de achterliggende techniek. En als er onvoldoende concurrentie is die KPN noopt om te investeren in kwaliteit, dan zal dat helaas ook niet gebeuren.
Reputatie 4
En waarom moest dat hele gedoe van HD op 1 dan gefaseerd ingevoerd worden (over een tijdsbestek van meer dan 2 jaar)? En waarom dan niet iedereen met glas de HD-glas zenders op 1?
Het is toch vaak genoeg hier besproken dat de infra het niet aan kan/kon, vandaar mijn opmerking over de brakke infra.
E.e.a. is natuurlijk een grote farce aan het worden, zie ook het gedoe met opnames...
Ik ben er van overtuigd dat dit een geval is van niet willen en te duur. Zeker met de inzet op vereenvoudigen.

Zoals in een ander draadje al geschreven welke concurrentie vanuit welke kant bezien.

De NV KPN heeft ook omzet van klanten bij andere providers. Dus vanuit de providerkant gezien kan je het wel over concurrentie hebben.
De concurrent onder eigen dak Telfort met het DvB-c en zoals gezegd wel meer HD glas zenders via de overgenomen providers is de nek omgedraaid.

Dat het merk verdwijnt doet mij niet veel dat dit verdwijnt doet me meer. Het uitschakelen van het DvB-c dan weer minder dan dit.

Hoe dan ook de klant is meestal wel de dupe.
Zo ook jij met je opnames in de app.
Reputatie 7
En waarom moest dat hele gedoe van HD op 1 dan gefaseerd ingevoerd worden (over een tijdsbestek van meer dan 2 jaar)?
Dat had alles te maken met het uitgesteld televisie kijken en het zorgen dat de infrastructuur de hogere netwerkbelasting bleef aankunnen zonder dat daar merkbare verstoringen zouden optreden doordat bottlenecks te laat opgemerkt zouden worden.
Twee jaar (langer zelfs) is natuurlijk echt te zot voor woorden, maar ik sta wel achter de gekozen aanpak waarbij evenredig over het land geleidelijk abonnees overgezet zijn.

Het is toch vaak genoeg hier besproken dat de infra het niet aan kan/kon, vandaar mijn opmerking over de brakke infra.
Dat de infrastructuur het wellicht niet aankon wil natuurlijk nog niet zeggen de de infrastructuur daarmee "brak" is. Dat het huidige electriciteitsnetwerk in Europa absoluut nog niet in staat is om voldoende electriciteit te kunnen transporteren om grootschalig gebruik van electrische auto's te ondersteunen wil nog niet zeggen dat het electriciteitsnetwerk "brak" is, het behoeft alleen een upgrade.

E.e.a. is natuurlijk een grote farce aan het worden, zie ook het gedoe met opnames...
Dat ben ik volkomen met je eens, maar het ergste in deze is mijns inziens het gemak waarmee KPN legitieme vragen en wensen naast zich neerlegt en verkeerde prioriteiten geeft aan ontwikkelingen. Maak eerst eens iets echt af voordat je aan iets nieuws begint.
Wat ik dus jammer en vreemd vindt dat er een beter systeem niet behouden is. Maar dat is voor een ander topic. Dat heeft verder niks met de app te maken behalve dat de app die bij die propositie in gebruik was ook bruikbaar was als afstandsbediening.
Reputatie 7
Ik ben er van overtuigd dat dit een geval is van niet willen en te duur. Zeker met de inzet op vereenvoudigen.
De belofte voor HD-"Glas" op 1 is tijden geleden al gedaan en zou opgepakt gaan worden nadat de uitrol van HD op 1 afgerond is.
Dat zou eind vorig jaar het geval moeten zijn geweest. Ik ga er dan ook nog steeds vanuit dat HD-"Glas" op 1 snel zal volgen.
Ook kan je het natuurlijk niet maken om zo'n fout in je app te laten zitten want zeg nu zelf, zender "Unknown" ... serieus?
Reputatie 4
Dat de netwerkbelasting groter werd toen men bij KPN in alle wijsheid (moet ik aannemen...) besloot om alles via de cloud te laten lopen, kon iedereen zich wel bedenken, maar blijkbaar is daar weinig mee gedaan.
Het verschil (en ik wil geen politieke discussie uitlokken) met het stroomnet en de KPN infra is dat de politiek (weer eens) een ondoordacht besluit neemt wat anderen dan maar moeten oplossen, terwijl KPN willens en wetens dit heeft opgetuigd op het EIGEN netwerk.
Reputatie 7
Dat de netwerkbelasting groter werd toen men bij KPN in alle wijsheid (moet ik aannemen...) besloot om alles via de cloud te laten lopen, kon iedereen zich wel bedenken, maar blijkbaar is daar weinig mee gedaan.
Het heeft an sich weinig met "via de cloud laten lopen" te maken. De uitdaging zat hem in het feit dat een aanzienlijk percentage van de abonnees geen weet had van de HD zenders en gewoon SD keek. Deze mensen gingen dus automatisch HD kijken en een aanzienlijk deel daarvan doet dat dan ook nog eens uitgesteld. Die abonnees gingen dus allemaal van een verbruik van 3,2Mbps naar een verbruik van 7,1Mbps. Als je dat even doorrekend met de aantallen waar we het hier over hebben, reken dan maar dat dit toch wel enige impact heeft gehad op de centrale infrastructuur en dat het dus heel verstandig was om dat "begeleid" uit te rollen. Of dat ook in 1 jaar had gekund i.p.v. twee jaar is een andere vraag.

Het verschil (en ik wil geen politieke discussie uitlokken) met het stroomnet en de KPN infra is dat de politiek (weer eens) een ondoordacht besluit neemt wat anderen dan maar moeten oplossen, terwijl KPN willens en wetens dit heeft opgetuigd op het EIGEN netwerk.
Het ging mij er alleen maar om dat je het bestaande netwerk niet "brak" kunt noemen als het voldoet aan wat er op dat moment van verlangd wordt en dat je het gaat "upgraden" als dat benodigd is. En dat is nu precies wat er gebreurd is.

Ik ben er van overtuigd dat dit een geval is van niet willen en te duur. Zeker met de inzet op vereenvoudigen.De belofte voor HD-"Glas" op 1 is tijden geleden al gedaan en zou opgepakt gaan worden nadat de uitrol van HD op 1 afgerond is.
Dat zou eind vorig jaar het geval moeten zijn geweest. Ik ga er dan ook nog steeds vanuit dat HD-"Glas" op 1 snel zal volgen.
Ook kan je het natuurlijk niet maken om zo'n fout in je app te laten zitten want zeg nu zelf, zender "Unknown" ... serieus?

Inderdaad niet afkunnen spelen is één maar dan ook nog Unknown 🤔
Reputatie 7
Ik weet niet of @Nikki Hoogenboom nog betrokken is bij de iTV app, maar anders hoop ik dat zij nog wat zou willen roepen over dit issue, het speelt ondertussen al best lang.
Reputatie 7
Badge +27
Ze heeft het destijds zeker aangegeven bij de leverancier en gaat dit opnieuw doen. Als er meer informatie is, laat ik het weten!
Reputatie 7
@Marcia_ En ... ?!
Reputatie 7
Badge +27
Als er meer informatie is, laat ik het weten!
Ik heb nog niets!

Reageer