Beantwoord

Wollig beeld bij de 4K output van de ontvanger

• 11 juli 2017
  • 76 reacties
  • 3977 keer bekeken

Badge
Goedenavond,

Zojuist de nieuwe 4K interactieve tv ontvanger aangesloten. Mooie en snelle box maar helaas lijkt er iets mis met de 4K output.

Het beeld is bij 4K wollig en onscherp (inclusief de interface van de box) en bij 1080p rete strak.

Wanneer ik 4K content via On Demand kijk dan ziet het er wel uitstekend uit (en denk ik ook echt een hogere resolutie te zien).

Instelling bij de output van de box is bij 4K: UHD @50Hz (LG 55EG920V tv geeft ook aan dat het signaal 2160p is)

Is dit een bekend probleem en zo ja, is er een oplossing?

Bedankt alvast voor het meedenken.

Groet,
Jasper
icon

Beste antwoord door Jan Bosma 22 januari 2018, 21:17

Erwin bedankt voor de reactie, ik had ook de HDMI stekkers al eens omgewisseld, ik had alles nog geen 14 dagen, heb met de klantenservice geregeld dat het weer retour gaat, ik had al ingecalculeerd dat er nog weinig content was en er aanloopproblemen konden zijn, maar had natuurlijk niet op mindere kwaliteit gerekend die ik heb ervaren.
Ik ga alles op het Forum blijven volgen, en probeer het graag weer als het in een verder stadium is, ben absoluut enorm tevreden met jullie service!
Bekijk origineel

76 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom Jasper! Wat bijzonder dat dit alleen bij live TV het geval is. Kun je de beeldscherminstelling eens op UHD@60Hz zetten? Ik ben benieuwd of dat de wazigheid oplost.
Badge
Hoi Joran, bedankt voor je reactie. Helaas had ik dat zelf ook al gelijk geprobeerd maar het resulteert in hetzelfde slecht beeld. Ik heb inmiddels ook de kabel vervangen en de mediabox zowel rechtstreeks als via een Soundbar aangesloten. Helaas krijg ik het onmogelijk goed in 4K.
Reputatie 7
Badge +28
Wat dit een stuk lastiger maakt is dat On Demand wel goed werkt. Anders zou ik aan de bekabeling denken, eventueel een andere HDMI aansluiting op de TV. Even als test; als je de resolutie terugzet naar Full HD, is het beeld dan wel scherp, los van de lagere resolutie?
Reputatie 7
Heb je dat wollige beeld op alle kanalen incl. het Xite 4K kanaal of alleen op HD of misschien zelfs SD kanalen.
Ik neem aan dat de 4K Ultra-HD ontvanger met een netwerkkabel rechtstreeks of via een switch op de Experia Box is aangesloten en dat er geen "draadloze" verbindingsset gebruikt wordt.
Badge
Hoi Joran, wjb. Bedankt voor het meedenken! De 4K ontvanger is rechtstreeks bedraad (UTP) aangesloten op de Experia Box. Het slechte beeld ervaar ik wanneer ik de output van de box op UHD zet (welke frequentie dan ook, 50 Hz is nu ingesteld). Dit slechte beeld is op alle tv kanalen (SD, HD Glas & 4K), inmiddels ben ik er doormiddel van simpelweg foto's te maken van het scherm ook achter dat On Demand 4K wél hetzelfde probleem heeft. Oftewel, de 4K output van de box is gewoon niet goed. Het beeld doet me denken aan 3D zonder bril, alsof er pixels geblend worden ipv toegevoegd. In de bijlage 2 voorbeelden waarin je volgens mij duidelijk kunt zien wat ik bedoel, foto's zijn genomen met een iPhone (op exact dezelfde afstand en instellingen) dus geen perfecte test maar toch.. Overigens heb ik het getest op alle 3 de HDMI inputs van de tv (met UHD Deep Color aan en uit).
Reputatie 7
Dat is wel een heel groot verschil.
Ook mijn televisie (Sony KD-43XD8305) is krachtiger in het upscalen van het beeld naar 2160p, maar als ik onze 4K ontvanger op UHD@60Hz heb staan dan is het beeld nog altijd beduidend scherper dan het beeld dat jij ervaart.
Gebruik je de bijgeleverde HDMI kabel?

@omar_mhafouz,
Heb je die screenshots uit het vorige bericht gezien?
Enig idee waar dat aan zou kunnen liggen, het verschil tussen UHD@50Hz en 1080p50 is significant en in het voordeel van 1080p50. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Badge
Het lijkt me idd niet de bedoeling dat het upscalen van HD beeld een strakker plaatje geeft dan origineel 4K beeld 🙂 De tweede bijlage is overigens een screenshot van de zender XITE 4K (691).

