Yes HD is op 1, of toch niet?

• 27 maart 2017
  • 196 reacties
  • 6831 keer bekeken

Toon eerste bericht

196 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Spagaatpolitiek. Liever zo dan HD op 1 stug doordrukken met allerlei storingen. De communicatie had wat beter gekund.
Reputatie 7
Dat wil niet zeggen dat de belofte niet al een keer eerder niet nagekomen is. Als ik mij goed kan herinneren is er ook een keer de belofte gedaan dat "HD op 1" eind 2016 uitgerold zou zijn.Welke belofte? Voor zover ik me kan herinneren is op het forum enkele keren onder voorbehoud gesuggereerd dat het eerder uitgerold zou worden. Van officiële zijde is volgens mij tot afgelopen februari nimmer over HD-vanaf-1 gecommuniceerd.
Desalniettemin zou ik het nu ook wel eens graag een keertje willen zien gebeuren.
Reputatie 7
Dat wil niet zeggen dat de belofte niet al een keer eerder niet nagekomen is. Als ik mij goed kan herinneren is er ook een keer de belofte gedaan dat "HD op 1" eind 2016 uitgerold zou zijn.Welke belofte? Voor zover ik me kan herinneren is op het forum enkele keren onder voorbehoud gesuggereerd dat het eerder uitgerold zou worden...Dus als een (toenmalig) KPN Webcare medewerker op 20 augustus 2015, zonder enig voorbehoud, aangeeft dat de uitrol van HD op 1 volgend jaar (2016 dus) plaats zal vinden dan is dat geen belofte.

Goed, dan weten we dat voor komende uitspraken van KPN Webcare medewerkers.
Reputatie 7
De betreffende Community Manager werkt tegenwoordig niet meer bij KPN. Ook in zijn melding zijn echter geen concrete data genoemd. De term "zal volgend jaar" is nogal vaag. En bovendien is er buiten het forum om destijds niets officieels gemeld, zoals afgelopen februari wel.
Reputatie 7
De betreffende Community Manager werkt tegenwoordig niet meer bij KPN. Ook in zijn melding zijn echter geen concrete data genoemd. De term "zal volgend jaar" is nogal vaag. En bovendien is er buiten het forum om destijds niets officieels gemeld, zoals afgelopen februari wel.Ga je nu echt verdedigen dat dit geen belofte is?
De term "volgend jaar" is geen vaag begrip, maar een ruim begrip. Als in 2015 de term volgend jaar gebezigd wordt, dan kan ik niet anders dan concluderen dat er 2016 bedoeld wordt. En dat betekent dat er, wat mij betreft, klip en klaar en zonder voorbehoud door KPN de belofte gedaan wordt dat "HD op 1" in 2016 uitgerold zal worden. Dat die betreffende community manager niet meer bij KPN werkt verandert daar helemaal niets aan en ook niet het feit dat die uitspraak op een forum gedaan is.
Reputatie 7
Badge +16
Waar gaat het nu om, HD op 1 met grote kans op storingen of toch maar even wachten? Je kan toch bedenken dat de uitrol langer op zich laat wachten omdat er storingen optreden die eerst opgelost moeten worden?
Reputatie 7
Waar gaat het nu om, HD op 1 met grote kans op storingen of toch maar even wachten? Je kan toch bedenken dat de uitrol langer op zich laat wachten omdat er storingen optreden die eerst opgelost moeten worden?Als je als manager of verantwoordelijke met droge ogen een vertraging van 100% accepteert bij dergelijke projecten dan is er eigenlijk maar één ding mogelijk en dat is helaas een exit gesprek. Het zou mijns inziens absoluut onacceptabel moeten zijn dat optredende storingen een dergelijke vertraging veroorzaken. Dat betekent gewoon dat je je analyse niet goed hebt uitgevoerd.

Het gaat mij overigens niet om het zendernummertje bij "HD op 1", maar om de functionaliteit dat HD opnames ook op SD devices, zoals via de ITV app op een tablet, teruggekeken kunnen worden. En wat dat betreft wacht ik dan ook met smart op HD-"Glas" op 1 want pas dan zal ik daar ook echt gebruik van kunnen maken.

