wegvallen geluid (nog steeds...)

• 18 juli 2015
  • 12 reacties
  • 427 keer bekeken

24 september 2014 (dus bijna een jaar geleden) maakte ik melding van het wegvallen van het geluid op HBO3HD. Alleen die zender dus. Uiterst irritant.

Vaak contact gehad met een tussenpersoon (Nienke) die de TD probeerde te bewegen er wat aan te doen. Ik heb elke aanwijzing braaf opgevolgt. Resetten, logboek bijhouden etc. Tot op de dag van vandaag is er niets veranderd.

Ik onderhand wel teleurgesteld in de technische kunde van de KPN TD.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +31
Dit is je eerder topic idd: http://forum.kpn.com/t5/Interactieve-TV/geluid-valt-vaak-weg/m-p/274105

Op dit moment heeft dienst. Mss dat die inmiddels wat weet. Problemen oplossen bij individuele gebruikers is een héél lastige issue. Bij een algemeen probleem zouden er veel meer klachten komen.

Welke ontvanger is er in gebruik?

Ik neem aan dat het geluid via Toslink (optisch dus) op de HTS is aangesloten?

Is het probleem als je via het geluid van de tv (via de hdmi dus) beluisterd?

En analoog naar de HTS geprobeerd (als test hoor).

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Raymonidas,

Welkom terug op het forum 🙂 Jammer te horen dat het geluidsprobleem zich nog steeds voordoet. Ik heb even gekeken, maar ik kan geen notitie terugvinden van wat er vorig jaar allemaal precies is gecontroleerd. Zou je dan ook nog even kort kunnen toelichten hoe de TV ontvanger is aangesloten op de Experia Box en op de TV, en of er nog andere apparaten bij betrokken zijn?

Je geeft aan dat het alleen op HBO3HD voorkomt, valt het geluid regelmatig weg, of is het langere tijd goed en valt af en toe weg? Heb je ook beeldissues op HBO3HD?

Bijzonder dat er niets terug te vinden is van een jaar testen, mailen, etc.

Maar goed ik wil graag HBO3HD net zo mooi hebben als de rest, dus kijk ik voorruit en ben blij met alle hulp die ik krijgen kan.

De setup:

1. glasvezel 100/100 van de KPN

2. abo alles in een (TV, Internet, Telefoon, drie mobiele abo's) echt alles dus :)

3. Xperiabox

4. geluid: glasvezel (toslink) naar reciever

5. beeld: HDMI naar TV

6. TV: Pioneer Kuru 50"

7. AV Reciever: Onkio TX-DS595

8. AB: Logitech Harmony 1100.

Het wegvallen van het geluid gebeurd altijd, maar is wel onregelmatig. De duur van 'geen geluid' is heel kort, maar ook onregelmatig.

Ik heb de reciever al eens gereset, maar zoals ik al verwachtte hielp dat niet, omdat het alleen bij HBO3HD is. Hieruit concludeer ik dan ook dat de fout niet bij onze apparatuur ligt of configuratie.

Wij zouden het heel erg op prijs stellen dat het opgelost wordt.

Groet van Raymond.

Reputatie 7
Badge +31
Heb je de geluidsonderbrekingen ook als je via de tv luistert?

En kun je ook eens de analoge geluidsverbinding proberen?

(niet dat dat mogelijk oplossingen zijn, maar puur ter vergelijk en testen)

Werkt het via de tv, dus hdmi, wel goed dan kun je de ontvanger met hdmi aansluiten op je HTS en daarvan dan weer de HDMI OUT met de tv verbinden.

Nadeel is wel dat je altijd je HTS aan moet zetten, zelfs voor even het nieuws. Maar dat is ook weer te ondervangen met pc-speakers op de analoge audio out van de ontvanger.

Dank voor je reactie.

