Yes HD is op 1, of toch niet?

• 27 maart 2017
  • 196 reacties
  • 6825 keer bekeken

Toon eerste bericht

196 reacties

Reputatie 4
Badge +2
@wjb lucky you! Ik hoop dat er ook meteen gezorgd is voor een logische scheiding van "wat je wil zien" en wat je niet wilt zien. Heel ergerlijk om de erotische zenders direct tegen HD glas aan te hangen. M.i veel relevanter dan alle andere argumenten rond HD op 1

Groetjes Menno
Reputatie 7
Badge +18
Heeft deelnemen aan de 4K Ultra-HD pilot dus ook "voordelen".

Ik zit ook in de pilot, maar ik heb het niet. Beetje vreemd! :?
Reputatie 7
@wjb lucky you! Ik hoop dat er ook meteen gezorgd is voor een logische scheiding van "wat je wil zien" en wat je niet wilt zien. Heel ergerlijk om de erotische zenders direct tegen HD glas aan te hangen. M.i veel relevanter dan alle andere argumenten rond HD op 1

Groetjes Menno
HD op 1 is helaas nog geen HD-"Glas" op 1, maar die erotische zenders kan je toch gewoon weglaten uit jouw zenderlijst.

Reputatie 2
Badge
Dacht inderdaad ergens gelezen te hebben dat met hd op 1 ook de glas kanalen op 1 komen , dus best beschikbare kwaliteit .

Kan het alleen niet meer vinden , gebeurt dat nog wel ?
Reputatie 7
Dacht inderdaad ergens gelezen te hebben dat met hd op 1 ook de glas kanalen op 1 komen , dus best beschikbare kwaliteit .

Het klopt dat KPN aangegeven heeft dat de HD-"Glas" zenders opgenomen zullen worden in de "HD op 1" functionaliteit. De vraag is alleen wanneer? 2017?
Reputatie 7
Badge +31

Ja.
Staat, of beter stond, in inmiddels verwijderde topics onder het 4K deel.

Eerst dient de uitrol van "HD van af 1" afgerond te zijn. Dan gaan ze door met HD"glas" van af 1 (t/m 10).
Reputatie 7
Badge +18

bedoel je deze bericht soms? 😳
Reputatie 7

Bron.
Reputatie 7
Badge +18

Bron.
Nu is alleen de vraag....... wanneer? 😳
Reputatie 2
Badge

Bron.

Die was het inderdaad , zal het allemaal wel onderschatten maar snap niet dat dit niet meteen geregeld kan worden
Reputatie 7
Badge +18

Bron.

Die was het inderdaad , zal het allemaal wel onderschatten maar snap niet dat dit niet meteen geregeld kan worden
Dat snap (Ik voor jullie) inderdaad ook niet. Ik weet niet wat de achterliggende gedachte hiervan is.
Reputatie 7

Bron.
HD op 1 is blijkbaar al moeilijk genoeg, getuige de enorme tijd dat dit issue al loopt. :(

Bron.
Reputatie 7
Badge +18
HD op 1 is blijkbaar al moeilijk genoeg, getuige de enorme tijd dat dit issue al loopt. :(

Bron.
Ja, dit is al meer dan 2 jaar bezig. Misschien raar gezegd, maar onbegrijpelijk dat dit zolang moet duren. 😞
Reputatie 4
Badge +2
Ik ben bang dat KPN in dit geval de problematiek heeft onderschat... Het eenvoudigste zou zijn als er een verschil zou zijn tussen "voorkeurzenders" en kanalen. Dit hadden we in 1960 al toen de eerste TV's met voorkeurzenders uitkwamen... Er waren 2 soorten knoppen. De draaiknoppen (kanalenkiezers) en drukknoppen (stuk of 6)... Die 6 knoppen waren de voorkeurzenders en de meeste mensen waren daar volledig tevreden mee...
Later is dat op de modernere TV's ook geimplementeerd, waarbij je per voorkeurzender een (ingewikkelde) kanaalcode kon opslaan... en veranderen...
Kennelijk dachten de Settopbox experts dat het met een 3 cijferig kanaalnummer logischer zou zijn om dit systeem te verlaten (echter) zitten we inmiddels op 4 cijferige kanaalnummers (want het past niet), een ONLOGISCHE verdeling... (wie heeft bedacht waarom HD Glas op 661 moet beginnen)?

