Yes HD is op 1, of toch niet?

• 27 maart 2017
  • 196 reacties
  • 6831 keer bekeken

Toon eerste bericht

196 reacties

Jongens, willen jullie het weer even ontopic houden? Als jullie verder willen discussiëren staat het vrij om een topic aan te maken in de huiskamer 😉. Laten we hier vooral weer bezig gaan met HD-op-1.

Vraagje, in februarie is KPN begonnen met project HDop1 nu ben ik een maand of 2 geleden gelukkig al omgezet maar mijn kamaraad die eerder KPN had en dezelfde zaken afneemt van jullie (kpn compleet etc) die nog niet.... enig idee hoe dat kan? (woont hemelsbreed 700 mtr van me vandaan...)
Reputatie 7
HD vanaf 1 wordt uiterst gefaseerd uitgerold. Daarbij wordt scherp gekeken naar de belasting van het KPN-netwerk. En daarom vindt de uitrol zeer gespreid, dus zeker niet regio-gebonden plaats. Dat jij het al hebt wil niets zegen over wanneer je buren, vrienden of familie het ook krijgen. Dat kan volgende week zijn maar ook nog geruime tijd duren.
Reputatie 7
Badge +31
Er worden steeds gedeelten van de klanten overgezet. Dit gebeurt op landelijke basis. Zodat niet één centrale ineens veel meer belast wordt. KPN kan op die manier de bandbreedte belasting geleidelijk aanpassen. Daardoor worden problemen, zoals dat hele wijken/steden ineens zonder zitten, voorkomen.
Ik ben ook nog niet overgezet. En een kennis 1,5 km ook nog niet. De snackbar er vrijwel tussen in heeft wel HD v.a. 1.
Reputatie 7
Badge +24
Hey @Rambolinie, welkom op het forum! Henk en Peter geven al een uitgebreide uitleg. 🙂 Als je nog meer vragen hebt dan ben je welkom! 🙂
Reputatie 1
Badge
Gefaseerd uitrollen (HD op 1 etc) prima, maar moet dat meer dan 4 maanden duren? Waarom moet dat zolang duren en hoe lang duurt totale uitrol? Half jaar? Jaar? Of...?
Reputatie 3
Gefaseerd uitrollen (HD op 1 etc) prima, maar moet dat meer dan 4 maanden duren? Waarom moet dat zolang duren en hoe lang duurt totale uitrol? Half jaar? Jaar? Of...?
Dat weet niemand, en ik ben het totaal met je eens, het is en blijft een grijs gebied!
Reputatie 7
Badge +18
Gefaseerd uitrollen (HD op 1 etc) prima, maar moet dat meer dan 4 maanden duren? Waarom moet dat zolang duren en hoe lang duurt totale uitrol? Half jaar? Jaar? Of...?Beste Eric, dit wordt gefaseerd uitgerold. Dit kan niet heel snel. Als iedereen HD op 1 heeft, dan kijkt iedereen HD. Maar dan is de kans groot dat het netwerk overbelast raakt, dit wordt continu door KPN gemeten. En KPN is in februari jl. mee begonnen met de uitrol. En het kan tot eind 2017 gaan duren.
Reputatie 1
Badge
Gefaseerd uitrollen (HD op 1 etc) prima, maar moet dat meer dan 4 maanden duren? Waarom moet dat zolang duren en hoe lang duurt totale uitrol? Half jaar? Jaar? Of...?Beste Eric, dit wordt gefaseerd uitgerold. Dit kan niet heel snel. Als iedereen HD op 1 heeft, dan kijkt iedereen HD. Maar dan is de kans groot dat het netwerk overbelast raakt, dit wordt continu door KPN gemeten. En KPN is in februari jl. mee begonnen met de uitrol. En het kan tot eind 2017 gaan duren.

