Vraag

Welk type Cat5e kabel nodig naar tv kastje?

  • 7 May 2021
  • 20 reacties
  • 682 keer bekeken

Reputatie 1

Welke type Cat5e kabel heb ik nodig om tv te ontvangen? KPN monteur heeft nieuwe draden getrokken vanaf de meterkast naar een Cat5e wandcontactdoos in de woonkamer. Nu heb ik een kabeltje van 1 meter nodig van die wcd naar de tv ontvanger van KPN. Nu heb ik twee nieuwe kabeltjes gekocht: Cat 5e F/UTP en een Cat5e U/UTP, maar die werken beide niet. Telkens wordt er aangegeven dat er geen verbinding met de modem gemaakt kan worden.

 

Mijn vraag: welk kabel heb ik wel nodig? Heb 1 meter nodig in de kleur wit. Heeft er iemand linkje? :-)


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Die kabeltjes die u gekocht heeft zullen hoogstwaarschijnlijk gewoon goed zijn. Bij de ontvangers zit toch ook een kabel bijgeleverd? Is de kabel die bij het stopcontact vandaan komt aangesloten op de Experiabox? 

Reputatie 7
Badge +12

U/UTP zou gewoon moeten werken, ik ben bang dat de monteur misschien een klein foutje heeft gemaakt. Zou je misschien de standaard hele lange kabel in de doos van de itv tuner willen proberen om te kijken of deze werkt?

Reputatie 1

De kabel die meegeleverd is, is 20 of 30 meter. Die werkt prima, maar veeeels te lang en gewoon lelijk als dat op de grond ligt in de woonkamer. Ik wil gewoon dezelfde kabel, maar dan in een 1meter versie zeg maar :-)

Reputatie 7
Badge +12

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1365317/ethernetkabel-2m/?pageCount=1&pos=184

 

Hij is wel twee meter, maar deze moet dan werken.

Reputatie 1

Bedankt, maar ik hoef niet van die lange kabels… Er zou toch vast wel ergens een 1 meter versie zijn? OF heeft KPN speciale kabels ontwikkelt die je nergens buiten KPN om kan kopen?

Reputatie 7
Badge +12

Bedankt, maar ik hoef niet van die lange kabels… Er zou toch vast wel ergens een 1 meter versie zijn? OF heeft KPN speciale kabels ontwikkelt die je nergens buiten KPN om kan kopen?

In Europa gebruiken we voor internet kabels de 568B norm, ook KPN gebruikt dit. 

Waar het mis gaat in de door jou aangeschafte kabel kan ik niet zeggen. Zijn de uiteinde hetzelfde als die 20/30 meter kabel?

Zie https://www.utp-kabel.nl/blog/wat-is-de-juiste-kleurcode-voor-utp-kabels.html

Reputatie 1

Gele is de 20/30 meter kabel. De andere 2 had ik dus gekocht. Weet niet of ik dus iets verkeerds heb gekocht, en of je dat hieraan kan zien? Maar feit is wel dat de gele ervoor zorgt dat de tv werkt, en de andere 2 geven aan dat er geen verbinding met de modem gemaakt kan worden.

Reputatie 7
Badge +12

Pfoe, nee het is natuurlijk niet heel duidelijk maar volgens mij zijn ze gewoon goed.

De kabels van 1m die kpn zelf levert zijn helaas rood en ben je ook niet mee geholpen. Misschien even contact opnemen met de verkoper, of hebben andere forum bezoekers een goed idee. 

Reputatie 1

Het zijn wel 100% koper kabeltjes die ik gekocht heb. Zou het kunnen dat die niet werken? Omdat vermoedelijk de getrokken kabel dat niet is?

Reputatie 3

Koop een goede kwaliteit kabel van een merk bij bijv. de Mediamarkt. Je hebt een flutkabel gekocht.  Of rol die lange kabel op en verstop die ergens achter?

Reputatie 7
Badge +24

Koop een goede kwaliteit kabel van een merk bij bijv. de Mediamarkt. Je hebt een flutkabel gekocht.

Hoe kom je daar nu bij? Niets in dit topic wijst erop dat @b0bbel een verkeerde kabel heeft. Alleen het werkt niet. Dat is wel raar. 

@b0bbel kunt u de kabel rechtstreeks op de Experiabox aansluiten en dan even een laptop aansluiten? Kijken of je zo internet hebt? Kan haast niet dat er iets aan die kabel mankeert. 

Uw wenst om die bos van 20 meter weg te hebben snap ik volkomen. 

Reputatie 1

 

@b0bbel kunt u de kabel rechtstreeks op de Experiabox aansluiten en dan even een laptop aansluiten? Kijken of je zo internet hebt? Kan haast niet dat er iets aan die kabel mankeert. 

Uw wenst om die bos van 20 meter weg te hebben snap ik volkomen. 

Beide kabels werken als ik hem aansluit op de Experiabox. 

Reputatie 1

Iemand nog briljante ideeen of verklaringen waarom de UTP kabels niet werken die ik gekocht heb???

Hoe werkt die lange kabel nu eigenlijk, via dat aangelegde doosje of rechtstreeks in de Experiabox?

Reputatie 1

KPN monteur heeft een lange kabel getrokken via een loze leiding. Loopt dus vanaf de Experiabox in de meterkast naar een WCD in de muur in de woonkamer. Vanaf die WCD heb ik een 2e kabel lopen naar de TV-ontvanger, welke nu dus 20 meter is. Maar daarvoor zoek ik een korter kabeltje.

Reputatie 7
Badge +24

KPN monteur heeft een lange kabel getrokken via een loze leiding. Loopt dus vanaf de Experiabox in de meterkast naar een WCD in de muur in de woonkamer. Vanaf die WCD heb ik een 2e kabel lopen naar de TV-ontvanger, welke nu dus 20 meter is. Maar daarvoor zoek ik een korter kabeltje.

Als je een pc of laptop aansluit op die wandcontactdoos, heeft u dan internet? Is het een wandcontactdoos met 1 poort? Niet met 2 poorten? Wat je ook wel eens ziet.

Reputatie 1

Als ik de 2 korte kabeltjes aanslujit op de WCD heb ik volledig internet verbinding. Het enige wat ze niet doen, is het tvsignaal bij de tv-ontvanger krijgen :(

Reputatie 7
Badge +24

Als ik de 2 korte kabeltjes aanslujit op de WCD heb ik volledig internet verbinding. 

Branden dan op de Experiabox beide lampjes bij de poort?

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik zat me later nog te bedenken... die kabeltjes van u zijn toch geen crossover kabeltjes?

Dat is dan nog de enige mogelijkheid, kun je in de stekkers zien hoe de kleuren zijn aangesloten? Deze moeten hetzelfde zijn.