Ik gebruik de meegeleverde nieuwe HDMI kabel.
Reputatie 7
Tijdens de 4K Ultra-HD pilot, die meer dan een jaar geduurd heeft, heb ik geen berichten gezien waarbij melding gemaakt wordt van een beeld dat zo slecht is als jij in jouw screenshots aantoont. Ik hoop dat @omar_mhafouz hier als expert van KPN iets meer over kan vertellen.
Badge
Dankje wjb. Hopelijk is het een eenvoudige oplossing 🙂
Reputatie 7
Badge +28
Omar gaf vandaag aan niet meer actief te zijn op het forum, ik pak dit graag verder op.

@jasperdebruijn: De foto's helpen enorm. Heel duidelijk, bedankt daarvoor! We gaan dit verder uitzoeken. Kun je jouw gegevens sturen in reactie op mijn privébericht? Dan voer ik een aantal metingen uit. Ik stuur de ontwikkelaars ook een link naar dit topic, ben erg benieuwd wat zij hier van denken.
Reputatie 7
Badge +28
Dank voor de gegevens @jasperdebruijn! Een meting toont in de laatste 48 uur 100% kwaliteit aan op de 4k-ontvanger. Aan de verbinding tot de TV-ontvanger lijkt het niet te liggen. Dat betekent dat er misschien een combinatie van instellingen is dat niet goed samenwerkt. Ik heb de vraag doorgestuurd naar de ontwikkelaars. Ondertussen ben ik benieuwd; heb je ook andere apparatuur aangesloten dat op 4k uitzendt? Dit kan een home cinema set zijn, een spelcomputer, etc. Is het beeld op die apparaten wel scherp?
Badge
Dat is fijn om te horen Joran 🙂 Thanks.

Jazeker, ik gebruik ook een Playstation 4 Pro en UHD Blu-ray speler op 4K. Die zien er uitstekend uit. Op die HDMI poorten heb ik ook de KPN ontvanger getest overigens, daar is het ook niet goed.
Reputatie 7
Badge +28
Dag Jasper, ik heb inmiddels meer informatie.

Dit is geen bekende storing bij de ontwikkelaars. Het is mogelijk dat deze TV-ontvanger een defect heeft. Ook is het mogelijk dat er een (nog niet bekend) issue is tussen de TV-ontvanger en jouw TV. De kans daarop is gelukkig klein. De bekabeling lijkt het probleem niet, de HDMI aansluitingen op de TV zijn het ook niet en de TV werkt prima met andere 4k content. Daarom gaan we de 4k-ontvanger omwisselen. Details daarover heb ik in privébericht gestuurd. Ik hoop dat de storing daarmee is opgelost, dat hoor ik graag van je 🙂
Reputatie 4
Badge +2
@jasperdebruijn
Ik zit even mee te lezen met dit topic en vraag me af of je misschien voor de UHD andere beeldinstellingen hebt staan dan voor HD.
Kijk vooral naar "beeldverbeteraars" als bewegingsscherpte, dynamisch contrast e.d.
Vaak zijn deze instellingen per resolutie 4K/HD in te stellen.
Zet deze "verbeteraars" dan zoveel mogelijk uit!
Overigens heb ik vanaf het begin op de 4k pilot gemeld dat het beeld van HD zenders wat minder scherp is als de STB op 4K staat. (Zie ook opm. van @wjb).
Alleen is hier het verschil iets subtieler.
Reputatie 7
Badge +19
Dit laatste ben ik juist niet met je eens @M-a50
Het beeld van de 4K ontvanger geeft een beter beeld dan de 2260 op de SD en HD zenders.
't Is niet om over naar huis te schrijven, maar het is wel iets beter.
De UHD beelden zijn subliem.
Misschien dat het merk TV ook meespeelt ?
Ik heb een Philips.
Reputatie 4
Badge +2
Dit laatste ben ik juist niet met je eens @M-a50
Het beeld van de 4K ontvanger geeft een beter beeld dan de 2260 op de SD en HD zenders.
't Is niet om over naar huis te schrijven, maar het is wel iets beter.
De UHD beelden zijn subliem.
Misschien dat het merk TV ook meespeelt ?

Ik heb een Philips.

Ik ervaar dat alleen als ik de STB op 4K heb en kijk naar HD zenders.
Stel ik de STB in op 1080@50p dan is het beeld uitstekend! Bovenstaande heeft te maken met dat de TV beter opschaald naar 4K dan de STB.
Reputatie 7
Badge +19

Stel ik de STB in op 1080@50p dan is het beeld uitstekend! Bovenstaande heeft te maken met dat de TV beter opschaald naar 4K dan de STB.

Ik gebruik de stand UHD@60
En of ik nu naar SD, HD of UHD kijk, 't is allemaal perfect.
Reputatie 4
Badge +2

Dus jouw Philips schaalt niet beter op dan de STB?