Het zal aan mij liggen, maar waarom wordt netwerk dan overbelast? Stel (is niet zo) dat er nu 30 HD zenders zijn op 701 t/m 730 en wordt dan 1 t/m 30. Dan houd je maar 30 HD zenders en niet meer en dus geen extra belasting van meer HD-zenders.
Reputatie 7
Badge +18
Het zal aan mij liggen, maar waarom wordt netwerk dan overbelast? Stel (is niet zo) dat er nu 30 HD zenders zijn op 701 t/m 730 en wordt dan 1 t/m 30. Dan houd je maar 30 HD zenders en niet meer en dus geen extra belasting van meer HD-zenders.Dat lijkt mij ook, maar er zijn genoeg klanten die gewoon naar kanaal 1 kijken, en die kijken dan naar SD, als diegene is omgezet, dan kijken ze naar HD. En zo zijn er nog zat klanten die denken HD te hebben, maar kijken in SD. Want je gelooft het niet, maar er zijn er nog zat die niet weten dat HD begint bij 701 als ze nog niet zijn omgezet.
Reputatie 7
Badge +30
Het zal aan mij liggen, maar waarom wordt netwerk dan overbelast? Stel (is niet zo) dat er nu 30 HD zenders zijn op 701 t/m 730 en wordt dan 1 t/m 30. Dan houd je maar 30 HD zenders en niet meer en dus geen extra belasting van meer HD-zenders.Dat lijkt mij ook, maar er zijn genoeg klanten die gewoon naar kanaal 1 kijken, en die kijken dan naar SD, als diegene is omgezet, dan kijken ze naar HD. En zo zijn er nog zat klanten die denken HD te hebben, maar kijken in SD. Want je gelooft het niet, maar er zijn er nog zat die niet weten dat HD begint bij 701 als ze nog niet zijn omgezet.Dit is inderdaad deel van de reden. De echte reden is dat mensen straks HD opnemen met de ontvangers terwijl sommigen dat nu nog vaak in SD doen.

HD live TV heeft praktisch geen impact op het KPN netwerk. Terugkijken e.d. wel, maar dat is KPN op dit moment aan het verbeteren met 141 CDN locaties waar video tijdelijk wordt opgeslagen.

Robin
Reputatie 7
Badge +18
live TV heeft praktisch geen impact op het KPN netwerk. Terugkijken e.d. wel, maar dat is KPN op dit moment aan het verbeteren met 141 CDN locaties waar video tijdelijk wordt opgeslagen.

Robin
wat is CDN? (Afkorting) En zijn de locaties verspreid over heel Nederland?
Reputatie 7
De meeste klanten (voor zover niet omgezet naar HD-vanaf-1) kijken nog steeds naar de SD-zenders (1 e.v.). Als iedereen alleen lineair zou kijken (dus "live") zou de netwerkbelasting niet zoveel veranderen. In dat geval wordt de stream van een zender maar één keer verzonden en gedistribueerd. Maar met het steeds populairder worden van On Demand kijken (Opnemen, Terugkijken via de Gids, uitzending gemist, etc.) moet voor iedereen die daar gebruik van maakt iedere stream afzonderlijk verzonden worden. En dan maakt het nogal wat uit of zo'n stream 3,5-4 Mb/s (SD) is of 7,5-8 Mb/s (HD). Daarmee verdubbelt de hoeveelheid bits per seconde en dat kan tot overbelasting leiden. Om dat te voorkomen voert KPN HD-vanaf-1 gefaseerd en gecontroleerd in. Hoe lang dat nog gaat duren? Wie het weet mag het zeggen.
Bij HD Glas (12,5-13 Mb/s) is het veschil tussen SD en HD nog groter. HD Glas-vanaf-1 gaat daarom nog wat langer duren.
Reputatie 7
Badge +24
CDN = Content Delivery Network

En zoals Dennis al aangaf gaan we ervan uit dat iedereen voor het einde van het jaar "HD-op/vanaf-1" heeft.
Reputatie 7
...En zoals Dennis al aangaf gaan we ervan uit dat iedereen voor het einde van het jaar "HD-op/vanaf-1" heeft...Weet je dan ook wanneer HD-"Glas" op/vanaf 1 zal staan?
Reputatie 7
En het kan tot eind 2017 gaan duren.Dus toch "voor Kerst"🤔 😉 Ik krijg een sterk déjà vue 😇
Reputatie 7
Badge +24
Weet je dan ook wanneer HD-"Glas" op/vanaf 1 zal staan?
Nee, voor zover ik weet staat daar nog geen specifieke datum voor. Het wordt in ieder geval nog niet met ons gecommuniceerd (vanwege de onzekerheid wat datums betreft).