Heren KPN nog eenmaal..... Waar ik mijn Kanaal 1 naar wil laten wijzen is MIJN keuze (mijn voorkeur). OOK HD op 1 gaat daar geen verandering in brengen. Sterker nog, het zou ZOMAAR kunnen zijn dat in mijn huis ik POTENTIEEL wel HD-glas heb, maar dat het interne netwerk met (bijvoorbeeld draadloze adapters) voor 1 TV HD(Glas) bruikbaar is, maar voor de andere alleen SD.
Als ik dat nou "gewoon" zelf zou kunnen kiezen, is dat MIJNS inziens VOLDOENDE ... EN... VEEL eenvoudiger te implementeren want je hebt geen infrastructuur wijziging nodig... Hoe moeilijk kan het zijn.
p.s. ik raak hier helemaal niet gefrustreerd door, maar het is m.i. wel een onnodig complex geheel geworden. Straks moet ik mijn familie gaan uitleggen dat Nederland 1 op de slaapkamer SD is, en beneden HD omdat "boven" nou eenmaal niet HD geschikt is... Dat de opnames van 1 (beneden) niet boven bekeken kunnen worden en dat ze een ander kanaal hadden moeten kiezen voor de opname voor boven. :@

Groetjes,
Menno
Reputatie 7
Badge +13
@MennovanEck97
Lang verhaal.
Ten eerste adviseer ik om alles met vaste UTP kabels aan te sluiten.
I éénmalig heel veel werk, maar daarna veel plezier.

Ten tweede met goede powerlines heb je HD glas gewoon overal.

Ten derde, vind ik het een heel goed idee van KPN om HD (HD glas) op 1 etc. te zetten.
Zo werkt Ziggo etc. ook.
En anno 2017 zijn er nog heel erg weinig mensen die zelf een kanaalnummer aanmaken.
Ook al is het op veel apparaten mogelijk, bijna niemand doet dat meer.

En die oude tv met voorkeuze, ja die ken ik ook nog.
Maar het was echt niet ingewikkeld hoor om ze in te stellen.
Ik heb zelfs nog veel antennes geplaatst en tv's afgeregeld. Best wel leuk werk hoor.

Ik hoop dat HD glas snel vanaf 1 beschikbaar is.
En tot die tijd 661 etc, daar zijn we al aan gewend.
Reputatie 7
De echte reden waarom de uitrol van HD op 1 zo gruwelijk lang duurt is omdat KPN als de dood is voor overbelasting van het centrale netwerk en de apparatuur in de wijkkasten.
Onderbouwing:
Een heel groot deel van de abonnees kijkt nu nog naar kanaal 1 (SD = 3Mbps) i.p.v. kanaal 701 (HD = 7,5Mbps).
Bij live TV kijken maakt dat qua netwerkbelasting niet zoveel uit, voor alle abonnees hoeft per bekeken zender maar één keer 4,5Mbps extra verzonden te worden (IGMP Multicasting). Wel is het zo dat de apparatuur in de wijkkasten het behoorlijk drukker krijgt immers die moet die extra data wel tijdig doorsturen naar alle aangesloten abonnees.
Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat een aanzienlijk deel van de abonnees "uitgesteld" kijkt en daarbij wordt voor elke abonnee een aparte TV stream verstuurd. Bij HD op 1 neemt de netwerkbelasting dan dus met 4,5Mbps per abonnee toe.
Bij FttH glasvezel verbindingen speelt netwerkbelasting dan wellicht minder een rol, maar de capaciteit van de apparatuur in de PoP (Point of Presence / wijkcentrale) nog steeds wel. Een HD-"Glas" stream vergt weer 5Mbps meer dan een HD stream.
Overigens is dit ook precies de reden waarom HD-"Glas" (nog) niet beschikbaar is op VDSL verbindingen.
Reputatie 7
...p.s. ik raak hier helemaal niet gefrustreerd door, maar het is m.i. wel een onnodig complex geheel geworden. Straks moet ik mijn familie gaan uitleggen dat Nederland 1 op de slaapkamer SD is, en beneden HD omdat "boven" nou eenmaal niet HD geschikt is... Dat de opnames van 1 (beneden) niet boven bekeken kunnen worden en dat ze een ander kanaal hadden moeten kiezen voor de opname voor boven. :@En dat is nu juist wat HD op 1 voor jou gaat oplossen. Je hoeft helemaal niet meer te praten over SD of HD, je hebt altijd de hoogst mogelijke kwaliteit en dat geldt ook voor opnames. Neem je beneden een HD zender op, dan kan je die boven (en ook via de ITV app) probleemloos kijken in SD kwaliteit.

Zie stap 1 en stap 2 uit dit bericht. Ik hoop dat stap 3 uit dat bericht ooit ook werkelijkheid zal worden.
Reputatie 4
Badge +2
...p.s. ik raak hier helemaal niet gefrustreerd door, maar het is m.i. wel een onnodig complex geheel geworden. Straks moet ik mijn familie gaan uitleggen dat Nederland 1 op de slaapkamer SD is, en beneden HD omdat "boven" nou eenmaal niet HD geschikt is... Dat de opnames van 1 (beneden) niet boven bekeken kunnen worden en dat ze een ander kanaal hadden moeten kiezen voor de opname voor boven. :@En dat is nu juist wat HD op 1 voor jou gaat oplossen. Je hoeft helemaal niet meer te praten over SD of HD, je hebt altijd de hoogst mogelijke kwaliteit en dat geldt ook voor opnames. Neem je beneden een HD zender op, dan kan je die boven (en ook via de ITV app) probleemloos kijken in SD kwaliteit.