Overigens heb ik al maanden "HD op 1" en ik heb daarmee nog geen enkele storing ervaren. Ik ben alleen bang dat dat geen postieve invloed heeft op de uitrol van HD-"Glas" op 1, dat zal waarschijnlijk pas gestart gaan worden nadat de uitrol van "HD op 1" in heel Nederland afgerond is.
Reputatie 7
Ga je nu echt verdedigen dat dit geen belofte is?Nee, dat was een belofte maar geen concrete aankondiging van het bedrijf KPN over een wijziging in haar dienstverlening. Let ook op het woordje "zal", wat jij in je citaat gemakshalve weglaat.
... en ook niet het feit dat die uitspraak op een forum gedaan is.Sinds wanneer kondigt KPN ingrijpende wijzigingen in z'n dienstverlening aan via het Forum? En dan heb ik het niet over een nieuwe versie firmware waar de gemiddelde klant toch niets van merkt.
En verder ben ik het met Giant2000 eens dat ik liever een goed werkende tv heb dan een geforceerde invoering van HD-vanaf-1. Dat het allemaal geen schoonheidsprijs verdient (!) daar kunnen we het wel over eens zijn, toch?! Maar ook daarvoor geldt, dat verreweg de meeste klanten niet eens weten dat deze discussie bestaat en - zoals ik al vaker betoogd heb - het nauwelijks iets kan schelen of ze in HD kijken of niet, want het programma wordt er toch niet anders van, ook al probeer jij mij regelmatig van het tegendeel te overtuigen. Mijn ervaringen zijn duidelijk anders en ik denk dat de voortgang (!) van het project (en de vermeende capaciteitsproblemen) mijn ervaringen staven.
Reputatie 7
Ga je nu echt verdedigen dat dit geen belofte is?Nee, dat was een belofte maar geen concrete aankondiging van het bedrijf KPN over een wijziging in haar dienstverlening. Let ook op het woordje "zal", wat jij in je citaat gemakshalve weglaat.Gelukkig, dan was het dus toch een belofte en dat was het enige waar het mij om ging. Ik zie overigens niet in waarom ik dat woordje "zal" in mijn citaat niet weg zou mogen laten, het wijzigt mijns inziens namelijk niets aan mijn stelling.

En verder ben ik het met Giant2000 eens dat ik liever een goed werkende tv heb dan een geforceerde invoering van HD-vanaf-1. Dat het allemaal geen schoonheidsprijs verdient (!) daar kunnen we het wel over eens zijn, toch?!Helemaal eens, ook ik heb liever een goed werkende TV dan een geforceerde uitrol van "HD op 1". Feit wil echter dat ik al negen maanden "HD op 1" heb en daarbij nog nooit storingen heb mogen ervaren. Ik zou dan ook graag zien dat HD-"Glas" op 1 ook uitgerold gaat worden en in de één na laatste alinea van mijn vorige bericht kan je lezen waarom.

Maar ook daarvoor geldt, dat verreweg de meeste klanten niet eens weten dat deze discussie bestaat en - zoals ik al vaker betoogd heb - het nauwelijks iets kan schelen of ze in HD kijken of niet, want het programma wordt er toch niet anders van, ook al probeer jij mij regelmatig van het tegendeel te overtuigen.Hierover zullen wij het nooit eens worden, maar als zelfs mijn 85 jarige ouders mij terugkoppelen dat ze zo blij zijn met dat mooie beeld van HD(-"Glas"), dan staaft dat mijn overtuiging. (Je weet dat mijn ouders een paar maanden terug van Ziggo naar KPN overgestapt zijn.)
Reputatie 7
Badge +10
KPN laat wel meer steken vallen de laatste tijd. Heb in mijn korte tijd op het forum al zoveel beloftes van nieuwe functies in stilte in de prullenbak zien verdwijnen. Er is een aankondiging en uiteindelijk geen enkele communicatie meer naar klanten hoelang we er ook om zeuren. Ik moet tenslotte van een monteur horen dat het een tijdje al stil ligt/heeft gelegen want ook hier is geen enkele KPN medewerker die hier antwoord op wil/kan geven, en dus een periode geen klant is omgezet. Zoals ook @wjb aangeeft wacht ook ik in spanning af in hoeverre de ''Glas'' versie er nog gaat komen, want als ook dat stilletjes door de versnipperaar gaat zal het me niks verbazen. Maar als eerst heel Nederland nog omgezet moet worden zie ik dat mede door de vertraging niet in 2018 en eigenlijk in 2019 ook niet gebeuren. Want zoveel prioriteit wordt er niet aan gegeven helaas.
Reputatie 7
Helemaal eens, ook ik heb liever een goed werkende TV dan een geforceerde uitrol van "HD op 1". Feit wil echter dat ik al negen maanden "HD op 1" heb en daarbij nog nooit storingen heb mogen ervaren.De mensen die nu al HD-vanaf-1 hebben, hebben geen last van storingen, juist omdat de uitrol zo getemporiseerd verloopt. KPN vreest blijkbaar/wellicht dat er juist storingen zullen optreden wanneer het aantal klanten snel zou toenemen, want daar is wellicht de capaciteit van het netwerk (en dan vooral bij uitgesteld kijken) niet voldoende op berekend, want: je raadt het vast al: nu kijken nog vrij weinig mensen al naar de 701 e.v. nummers, ook al doen jouw ouders dat dan wel. Mijn vorig jaar overleden schoonmoeder deed het niet omdat ze het verschil écht niet opmerkte (ze had zelfs HD Glas) en zelfs als ze het wel gezien zou hebben dan vond ze het de moeite niet waard (zoals mijn vrouw b.v. ook niet).
Reputatie 7
Badge +16
...
maar als zelfs mijn 85 jarige ouders mij terugkoppelen dat ze zo blij zijn met dat mooie beeld van HD(-"Glas"), dan staaft dat mijn overtuiging.
...