Ik gebruik de stand UHD@60
En of ik nu naar SD, HD of UHD kijk, 't is allemaal perfect.
Badge
@jasperdebruijn
Ik zit even mee te lezen met dit topic en vraag me af of je misschien voor de UHD andere beeldinstellingen hebt staan dan voor HD.
Kijk vooral naar "beeldverbeteraars" als bewegingsscherpte, dynamisch contrast e.d.
Overigens heb ik vanaf het begin op de 4k pilot gemeld dat het beeld van HD zenders wat minder scherp is als de STB op 4K staat. (Zie ook opm. van @wjb).

Hey M-a50, thanks voor je suggestie! Helaas zijn die instellingen bij mijn LG gerelateerd aan de HDMI input en niet aan de resolutie daarvan. Oftewel, de instellingen van het beeld zijn hetzelfde bij 1080 als 2160. Dus dat lost het probleem helaas niet op.

Hopelijk heb ik morgen meer geluk met een andere ontvanger 😉
Reputatie 4
Badge +2
@jasperdebruijn

Hey M-a50, thanks voor je suggestie! Helaas zijn die instellingen bij mijn LG gerelateerd aan de HDMI input en niet aan de resolutie daarvan. Oftewel, de instellingen van het beeld zijn hetzelfde bij 1080 als 2160. Dus dat lost het probleem helaas niet op.

Hopelijk heb ik morgen meer geluk met een andere ontvanger ;-)

Ok. Succes, ik ben benieuwd ?
Badge
Dag Jasper, ik heb inmiddels meer informatie.

Dit is geen bekende storing bij de ontwikkelaars. Het is mogelijk dat deze TV-ontvanger een defect heeft. Ook is het mogelijk dat er een (nog niet bekend) issue is tussen de TV-ontvanger en jouw TV. De kans daarop is gelukkig klein. De bekabeling lijkt het probleem niet, de HDMI aansluitingen op de TV zijn het ook niet en de TV werkt prima met andere 4k content. Daarom gaan we de 4k-ontvanger omwisselen. Details daarover heb ik in privébericht gestuurd. Ik hoop dat de storing daarmee is opgelost, dat hoor ik graag van je :)

@Joran: helaas heeft ook de nieuwe 4K ontvanger hetzelfde probleem. Ik heb ook nog even de nieuwe meegeleverde HDMI kabel geprobeerd maar die heeft het ook. Dus dan moet het haast wel de communicatie tussen ontvanger & tv zijn? Helaas heb ik geen tweede 4K tv in huis om dat te testen 😉
Reputatie 4
Badge +2
@jasperdebruijn ik heb jou test hier ook eens overgedaan en kom ook tot enig verschil in scherpte

Zoals je hier goed kan zien bij b.v. de up/down pijltjes. Is dat de versie bij 1080@50 mooi strak is en bij de UHD@50 wat meer waas en getrapt is te zien.
Dit onderstreept, volgens mij, volledig dat het upscalen van de STB ver achterblijft bij het upscalen van mijn Sony TV.
Dat, in combinatie met het feit dat er nog steeds geen fatsoenlijke UHD zenders zijn, maakt die hele 4K STB, een schertsvertoning
Reputatie 7
Ook ik heb, nu de 4K Ultra-HD pilot afgelopen is, de STB op 1080p@50Hz staan omdat mijn Sony KD-43XD8305 de upscaling veel beter verzorgt dan de STB.
Ik heb tijdens de pilot ook meerdere keren aangegeven dat ik de beeldscherminstelling graag "dynamisch" zou zien op basis van het invoersignaal. Kijk je naar een (de 😕 ) 4K zender dat bijvoorbeeld UHD@60Hz, kijk je naar een HD zender dan bijvoorbeeld 1080p@50Hz.
Gezegd werd dat dat een vervelend zwart beeld zal geven bij het switchen van zender. Prima, als dat echt zo zou zijn, maar als ik dat als klant voor lief wil nemen, biedt dan ook die mogelijkheid. Liever even een zwart beeld dan constant een "wollig" beeld.
Voorlopig is mijn advies: Laat het 4K abonnement van KPN links liggen en wacht totdat het een volwaardig en stabiel product is geworden. Hoe lang dat nog gaat duren... ...ik ben bang dat dat niet op korte termijn zal zijn. 😞
Reputatie 4
Badge +2
Ik denk inderdaad dat 4K zo succesvol is dat het zo in het volgende rijtje past:
3D TV
8-track cassette Deck
Betamax
Videoplaat
CD-I
DCC-tape
Enz. Enz.
Designed and managed to the dump ?
Reputatie 4
Badge +2
Oops , ik bedoelde:
"Designed and managed for the dump" 🙊