Zie stap 1 en stap 2 uit dit bericht. Ik hoop dat stap 3 uit dat bericht ooit ook werkelijkheid zal worden.

Hi Wjb, dan is het verhaal "nog complexer" dan dat ik vermoedde. Dat KPN ivm bandbreedte voorzichtig is, kan ik me heel erg goed voorstellen. Dit gaat een behoorlijke klap geven.... Zeker als vervolgens steeds meer mensen 4K gaan kijken (hoe bevalt de kwaliteit overigens) ;-)

Groetjes,
Menno
Reputatie 7
De echte reden waarom de uitrol van HD op 1 zo gruwelijk lang duurt is omdat KPN als de dood is voor overbelasting van het centrale netwerk en de apparatuur in de wijkkasten.Ik hoorde dat afgelopen donderdag (voorronde Songfestival én voetbal) veel mensen thuis de strijd om de AB verloren hebben 😉 en zijn uitgeweken naar interactievetv.nl om te kijken naar het andere kanaal. Het resultaat schijnt geweest te zijn dat die site vervolgens (gedeeltelijk) plat ging. Nu zijn interactievetv.nl en iTV twee verschillende platformen (met wel veel overlap) maar het geeft wel aan dat overbelasting heel makkelijk kan optreden. En als de keuze is: geen HD-vanaf-1 óf regelmatig helemaal geen iTV, dan is die keuze snel gemaakt.
Reputatie 7
Badge +19
Ik hoorde dat afgelopen donderdag (voorronde Songfestival én voetbal) veel mensen thuis de strijd om de AB verloren hebben 😉 en zijn uitgeweken naar interactievetv.nl om te kijken naar het andere kanaal. Het resultaat schijnt geweest te zijn dat die site vervolgens (gedeeltelijk) plat ging. Nu zijn interactievetv.nl en iTV twee verschillende platformen (met wel veel overlap) maar het geeft wel aan dat overbelasting heel makkelijk kan optreden. En als de keuze is: geen HD-vanaf-1 óf regelmatig helemaal geen iTV, dan is die keuze snel gemaakt.[/quote]

Ja, ok begrijpelijk, maar 701 en 661 worden al uitgezonden dus die vlieger gaat niet op.
Dan maakt het kanaalnummer toch niet meer uit?
Het zou kunnen dat de mensen met een zwakke ontvangst de handel ontvangen dat die er last van zouden hebben, maar als je het nu alleen op glasvezel en VDSL zou doorgeven dan kan het toch geen bezwaar zijn?
Aan de andere kant......
Wat maakt het ook uit op welk nummer hij staat, -als- hij er maar staat.
Reputatie 7
Ik bedoelde alleen maar aan te geven dat overbelasting "zo maar" op kan treden. Lineair kijken (waarbij er maar een beperkt aantal streams nodig zijn) levert geen problemen op maar uitgesteld kijken (met voor iedere kijker die uitgesteld kijkt - pauze, Terugkijken, via de Gids, opnames, etc. - een afzonderlijke stream) des te meer. Hier wreekt zich het feit dat ontvangers geen harde schijf meer hebben om uitgesteld kijken te facliteren. Hadden ze dat wel dat werden de streams vooral lineair naar ontvangers gestreamed waarna het uitgesteld kijken vanaf de schijf en niet meer via het netwerk plaats vindt.
Reputatie 7
Badge +16
Heldere uitleg van @Henk2304
Het maakt mij niet veel uit of ik nou 1 of 701 moet intoetsen, als ik maar tv kan kijken.
Reputatie 1
Een extra reden te meer voor KPN om toch weer te starten met glasvezel FTTH.
Reputatie 1
dit bericht[/url]. Ik hoop dat stap 3 uit dat bericht ooit ook werkelijkheid zal worden.

Hi Wjb, dan is het verhaal "nog complexer" dan dat ik vermoedde. Dat KPN ivm bandbreedte voorzichtig is, kan ik me heel erg goed voorstellen. Dit gaat een behoorlijke klap geven.... Zeker als vervolgens steeds meer mensen 4K gaan kijken (hoe bevalt de kwaliteit overigens) ;-)

Groetjes,
Menno[/quote]

Ik denk dat 4K alleen via FTTH (fiber to home) beschikbaar is.
En daar heb je geen problemen.
Via koper speelt het problem.

Zoals ik al zei, een reden te meer voor KPN om glasvezel FTTH verder te gaan uitrollen.
Reputatie 7
Badge +18
Ik denk dat 4K alleen via FTTH (fiber to home) beschikbaar is.
En daar heb je geen problemen.
Via koper speelt het problem.

Zoals ik al zei, een reden te meer voor KPN om glasvezel FTTH verder te gaan uitrollen.
4K is niet alleen voor glasvezel. Ik heb VDSL, en ik heb 1x 4K en 2x HD ontvangers. En heb geen verbindingsproblemen. Maar de tv zenders van 4K zijn er maar 2. Maar de ene is een demokanaal van Hispasat, en de andere is van Xite. 🙂

Reageer