Vraag

Wordt ITV van mijn bandbreedte afgetrokken?

  • 7 May 2019
  • 18 reacties
  • 1621 keer bekeken

Badge
Of heeft het zijn “eigen bandbreedte”? Ik heb 500Mbit glas, maar ik heb het idee dat ITV redelijk wat van mijn internet bandbreedte af snoept.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Interactieve TV gaat altijd boven internet om te voorkomen dat een zware download het tv signaal zou verstoren. Interactieve neemt dus altijd een volle bandbreedte als de tuner aanstaat.
Reputatie 7
Als de capaciteit van de aansluiting hoger is dan de gecontracteerde snelheid dan zal voor IPTV eerst de overcapaciteit van de aansluiting gebruikt worden.
Bij een 500Mbps aansluiting is de snelheid van de lijn 1Gbps.
Er is dus een overcapaciteit van 500Mbps en die zal dus door IPTV gebruikt worden.
Jij zou dus nooit een terugval van de Internet snelheid mogen zien als er televisie gekeken wordt.

Het is echter een illusie om te denken dat Internet echt sneller wordt door een 500Mbps aansluiting. Alleen bij zeer zware download/upload functies met een server die "dichtbij" staat zal je iets gaan merken van die 500Mbps. Ik synchroniseer backups op de Synology in mijn kantoor met mijn Synology thuis vice-versa en daarbij gaan elk weekend zo'n 550GB over de lijn. Daarnaast worden continue beelden van de bewakingscamara's van kantoor thuis opgeslagen en van thuis op kantoor.
Toch heb ik mijn glasvezelaansluiting teruggezet van 500Mbps naar 200Mbps en daar merken wij als gezin helemaal niets van, alles is net zo snel als voorheen.
Je moet voor de grap eens meten hoeveel bandbreedte je werkelijk gebruikt. Ik denk dat je verrast zult staan hoe laag dat eigenlijk is en dat je je mijns inziens dan ook moet afvragen of die meerkosten voor 500Mbps eigenlijk niet weggegooid geld zijn.
Badge
Als we games downloaden (wat tegenwoordig alleen maar het geval is, omdat je tegenwoordig cdkeys krijgt ipv een DVD) dan krijg ik netjes 60MB of iets meer, dus we gebruiken de 500Mbit meer dan normaal in huis. Ook hebben we vier IPTV kastjes en als deze allemaal
aanstaan dan lijkt de max download via UTP ook te droppen. Daarom vind ik het terugschroeven van 500Mb naar bijv. 200Mb niet bespreekbaar, want wat hou ik dan over. Tevens draai ik servers thuis dus mijn up van 500Mb is zeer gewenst :-)

Ook wanneer er Netflix gekeken wordt begint mijn oudste zoon te jammeren dat zijn ping tijdens bijv. Fortnite hoger is dan normaal. Dan roept hij al of er weer Netflix gekeken wordt.

Als KPN met 1gbps komt dan ben ik de eerste die zich aanmeldt, maar dat zou dus betekenen dat de IPTV’s mijn internet capaciteit benut omdat er dus geen overwaarde is op mijn lijn?
Reputatie 7
Badge +16
Ben wel een beetje jaloers als ik dit zo lees @Yzord . Zit ik dan met mijn telefoondraadje die me als ik heel lief tegen hem praat 40Mb geeft (huil huil). 😂
Badge
Ben wel een beetje jaloers als ik dit zo lees @Yzord . Zit ik dan met mijn telefoondraadje die me als ik heel lief tegen hem praat 40Mb geeft (huil huil). 😂

Ach, als je het niet nodig hebt dan is het toch prima? Wij zijn zeer actieve gebruikers van het internet en maken gewoon vaak gebruik van de maximale capaciteit, vandaar dat we vaak merken dat de max capaciteit niet gehaald wordt over utp (wifi is normaal dat er meer overhead is). Ik denk dat we maandelijks wel over de 1TB zitten aan bandbreedte die we gebruiken.
Wat zielig, Giant2000. Hier een draadje met 111 Mb/s (vlgs) fourstack. Zit op een enkele. Als ie bonded zou zijn is het zelfs 218.

Mijn abotje is 50, genoeg voor mijn pc-tje. Dus nog 61 over voor die éne tv ontvanger hier.

Wat kan het ene huishouden toch verschillen met het andere. Indrukwekkend ge- en verbruik, Yzord! 🤓
Reputatie 7
Badge +16
Nou... ik zou best wel wat meer willen, al was het maar om in de toekomst 4K te kunnen kijken, maar dat zal bij ons hooguit een keer 200Mb worden want glasvezel zit er niet in voorlopig. Maar we zijn geduldig hier in huis, wachten keurig op elkaar als er even flink wordt gedownload en evt gaan de telefoons op 4G. Je leert er mee leven maar als je 500 tot je beschikking hebt, man man, ik zou er flink gebruik van maken! Gelijk heb je.
Reputatie 7
Als we games downloaden (wat tegenwoordig alleen maar het geval is, omdat je tegenwoordig cdkeys krijgt ipv een DVD) dan krijg ik netjes 60MB of iets meer, dus we gebruiken de 500Mbit meer dan normaal in huis.
Weet je zeker dat je over 60MB praat immers zelfs een gemiddelde harddisk heeft best al moeite om dergelijke snelheden te verwerken. Vervolgens is de vraag hoe vaak je zo'n game downloadt en of de tijdswinst die je daardoor behaalt wel €96,- per jaar waard is.