Maar dat is dan uitzondering op de regel. Mijn ouders zijn 84 en 87 en zij genieten van prachtig beeld op hun grote Samsung HD tv... met een Ziggo kastje via SCART aangesloten. Zelfs Digitenne ziet er beter uit.
Mijn vrouw kijkt altijd naar 1 ipv 701, ook als ik haar overtuig dat 701 beter beeld heeft. Zo ook mijn beide dochters met het hele gezin, een ervan heeft zelfs glasvezel!!
Kom ik bij mensen met KPN dan staat atijd 1 op ipv. 701. Zeg ik er wat van dan hoor ik: maakt me echt niks uit.
Echt, het gros van de kijkers interesseert het niet dat ze naar SD of HD of HD-glas kijken.
Reputatie 7
...
maar als zelfs mijn 85 jarige ouders mij terugkoppelen dat ze zo blij zijn met dat mooie beeld van HD(-"Glas"), dan staaft dat mijn overtuiging.
...

Maar dat is dan uitzondering op de regel. Mijn ouders zijn 84 en 87 en zij genieten van prachtig beeld op hun grote Samsung HD tv... met een Ziggo kastje via SCART aangesloten...
Misschien zijn jouw ouders wel uitzondering op de regel. 😎
Weet je dat mijn ouders ook zeiden, wat maakt dat nu uit. Maar na een weekje of twee kwam dan toch de bewustwording dat het eigenlijk toch wel hogere kwaliteit is.
Reputatie 7
Badge +16
Ik ben ermee gestopt om mensen te overtuigen. Degene die met het minst tevreden is, is het rijkst, want tevredenheid is de grootste schat.
Reputatie 7
Helemaal eens, ook ik heb liever een goed werkende TV dan een geforceerde uitrol van "HD op 1". Feit wil echter dat ik al negen maanden "HD op 1" heb en daarbij nog nooit storingen heb mogen ervaren.De mensen die nu al HD-vanaf-1 hebben, hebben geen last van storingen, juist omdat de uitrol zo getemporiseerd verloopt. KPN vreest blijkbaar/wellicht dat er juist storingen zullen optreden wanneer het aantal klanten snel zou toenemen, want daar is wellicht de capaciteit van het netwerk (en dan vooral bij uitgesteld kijken) niet voldoende op berekend, ...Het was ook maar een constatering. Ik ben me terdege van bewust en dat mogelijke capaciteitsprobleem zoals ik ook al uitgebreid beschreven heb hier op het forum.
Laat onverlet dat ik nog steeds hoop dat de uitrol van HD op 1 voor het einde van 2017 afgerond zal zijn en dat de uitrol van HD-"Glas" op 1 in Q1 2018 gestart zal worden zodat ik eindelijk opnames van de HD-"Glas" zenders op mijn tablet kan terugkijken. Op dit moment staan er 61 opnames, waarvan er 2 😞 terug te kijken zijn.
Reputatie 7
Ik ben ermee gestopt om mensen te overtuigen. Degene die met het minst tevreden is, is het rijkst, want tevredenheid is de grootste schat.Ook ik hoef niemand te overtuigen, het is dat anderen blijkbaar denken dat ik ze wil overtuigen. Verschillen van mening is iets anders dan willen overtuigen.
Reputatie 7
Badge +12
Bijzonder wat een getalletje op de TV decoder allemaal teweeg kan brengen 😉
Reputatie 7
Badge +10
Bijzonder wat een getalletje op de TV decoder allemaal teweeg kan brengen 😉
Haha, en dat niet alleen op de pinautomaat blijkt wel weer. Denk dat het meer een principe kwestie is. 🙂.
Reputatie 7
Bijzonder wat een getalletje op de TV decoder allemaal teweeg kan brengen 😉Dat getalletje is maar een gedeelte van de functionaliteit en voor mij niet zo interessant. Wat voor mij wel interessant is, is dat je met "HD op 1" HD opnames kunt terugkijken op SD devices. Zo kan ik daardoor bijvoorbeeld de SD variant van een opname van BBC2 HD via de iTV app op mijn tablet terugkijken. Dat is voor mij het voornaamste voordeel van "HD op 1", niet het kanaalnummer.
Dat is ook waarom ik hoop op een spoedige uitrol van HD-"Glas" op 1. Ik kan dan namelijk ook gewoon de SD variant van HD-"Glas" opnames op mijn tablet terugkijken.
Reputatie 7
Ik ben ermee gestopt om mensen te overtuigen.Soms vraag ik nog wel of ze van het bestaan van 661 e.v. of 701 e.v. op de hoogte zijn. Het antwoord varieert, het resultaat meestal niet: "1" e.v. is blijkbaar goed genoeg voor de meesten.
Reputatie 7
Soms vraag ik nog wel of ze van het bestaan van 661 e.v. of 701 e.v. op de hoogte zijn. Het antwoord varieert, het resultaat meestal niet: "1" e.v. is blijkbaar goed genoeg voor de meesten.En daar verwoordt je precies hoe mijns inziens de vork in de steel steekt. Die "onwetendheid" laat veel mensen de uitspraak doen dat "het wel goed is zo", maar als ze een tijdje "wetend" zijn, dan komen ze vaak tot een andere conclusie. Net als mijn ouders, die na een weekje of twee ineens wel concludeerden dat de kwaliteit van de uitzendingen veel beter is.
Dat er nog veel mensen zijn die naar SD kijken heeft waarschijnlijk meer te maken met het feit dat men het bestaan van HD en HD-"Glas" niet kent of dat men niet weet wat HD of HD-"Glas" inhoudt t.o.v. SD dan met het feit dat men het verschil niet ziet.
Daarnaast zijn er vast en zeker een aanzienlijk aantal mensen die nog een HD-Ready televisie hebben waarop het verschil tussen SD en HD niet slecht/niet waar te nemen is. Dat aantal neemt uiteraard steeds verder af aangezien er (vrijwel) geen HD-Ready televisies meer te koop zijn.
Reputatie 7
Er is nog iets anders: veel mensen laten alle instellingen op standaard staan. En tot nu toe betekent dat bij die installaties die ik heb mogen doen of daarna zien: 720P, juist vanwege al die HD Ready tv's die er blijkbaar nog veel zijn. Ook al ze dat oude beestje na jaren eindelijk inruilen voor een (tegenwoordig vaak 4k) nieuwe tv, veranderen ze de instelling niet.
En verder blijft het een herhaling van zetten, ik - en anderen - heb duidelijk heel andere ervaringen dan jij. Daar komen we echt niet uit.
Reputatie 7
Er is nog iets anders: veel mensen laten alle instellingen op standaard staan. En tot nu toe betekent dat bij die installaties die ik heb mogen doen of daarna zien: 720P, juist vanwege al die HD Ready tv's die er blijkbaar nog veel zijn. Ook al ze dat oude beestje na jaren eindelijk inruilen voor een (tegenwoordig vaak 4k) nieuwe tv, veranderen ze de instelling niet...Goed punt, nog een "onwetendheid" die mensen het verschil niet laat ervaren zodat ze daardoor ook niet "wetend" kunnen worden.