Dus toch "voor Kerst"? ? Ik krijg een sterk déjà vue ?
Nou, misschien zelfs nog net na kerst? Als je het vergelijkt met vorig jaar (het jaar daarvoor?) is het deze keer daadwerkelijk gaande in ieder geval. Maar intern heb ik in ieder geval geen negatieve berichten voorbij zien komen wat betreft de uitrol. Ik ga er dus vanuit dat alles voorspoedig verloopt.
Reputatie 3
Het blijft erg stil...
Reputatie 7
Geduld is een schone zaak 😉
Gezien de diverse berichten over het een dag zonder internet zitten, hoe dat op dit forum is durf ik niet te zeggen, op het Telfort forum lees je steeds meer van dit soort berichten, lijkt het erop dat er druk aan de capaciteits vergroting wordt gewerkt. Of dit wel of niet met het HD vanaf 1 te maken heeft geen idee, op basis van informatie op dit forum zou ik zeggen van wel.

Helaas zullen er wellicht toch klanten buiten die boot gaan vallen als het Netflix principe niet word toegepast. Hoe beter je verbinding hoe beter de kwaliteit, mits je het geschikte abonnement hebt. Bij ons in de woonplaats lijkt het erop dat vanwege de beschikbaarheid van glasvezel de dsl kasten niet allemaal worden aangepakt. Dus als HD vanaf 1 volledig is uitgerold is SD dan vanaf 701 beschikbaar of kan dit vanuit het platform per klant worden geregeld dat de meest geschikte kwaliteit vanaf 1 te zien is.
Reputatie 7
Als je DSL-verbinding nu al niet geschikt is voor HD krijg je ook geen HD-vanaf-1. Het blijft dan gewoon SD. Voor veel aansluitingen op enige afstand van een wijkcentrale zal dat het geval zijn, vooral - maar niet uitsluitend - buitengebieden dus. En verder zijn alle abo's met een tv-component geschikt voor HD, het hangt echt alleen af van de afstand tot de wijkcentrale.
Reputatie 3
Geduld is een schone zaak 😉
Het is ook een schone zaak om je belofte na te komen.
Al jaren is dat keer op keer niet nagekomen, ik vind niet dat KPN mag verwachten dat we nog steeds geduldig gaan zitten wachten (ach meer kun je ook niet doen haha).
Ze kunnen beter geen beloftes doen en nu aangeven dat we voor 2035 HD op 1 hebben.
Dan valt het juist iedereen mee als het eerder gedaan wordt (2020 ofzo).

Het is ook geen groot probleem verder, het is alleen erg jammer 🙂
Reputatie 7
Ze kunnen beter geen beloftes doen en nu aangeven dat we voor 2035 HD op 1 hebben.Dan al?
Reputatie 7
Badge +16
Kleine correctie: officieel is de start HD vanaf 1 gestart in februari 2017. Dat is nog geen jaar en geen jaren.
Reputatie 7
Kleine correctie: officieel is de start HD vanaf 1 gestart in februari 2017. Dat is nog geen jaar en geen jaren.Dat wil niet zeggen dat de belofte niet al een keer eerder niet nagekomen is. Als ik mij goed kan herinneren is er ook een keer de belofte gedaan dat "HD op 1" eind 2016 uitgerold zou zijn.
Reputatie 5
Badge +7
Dit issue speelt al wel een aantal jaren. In de afgelopen jaren regelmatig toezeggingen gedaan dat HD zenders op 1 zouden komen maar telkens kwam het er niet van.

Ze zouden vorig jaar na de zomer met de uitrol gaan beginnen en die zou dan aan het eind van het jaar afgerond moeten zijn. Daar is toen ook weer niks van terecht gekomen.

Nu zijn ze dit jaar dan eindelijk begonnen maar de uitrol gaat zo enorm traag en onvolledig (Glas zenders niet meegenomen) dat ze het waarschijnlijk voor het eind van het jaar weer niet gaan redden.

Reageer