Tevens draai ik servers thuis dus mijn up van 500Mb is zeer gewenst :-)
Ik weet niet wat voor een services jij op de servers hebt staan, maar ik betwijfel sterk of die servers ooit ook maar in de buurt komen van de 500Mbps.

Ook wanneer er Netflix gekeken wordt begint mijn oudste zoon te jammeren dat zijn ping tijdens bijv. Fortnite hoger is dan normaal. Dan roept hij al of er weer Netflix gekeken wordt.
Met een 500Mbps glasvezelverbinding zal je dat nooit maar dan ook nooit mogen merken.
Ik denk dan ook dat er iets anders aan de hand moet zijn.
Speelt jouw zoon met een bekabeld aangesloten apparaat of via wifi.
Wordt Netflix vanaf een bekabeld aangesloten apparaat gekeken of via wifi.
Wordt Netflix dan via een Chromecast gecast?

Als KPN met 1gbps komt dan ben ik de eerste die zich aanmeldt, maar dat zou dus betekenen dat de IPTV’s mijn internet capaciteit benut omdat er dus geen overwaarde is op mijn lijn?
Jouw lijn is nu al een 1Gbps lijn en de IPTV's maken nu al gebruik van die tweede 500Mbps.

Meet nu eerst maar eens wat je werkelijk aan bandbreedte verbruikt.
Geloof me dat is vast en zeker veel minder dan dat je denkt. 😉

In het onderstaande screenshot wordt op een televisie naar een HD-"Glas" zender gekeken en op een tweede televisie naar een HD zender. Daarnaast wordt er wat gebrowst op Internet maar dat zie je nauwelijks terug in de grafiek.

Via Netflix kun je nú al 4K kijken, @Giant2000
Hun eis: minimaal 25 Mb/s. Dat haal je gewoon met 40.

KPN stelt minimaal 100 omdat ze geen klachten willen krijgen met haperend internet. Verder leveren ze 2 ontvangers waardoor men dus feitelijk 2 streams 4K tegelijk kan gaan kijken.

4K is nú overigens nog helemaal niet zo interessant. Nog geen enkele reguliere zender biedt die beeldkwaliteit.
Reputatie 7
Badge +16
Via Netflix kun je nú al 4K kijken, @Giant2000
Hun eis: minimaal 25 Mb/s. Dat haal je gewoon met 40.

KPN stelt minimaal 100 omdat ze geen klachten willen krijgen met haperend internet. Verder leveren ze 2 ontvangers waardoor men dus feitelijk 2 streams 4K tegelijk kan gaan kijken.

4K is nú overigens nog helemaal niet zo interessant. Nog geen enkele reguliere zender biedt die beeldkwaliteit.

Netflix in UltraHD gaat inderdaad prima hier, zelfs als er een forse download tegelijk aan de gang is.
Ik doel ook op de toekomst, stel dat heel veel zenders over 5 jaar in 4K gaan uitzenden, dan is het wel jammer dat ik dat moet missen.
Badge
Ik weet zeker dat ik mijn max capaciteit gebruik want ik monitor alles via mijn router en zabbix. Daarbij gebruik ik enterprise SSD’s die met gemak 60MB/sec weg kunnen schrijven (zelfs 500MB/sec). Hdd’s die dat niet weg kunnen schrijven zijn oude 5400 of 7200rpm disks die wel zo oud zijn dat je jezelf in de vingers snijdt als je die nog gebruikt haha.

En we werken met utp (zoals ook aangegeven) temeer omdat KPN dat ook adviseert voor IPTV. En de switches die gebruikt worden zijn de switches die KPN me heeft toegestuurd.