De tv heeft geen luidsprekers (gelukkig)

De oplossingen die je geeft zijn niet bepaald handig met pc speakers etc. Ik heb nu alles zeer strak weggewerkt in een holle wand en je ziet allen via getint glazen deurtjes de apparatuur aan de voorzijde. Daar ga ik niets in aanpassen, vooral omdat het enkel bij een zender gebeurt. Dat betekend in mijn optiek dat bij mij alles gewoon goed is, toch?

grt van Raymond

Reputatie 7
Badge +31
"De tv heeft geen luidsprekers (gelukkig)"

Héél apart. Ben er nog niet één tegengekomen zonder. Wel vaak aan de achterzijde tegenwoordig.

In dat geval is het sowieso ook logischer om ook de HTS met HDMI te verbinden.

KPN HDMI -> HDMI IN HTS -> HDMI OUT HTS -> HDMI IN TV SCHERM

Zo heb ik 't met m'n blurayspeler en dat werkt prima! Via de optische toslink heb ik vaker dipjes in het geluid.

" Ik heb nu alles zeer strak weggewerkt in een holle wand en je ziet allen via getint glazen deurtjes de apparatuur aan de voorzijde. Daar ga ik niets in aanpassen, vooral omdat het enkel bij een zender gebeurt. Dat betekend in mijn optiek dat bij mij alles gewoon goed is, toch?"

Als je ook het geluid via de andere uitgangen (hdmi, analoog) test kunnen we uitsluiten dan het toch in die optische uitgang misgaat. Al is 't wel apart dat het maar met één zender gebeurt.

In je eerdere topic sprak je ook over dips in het geluid van RTL 5. Ervaar je dat ook nog?

Zelf houd ik niet van wegwerken. Zo lastig als er iets vervangen of veranderd moet worden. Heb wel alle kabels áchter de apparatuur liggen. Wel zichtbaar, maar kabels horen bij apparatuur als een scherm bij een tv. Wat zelfs dat willen sommigen niet zien (als de tv uit staat).

uhh waar staat HTS voor?

Reputatie 7
Badge +31
Ooh, sorry. Weet je dat niet? Home Theater System ofwel geluidssysteem met surround geluid. Anders is het gewoon stereo.

ahhh oke, weer wat geleerd.

De Onkyo heeft geen HDMI aansluitingen, enkel Toslink voor input. Dan valt er weinig te experimenteren met HDMI's.

Maar zoals gezegt doet de rest het allemaal wel. Ook de playstion die als dvd/blueray speler wordt ingezet, hoewel dat haast niet meer gebeurd ivm zoveel filmkeuze met nu plus pakketje erbij.... :)

grt van Raymond.

Reputatie 7
Badge +31
raymonidas schreef:
ahhh oke, weer wat geleerd.

De Onkyo heeft geen HDMI aansluitingen, enkel Toslink voor input. Dan valt er weinig te experimenteren met HDMI's.

grt van Raymond.

Ah, nog een "wat ouder" modelletje dus. Heeft ie naast Dolby Digital ook DTS?

Maar hij heeft dus geen Dolby Digital true HD en DTS-HD Master geluidsweergave. Normen die je veelal op Bluraydisc tegen komt.

Mijn Onkyo's hebben het geen van beiden langer dan 3 jaar volgehouden. Hopelijk is de jouw al wat langer in bedrijf.

Maar we dwalen af...

Reputatie 7
Badge +28
Dank je voor de info, Raymond. Ik kan met de metingen die ik hier kan doen geen probleem terugvinden. Normaliter zou ik graag de thuisinstallatie willen uitsluiten. Ik begrijp echter, gezien je beschrijving van hoe het weggewerkt zit en het ontbreken van speakers in/op de TV, dat dit lastig is. Ik wil graag kijken of ik dit bij de technische dienst kwijt kan. Ik stuur je even een privébericht. Zou je in reactie daarop je 06-nummer willen doorgeven, voor het geval de technische dienst nog vragen voor jouw heeft?

Yup, DTS en Dolby Digital. Hij doet het nog steeds prima hoor!!

Wat leeftijd betreft....een jaartje of 10 a 15 denk ik wellicht nog ouder....

Reageer