En verder blijft het een herhaling van zetten, ik - en anderen - heb duidelijk heel andere ervaringen dan jij. Daar komen we echt niet uit.We hoeven er toch ook helemaal niet uit te komen, we mogen toch best van mening verschillen en hele andere ervaringen hebben?
Daar is mijns inziens helemaal niets mis mee.
Reputatie 7
Badge +16
En daar verwoordt je precies hoe mijns inziens de vork in de steel steekt. Die "onwetendheid" laat veel mensen de uitspraak doen dat "het wel goed is zo", maar als ze een tijdje "wetend" zijn, dan komen ze vaak tot een andere conclusie. Net als mijn ouders, die na een weekje of twee ineens wel concludeerden dat de kwaliteit van de uitzendingen veel beter is..
Jouw ouders zijn echt uitzonderingen, wjb.
Wat ik uit veldonderzoek naar boven heb gehaald is dat 60% van de kijkers het totaal niet interesseert, een kleine categorie, zo'n 35%, waarbij 701 een eye-opener is om vervolgens 2 weken later toch weer naar 1 te kijken, omdat ze het goed genoeg vinden. En dan is er nog een kleine 5% die bewust naar 701 voor de kwaliteit kijkt (en 5.1 DD luisteren). De meesten daarvan zijn actief op dit forum of zijn familie van een van de actieve forumleden 😂 😂
Reputatie 7
Wat ik uit veldonderzoek naar boven heb gehaald is dat 60% van de kijkers het totaal niet interesseert, een kleine categorie, zo'n 35%, waarbij 701 een eye-opener is om vervolgens 2 weken later toch weer naar 1 te kijken, omdat ze het goed genoeg vinden. En dan is er nog een kleine 5% die bewust naar 701 voor de kwaliteit kijkt (en 5.1 DD luisteren).Bron?

Reageer