En 1TB is niks daar de PS4’s die gebruikt worden elke maand toegang hebben tot PS Plus waarbij je gratis games kan downloaden. Dan zit je al snel op 200GB per maand en dan hebben we het nog niet eens over het normaal internet gebruik. En de servers bieden services aan waarbij een goede upload vereist is.
Reputatie 7
Dan zit je al snel op 200GB per maand en dan hebben we het nog niet eens over het normaal internet gebruik.
Dus je belast jouw lijn daarmee ongeveer 1 uur per maand en de andere 719 uur van de maand heb je daar geen last van. Met een 200Mbps aansluiting zou die 200GB dus 2,5 uur kosten.
Die 1,5 uur tijdswinst per maand kost je dus €96,- per jaar. 🤔

En het normale Internet gebruik zal ook bij lange na niet in de buurt van de 500Mbps komen.
Geloof me, je doet er echt verstandig aan om eens goed te kijken welke bandbreedte je nu werkelijk verbruikt. Dit ligt met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid beduidend lager dan die 500Mbps. 😎

En de switches die gebruikt worden zijn de switches die KPN me heeft toegestuurd.
Welk merk en type hebben die switches?
Reputatie 7
Ik doel ook op de toekomst, stel dat heel veel zenders over 5 jaar in 4K gaan uitzenden, dan is het wel jammer dat ik dat moet missen.
De vraag is of KPN tegen die tijd überhaupt nog wel lineaire televisie aanbiedt.
En vijf jaar ... ik ben bang dat dat nog wel eens wat langer kan gaan duren.
Badge
Waarom doe ik er verstandig aan om mijn internetconnectie te overzien? Die 96 euro per jaar kan me echt niks schelen. Werk er hard genoeg voor en bepaal graag zelf waar ik mijn centjes aan uitgeef. Ik kijk liever hoe ik minder belasting betaal in NL (tanken en boodschappen in Duitsland).

En nogmaals, de switches zijn de switches die KPN uitdeelt als de utp aansluitingen op de router te weinig zijn. De Netgear GS105E en daarvan hebben we er drie aangesloten. Waarbij IGMP Snooping belangrijk is voor de IPTV kastjes.
Reputatie 7
Waarom doe ik er verstandig aan om mijn internetconnectie te overzien? Die 96 euro per jaar kan me echt niks schelen.
Dat is natuurlijk volledig jouw eigen keuze, niets mis mee. Ik koop liever een paar mooie flesjes wijn van dat geld dan dat ik dat zonder enig voordeel aan KPN betaal.

En nogmaals, de switches zijn de switches die KPN uitdeelt als de utp aansluitingen op de router te weinig zijn.
Ik zie dat er nog een vraag niet gesteld is en deze opmerking triggert me.
Welke Experia Box gebruiken jullie eigenlijk?

Waar het mij om gaat is dat je eigenlijk aangeeft dat de verbinding regelmatig traag is en dat jouw zoon zelfs al problemen ervaart met gamen als er Netflix gekeken wordt.
Dit is met een normaal functionerende 500Mbps aansluiting absoluut onmogelijk en er moet dus een andere oorzaak zijn.
Als er bij ons op twee televisies HD-"Glas" gekeken wordt, er één Netflix kijkt op zijn laptop en er ondertussen door drie personen op Internet gebrowst wordt, dan komt de verbruikte bandbreedte nog altijd niet boven de 40Mbps.
Ik zou graag met je willen uitzoeken waar de bottleneck dan wel zit want, met alle respect, ik ben er van overtuigd dat dit niet de bandbreedte van de Internet verbinding zal blijken te zijn.

Weet dat er bij ons thuis per maand alleen aan televisie en synchronisatie van backups zo'n 3,5TB verspijkerd wordt en dat is geen enkel probleem voor onze 200Mbps aansluiting.
Reputatie 7
Badge +16
Als er bij ons op twee televisies HD-"Glas" gekeken wordt, er één Netflix kijkt op zijn laptop en er ondertussen door drie personen op Internet gebrowst wordt, dan komt de verbruikte bandbreedte nog altijd niet boven de 40Mbps.

Dat valt dan reuze mee.
Reputatie 7
Als er bij ons op twee televisies HD-"Glas" gekeken wordt, er één Netflix kijkt op zijn laptop en er ondertussen door drie personen op Internet gebrowst wordt, dan komt de verbruikte bandbreedte nog altijd niet boven de 40Mbps.Dat valt dan reuze mee.
Klopt en dat is waarschijnlijk zelfs nog aan de ruime kant.
2 x HD-"Glas": 2 x 12,5Mbps.
1 x Netflix HD: 5Mbps.
Internet gebruik: 10Mbps.

Grappig hoe vaak ik hier die €96,00 voor 1,5 uur voorbij zie komen. Geen idee wat jullie doen maar als ik 1,5 uur tijdswinst kan maken voor €96,00 zeggen al mijn opdrachtgevers direct “doen”.  En waarom betrekt iedereen andermans situatie op zichzelf? Omdat jij je niet voor kunt stellen wat 500Mb upload voor nut heeft wil dat nog niet zeggen dat andere mensen dat nut er niet voor hebben. Je kan het ook zo zien… Als ik de data vanaf mijn website upload met 100Mb zal jij nooit sneller dan dat die data kunnen downloaden. Neem een fotografie website met zo’n 80 MB aan foto’s per pagina (bijv. portfolio) die zouden dan zomaar een laadtijd kunnen hebben van zo’n 10 seconden. Dat lijkt niet veel, totdat je enkele pagina’s hebt bijgewerkt en na iedere wijziging automatisch opslaat.

Reageer